Zijn er toevallig juristen onder ons die mij kunnen vertellen of ik in mijn recht sta? De situatie is als volgt:
Halverwege maart heb ik een tweedehands auto gekocht bij een garage/handelaar in de buurt. De verkoper vertelde mij dat de auto helemaal piekfijn in orde was. Natuurlijk hebben wij zover onze kennis rijkt alles bekeken en een proefritje gemaakt. De auto leek inderdaad prima in orde. Afgelopen maandag moest de auto voor de APK, hier komt hij niet doorheen. Het gaat honderden euro's kosten om APK op de auto te krijgen en daarnaast zijn er ook nog wat andere gebreken.
Een lijstje van de gebreken waardoor hij niet door de APK komt:
- Gladde banden vooraan (ok dat is onderhoud en kan ik natuurlijk wel mee leven)
- Knik in de kabel van de handrem
- Remleidingen verroest LV en LA
Overige gebreken:
- Roestgat in de kokerbalk waar hij nog nét mee door de APK zou komen.
- Spruitstuk van de koelvloeistof lek.
Wij hebben geconcludeerd dat dit onder verborgen gebreken valt omdat ik de auto nog maar 3 maand heb, de verkoper zei dat hij helemaal in orde was, wij zover onze kennis rijkt aan onze onderzoekplicht voldaan hebben en omdat het onmogelijk is dat de gebreken in de 3 maand dat ik de auto heb zijn ontstaan (bevestigd door APK monteur). Wij hebben al contact opgenomen met de verkoper en om een kosteloze reparatie of ontbinding van het contract gevraagd. De verkoper gaat hier niet mee akkoord.
De volgende stap zou zijn om enige juridische druk uit te oefenen bijvoorbeeld door het laten schrijven van een officiele brief. Zoals jullie begrijpen zijn hier kosten aan verbonden. Dit is de reden waarom ik graag van jullie wil horen of ik in mijn recht sta of niet en of ik deze zaak in het ergste geval dat het voor de rechter zou komen ga winnen. Als deze kans klein is kan ik het natuurlijk beter laten rusten en het geld van zo'n brief bij een andere auto doen

Bedankt voor het lezen!