Vraagje voor de juristen onder ons.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PollyPancake

Vraagje voor de juristen onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:31

Hallo Bokkers,

Zijn er toevallig juristen onder ons die mij kunnen vertellen of ik in mijn recht sta? De situatie is als volgt:

Halverwege maart heb ik een tweedehands auto gekocht bij een garage/handelaar in de buurt. De verkoper vertelde mij dat de auto helemaal piekfijn in orde was. Natuurlijk hebben wij zover onze kennis rijkt alles bekeken en een proefritje gemaakt. De auto leek inderdaad prima in orde. Afgelopen maandag moest de auto voor de APK, hier komt hij niet doorheen. Het gaat honderden euro's kosten om APK op de auto te krijgen en daarnaast zijn er ook nog wat andere gebreken.

Een lijstje van de gebreken waardoor hij niet door de APK komt:
- Gladde banden vooraan (ok dat is onderhoud en kan ik natuurlijk wel mee leven)
- Knik in de kabel van de handrem
- Remleidingen verroest LV en LA

Overige gebreken:
- Roestgat in de kokerbalk waar hij nog nét mee door de APK zou komen.
- Spruitstuk van de koelvloeistof lek.

Wij hebben geconcludeerd dat dit onder verborgen gebreken valt omdat ik de auto nog maar 3 maand heb, de verkoper zei dat hij helemaal in orde was, wij zover onze kennis rijkt aan onze onderzoekplicht voldaan hebben en omdat het onmogelijk is dat de gebreken in de 3 maand dat ik de auto heb zijn ontstaan (bevestigd door APK monteur). Wij hebben al contact opgenomen met de verkoper en om een kosteloze reparatie of ontbinding van het contract gevraagd. De verkoper gaat hier niet mee akkoord.

De volgende stap zou zijn om enige juridische druk uit te oefenen bijvoorbeeld door het laten schrijven van een officiele brief. Zoals jullie begrijpen zijn hier kosten aan verbonden. Dit is de reden waarom ik graag van jullie wil horen of ik in mijn recht sta of niet en of ik deze zaak in het ergste geval dat het voor de rechter zou komen ga winnen. Als deze kans klein is kan ik het natuurlijk beter laten rusten en het geld van zo'n brief bij een andere auto doen :)

Bedankt voor het lezen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:34

Ik zou als ik jou was even de wetswinkel bellen en niet allerlei meningen op bokt voor waar aanzien :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:34

Je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Je had de auto kunnen (en moeten) laten keuren door een onafhankelijke expert, bv de ANWB of een Bovagbedrijf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:37

he wat vervelend zeg. Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden met de verkoper. Als ik een 2e hands auto bij een garage koop beding ik daar altijd een nieuwe apk bij.. misschien een tip voor een volgende keer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:38

Moeten jullie in nederland geen keuring voor verkoop doen dan? :)

Jij hebt inderdaad niet aan je onderzoeksplicht gedaan, als het zo zou werken dan kan de verkoper ook zeggen dat die naar zijn kennis dacht dat de auto oké was.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:39

zonde dat je niet bij de koop de apk hebt meegenomen aangezien die al zo snel afliep? Voor de rest ook geen "garantie" afgesproken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:39

Was de garage zelf wel bij de Bovag aangesloten?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:40

Nooit n auto kopen zonder frisse apk
Idd je had hem moeten laten keuren

Ik ga toch ook niet bij een paard kijken zonder keuring en dan zeggen zover ik kon beoordelen is het dier goed dus heb ik aan mijn onderzoek plicht gedaan
Die vogel gaat helaas niet op

Maar bv een roest gat id kokerbalk had jezelf ook kunnen zien ;)
Altijd even vragen of de auto op de brug mag overal kloppen zeker op kokerbalken en ander ijzer kun je dmv geluids verschil horen of het 100% goed is of dat er roest onder zit of plamuur etc

Denk dat je pech hebt...
Zou het wel schappelijk vinden als de garist je tegenmoed komt maar ik zit inmiddels al 5 jaar in de auto wereld
3j lang monteur geweest bij n bedrijf wat 1200 auto's pj verkoopt en ook daar heb ik het niet mee gemaakt maar hier werden de auto's wel met een frisse apk geleverd ook voor ons zelf "in te dekken"

Vele garages hebben wel een garantie maar die is zoals vele zeggen "tot op de hoek"

In België is het idd verplicht een aankoop keuring
Als Nederlanders dat nu ook eens doen verplicht of niet dat zou veel gezeur voorkomen en ellende

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:44

Ibbel schreef:
Je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Je had de auto kunnen (en moeten) laten keuren door een onafhankelijke expert, bv de ANWB of een Bovagbedrijf.

? Wetsartikel / onderbouwing? Onderzoeksplicht betekent zeker niet dat de verkoper alles mag beloven zonder dat dat enige waarde heeft. Als een verkoper meldt 'piekfijn in orde' en dat is'ie overduidelijk niet, dan is dat gewoon liegen, en niet zonder meer toegestaan. Dus zo stellig als jij het hier neerschrijft is het niet.

Gentlegiant

Re: Vraagje voor de juristen onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:47

Klopt maar maak het eens hard? Dat is jou woord tegen het zijne
Inzoverre mondelinge afspraken/overeenkomsten/beloftes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:50

Shadow0 schreef:
Als een verkoper meldt 'piekfijn in orde' en dat is'ie overduidelijk niet, dan is dat gewoon liegen, en niet zonder meer toegestaan. Dus zo stellig als jij het hier neerschrijft is het niet.

Dan zul je moeten aantonen dat de verkoper wíst dat de auto niet in orde was. En dat kun je dus gewoon niet aantonen.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:50

Bedankt voor jullie supersnelle reacties allemaal. Ik maak deze fout ook niet weer hoor, maar door schade en schande wordt je wijs. Het is alleen zo jammer als dat honderden euro's moet kosten haha.

Ik heb wel aan mijn onderzoeksplicht voldaan want overal op internet is te vinden dat je onderzoek moet doen zover je kennis rijkt (in het geval van een auto of een huis dan heh, we hebben het hier niet over een paard.) Ik heb de sites waar ik dit gevonden heb wel opgeslagen op de pc, maar zit nu op mijn mobiel. Waren in elk geval allemaal sites van advocaten of andere vormen van rechtshulp, dus niet zomaar uit de lucht geplukt. Daarnaast had de verkoper een mededelingsplicht, die zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht volgens internet om de consument te beschermen.

Ik heb inderdaad al met de rechtstelefoon gebeld, zij raadden mij dus aan om zo'n brief te laten schrijven door hen. Zij zegt dat ik heel sterk sta en dat ze geen problemen voorziet, maar hey zij moeten ook geld verdienen ;).

Om deze reden dacht ik laat ik het gewoon eens vragen. Daarom staat er ook bij dat het een vraagje voor juristen is omdat ik natuurlijk weer dat iedereen op bokt een andere mening heeft. Ik wil gewoon graag een mening van een jurist die er in dit geval geen voordeel uit kan halen of ik verdere stappen onderneem of niet.
Laatst bijgewerkt door PollyPancake op 25-06-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:54

Het ligt er zeker aan hoe oud de auto is (+aantal km) en wat je er voor betaald hebt.

Van bv een auto uit 2000 met 200.000km voor 1500E kun je deze "problemen" verwachten en wordt niet als een verborgen gebrek gezien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:57

Gentlegiant schreef:
Klopt maar maak het eens hard? Dat is jou woord tegen het zijne
Inzoverre mondelinge afspraken/overeenkomsten/beloftes

Als we niet op voorhand zo klaarstaan om de gedupeerde de schuld in de schoenen te schuiven en al te bedenken waarom het absoluut onmogelijk is om iemand die de boel belazert aan te pakken, zou er veel meer bereikt kunnen worden. Handelaars doen dit zo makkelijk omdat we ze eigenlijk niets in de weg leggen en het accepteren en het dus blijkbaar gewoon ok vinden. Ik vind het maar gek, en in de wet staat het ook niet zo.

Ibbel: nee hoor - het is de verantwoording van de verkoper dat wat 'ie zegt ook klopt. Je hoeft echt helemaal niet aan te tonen dat de verkoper op de hoogte was van de gebreken.

Ik citeer maar even:

Citaat:
Bij een normale koopovereenkomst moet de koper “non-conformiteit” (het afgeleverde voldoet niet aan wat mocht worden verwacht) bewijzen om een beroep te doen op de rechten die hij heeft in het geval van wanprestatie. Dat betekent dat de koper, bij een product dat een aantal maanden oud is en kapot gaat, moet aantonen dat het product al gebrekkig was op het moment van aflevering. Dat kan lastig zijn.

Maar als er sprake is van consumentenkoop, krijgt de koper extra juridische hulp. Wanneer het gebrek van het product zich openbaart binnen zes maanden na aflevering, wordt er in beginsel vanuit gegaan dat dit gebrek al aanwezig was bij aflevering. De bewijslast keert dus om, want de verkoper moet bewijzen dat het product niet gebrekkig was, in plaats van de koper.

https://www.legaldutch.nl/rechten-plich ... entenkoop/

Glashelder. De verkoper moet aantonen dat die gebreken die er zijn niet aanwezig waren op het moment van verkoop. Dat lijkt me zo goed als onmogelijk.

De vraag 'wat mocht worden verwacht' is natuurlijk niet helemaal eenduidig bij een tweedehands auto, maar een auto verkopen als 'piekfijn in orde' betekent natuurlijk zeker niet 'meerdere grote problemen'.

Ayasha schreef:
Jij hebt inderdaad niet aan je onderzoeksplicht gedaan, als het zo zou werken dan kan de verkoper ook zeggen dat die naar zijn kennis dacht dat de auto oké was.

Ja, maar dat doet er dus niet toe, of hij dat zegt, want de verkoper is de verantwoordelijke (en al helemaal in een verkoop tussen een zakelijke partij en een particuliere koper.) De wet is daar vrij helder in. Het maakt niet uit wat de verkoper weet, als hij zegt 'is in orde' dan moet het ding in orde zijn. De onderzoeksplicht houdt dan ook meestal meer in dat je vraagt 'is deze geschikt voor' of 'zijn er grote onderhoudszaken te verwachten' dan dat je zelf rechercheur moet spelen om de leugens van de verkoper te ontmantelen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:58

Heb je geen rechtsbijstand?
Of je ouders?

Ik zou anders toch z'n brief door hun laten opstellen mits ze je een goede kans geven van slagen zal allicht goedkoper zijn dan de auto te laten maken...

Waar woon je ergens? Mocht het allemaal niet lukken heb ik een hele goede vriend die monteur is en perfect werk afleverd en spot goedkoop is

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:58

Ibbel schreef:

Mee eens..

En gladde banden had je zelf als leek kunnen zien :j

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:01

Bedankt Shadow0! Aan zulke onderbouwde antwoorden heb ik wat. Iedereen kan wel wat roepen, maar het is de onderbouwing die ertoe doet.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:03

Gentlegiant schreef:
Heb je geen rechtsbijstand?
Of je ouders?

Ik zou anders toch z'n brief door hun laten opstellen mits ze je een goede kans geven van slagen zal allicht goedkoper zijn dan de auto te laten maken...

Waar woon je ergens? Mocht het allemaal niet lukken heb ik een hele goede vriend die monteur is en perfect werk afleverd en spot goedkoop is

Bedankt voor het aanbod, ik ken zelf inderdaad ook wel mensen die het iets goedkoper kunnen dan de apk garage. Ik wil toch eerst ff kijken hoe dit afloopt want als ik er nu aan laat sleutelen is het natuurlijk een bekeken zaak.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:06

Cchanny schreef:
Ibbel schreef:

Mee eens..

Als je in de OP leest zie je ook dat er achter het punt van de banden tussen haakjes staat dat ik begrijp dat dit gewoon onderhoud is. Het zijn de grotere en duurdere dingen waar ik me meer zorgen over maak. En mocht de verkoper overgaan tot kosteloze reparatie, ben ik ook de laatste die gaat zeuren over die banden hoor. Ik heb alleen ff het lijstje er zo neergezet als ik hem van de apk garage gekregen heb.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:07

Natuurlijk daarom zeg ik ook "mocht het allemaal niet lukken"
Onder goedkoop versta ik ook echt goedkoop zeker als het zwart kan
Materiaal kosten en 10€ per werkuur
Als je ziet wat mijn vader altijd aan de auto's had en wat dat bij hem koste zeker meer dan de helft goedkoper als bij n garage
Wel zwart dan helaas kan ik zelf niet veel meer ivm reuma

Idd die banden enz is het probleem niet
Maar een rotte kokerbalk bv kan levends gevaarlijk zijn...
Daar gaat het ook om tuurlijk zijn de kosten zwaar ***** maar veiligheid vind ik ook belangrijker

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:09

Dit :j

Wat heb je betaald voor de auto, hoe oud en hoeveel km's heeft ie gedraaid en was het een BOVAG garage?
Brainless schreef:
Het ligt er zeker aan hoe oud de auto is (+aantal km) en wat je er voor betaald hebt.

Van bv een auto uit 2000 met 200.000km voor 1500E kun je deze "problemen" verwachten en wordt niet als een verborgen gebrek gezien.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:10

BlondCowgirl schreef:
Cchanny schreef:
Mee eens..

Als je in de OP leest zie je ook dat er achter het punt van de banden tussen haakjes staat dat ik begrijp dat dit gewoon onderhoud is. Het zijn de grotere en duurdere dingen waar ik me meer zorgen over maak. En mocht de verkoper overgaan tot kosteloze reparatie, ben ik ook de laatste die gaat zeuren over die banden hoor. Ik heb alleen ff het lijstje er zo neergezet als ik hem van de apk garage gekregen heb.

Maar roest is in principe ook iets wat je kan tegen gaan met onderhoud?
Ik snap dat je je over die andere dingen veel zorgen maakt.

Alleen mij is geleerd dat je onderzoeksplicht heb, (mijn wettenbundel heb ik thuis liggen, dus daar kom ik nu niet bij)
Als je een paard koopt is het 9 van de 10 keer gebruikelijk om een keuring te doen, ondanks dat de eigenaar zegt dat er niks mis mee is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:11

Zeker is dat onderhoud maar er kan nooit in 3 maanden tijd een rot stuk in de kokerbalk komen zodat hij net net door de apk komt
(Los daarvan dat ik her slecht vind dat hij met roest op de kokers er überhaupt door komt)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:27

Gentlegiant schreef:
Zeker is dat onderhoud maar er kan nooit in 3 maanden tijd een rot stuk in de kokerbalk komen zodat hij net net door de apk komt
(Los daarvan dat ik her slecht vind dat hij met roest op de kokers er überhaupt door komt)

Ik zeg ook zeker niet dat die roest als plots komt opzetten. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:20

Los van de vraag wat je juridische positie is (voor zowel de onderzoeksplicht die Ibbel noemt als het leerstuk non-conformiteit dat Shadow noemt valt iets te zeggen, daarvoor moet je meer weten) moet je je de vraag stellen wat reparatie kost, wat de auto kost en of de kosten van juridische stappen opwegen tegen wat je ermee wint...

Roest is een mooi voorbeeld van iets dat niet in drie maanden kan ontstaan, maar ook een mooi voorbeeld van iets dat je gezien zou kunnen hebben, bijvoorbeeld.