[FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

[FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 09:20

Hallo allemaal,

Na veel geduld te hebben gehad is het gelukt om het voor elkaar te krijgen (tenminste het eerste deel van onze droom): we hebben een huis met 40 hectare grond kunnen kopen in Frankrijk.

Het tweede deel van onze droom waar we nu druk mee bezig zijn: om van dit voorheen vakantieverblijf een geitenmelkerij te maken!

We zijn nu een weekje in de Limousin en helemaal gelukkig! Er moet nog veel gebeuren dus ook hard gewerkt worden maar kan het niet laten om foto's van ons optrekje met jullie te delen.

En hier ons verhaal:

Boer worden, met die droom is het allemaal begonnen. Waar we ons eerst oriënteerden op koeien en grapjes maakten wanneer we een verhaal over geiten lazen, wekte de geit stiekem wel onze interesse. We gingen er steeds meer en meer over lezen, bezochten geitenboerderijen, spraken met veel mensen die enig verstand hebben van de zogenaamde 'goedkope koe' voor de arme boer. Het begon te kriebelen en we werden steeds enthousiaster.  Maar waar te beginnen? Hoe start je zoiets? In Nederland is het te duur. Duitsland misschien? En moet je een bestaand bedrijf kopen, iets pachten of een huis met grond kopen en zelf de stal erbij bouwen? Is het überhaupt wel haalbaar voor ons?

Al snel kwamen we tot de conclusie dat een geitenmelkerij starten het meest interessant en voordeligst zou zijn in Frankrijk en dan wel in de Limousin. We gingen op zoek naar boerderijen die potentie zouden hebben om geiten te houden. Tijdens die zoektocht kwamen we erachter dat het in Frankrijk vooral belangrijk is om er behoorlijk wat land bij te hebben. Ze hebben daar namelijk een regel dat je 7 geiten per hectare mag houden. Ons doel is 200 geiten.. We moesten toen onze eisen aan deze zoektocht wijzigen en vooral op de hoeveelheid hectares land gaan letten. Het werd daardoor wel iets lastiger om het passende te gaan vinden. Uiteindelijk vonden we in februari 2015 een prachtig huis met grote schuur en 40 hectare grond in de Creuse. Het ligt schitterend aan het rand van een nostalgisch dorpje en is omgeven door de mooie groene natuur van de Creuse. Zouden we hier onze toekomst in Frankrijk op gaan bouwen?

Het belangrijkste was nu om informatie verzamelen. We verbleven een tijd in de Limousin om zoveel mogelijk te weten te komen over de regels wat betreft het starten van een geitenmelkerij in Frankrijk. Dit hield in: bezoeken en gesprekken met de melkfabriek, babbelen met inwoners van Creuse, telefoongesprekken plegen met hoge piefen in Frankrijk etc. Het was een drukke en chaotische tijd (met name als je nagaat dat we onze pas 8 weken oude zoontje ook mee hadden). Nadat we alle handelingen die vooraf gedaan moesten worden voordat we zouden kunnen beginnen op een rijtje hadden gezet, werd het duidelijker. Het zou, zoals bijna alles in Frankrijk, een pittig en een niet logisch proces worden. Regeltje hier, regeltje daar.. Daarbij klopt het ook aardig dat de Fransen niet echt de haast hebben om iets voor elkaar te krijgen.

Goed, we zijn de uitdaging dus aangegaan.  Het grappige was dat de Fransen zelf soms ook niet helemaal wisten welk pad we moesten gaan bewandelen. Wanneer de 1 vertelde dat we het op die manier moesten gaan doen, dan vertelde de ander weer dat we het helemaal anders moesten aanpakken... Het was een 1001 stappenplan. Dachten we weer eens dichterbij te komen, dan moesten we nadien ineens een grotere stap terug nemen. Al met al was het een hele omweg. Stapje voor stapje dichter bij ons doel.

Eind april was het dan zover! We kochten het optrekje van de Safer onder voorbehoud dat de bouwvergunning voor een nieuwe stal in orde zou komen. De bouwvergunning diende dan eind mei voor elkaar te zijn. Wanneer dat allemaal vlot zou gaan dan was de overdracht al in juni! Het ging dus toch sneller dan verwacht!

Het huis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schuur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ons meer, daar ben ik helemaal verliefd op!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het lezen!! Ik vind die volgtopics op bokt altijd zo leuk, alleen ben ik bang dat ik daar zelf niet zo goed in ben om steeds wat te plaatsen. :o
Laatst bijgewerkt door Paisano op 24-06-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [FOTO]-tag toegevoegd

Winged

Re: Emigreren naar de Limousin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:23

Wat een leuk huisje! Maar ik begrijp dat jullie nu nog 200 geiten aan moeten schaffen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:23

Mijn hemel <3 Wat een droom plek!!

Heerlijk ziet dat er uit zeg. Hoe ver zitten de winkels etc bij je vandaan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:26

Wauw prachtige plek.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:28

Gaaf hoor! Ben wel een beetje jaloers hihi.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:28

Ik ga volgen.
Mijn oom en tante zijn heel wat jaren geleden vertrokken naar de Auvergne en hebben daar nog steeds een Chambre d'hote.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:30

Nog een volger hier! :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:30

He wat leuk! Wij cruisen veel door dat gebied, dus ga er eens op letten of ik een bende geiten tegen kom :-)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:32

in 1 woord wow! Een eigen meer <3 en wat een avontuur!!
Ik vraag mij altijd af hoe mensen dat voor elkaar boksen financieel gezien, natuurlijk is dat niet beleefd om over te praten ;-). Of er eigen geld vanwege goede verkoop van eigen woning of eerder bedrijf mee gemoeid is, hoe je daar eerste tijd rond komt etc. etc. Of dat een degelijk ondernemersplan daar alle deuren opent bij de banken ;-). Ik vraag mij dat altijd stiekem af, want nu op mijn 40ste zijn we ook rijk en hoeven we aan zoiets al niet te denken ;-).
Wat een avontuur en ik moest even 3 keer lezen, 7 geitjes per hectare?? -O- mijn hemel! Ik neem aan dat ze niet zoveel eten als koeien ;-) en ook gewoon 's winters hooi eten, dat ze dan zo'n maatstaf nemen *prrrrt* 8)7
( maar verstand van geiten heb ik niet, ik rijd wel bijna elke dag met de honden langs een geitenboerderij en die beestjes staan altijd binnen in een schuur).

Ik volg zeker, zo onwijs dapper en enorm respect voor mensen dit dit durven :-). Je moet er al een aardig woordje frans voor kunnen zo te lezen want anders hoef je er al niet aan te beginnen als je zoveel moet rond telefoneren etc etc. Dat het geregel moeilijk is..... wij zijn verhuisd naar Belgie 9 jaar geleden en voordat je hier meestal wat geregeld hebt ... 8)7 , dat is net als spanje ' manana' ;-)

heeeeel veeeeel succes en onwijs veel geluk op deze droomplek <3 <3 <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:35

Bienvenue en France. Goh er zitten steeds meer bokkers in onze streek. Toch eens tijd om een meeting in de Limousin te organiseren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:37

Wauw, fantastisch mooi! <3 Ik ga zeker volgen, ben erg benieuwd naar jullie verdere ontwikkelingen :j

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:38

Heerlijke omgeving, ik ga er altijd graag op vakantie maar dit is andere koek. Veel geluk daar!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:43

Gave onderneming!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:44

Wat gaaf om die uitdaging aan te gaan en jullie droom te laten uitkomen. Het ziet er prachtig uit.
Veel succes gewenst.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:46

Oh wow <3 wat een prachtig huis en wat een stoere stap. Heel veel succes, maar met zo'n doorzettingsvermogen gaat dat vast goed komen!!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:49

Wat een prachtig huis en land!
Echt knap dat jullie je droom achterna gaan, ik zou er zeker proberen een volgtopic van te maken. :j Ben heel benieuwd hoe het verder gaat!

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:50

Ik ben ook verliefd op dat meer... en jullie huis!
Heel veel succes, respect!

Financieel zouden wij het nooit rond kunnen breien.... Maar anders <3

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:50

Prachtig! En interessant. Ik volg ook. Veel succes!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:51

Wat een mooi huis en ruimte erom heen!

Ik volg!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:11

Prachtige omgeving daar! Mijn ouders wonen in de Charente, tegen de Limousin aan.

Die wetten over het houden van dieren zijn er voor de kwaliteit van het eindproduct. Frankrijk heeft overal controle zegels op, en die krijg je gewoon niet als je je niet aan de wetten houdt, dus kun je je carrière als geiten boer met een goedgekeurde kaas vergeten. Frankrijk heeft gelukkig ingezien dat kwaliteit ruimte voor het dier betekend. +:)+
Mede daarom komt één van de beste soorten rundvlees ter wereld ook uit de Limousin!

TS: een prachtig avontuur! Het gaat je vast lukken, met veel geduld. ;) Heel veel succes!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:17

Ik kom in de toekomst langs voor een stukje geitenkaas (ps camperplaats erbij maken?)
Wat een prachtige omgeving en het huisje. Maar ik moest toch wel even lachen om het royale achter terras. Vind hem niet heel royaal vergeleken met de rest... :Y)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:18

Wauw, wat een schitterende locatie! Wat een droomplek! Ga je ook paarden houden daar?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:21

Wat een leuk huis en wat spannend om zo'n stap te maken, wens jullie heel veel
succes met verbouwen en verhuizen, en natuurlijk met het opzetten van jullie bedrijf....

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:28

Wat geweldig!
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:30

Wat een prachtige locatie! , geitjes erbij en gaan met de banaan +