eerste auto kopen, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

eerste auto kopen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:00

Hallo Bokkers,

ik wil al een tijdje een eigen auto kopen maar helaas was het financieel niet helemaal haalbaar.
Gelukkig mag ik vaak de auto van mijn moeder bakken, het kleine scheurmonster (toyota Aygo) dus dat is wel super fijn.

Echter heb ik sinds vandaag een nieuwe baan (yeeeeeey *\o/* ), maar nu MOET ik dus wel een autotje.. nouja 'moet' ik kan ook met de trein maar dat is nog een flink stuk van het station af dus echt praktisch is het niet en heb ik dus veel langere reistijd.

echter heb ik er echt 0 kaas van gegeten... heb mijn vader gevraagt me te helpen maar die woont niet om de hoek helaas (uur rijden met de auto).. Dus ik vroeg me af of jullie me konden helpen :)

- Wat ben ik gemiddeld kwijt voor een kleine auto?
- Waar moet ik op letten?
- Wat is 'normaal' qua kilometer stand?
- Is kopen via marktplaats of andere sites goed of juist niet?

Alle hulp is welkom!! :)

xManon_

Re: eerste auto kopen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:04

Ik had een paar maanden geleden hetzelfde probleem.
Ben gewoon naar wat garages gestapt en gevraagd wat zij hadden. Ik wilde bewust wel van een dealer en niet particulier, omdat ik dus niks wist en makkelijk te neppen ben. := Plus een stukje service en garantie.

De eerste keuze die ik heb gemaakt, is dat ik graag nu wat meer wilde investeren en dan een goede auto heb die zuinig rijdt en niet om de haverklap naar de garage moet ter reparatie. Prijs hangt hier dus vanaf.
Naar mijn idee is tot 50.000 km echt mooi en tot 100.000 acceptabel. Maar ik ben ook geen pro en dit is wat ik ervaren heb.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:05

xManon_ schreef:
Ben gewoon naar wat garages gestapt en gevraagd wat zij hadden. Ik wilde bewust wel van een dealer en niet particulier, omdat ik dus niks wist en makkelijk te neppen ben. := Plus een stukje service en garantie.

De eerste keuze die ik heb gemaakt, is dat ik graag nu wat meer wilde investeren en dan een goede auto heb die zuinig rijdt en niet om de haverklap naar de garage moet ter reparatie. Prijs hangt hier dus vanaf.
Naar mijn idee is tot 50.000 km echt mooi en tot 100.000 acceptabel. Maar ik ben ook geen pro en dit is wat ik ervaren heb.

Bedankt voor je reactie :)
Je had dus al wel een autotje en wilde nu een andere (zuiniger) begrijp ik?
Wat voor auto is het geworden en bij hoeveel garages ben je langs geweest?

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:07

Als je er zelf weinig/geen verstand van hebt, zou ik sowieso niet alleen gaan kijken.

Marktplaats kan prima hoor, ligt er wel aan wat je budget is :) De auto's wat ik heb gehad, komen allemaal van Marktplaats (onder de 1000 euro). Nu ben ik snel uitgekeken op een auto :') en heb dus regelmatig wat anders.

De eisen (voor het bedrag wat ik uit wil geven) is meestal een 1.0 of 1.2 auto met maximaal 180.000km op de teller, minimaal een halfjaar APK, mag er een beetje sportief uitzien, geen deuken.

De prijs van de verzekering ligt eraan, wat wil je en hoelang heb je je rijbewijs?

Nogmaals, wil je een duurdere auto (ik denk dan aan een prijs vanaf 2 á 3 duizend euro), zou ik naar een garage gaan, maar een goedkopere kan prima via Marktplaats hoor.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:09

Allereerst, gefeliciteerd met je baan *\o/*

Ik heb mijn eerste auto bij een particulier gekocht, omdat ik het idee had dat ik juist bij een dealer genept zou worden :') Maar ik heb veel geluk gehad, ik kocht een 15 jaar oude Nissan Micra met 180.000 op de teller en heb daar nog 4 jaar lang 500 km per week mee kunnen rijden zonder al te veel problemen :=

In ieder geval, wat wil je zelf? Zoals ik het begrijp heb je hem nodig voor woon-werkverkeer en moet het dus wel een betrouwbaar koekblikje zijn. Het kan dan goed zijn om een iets nieuwere auto te kopen, en die zou ik inderdaad weer bij de dealer kopen :j

Via Marktplaats kun je echt leuke autootjes vinden, ook veel dealers adverteren hierop. Ik zou je wel willen aanraden om in ieder geval iemand mee te nemen, en bij voorkeur iemand die goed kan onderhandelen :+

Verder ben ik technisch gezien een behoorlijke leek dus dat gedeelte laat ik aan anderen over :P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:10

Let op NAP en APK en of de auto dealeronderhouden is dus onderhoudsboekjes en als die rond een ton heeft gelopen of de distributieriem vervangen is want is een duur grapje. Tenminste ik zeg dat altijd tegen mijn dochters. Op MP staan leuke auto's en niet alleen van particulieren dus leesvoer zat!
Succes.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:11

sharoontje schreef:
Als je er zelf weinig/geen verstand van hebt, zou ik sowieso niet alleen gaan kijken.

Marktplaats kan prima hoor, ligt er wel aan wat je budget is :) De auto's wat ik heb gehad, komen allemaal van Marktplaats (onder de 1000 euro). Nu ben ik snel uitgekeken op een auto :') en heb dus regelmatig wat anders.

De eisen (voor het bedrag wat ik uit wil geven) is meestal een 1.0 of 1.2 auto met maximaal 180.000km op de teller, minimaal een halfjaar APK, mag er een beetje sportief uitzien, geen deuken.

De prijs van de verzekering ligt eraan, wat wil je en hoelang heb je je rijbewijs?

Nogmaals, wil je een duurdere auto (ik denk dan aan een prijs vanaf 2 á 3 duizend euro), zou ik naar een garage gaan, maar een goedkopere kan prima via Marktplaats hoor.

Ook bedankt voor je reactie :)
wat voor auto's heb je gehad als ik vragen mag?
ik zit zelf te denken aan maximaal 1700 euro eigenlijk.
wat is een 1.0/1.2? :Y)
En ik heb mijn rijbewijs nu bijna een jaar, is daar je verzekering afhankelijk van ja?

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:11

Ik heb als eerste auto'tje een Seat Arosa gekocht. Heb m na bijna 5 jaar nog steeds en bevalt helemaal prima!

Ikzelf wilde een redelijk zuinige auto, minimaal 1.4 motor en onder de 80.000 KM. Auto was deuk en krasvrij en gekocht voor 2.450. En ik wilde er een nieuwe APK op hebben.

Ikzelf zou geen auto via marktplaats kopen,maar dat is eigen keus natuurlijk :)

Let vooral ook op NAP.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:13

_Caitlinnn schreef:
xManon_ schreef:

Bedankt voor je reactie :)
Je had dus al wel een autotje en wilde nu een andere (zuiniger) begrijp ik?
Wat voor auto is het geworden en bij hoeveel garages ben je langs geweest?

Nee het was echt mijn eerste auto, maar mijn moeder had recent wel de switch gemaakt van oude slurper naar nieuwe, zuinige auto, dus daarom zal het wel klinken alsof ik er ervaring mee had haha.
Ik heb een Hyundai i10 uit 2008, 43000 op de teller, rijdt 1:17 en is niet zo duur in de wegenbelasting.

Harde cijfers :D :
Verzekering (volledige) 71 per maand
Wegenbelasting 75 per kwartaal/ 25 per maand
Parkeerabonnement 7,50 per maand (iets om te vergeten :P )
En mijn auto kostte me 6000 ongeveer in aanschaf.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:17

_Caitlinnn schreef:
sharoontje schreef:

Ook bedankt voor je reactie :)
wat voor auto's heb je gehad als ik vragen mag?
ik zit zelf te denken aan maximaal 1700 euro eigenlijk.
wat is een 1.0/1.2? :Y)
En ik heb mijn rijbewijs nu bijna een jaar, is daar je verzekering afhankelijk van ja?

Ik heb kleine auto's gehad, zoals Twingo, Peugeot 204 Generation (oud bakkie), Suzuki Alto en nu een Suzuki Swift :)
Een 1.0 motorinhoud is erg zuinig kwa benzineverbruik :)

Ja hoe langer je je rijbewijs hebt, hoe goedkoper het word. Toen ik net mijn rijbewijs haalde, kreeg ik een Twingo. Ik betaalde 45 euro per maand, terwijl mijn moeder nog geen 10 euro betaalde, voor dezelfde auto :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:21

_sharona_ schreef:
Ik heb als eerste auto'tje een Seat Arosa gekocht. Heb m na bijna 5 jaar nog steeds en bevalt helemaal prima!

Ikzelf wilde een redelijk zuinige auto, minimaal 1.4 motor en onder de 80.000 KM. Auto was deuk en krasvrij en gekocht voor 2.450. En ik wilde er een nieuwe APK op hebben.

Let vooral ook op NAP.

Waarom niet via MP? Daar staan ook fijne auto's die via dealers worden aangeboden.

Is een site als autotrader betrouwbaarder denk je?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:22

Als iemand die ook voor een eerste autootje aan het kijken is lees ik hier ook even mee :D

Sharoontje, hoe beviel je Alto als ik mag vragen? :) Heb een 1.1 uit 2002 op het oog en viel me op dat ze bijzonder zuinig zijn!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:24

Als je veilig wilt kopen 2de hands is athlon (of andere lease bedrijven) ook een goede. Dan koop je een ex-lease auto (dus goed onderhoud!!), van een betrouwbare dealer.
Wij kopen eigenlijk alleen ex-lease of nieuw :)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:24

Amaris schreef:
_sharona_ schreef:

Let vooral ook op NAP.

Waarom niet via MP? Daar staan ook fijne auto's die via dealers worden aangeboden.

Is een site als autotrader betrouwbaarder denk je?

Jaa daar heb je gelijk in! Bedoelde ook meer echt particulier eigenlijk!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:28

Jeetje wat goedkoop die verzekering! :o

Mijn eerste auto was een Toyota Corolla S en had 0km op de teller :D en kostte me $17000,- :oo

Voordeel was wel dat overal garantie op zat en die heb ik ook gebruikt toen er iets mis was met de computer en er een hele nieuwe a la $7000,- in moest :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:29

Ik zal ook niet snel van een particulier kopen.

Bijkomend voordeel van MP (en autotrader) je ziet occasionhandelaren waar je het bestaan niet eens van wist! En dan via die sites heb je nog meer auto's om uit te kiezen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:39

xManon_ schreef:
Ik wilde bewust wel van een dealer en niet particulier, omdat ik dus niks wist en makkelijk te neppen ben. := Plus een stukje service en garantie.

Juist dan ben je voor een dealer ook een perfecte koper :'). Garantie stelt ook niets voor btw

Hoe dan ook .. Neem iemand mee die er wel wat van weet.
Doe nooit aan aanbetalingen.
En check je olie voordat je weg gaat. Just in case ..
En hoe lichter je auto is hoe minder belasting je in principe
betaalt

En idd 1.0, 1.1, 1.2 of 1.3L zijn hetzuinigst maar zooo verschrikkelijk sloom :') ( ;()

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:44

Mijn vriend en ik hebben samen onze eerste auto gekocht. We wilden een zuinige, dus onze keuze viel op een Peugeot 107, een Citroen C1 of een Toyota Aygo. We hebben veel op internet gekeken en zijn toen naar een dealer gegaan waar mijn schoonouders ook al eerder auto's hadden gekocht. Daar hebben we een tweedehands Peugeot 107 gekocht. Het straalde er natuurlijk vanaf dat wij niks van auto's weten, dus ook niets van de prijs af kunnen dingen. Onze auto was destijds 1,5 jaar oud en had ruim 40.000 km gereden. We hebben hem gekocht voor bijna €7.000 (deuk- en krasvrij).

We rijden er nu 2,5 jaar later nog steeds vrolijk in rond en nog nooit problemen gehad.

Wij betalen:
- ongeveer €20 per maand aan wegenbelasting (benzineauto, dieselauto's zijn veel duurder qua wegenbelasting)
- €27 per maand aan verzekering (beperkt casco) via http://dekilometerverzekering.nl/ is echt een tip als je niet teveel km's gaat maken!
- €5 per maand aan ANWB, maar dan de goedkope variant van Allianz Global Assistance

En dan nog de benzine natuurlijk.

En dan sparen wij elke maand nog €118 voor waardevermindering, pech, onderhoud, nieuwe banden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:48

Wij hebben nu anderhalve week een eigen auto'tje.
Via Marktplaats, maar wel een garage. :j

Opel Agila van rond de 2500 euro, tweedehands uiteraard.
We keken naar een KM-stand tot 130.000.
En eentje die niet te onzuinig is, dus minimaal 1 op 14.
Ook wilden we er een nieuwe APK bij.
Dit is ons gelukt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:54

Wegenbelasting kost voor mij 25euro per maand (lichte auto)
Verzekering is duurder, daarmee moet je schadevrije jaren opbouwen. Momenteel betaal ik 35euro per maand geloof ik maar benzine is nog altijd het duurst.
Km-stand is afhankelijk van de leeftijd van de auto, zou kijken voor onder de ton, maar goed leeftijd en km-stand moeten gewoon een beetje in evenwicht zijn.

Heel veel garages adverteren op MP dus zou er zeker even rondneuzen ;)
Verder zou ik altijd een recente/nieuwe APK willen dus dat is iets om op te letten en veel garages doen aankoopkeuringen dus hou dat in je achterhoofd.

1.1; 1.2; 1.3 etc is de inhoud (en dus kracht) van je motor. De Aygo's hebben meestal een 1.0 of 1.1 motor dus dan heb je alvast vergelijkingsmateriaal. Bij een lichte auto is een lichte motor helemaal niet erg en juist lekker zuinig. Wel zit je snel aan de max op de snelweg. Als je veel snelweg-km moet maken is een wat zwaardere auto met sterkere motor prettiger rijden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:10

Neem altijd iemand mee, Let op de stand van de banden (staan ze niet naar buiten) en doe net of je er wel veel verstand van hebt. Of nouja beter gezegd, laat niet merken dat je er geen verstand van hebt :P

Voor €1700,- kan je best een heel leuk bakkie kopen.
Je zal rond de 25,- pm aan wegenbelasting betalen en de verzekering is afhankelijk van hoe je verzekerd (Allrisk, WA(+) etc). Dit voor kleinere auto's als twingo, corsa, fiesta etc :)

1. wat dan ook staat voor de motor(inhoud?) Hoe hoger het cijfer achter de punt Hoe 'sneller' je auto is. Is maar net wat je belangrijk vind :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:11

Poiuytrewq schreef:
xManon_ schreef:
Ik wilde bewust wel van een dealer en niet particulier, omdat ik dus niks wist en makkelijk te neppen ben. := Plus een stukje service en garantie.

Juist dan ben je voor een dealer ook een perfecte koper :'). Garantie stelt ook niets voor btw

Hoe dan ook .. Neem iemand mee die er wel wat van weet.
Doe nooit aan aanbetalingen.
En check je olie voordat je weg gaat. Just in case ..
En hoe lichter je auto is hoe minder belasting je in principe
betaalt

En idd 1.0, 1.1, 1.2 of 1.3L zijn hetzuinigst maar zooo verschrikkelijk sloom :') ( ;()

Mja wel goedkoper rijden :P
Ik heb een polo uit 97, 1.2 geloof ik. Is geen snelheidsduivel maar rijdt lekker door hoor.
VW is wel een fijn betrouwbaar merk overigens. Onze auto doet t onwijs goed! Zelfs nu er bijna 300000 op de teller staat :')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:14

Altijd leuk, een auto kopen!
Ikzelf heb een Toyota Starlet. een oudje uit '92 maar loopt nog als een tierelier.

Zelf ben ik helemaal fan van Japanse auto's (niet zomaar hoor, het zijn gewoon hele goede auto's) dus die kan ik je zeker aanraden. Denk ik jouw prijsklasse aan een toyota (yaris), honda, Nissan, Mitsubishi en zo voort.

Neem ook iemand mee die er verstand van heeft en met proefrijden gewoon goed kijken of alles goed werkt. Is de koppeling fijn, zitten er geen haperingen in, is het koppelpunt goed. Voelen de remmen fijn en zit er geen ruisje in het gaspedaal etc.
Verder ben ik een autotist en zou ik ook de olie, koelvloeistof checken. Als die al niet goed vol zijn kan dat al wijzen op kwaaltjes waar je niet vrolijk van wordt.
Oh en een keer tussendoor de motor uit en aan zetten. Wij hebben een keer een VW gekocht die niet meer startte als de motor warm was, dat is niet zo prettig.. :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:25

Ik heb een Seat Ibiza uit 2001. Toen ik hem kreeg stond er 90.000 km op de teller. Had wel wat gebruikssporen, maar niet ernstig en goed genoeg als eerste auto voor mij. Hebben hem voor 2500 euro gekocht geloof ik. Voordeel voor mij is dat mijn vader automonteur was/is en hij de auto dus gecheckt heeft.
Ik betaal nog geen 33 euro per maand aan wegenbelasting. Verzekering is bij mij niet realistisch, omdat die op mijn vaders naam staat. Benzine is nog het duurste.

Ik ben zelf meer van de merken als Seat en Volkswagen. Zijn gewoon degelijke auto's. Bij de nog kleinere auto's en dus die 1.0 motor kun je er vanuit gaan dat je langzaam op trekt. Mijn Seat loopt 1:15. Er zijn vast zuinigere auto's, maar dan lever je meestal op ander gebied weer in.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:28

VW hebben de beste motor over het algemeen :j Enkel nadeel daaraan is dat het ook wel een populair merk is onder de jongen gasten en de meeste aardig afgetrapt zijn. Je moet daar wel goed doorheen kunnen kijken om te zien of je geen rommel koopt. Vooral de polo en golf.