Vraag over voortzetten alimentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonjaja

Vraag over voortzetten alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:05

Beste bokkers,

Ik zit met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Betreft een vriendin van mij die 14 jaar geleden is gescheiden. Indertijd ontving zij alimentatie voor haar zelf en voor hun zoontje van 3 jaar. Ze is 5 jaren alleenstaand geweest. Toen heeft ze een nieuwe partner gevonden en de alimentatie voor haar zelf stop laten zetten toen deze relatie serieus werd en zij gingen samen wonen. De kinder alimentatie liep wel gewoon door. Na 4 jaar samenwonen besloot haar zoon bij de vader te gaan wonen. Dit omdat de relatie tussen haar zoon en haar nieuwe partner steeds slechter werd.
Inmiddels is de relatie met haar partner beëindigd en woont zij weer alleen. Nu zij weer alleen woont heeft haar zoon te kennen gegeven weer bij haar te willen wonen.
Haar zoon is inmiddels 17 jaar en gaat komend jaar een MBO opleiding starten.

Ze heeft zelf een baan voor 28 uur per week en kan net rondkomen. Als haar zoon bij haar komt wonen krijgt ze wel wat extra toeslagen maar die stoppen zodra hij 18 jaar word.

Kan zij nu bij haar ex-man een beroep doen op de kinder alimentatie?

Ik hoop dat er iemand op bokt is die hier meer over weet, alvast bedankt!

Djonah

Re: Vraag over voortzetten alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:29

Helaas kan dit niet. De artikelen weet ik even niet uit mijn hoofd maar het werkt, volgens mij, als volgt. Door de nieuwe partner is de partneralimentatie stop gezet. De wet gaat er dan van uit dat de nieuwe partner bijdraagt in de kosten van de huishouding. Als deze relatie uitgaat en het was een formele relatie dan kan je aan die partner partneralimentatie vragen. Kinderalimentatie heeft betrekking op de band die juridische ouders hebben met hun kinderen. Tot je 21e levensjaar heb je hier recht op. Je zou daar dus om kunnen vragen. Er zit dus een verschil tussen kinder- en partneralimentatie.

Ik hoop dat je het zo begrijpt. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik graag van je.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:38

Djonah schreef:
Helaas kan dit niet. De artikelen weet ik even niet uit mijn hoofd maar het werkt, volgens mij, als volgt. Door de nieuwe partner is de partneralimentatie stop gezet. De wet gaat er dan van uit dat de nieuwe partner bijdraagt in de kosten van de huishouding. Als deze relatie uitgaat en het was een formele relatie dan kan je aan die partner partneralimentatie vragen. Kinderalimentatie heeft betrekking op de band die juridische ouders hebben met hun kinderen. Tot je 21e levensjaar heb je hier recht op. Je zou daar dus om kunnen vragen. Er zit dus een verschil tussen kinder- en partneralimentatie.

Ik hoop dat je het zo begrijpt. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik graag van je.

Het gaat ook puur voor de kinder alimentatie, niet om de partner alimentatie.
Ik hoop er op dat ze de vader kan aanspreken op het opnieuw betalen van kinder alimentatie zodra haar zoon weer bij haar woont.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:59

Kinder alimentatie is verplicht tot het kind 21 is dus in principe moet dat kunnen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:47

Toen de zoon bij zijn vader woonde, is er toen ook alimentatie betaald?

Ik zou mijn zoon erop aanspreken. Die kan dan zijn eigen opleiding betalen en gaan werken erbij. Dan moet het toch mogelijk zijn lijkt me.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:02

Geen optie om meer te gaan werken?
en zoon kan toch zelf zijn alimentatie gebruiken voor zijn opleiding?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:15

Het licht eraan hoe dit tijdens de scheiding vast gelegd is op papier

Bij mij was het zo dat mijn vader tot de 21ste alimentatie betaald mits het kind stopte met studeren en ging werken
Mijn vader heeft onze alimentatie betaalt tot wij klaar waren met onze studie

Misschien rond de tafel gaan met vader lief
En zoonlief kan misschien wat uurtjes gaan werken vakkenvullen etc zodat hij toch z'n steentje bijdraagt is ook goed voor z'n toekomt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:04

Heeft zij kinderalimentatie betaald toen het kind bij de vader woonde?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:30

Gentlegiant schreef:
Het licht eraan hoe dit tijdens de scheiding vast gelegd is op papier

Bij mij was het zo dat mijn vader tot de 21ste alimentatie betaald mits het kind stopte met studeren en ging werken
Mijn vader heeft onze alimentatie betaalt tot wij klaar waren met onze studie

Misschien rond de tafel gaan met vader lief
En zoonlief kan misschien wat uurtjes gaan werken vakkenvullen etc zodat hij toch z'n steentje bijdraagt is ook goed voor z'n toekomt

Hoe zit het dan als de vader alimentatie betaalt voor zijn studerende kind. Dit kind stopt met school voor een half jaar en gaat werken en na een half jaar weer verder studeren?

De vraag van sammie had ik ook.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:51

Dan stopt de allimentatie en zodra het weer gaat studeren en ook echt doorzet krijgt het weer allimentatie zo is het in elk geval bij ons
Maar dan doet mijn vader helemaal niet moeilijk hier over
Ik werk 32 uur en mocht ik m'n baan verliezen dan zou ik zonder zeuren ondersteuning van hem krijgen (ook terwijl mijn vriend een hele goede betaalde baan heeft)

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:55

Caesar schreef:
Toen de zoon bij zijn vader woonde, is er toen ook alimentatie betaald?

Ik zou mijn zoon erop aanspreken. Die kan dan zijn eigen opleiding betalen en gaan werken erbij. Dan moet het toch mogelijk zijn lijkt me.

Toen zoon bij vader woonde is er door niemand alimentatie betaald. Zij had de partner alimentatie al stop gezet omdat ze ging samenwonen met haar nieuwe partner. En de kinder alimentatie is gestopt toen zoon bij vader ging wonen. Haar inkomen was, en is, vele malen lager dan dat van de vader en was dus ook niet in staat enige vorm van bijdrage te leveren aan de kosten voor het levensonderhoud van de zoon.

Zoon is druk op zoek naar bijbaantje voor zijn eigen extra kosten, daar zit het hem niet in. Gaat puur om kosten voor levensonderhoud. Een knul van 17 zou, in mijn ogen, niet verplicht gesteld moeten worden om zijn MBO opleiding te betalen. Hij is leerplichtig en heeft dus geen eigen keuze hierin. Gaat een kind daarna verder studeren dan zou ik het wel logischer vinden.
Laatst bijgewerkt door Sonjaja op 25-06-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:57

nelis schreef:
Geen optie om meer te gaan werken?
en zoon kan toch zelf zijn alimentatie gebruiken voor zijn opleiding?

Eerder hopen dat ze niet wegbezuinigd word komend jaar. Ook bij haar werkgever staan er weer banen op de tocht.
De vraag is dan ook of de vader weer aangesproken kan worden op het betalen van alimentatie. Zo ja dan zal die zeker gebruikt worden voor kosten studie en levensonderhoud van haar zoon.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:58

Sammie schreef:
Heeft zij kinderalimentatie betaald toen het kind bij de vader woonde?

Nee want haar inkomen is vele malen lager dan de vader.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:58

xAlice schreef:
Kinder alimentatie is verplicht tot het kind 21 is dus in principe moet dat kunnen.

Tnx!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:02

Is de alimentatie stopgezet toen zoon bij zijn vader ging wonen? Is dat in onderling overleg gebeurd of is er toen een nieuwe regeling via de rechter gekomen?

Dat zijn wel belangrijke vragen in deze. Als vader weigert om weer te gaan betalen kan de moeder altijd naar de rechter stappen om een nieuwe kinderalimentatieafspraak af te dwingen.

Ze kan beter eens vrijblijvend advies bij een advocaat inwinnen maar nog beter is als ze met de vader gewoon goede afspraken kan maken in het belang van hun zoon.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:09

Percy schreef:
Is de alimentatie stopgezet toen zoon bij zijn vader ging wonen? Is dat in onderling overleg gebeurd of is er toen een nieuwe regeling via de rechter gekomen?

Dat zijn wel belangrijke vragen in deze. Als vader weigert om weer te gaan betalen kan de moeder altijd naar de rechter stappen om een nieuwe kinderalimentatieafspraak af te dwingen.

Ze kan beter eens vrijblijvend advies bij een advocaat inwinnen maar nog beter is als ze met de vader gewoon goede afspraken kan maken in het belang van hun zoon.

Alimentatie is stopgezet toen zoon bij vader ging wonen inderdaad. Dat was in onderling overleg. Immers papa had voldoende geld om kind te onderhouden en mama amper genoeg om eindjes aan elkaar te knopen. Alimentatie die zij in de voorgaande jaren ontving voor het kind werd ook op een aparte rekening gezet en echt alleen aan het kind besteed. Ex-man was, en is, zo op de penning dat ze daar een complete administratie van bijhield om te kunnen bewijzen dat het geld echt alleen aan het kind werd besteed.

Nu zoon weer bij moeder wil gaan wonen, en vader al heeft aangegeven hier volledig achter te staan omdat zoon pubert en hij daar slecht tegen kan, komt de centen kwestie weer op de proppen. Hij stelt zelfs voor dat zoon maar een lening moet afsluiten voor zijn studie want dat is met zo'n gunstige rente... Pfffff als of dat kind er voor gekozen heeft. Kind is leerplichtig. En wetende dat de vader het makkelijk kan betalen.

Het is echt een hele moeilijke man om een normaal gesprek mee te voeren, jammergenoeg.

Ze gaat komende week hulp zoeken bij een advocaat voor advies.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:34

Dan heeft papa een probleem want voordat een kind een lening mag en kan afsluiten voor de studie wordt eerst de financiële situatie van papa en mama bekeken. Als papa genoeg inkomen heeft dan wordt er een beroep op hem gedaan. Goedschiks of kwaadschiks.

Zoals deze papa het heeft bedacht werkt het niet. Kinderalimentatie is één maar studiekosten worden altijd, wanneer mogelijk, verhaald op de ouders tot het kind 21 is.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:43

In principe heeft de zoon recht op kinderalimentatie tot zijn 21ste. Tot zijn 18de word het geld bij de ouder, in dit geval moeder op de rekening gestort. Zodra hij 18 is kan hij kiezen of hij het op zijn eigen rekening kan krijgen. Als vader in goed inkomen heeft is hij verplicht te betalen.
Weigert hij te betalen zal ik als ik moeders was gewoon naar de rechte stappen.
Ik heb dit nooit gedaan en achter af dom geweest. mijn moeder heeft nooit alimentatie betaald voor mij en mn broer. Een kameraad van mn broer wel, en hij heeft de rechtzaak gewonnen en het geld alsnog gekregen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:09

Percy schreef:
Dan heeft papa een probleem want voordat een kind een lening mag en kan afsluiten voor de studie wordt eerst de financiële situatie van papa en mama bekeken. Als papa genoeg inkomen heeft dan wordt er een beroep op hem gedaan. Goedschiks of kwaadschiks.

Zoals deze papa het heeft bedacht werkt het niet. Kinderalimentatie is één maar studiekosten worden altijd, wanneer mogelijk, verhaald op de ouders tot het kind 21 is.

Dit is niet waar. Je mag gewoon een lening afsluiten bij DUO, zelfs als je ouders miljonair zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:21

Percy schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Dat is in NL absoluut niet het geval... Misschien in België?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:14

Ik heb het over Nederland, niet over België en dit is echt wel zo. Ouders zijn tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor hun kinderen. Kinderen kunnen wel een gewone lening afsluiten vanaf 18 jaar maar als ze niet aflossen komen de schuldeisers naar de ouders.

Bij leningen voor studie wordt er eerst gekeken naar de draagkracht van de ouders. Als in dit geval vader financieel draagkrachtig is zal kind daar toch eerst moeten aankloppen voor geld. Wordt dit geweigerd dan kan de overheid de kosten verhalen op papa.

Mocht het in het afgelopen jaar drastisch veranderd zijn hoor, lees ik dat graag met onderbouwing.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:35

Afgelopen jaar??? Volgens mij dit nooit zo geweest... Ben je niet in de war met studiefinanciering? Dat was wel afhankelijk van inkomsten ouders.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:40

Percy schreef:
Ik heb het over Nederland, niet over België en dit is echt wel zo. Ouders zijn tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor hun kinderen. Kinderen kunnen wel een gewone lening afsluiten vanaf 18 jaar maar als ze niet aflossen komen de schuldeisers naar de ouders.

Bij leningen voor studie wordt er eerst gekeken naar de draagkracht van de ouders. Als in dit geval vader financieel draagkrachtig is zal kind daar toch eerst moeten aankloppen voor geld. Wordt dit geweigerd dan kan de overheid de kosten verhalen op papa.

Mocht het in het afgelopen jaar drastisch veranderd zijn hoor, lees ik dat graag met onderbouwing.

Studiefinanciering is afhankelijk van inkomen ouders (maar zelfs dan was er nog een basisbeurs, deze is nu afgeschaft). Lenen bij DUO mag altijd, ongeacht het inkomen van de ouders. Al is mijn vader Bill Gates bij wijze van spreken, ik mag gewoon lenen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:12

Lenen bij duo mag inderdaad (dan heb je het over 18+) maar hier is nog een alimentatieplicht. Het kan zijn dat de rechter er weer aan te pas moet komen maar hier hebben we het wel degelijk over kinderalimentatie die nog steeds toegekend kan en zal worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:13

Die laatste opmerking snap ik niet helemaal.