Introvert vs extravert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Introvert vs extravert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 12:31

Na aanleiding van een gesprek met mijn slb'er en een aantal artikelen die ik vond op internet (zoals http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... doen.dhtml en https://touchandcare.wordpress.com/2013 ... f-te-zijn/), wil ik graag wat hersenspinsels met jullie delen.

Het is echter niet mijn bedoeling het zwart-wit te stellen, want extravert zijn is net zo waardevol als introvert zijn. Ieder mens heeft verschillende eigenschappen in zich, en functioneert ook anders in verschillende situaties.

Voor mijn gevoel ben ik aan het balanceren tussen het eigen maken van leerdoelen en het accepteren en waarderen van de persoon met de eigenschappen die ik ben. Op mijn studie worden allerlei kwaliteiten (die wel degelijk goed en belangrijk zijn) gepresenteerd als eigenschappen die je je eigen moet maken: leiderschap uitstralen, een sterke positie innemen in het team, je positie bepalen, etc. Het gaat hierin niet om het vakgebied, maar puur over de omgang met collega's. Misschien herken je het wel.

Soms vraag ik me af in hoeverre ik mij eigenschappen eigen kan maken, die in de maatschappij gewaardeerd worden, maar die van nature verder van mij af staan. Mijn studie gaat prima, ik heb mijn leven op orde en doe gezellig mee in de klas. Ik ben van nature een rustig persoon. Ik maak echter graag een praatje met anderen en ben belangstellend, doe met alles mee en draai op stage goed mee in het team. Ik ben echter geen ad rem persoon, geen haantje de voorste. Ik zal niet gauw een bijdehandte opmerking maken of een gewaagde grap bij mijn stagebegeleidster. Ik ben eerder bescheiden, en ik luister meer dan dat ik zelf aan het woord ben. Ik werk hard en nauwgezet, maar wel meer op de achtergrond. Natuurlijk is het goed om aan je eigenschappen te werken wanneer je merkt dat ze je soms in de weg staan. Want eerlijk is eerlijk; dit werkt ook niet altijd in mijn voordeel dus ik werk zeker aan mijn leerdoelen.

Ik vraag me wel af hoever je hierin als mens kan- en wil gaan. Soms voelt het alsof ik leer om mij extraverter te gedragen, om makkelijker te functioneren in een extraverte maatschappij. Is het ook goed wanneer je je prettig voelt in een volgende rol? Wanneer je niet te veel op de voorgrond wil staan? Zomaar wat gedachten. Misschien zijn er bokkers die dit herkennen of die het juist andersom ervaren of herkennen?

Ik hoop niet dat deze openingspost overkomt met een air van "introvert is eigenlijk veel beter dan extravert", want dat is niet wat ik bedoel. Ik doel op de struggles die ik als een wat meer introvert persoon tegenkom in situaties waarin extravert zijn wat meer de verwachting blijkt te zijn.

nine1987

Re: Introvert vs extravert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:34

Je kunt dingen aanleren en in bepaalde situaties gebruiken..

Zo ben ik op mijn werk leidinggevend en moet hierdoor soms moeilijke beslissingen maken en mensen corrigeren..

Terwijl ik in mijn eigen tijd zelf een grote will to pkease heb..

Het ligt imho dus ook vaak aan omstandigheden waarbij je bepaalde kwaliteiten gebruikt..

Als ik zo een beetje duidelijk ben.. :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:43

Ik krijg voornamelijk het gevoel dat extraverte mensen de waarde van introverts niet in kunnen zien en dat ze daarom altijd maar roepen wat je allemaal 'moet doen' :+ Feit is dat elke eigenschap waardevol kan zijn, mits goed toegepast.
Als je fakend door het leven moet word je zeker niet gelukkiger. Dat betekent niet dat je niet kan groeien als persoon en jezelf bepaalde dingen eigen kunt maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:51

Ik vind het altijd jammer dat introverte mensen zichzelf heel vaak moeten verantwoorden waarom ze zijn zoals ze zijn. Echt heel jammer, want extravert zijn betekent niet meteen dat je leuker/gezelliger/slimmer/etc. bent. Ik vind dat je onzekerheid ook niet moet verwarren met introvert zijn. Onzeker zijn en verlegen zijn is iets wat je echt moet proberen af te leren, want dat belemmerd je gewoon in je dagelijkse leven, maar introvert zijn.. ik snap niet wat daar mis mee is. Ik krijg het ook vaak te horen op mijn opleiding trouwens, dat ik een voorbeeld moet nemen aan mijn extraverte klasgenoten. Ik snap niet waarom, ik functioneer goed, heb goede vriendschappen, gaat hartstikke goed met mijn studie, durf best de leiding te nemen etc., maar verder leef ik gewoon wat meer op de achtergrond. Nou, prima toch?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:55

Je post werkt verhelderend voor mij zelfs, er valt opeens een kwartje!

Ik herken je probleem. Ik vind het zelf ook lastig om orde te houden over een groep, om de aandacht te nemen. Vaak krijg ik als ik me dominant opstel te horen dat ik schreeuwerig en vervelend ben, en ik voel me er ook niet fijn bij. Ik ben meer een volger, en iemand die luistert voordat hij iets zegt.

Ik denk dat de kunst is je eigenschappen goed te gebruiken. Een leider die niet luistert naar zijn "onderdanen" en alleen maar roept wat hij wil zien, is ook vervelend. Een leider die luistert en daarna een rake/terechte opmerking maakt, is juist prettig.
Ik merk ook dat sommige mensen die heel zachtjes praten, juist de aandacht van mensen vast kunnen houden. Op een of andere manier dwingt die zachte toon ook meteen respect af.

Hoe je op die manier orde over een groep krijgt, ben ik nog niet uit, mij lukt het nog niet zonder in bitch-mode te schieten (waarin mensen mij dus erg vervelend vinden).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:57

Sunrise_ schreef:
Voor mijn gevoel ben ik aan het balanceren tussen het eigen maken van leerdoelen en het accepteren en waarderen van de persoon met de eigenschappen die ik ben. Op mijn studie worden allerlei kwaliteiten (die wel degelijk goed en belangrijk zijn) gepresenteerd als eigenschappen die je je eigen moet maken: leiderschap uitstralen, een sterke positie innemen in het team, je positie bepalen, etc. Het gaat hierin niet om het vakgebied, maar puur over de omgang met collega's. Misschien herken je het wel.

Heb de artikelen die je bijvoegd niet gelezen. Maar als introverte kun je bovenstaande toch prima voor elkaar krijgen? Zie echt niet wat introvert / extravert daarmee te maken heeft.

Beide hebben voor en nadelen. Als introverte zal je in situaties sturen op meer extravert gedrag, als extraverte stuur je soms op introverter gedrag. Beide niet natuurlijk gedrag maar je doet dat omdat dat dan passender gedrag is bij de situatie.

Edit: artikelen doorgenomen.

Citaat:
'Introversie - samen met haar neefjes gevoeligheid, serieusheid en verlegenheid - is tegenwoordig een tweederangs persoonlijkheidstrek, ergens tussen teleurstelling en pathologie'. Extraversie is de standaard waaraan iedereen moet voldoen.

Volgens mij verwarren mensen extravert met het begrip zelfvertrouwen. Extraverte mensen kunnen net zo goed onzeker zijn. Alleen wordt dat doordat ze harder schreeuwen minder snel erkent. Introverte mensen wordt misschien onzekerheid toegedicht omdat ze teruggetrokken zijn terwijl ze niet onzeker zijn. Alles valt en staat met zelfverzekerd zijn. En dat ben je echt niet makkelijker of moeilijker als je introvert of extravert bent naar mijn mening.

Vooral het Trouw artikel vind ik dus voornamelijk een beetje zieligdoenerij. :o
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 24-06-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:01

Mensen nemen vaak aan dat wanneer je introvert bent, je meteen onzeker en verlegen bent en dat je als je van die onzekerheid af komt, gewoon extravert bent.

Naar mijn mening mag je best introvert zijn. Ik ben het zelf ook heel erg, maar omdat het niet helemaal sociaal geaccepteerd wordt probeer ik me af en toe aanwezig op te stellen, omdat mensen vaak denken dat ik niet geïnteresseerd ben, of me beter voel dan anderen.

Maar voor de rest laat ik het hele 'extravert moeten zijn' los. Ik ben dat niet en ik zal het ook nooit worden. Daarnaast voelt het inderdaad heel onnatuurlijk als je extravert probeert te zijn terwijl je dat niet bent. Dan voelt het voor de omgeving vaak wel fijn, maar heb je zelf het gevoel dat je je voordoet als een heel ander persoon.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:01

Ik ben ook een introvert persoon en krijg vaak te horen 'praat eens wat meer', 'zeg jij ook eens wat'. En áls ik dan wat zeg is het 'hèhè, je zegt ook eindelijk een keer wat.' Ik heb niet altijd de behoefte om mijn mening te delen en ga conflicten dan ook zo veel mogelijk uit de weg, vind het zonde van mijn energie.

Vaak krijg ik ook als feedback in bijvoorbeeld projectgroepen dat ik wel wat meer de leiding mag nemen. Persoonlijk vind ik dat niet nodig als er al 2 anderen zijn die de leiding op zich willen nemen. Als het nodig is doe ik het ook echt wel, geen probleem, maar op de een of andere manier is dat voor anderen lastig te begrijpen?

Beetje raar verwoord allemaal, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel.
Vind het soms best lastig en dan zou ik ook best wat meer een extravert persoon willen zijn, maar dat zit gewoon niet in me.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:02

Zo heb ik er in mijn opleiding ook ervaren. Jij omschrijft is hè begin post wel aardig hoe ik zelf van nature ben. Daar voel ik me prima bij maar werd op school niet altijd gewaardeerd. Leerdoelen baseerde ik dan ook op datgene wat er van mij verwacht werd. Inmiddels heb ik mijn eigen weg gevonden in datgene wat er van mij verwacht wordt en hoe ik gewoon ben. Ik kan mij prima presenteren zoals verwacht wordt doordat ik dat geleerd heb omdat het moet. Het is ook wel meer eigen geworden en ik voel me er niet meer ongemakkelijk bij. Ik kan het inzetten wanneer het nodig is.

Zoals je leest heb ik dus vooral trics geleerd die ik kan inzetten maar heb ook echt gemerkt dat ik ook gewaardeerd wordt om wie ik zelf ben. Wat in mijn werk ook heel belangrijk is aangezien mijn doelgroep er zo door heen prikt als je niet echt jezelf bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:09

Ik ben vrij introvert en heb me helaas toch al regelmatig op de werkvloer moeten verantwoorden hiervoor.
"Je bent zo stil'.
(werkte als begeleider met oa jongeren).
Juist een eigenschap die door de clienten over het algemeen zeer gewaardeerd werd, want ik kan heel goed luisteren, anticiperen en heb sowieso gevoelens en alles zeer snel in de gaten. (hoog gevoelig).

Ik houd zelf niet zo van hele extraverte mensen omdat ik ze vaak te druk vind, te aanwezig.
Daar heb ik moeite mee, klap dan snel dicht en ga nog meer introvert.

edit: Ik ben overigens wel sociaal, maak makkelijk een praatje, ben ook niet echt verlegen ofzo.
Hoef alleen niet op de voorgrond...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:28

Debbels schreef:
Ik ben ook een introvert persoon en krijg vaak te horen 'praat eens wat meer', 'zeg jij ook eens wat'. En áls ik dan wat zeg is het 'hèhè, je zegt ook eindelijk een keer wat.' Ik heb niet altijd de behoefte om mijn mening te delen en ga conflicten dan ook zo veel mogelijk uit de weg, vind het zonde van mijn energie.

Vaak krijg ik ook als feedback in bijvoorbeeld projectgroepen dat ik wel wat meer de leiding mag nemen. Persoonlijk vind ik dat niet nodig als er al 2 anderen zijn die de leiding op zich willen nemen. Als het nodig is doe ik het ook echt wel, geen probleem, maar op de een of andere manier is dat voor anderen lastig te begrijpen?

Vind het soms best lastig en dan zou ik ook best wat meer een extravert persoon willen zijn, maar dat zit gewoon niet in me.

Ja! Dit! Ik heb ook gewoon niet ieder moment van de dag zín om te praten.
Ik ben inderdaad ook niet verlegen en ben goed en sociaal met klanten, maar over koetjes en kalfjes praten is vaak niet echt mijn ding.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:33

Ik ben van mezelf introvert, maar ik kan waar nodig extravert optreden.
Het is ook een proces waar je doorheen moet. Zolang je niet extravert kan optreden denk ik persoonlijk dat je de achterliggende oorzaak (schaamte, angst voor..., enzovoorts) moet achterhalen en waar nodig aanpakken.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:29

''Introvert door het leven'' is een heel interessant boek, het helpt mij ontzettend om te begrijpen waarom ik zo ben, en het stelt me gerust.
Heel interessant is hoe de auteur uitlegt, hoe de weg van informatie verwerken verschillend is in het brein van een intro en extra.
Geen simpel boek om te lezen, maar wel heel nuttig als je meer inzicht wilt over jezelf als je introvert bent, of als je iemand kent en die je beter wilt begrijpen.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:42

Niwla schreef:
Debbels schreef:

Ja! Dit! Ik heb ook gewoon niet ieder moment van de dag zín om te praten.
Ik ben inderdaad ook niet verlegen en ben goed en sociaal met klanten, maar over koetjes en kalfjes praten is vaak niet echt mijn ding.

Ja precies, kreeg afgelopen zaterdag ook een complimentje van een klant dat ik zo'n aardig meid was en dat ik haar zo goed hielp, dus socialiteit is het probleem niet. Weet eigenlijk ook niet zo goed hoe het komt dat ik zo slecht ben in smalltalk gesprekken, maar daarnaast, waarom zou iemand het boeiend vinden wat ik dit weekend heb gedaan? (bijvoorbeeld)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:22

Ik ben enorm extravert en ik kan slecht opschieten met introverte mensen. Maar typen op mijn tel is frustrerend dus ik zal morgen uitgebreid reageren.

Voor nu: introverte mensen maken me ongemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:24

Kun je uitleggen waarom?
Vind ik interessant. Ik heb dat bij extraverte mensen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:24

Interessante discussie!

Ik ben zelf ook heel introvert, maar ik heb zeker geen gebrek aan zelfvertrouwen. Als ik denk dat het nodig is dat ik de leiding neem, zal ik dat ook zeker doen. En als ik het idee heb dat ik iets toe te voegen heb aan een discussie en denk dat mensen ook daadwerkelijk naar me willen luisteren, dan zal ik ook heus wel iets zeggen. Maar over het algemeen ben ik het liefst wat op de achtergrond. Ik hou meer van observeren, luisteren en vragen stellen dan zelf aan het woord zijn. Het valt me wel eens op dat ik veel van andere mensen weet, terwijl zij weinig van mij weten. Het is niet dat ik weiger te praten, maar ik zal niet zo gauw uit mezelf een hele verhalen vertellen. Ik voer graag diepgaande gesprekken, maar als het alleen over koetjes en kalfjes gaat, ben ik snel uitgepraat.

Op school en op de uni heb ik inderdaad wel eens van docenten gehoord dat ik wat vaker iets moet zeggen in de klas, maar ik heb daar gewoon niet altijd behoefte aan. Ik heb ook niet altijd meteen mijn mening klaar, ik denk daar liever wat langer over na. Ik vind het dan ook vreselijk als docenten me in de klas 'dwingen' om iets zeggen. Ik wil niet iets zeggen om maar iets te zeggen, als ik een waardevolle bijdrage aan de discussie heb, dan laat ik heus wel van mezelf horen.

Verder ben ik volgens mij best sociaal vaardig, ik vind dat ook iets anders dan introvert of extravert zijn. Ik heb zowel introverte als extroverte vrienden en ik vind ze allemaal op hun eigen manier leuk, maar ik ben ook iemand die niet 24/7 onder de mensen wil zijn. Ik hecht heel veel waarde aan mijn avondjes alleen op de bank. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:33

Ken je de kernkwadrant? Misschien heb je hier iets aan :)
Met deze kwadrant maak je niet alleen inzichtelijk wat je sterke en minder sterke punten zijn, maar zie je ook dat elke valkuil een doorgeschoten kwaliteit is. Je kunt dus vanuit je valkuilen je kwaliteiten leren zien en ook de valkuilen die voor je liggen (als je kwaliteiten doorschieten) uitpluizen. Balans is in mijn ogen hier the keyword :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:41

Ik ben extravert maar niet sociaal :o vergeet gewoon te vragen hoe mensen het hebben gehad op vakantie ofzo. Maar zeg wel wat ik vind. Is soms niet zo handig en zou soms juist wat introverter willen zijn zodat ik juist wat meer tijd heb om me in te leven. Weet niet of jullie dat snappen :+

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:52

Ik vraag me vooral af hoe jullie weten of jullie introvert of extravert zijn? Ikzelf ben niet op mijn mond gevallen en floep er afentoe onhandige dingen uit, maar ben wel heel gevoelig en een echte denker met inlevingsvermogen.

Ik denk ook dat balans hierbij belangrijk is, en het doorbreken van stereotypen. Als ik aan een typische introvert denk, denk ik gelijk aan een teruggetrokken persoon met weinig zelfvertrouwen. Een beetje een saai persoon. Terwijl dat natuurlijk niet persé zo is :0. Als ik aan een extrovert denk, denk ik weer aan een vervelend schreeuwerig type.

Persoonlijk kan ik de grens tussen extrovert en introvert niet goed onderscheiden, niet bij mezelf maar ook niet echt bij anderen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:47

@UhNee:Ik denk niet dat je of 100% introvert of 100% extrovert bent. Ik zie het meer als een schaal en dan kin je natuurlijk ook ergens in het midden zitten. Vaak wordt dat ambivert genoemd. Ik denk dus dat het niet zo zwart-wit is. En ik denk ook dat zelfvertrouwen hebben er weinig mee te maken heeft...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:54

lieveli schreef:
Ik ben enorm extravert en ik kan slecht opschieten met introverte mensen. Maar typen op mijn tel is frustrerend dus ik zal morgen uitgebreid reageren.

Dat heb ik dus ook..
Voor mij is dit gewoon omdat ik niet weet wat zij denken.. Ik weet niet wat er in het hoofd omgaat.. Introverte personen zijn vaak ook binnenvetters, en als ze eens kwaad worden, dan barst vaak ook alles in 1 keer eruit..

Ik ben een extravert persoontje met het hart op de tong.. Soms iets te veel.. :P
Heb een grote will to please naar anderen, maar geef ook makkelijk en duidelijk mijn grenzen aan..

Ik wil graag weten wat ik aan de mensen om me heen heb.. :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:16

lieveli schreef:

Ik ben extreem introvert en heb dus precies hetzelfde als jij, maar dan uiteraard met extraverte mensen. Zijn vaak gewoon veel te aanwezig, te druk en bij tijden komen ze ook zo gemaakt op mij over. Let wel; dat is uiteraard mijn indruk he, wil niet zeggen dat dat zo is.
En extreme extraverts maken mij ongemakkelijk, omdat ze nog wel eens de neiging hebben om jou als introvert wel even te veranderen. Vaak met opmerkingen als; wat ben je toch stil' 'zeg eens wat' , maar vaak dan op zo'n toontje alsof ze het een ontzettend negatieve eigenschap vinden. En daar kan ik dus niet tegen, want dat voelt voor mij dan alsof diegenen mij wil veranderen in iets wat ik helemaal niet ben. Met als resultaat dat ik helemaal dichtklap.
Koetjes en kalfjes praat is ook niet aan mij besteed; ja even voor 1 of 2 min, maar daarna liever naar iets van niveau of in ieder geval meer inhoud. Dan kom ik ook wel los uiteindelijk. Maar een hele middag of maar een uurtje banketstaaf op koetjes en kalfjes niveau; ik kan het niet; het put me gigantisch uit en krijg zelfs op een gegeven moment barstende hoofdpijn, omdat ik voor mijn gevoel te gemaakt mee moet doen.

Waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom ik zo ontzettend faal op zelfs een simpele onderlinge wedstrijd of als er mensen langs de bakrand staan. Want dan sta ik ineens ongewild op de voorgrond voor mijn gevoel. En ik haat de voorgrond.
Wat dat betreft zou ik zeker graag willen dat ik wat meer extravert was.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:07

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:02

Het is absoluut een spectrum. Ik ben vrij naar binnen gekeerd in hoe ik de wereld beleef, maar ben dan juist weer een enorme leider. Maar 'small talk' en feestjes zijn aan mij niet besteed en ik krijg daar geen energie van.