Ik kan heel slecht tegen kritiek wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Ik kan heel slecht tegen kritiek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 11:32

Ik kan dus heel slecht tegen kritiek. Vooral als het niet slecht bedoeld is en je dan kritiek krijgt. Ik vind het heel moeilijk om daar mee om te gaan. En houd het dan meestal niet droog. Dan voel ik me echt een slecht mens die niks goed kan doen. Ik voel me dan echt rot.

En bijvoorbeeld dit: Als iemand tegen me zegt dat ze iets niet leuk van mij vinden en dat ik dat beter anders kan doen. Als ik dat advies dan moet opvolgen dan voelt het zo gemaakt en niet echt.
Iemand zei een keer dat ik meer interesse moet tonen in mensen. Als ik dat advies dan opvolg en meer interesse ga tonen dan voelt het heel gemaakt. Snappen jullie wat ik bedoel?

Ik wil gewoon weten of jullie ook niet tegen kritiek kunnen en dat ik niet de enige ben? en hoe jullie daar dan mee omgaan? En misschien hebben jullie ideeën van hoe ik daar het beste mee om zou moeten gaan.

Anoniem

Re: Ik kan heel slecht tegen kritiek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:34

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar (goedbedoelde) kritiek is juist ook heel fijn om van te leren. :)
Sommige dingen hoef je niet persé te veranderen, die maken je als mens, maar als je bijvoorbeeld iets doet wat een ander of jezelf schaadt, dan is het juist fijn om dat te horen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:34

Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:36

Ik denk dat je "kritiek" vaak ook kan zien als feedback. Iemand wilt jou helpen iets te verbeteren. Ik denk dat het voor jezelf belangrijk is dat je het probeert positief in te zien.

Stel dat het toch niet goed voor je uitpakt, als je de feedback uitgeprobeerd hebt, en je voelt je er niet goed bij, dan doe je het toch gewoon niet en keer je terug naar je oude gewoontes/gedrag o.i.d :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:36

[***] schreef:
Ik herken me hier wel in, ik denk dat het bij mij te maken heeft met mijn faalangst. Als mensen dan kritiek uiten trek ik het me vaak heel persoonlijk aan en word ik er onzeker van, terwijl het meestal juist goed bedoelt is.
Dat herken ik inderdaad ook wel. :j
Ik denk dan direct dat ze mij als persoon helemaal afkeuren. :o
Al trek ik me dat tegenwoordig niet meer zo erg aan als vroeger.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 11:37

KoudbloedKim schreef:
[***] schreef:
Dat herken ik inderdaad ook wel. :j
Ik denk dan direct dat ze mij als persoon helemaal afkeuren. :o
Al trek ik me dat tegenwoordig niet meer zo erg aan als vroeger.

Ja dat gevoel heb ik ook heel erg dat ik word afgekeurd en dat ik dan niks waard ben

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:44

misschien dat het dan ook wel een beetje ligt aan de manier waarop de kritiek of feedback "verpakt" is. Vaak kan je dat heel netjes inpakken zodat het niet zo hard aankomt, maar dat de ontvanger het zelf ook ziet.
Je start dan met iets positiefs, zoals "ik zie dat je sociaal bent, en snel contact kunt maken!" Dan de feedback die je wil geven, "mensen vinden het wel fijn als je wat meer interesse in ze toont tijdens het gesprek", dan weer afsluiten met iets positiefs, "met jouw sociale vaardigheden heb je dat vast snel onder de knie"

Dit is maar een verzonnen voorbeeld hoor, maar dat komt minder vervelend aan als dat mensen out of the blue tegen jou zeggen dat je wat meer interesse moet tonen tijdens een gesprek. Toch?

Probeer er iig wat van te leren, mensen geven je feedback om je te helpen. Het kan jou weer helpen tot jezelf ontwikkelen, dus maak er gebruik van! Probeer het niet te zien als tekortkoming. Als mensen het dan nog mooi in gaan pakken voor je zoals bovenstaand voorbeeld, is het wel makkelijker te ontvangen, maar probeer niet het negatieve ervan te zien..

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:49

[***] schreef:

Dit heb ik ook heel erg! Laatst tijdens m'n autorijles kreeg ik (goedbedoelde) kritiek, maar ik kon op dat moment echt wel in huilen uitbarsten. Slaat helemaal nergens op, maar ik kan er gewoon echt niks aan doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:53

Hoe kijk je er later op terug dan, als je eenmaal kritiek heb gehad en de tranen hun gang hebt laten gaan?

Ik snap je punt wel dat als mensen iets niet leuk vinden aan je kledingstijl oid dat je daar niet blij van wordt. Dat is geen fijne kritiek. Heel eerlijk vind ik dat meer zeggen over hen dat over jou. Jij bent wie je wilt zijn, of het nu op deze manier is of op de voor jou uitziende neppe manier.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:53

Dit heb ik ook heel erg.
Bij mij is het nu wel minder naar mate ik iets ouder ben geworden.
Maar nog steeds vind ik het vreselijk om kritiek te krijgen, voelt dan inderdaad alsof ik alles verkeerd doe en niets kan. Maar ik kan het nu steeds beter in perspectief zien. Als ze het niet zeggen dan leer je er niets van natuurlijk. En als je zelf iets tegen iemand zegt bedoel je het ook niet verkeerd en is het ook niet om de ander af te branden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:55

Ja daar heb ik ook enorm last van, vooral als mensen je vergelijken met iemand anders en die blijkbaar beter vinden. Dat doet zeer.

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:57

[***] schreef:

Dit. _/-\o_

Ik herken me hier ook in, ik trek me het ook persoonlijk aan voel me dan heel erg slecht ofzo. maar ligt bij mij wel aan de situatie!

Het is best wel vervelend ja :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:07

Nee herken ik mezelf niet in. Ik heb gewoon altijd gelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:12

Even voor de duidelijkheid; voor mij is deze kritiek anders dan wanneer iemand bijv. zegt dat je neusriem gedraaid zit of je zadel tever naar voren ligt.
Het gaat echt om kritiek die naar je persoon zelf is gericht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:14

Je zegt zelf al heel mooi waar het probleem ligt: jij ervaart alle kritiek als een afkeuring van wie jij bent. Dan is het ook heel erg logisch dat je hier niet mee kan omgaan! En imo ligt daar dus ook de oplossing: ga je beseffen dat kritiek niet is bedoeld om jou als persoon af te kraken. Nou is lang niet iedereen even goed in het juist verwoorden en er bestaan ook zeker mensen die het wel bedoelen als afkraken, maar in principe is kritiek juist bedoeld om iets van jouw gedrag aan te kaarten. Jij doet iets, waarvan de ander denkt dat je dat beter/anders kan doen. Het gaat om je gedrag, niet om jou.

Ik heb zelf helemaal geen problemen (meer) met kritiek krijgen. Ik hoor het aan, eventuele onduidelijkheden vraag ik na zodat ik zeker weet dat we elkaar begrijpen. In jouw voorbeeld van meer interesse tonen naar mensen, zou ik bijv navragen waarom die persoon dat zegt. Kom ik zo bot over? Lijk ik geen interesse te hebben? Stel ik te weinig vragen, praat ik teveel over mezelf?
Wanneer het duidelijk is wat daadwerkelijk de kritiek is, ga ik bij mezelf nadenken of ik het er mee eens ben. Zie ik wat de persoon bedoeld en is dat iets wat ik aan mezelf wil en kan verbeteren? Als ik dat wil en kan, dan ga ik daarmee aan de slag. Het kan echter ook zo zijn dat ik het er niet mee eens ben en dan doe ik dus lekker niks. Tnx voor het advies, maar ik zie het anders.

Wat betreft dat onecht aanvoelen: alle gedrag wat je nieuw doet, zal zo voelen. Dit hoeft niet fout te zijn, het kan gewoon onwennig zijn. Het kan ook komen omdat je jezelf niet bent en teveel probeert iemand anders te zijn. In dat geval zal het naar blijven voelen, bij onwennigheid trekt dit wel vrij vlot weer weg en voelt het ok.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:32

Wat het misschien makkelijker maakt is om te proberen om er op een andere manier naar te kijken: de mensen die jou "kritiek" geven, vinden jou in ieder geval aardig genoeg om jou hier kennelijk mee te willen helpen? Daarom geven ze je een advies!

Soms zitten er natuurlijk ook mensen bij waarbij je dat gevoel niet hebt. Die negatief naar je zijn om je naar beneden te halen. Daar moet je je schouders over ophalen, hier lekker boven staan en ze je rug toedraaien. Daar moet je alleen maar medelijden mee hebben. Toch sneu als je dat nodig hebt om jezelf beter te voelen?

Als je je rot voelt na het ontvangen van kritiek, is het handig om even na te denken in welke van deze twee categorieën de kritiek valt. Zo voorkom je dat je meteen in de emotie schiet en probeer je er eerst rationeel naar te kijken.

Ik hoop dat dat je helpt!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:49

Ben je aan het puberen toevallig?

Als je iets gaat veranderen zal dat idd misschien eerst als "gemaakt" voelen, maar al snel kun je het " eigen" maken.
Je kan het zien als "het wiel niet zelf uitvinden".
Kritiek kun je zien als hulp
Om sneller van a naar b te komen. Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan, want juist met een voorbeeld als interesse tonen, kan het zijn dat je daardoor uiteindelijk weer meer terug krijgt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:44

ik ben 20. Ben de puberteit wel een beetje voorbij haha.
Ik weet wel dat ik het van mijn vader heb geërfd dat ik niet tegen kritiek was. Maar ik reageer er wel anders op dan mijn vader, mijn vader werd woedend en ik krijg meestal tranen.
Ik snap wel dat het vaak niet persoonlijk bedoeld is maar het is ontzettend moeilijk voor mij om dat er uit te halen zeg maar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:54

Je zal er echt aan moeten werken en voor jezelf de knop omdraaien.
Het zal voor jezelf een stuk makkelijker zijn als je er een positieve draai aan geeft.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:16

TS; dit is best lastig. Je geeft al aan dat je vader niet met kritiek om kon/kan gaan. Je hebt dus geen goed voorbeeld gehad in je leven en dit zul je dus zelf moeten gaan leren. Geen makkelijke opgave als je het idd ziet als afkeuring van jezelf. Ik had vroeger ook lange tenen en heb echt eelt moeten kweken daar. Het lukt nog niet altijd, maar meestal laat ik het over me heen komen en geef aan dat ik er op een later moment op terug zal komen. Dan kun je er rustig over na denken. Heeft de persoon gelijk of niet? Dan kun je er in een later gesprek rustig en voorbereid op terug komen. Verder is het goed om te beseffen dat iemand die zijn best wil doen voor jou je kritiek kan/geeft/geven. Iemand die geen interesse heeft in jou zal die moeite niet nemen. (En ja, soms is het wel lelijk bedoeld.....die etterbakken heb je ook...). Probeer rustig te blijven als iemand kritiek geeft, zeg dat je erover na gaat denken en dat je er eventueel op terug komt op een moment dat je je zelf hebt voorbereid op het gesprek. Dat praat een stuk fijner en hopelijk minder gestresst door de boodschap/kritiek. Succes, hoe beter je ermee om leert gaan, des te makkelijker worden contacten.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:48

Ik ga ook vaak huilen van kritiek. :') :=. En dan de kritiek die je krijgt op werk of stage. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:53

Meliaforever schreef:
Ik ga ook vaak huilen van kritiek. :') :=. En dan de kritiek die je krijgt op werk of stage. :=
Ik heb dit vooral vroeger ook gehad, ik vond het vreselijk dat ik niet aan de verwachtingen van een ander voldeed en als werd aangesproken op iets, bijv;"Ik vind dat je dit/dat hebt gedaan/gezegd", kon ik wel door de grond gaan van schaamte en ging ik diegene het liefst altijd uit de weg.
Ik voelde dan een soort rare angst waarbij je hart even stil staat.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:06

itsmi schreef:
misschien dat het dan ook wel een beetje ligt aan de manier waarop de kritiek of feedback "verpakt" is. Vaak kan je dat heel netjes inpakken zodat het niet zo hard aankomt, maar dat de ontvanger het zelf ook ziet.
Je start dan met iets positiefs, zoals "ik zie dat je sociaal bent, en snel contact kunt maken!" Dan de feedback die je wil geven, "mensen vinden het wel fijn als je wat meer interesse in ze toont tijdens het gesprek", dan weer afsluiten met iets positiefs, "met jouw sociale vaardigheden heb je dat vast snel onder de knie"

Dit is maar een verzonnen voorbeeld hoor, maar dat komt minder vervelend aan als dat mensen out of the blue tegen jou zeggen dat je wat meer interesse moet tonen tijdens een gesprek. Toch?

Probeer er iig wat van te leren, mensen geven je feedback om je te helpen. Het kan jou weer helpen tot jezelf ontwikkelen, dus maak er gebruik van! Probeer het niet te zien als tekortkoming. Als mensen het dan nog mooi in gaan pakken voor je zoals bovenstaand voorbeeld, is het wel makkelijker te ontvangen, maar probeer niet het negatieve ervan te zien..

Dit is een heel fijne methode en heet het sandwich model.

En ts, ik herken jou helemaal. Ik ben vroeger heel erg gepest niet alleen door kinderen, maar ook door volwassenen (leraren). Als ik feedback krijg/kreeg voel(de) ik mij ook zo.

Op een gegeven moment in mijn 2e jaar fysio HBO, waar de studie praktisch bestaat uit feedback, heb ik idd een breakdown gehad. Ik kreeg geen feedback meer, maar werd persoonlijk aangevallen. Het Was met zn allen tegen een.

Voortaan trek ik gewoon mn mond open als iets mij niet zind. Dat heeft moed en ballen nodig, dat snap ik ook. Maar jij kan er prima wat van zeggen als de manier van feedback geven beter/Anders kan.

En een belangrijk ding om te onthouden Is dat feedback of kritiek (normaalgesproken) niet persoonlijk Is en dat je niks met de feedback hoeft te doen. Dat andere mensen iets over jou handelen vinden Is prima, of je er iets mee doet, jou eigen keuze

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:04

Amira_ schreef:
[***] schreef:

Dit heb ik ook heel erg! Laatst tijdens m'n autorijles kreeg ik (goedbedoelde) kritiek, maar ik kon op dat moment echt wel in huilen uitbarsten. Slaat helemaal nergens op, maar ik kan er gewoon echt niks aan doen.

Oh dit herken ik echt heel erg, heb ik ook weleens mee gemaakt, op dat moment kan je er echt niets aan doen.
Maar als je er later op terug kijk, dan denk ik: Getver, waarom moest dat :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:07

Bambi1995 schreef:
Ik kan dus heel slecht tegen kritiek. Vooral als het niet slecht bedoeld is en je dan kritiek krijgt. Ik vind het heel moeilijk om daar mee om te gaan. En houd het dan meestal niet droog. Dan voel ik me echt een slecht mens die niks goed kan doen. Ik voel me dan echt rot.

*knip* .

Klopt heb ik ook.... En het ergste is dat het er gewoon zomaar uitfloept %)