Huis huren? Hoe werkt dat eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Huis huren? Hoe werkt dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:32

Sinds een tijdje woon ik samen met mijn vriendin in Arnhem. Zij had hier al een leuk koopappartement maar al snel werd duidelijk dat iets meer ruimte toch wel prettig is. Ook omdat ik erg veel thuis werk. Daarom het appartement te koop gezet (zonder makelaar) en recent verkocht *\o/*

Nu door naar onze volgende stek, maar dat doen we met een tussenstap in een huurappartement. Nu is de koopmarkt in Nederland erg overzichtelijk voor de consument, 98% van de koopwoningen staat namelijk op Funda.nl De huurmarkt lijkt echt heel anders in elkaar te zitten. Een deel staat op Funda, een deel staat op Pararius, op Marktplaats staan een paar woningen, er zijn nog een paar andere verzamelsites en veel woningen lijken alleen op de sites van (verhuur)makelaars te staan...

Mis ik iets of is de huurmarkt vreselijk versnipperd?

En als iemand een leuk appartement (of woonhuis) te huur weet in Arnhem Noord met bij voorkeur 3 slaapkamers voor een beetje redelijke prijs dan houden wij ons zeer aanbevolen :j :)

Anoniem

Re: Huis huren? Hoe werkt dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:35

Jep, enorm versnipperd inderdaad. Ik vind het meest overzichtelijk om gewoon via de woningbouwstichting te huren. Wij huren via Wonen Limburg en dat is gewoon duidelijk en overzichtelijk.
Met name het particuliere huur-deel is erg onoverzichtelijk. Op Funda staat nauwelijks iets, en dan zijn er nog van die vage verhuursites.. Ik zou het fijn via de sociale woonvoorziening opzoeken denk ik. Succes met de zoektocht!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:36

Je kan ook even kijken bij antikraak bedrijven. Rondom Arnhem is er wel wat aanbod geloof ik. Verder heb ik ook enorm lopen klooien om een huur appartement te vinden, het is me uiteindelijk gelukt via, via. Dus zou het ook in je omgeving vragen en desnoods een briefje in de supermarkt :). Ook makelaars bellen wil nog wel eens werken, op basis van de leegstandswet is er ook nog wel eens wat te regelen.

Succes :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:40

Ja, het is een beetje een markt wat je zonder makelaar prima af kunt, dus ook veel prive verhuur en dus moeilijker vindbaar als men niet duur wil adverteren op sites. Een beetje huurwoning voor een schappelijke prijs is zo weg omdat daar de hele wereld naar op zoek is ( is onze ervaring). De vrije huursector lijkt vaak alleen nog maar voor rijke mensen weg gelegd ;-), daarom zijn wij naar Belgie uitgeweken ;-), waar je nog redelijk iets kunt huren mét grond voor de paarden.

Ik zette overal van die 'wekkers' dus overal waar ik maar e-mailalerts kon instellen, stelde ik ze in. Plus nog eens een bijna dagtaak aan alle losse verhuursites etc. Het is echt een drama maar je moet ook beetje geluk hebben en snel ergens zijn. Plussss zelf enorm veel 'gevraagd' advertenties zetten, er zijn ook mensen die twijfelen en naar een goede huurder zoeken. Klinkt misschien stom maar nette huurders zijn voor een eigenaar ook goud waard :-).

Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:48

Wat wij hebben gedaan toen we een tussen-huurwoning zochten: we hebben een paar makelaars gevraagd of er huizen te koop stonden die mensen ook tijdelijk wilde verhuren. Heel veel woningen worden gewoon haast niet verkocht en de eigenaren zijn vaak blij met een extra zakcentje en een net gezin dat het huis een beetje onderhoud totdat er een koper is gevonden. Wij hebben zo een jaar lang in een enorm mooi jaren dertig huis (bijna een villa) gewoond voor 500 euro p/m :D tegen de tijd dat dat huis verkocht werd hadden wij ons nieuwe huis gekocht en kwam dat toevallig precies goed uit. De meeste spullen hebben een jaar lang in de opslag gestaan, en dat is ons prima bevallen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:50

Huren is inderdaad een beetje lastig met zoeken. Wij zijn momenteel ook bezig. Het huis waar wij mee bezig zijn hebben wij via funda gevonden. Er staat inderdaad op andere sites ook een hoop, via daar kun je meestal wel door naar de site van de makelaar.

Pas trouwens wel op, er zijn een hoop sites die geld vragen vóór je bijvoorbeeld überhaupt mag gaan bezichtigen. Ik zeg niet dat dit soort bedrijven 'slecht' zijn, maar ik krijg er altijd de kriebels van. Nederwoon is er zo een, bijvoorbeeld.

Wel toevallig dat je ook in Arnhem zoekt trouwens (wij ook) :')

Je kunt trouwens even via ACM makelaars kijken, misschien hebben zij wat staan wat je aan staat?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:52

liekensancho schreef:
Klinkt misschien stom maar nette huurders zijn voor een eigenaar ook goud waard :-).

Succes!

Dat is echt zo, mijn buurman had zijn huis al een redelijk lange tijd te koop staan en sinds een jaartje zit er een gezin in die het huis gehuurd hebben van hem.
Geloof niet dat hij er heel gelukkig van wordt, denk dat zijn inmiddels nog maar de helft waard is van voor dat het verhuurd werd.... :=

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:01

Mij werd aangeraden als ik een site voor huurhuizen wilde gebruiken, die van Pararius te gebruiken. Die zou het meest up-to-date zijn. Op andere sites blijven vaak huurhuizen staan die allang weer verhuurd zijn. (mp mss ook niet, weet ik niet)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 11:11

Sociale woningbouw is geen optie helaas. Die stichtingen hebben vaak ook wat vrije sector aanbod maar een groot deel gaat op basis van inschrijftijd en wat wel via loting gaat heeft meestal meer dan 200 inschrijvingen. Maar we houden het wel in de gaten :j

Antikraak is ook wel een optie, ik heb alleen nog niet heel veel aanbod kunnen vinden in Arnhem? Heb tot nu toe vooral gekeken bij Interveste, Ad Hoc, Camelot en een club waarvan ik zo snel niet op de naam komt. http://www.hod.nl/ doet volgens mij ook redelijk wat in de omgeving maar die melden niets over het aanbod en daar kom je alleen terecht via iemand die daar al huurt. Toevallig hier iemand die daarbij aangesloten is?

En misschien toch maar briefjes in de bus doen in de buurt waar we bij voorkeur zitten (in de buurt van Nieuwe Monikkenhuizen/Angerenstein). Wij zijn namelijk best ideale huurders (al zeg ik het zelf :+).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:17

En heb je ook via Facebook een oproepje gedaan? (dan wel voor iedereen open en die laten delen)

Het is echt een drama.. ik woon 20 km van Arnhem en heb echt van alles bekeken en gebeld. Uiteindelijk woon ik nu via via boven de plaatselijke snackbar :') Heerlijk rustig en zolang ik het raam van de douche dichthoud ruik ik geen friet :Y)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 12:00

Hmm, goed punt. Ik ben niet zo'n actieve Facebooker :D Maar idd een poging waard. Ook o.a. op de sportschool e.d. eens rondvragen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:01

Ga eens langs bij Vesteda in Arnhem. Wij huren in Nijmegen via Vesteda, we hadden geloof ik binnen 10 dagen een appartement gevonden dat we leuk vonden. Inmiddels wonen we hier nu ruim 3 jaar. Destijds was het zo dat ze boven de €700 per maand per direct veel woningen te huur hebben.

Edit: hier geen wachtlijsten en loting en zo, maar je bent dus wel een maand huur kwijt aan 'bemiddelingskosten' en je moet borg betalen maar dat laatste vond ik niet zo'n punt.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:12

Het is inderdaad een beetje verknipt. Ik ben vanwege onhoudbare thuissituatie per direct vertrokken en had dus geen huis of onderdak. Heb ook de stoute schoenen aan getrokken en te koop staande huizen gaan afbellen. Binnen 2 weken had ik een huis en daar zitten we alweer 2,5 jaar over een paar maanden over naar ons eigen huis.