Na veel geduld te hebben gehad is het gelukt om het voor elkaar te krijgen (tenminste het eerste deel van onze droom): we hebben een huis met 40 hectare grond kunnen kopen in Frankrijk.
Het tweede deel van onze droom waar we nu druk mee bezig zijn: om van dit voorheen vakantieverblijf een geitenmelkerij te maken!
We zijn nu een weekje in de Limousin en helemaal gelukkig! Er moet nog veel gebeuren dus ook hard gewerkt worden maar kan het niet laten om foto's van ons optrekje met jullie te delen.
En hier ons verhaal:
Boer worden, met die droom is het allemaal begonnen. Waar we ons eerst oriënteerden op koeien en grapjes maakten wanneer we een verhaal over geiten lazen, wekte de geit stiekem wel onze interesse. We gingen er steeds meer en meer over lezen, bezochten geitenboerderijen, spraken met veel mensen die enig verstand hebben van de zogenaamde 'goedkope koe' voor de arme boer. Het begon te kriebelen en we werden steeds enthousiaster. Maar waar te beginnen? Hoe start je zoiets? In Nederland is het te duur. Duitsland misschien? En moet je een bestaand bedrijf kopen, iets pachten of een huis met grond kopen en zelf de stal erbij bouwen? Is het überhaupt wel haalbaar voor ons?
Al snel kwamen we tot de conclusie dat een geitenmelkerij starten het meest interessant en voordeligst zou zijn in Frankrijk en dan wel in de Limousin. We gingen op zoek naar boerderijen die potentie zouden hebben om geiten te houden. Tijdens die zoektocht kwamen we erachter dat het in Frankrijk vooral belangrijk is om er behoorlijk wat land bij te hebben. Ze hebben daar namelijk een regel dat je 7 geiten per hectare mag houden. Ons doel is 200 geiten.. We moesten toen onze eisen aan deze zoektocht wijzigen en vooral op de hoeveelheid hectares land gaan letten. Het werd daardoor wel iets lastiger om het passende te gaan vinden. Uiteindelijk vonden we in februari 2015 een prachtig huis met grote schuur en 40 hectare grond in de Creuse. Het ligt schitterend aan het rand van een nostalgisch dorpje en is omgeven door de mooie groene natuur van de Creuse. Zouden we hier onze toekomst in Frankrijk op gaan bouwen?
Het belangrijkste was nu om informatie verzamelen. We verbleven een tijd in de Limousin om zoveel mogelijk te weten te komen over de regels wat betreft het starten van een geitenmelkerij in Frankrijk. Dit hield in: bezoeken en gesprekken met de melkfabriek, babbelen met inwoners van Creuse, telefoongesprekken plegen met hoge piefen in Frankrijk etc. Het was een drukke en chaotische tijd (met name als je nagaat dat we onze pas 8 weken oude zoontje ook mee hadden). Nadat we alle handelingen die vooraf gedaan moesten worden voordat we zouden kunnen beginnen op een rijtje hadden gezet, werd het duidelijker. Het zou, zoals bijna alles in Frankrijk, een pittig en een niet logisch proces worden. Regeltje hier, regeltje daar.. Daarbij klopt het ook aardig dat de Fransen niet echt de haast hebben om iets voor elkaar te krijgen.
Goed, we zijn de uitdaging dus aangegaan. Het grappige was dat de Fransen zelf soms ook niet helemaal wisten welk pad we moesten gaan bewandelen. Wanneer de 1 vertelde dat we het op die manier moesten gaan doen, dan vertelde de ander weer dat we het helemaal anders moesten aanpakken... Het was een 1001 stappenplan. Dachten we weer eens dichterbij te komen, dan moesten we nadien ineens een grotere stap terug nemen. Al met al was het een hele omweg. Stapje voor stapje dichter bij ons doel.
Eind april was het dan zover! We kochten het optrekje van de Safer onder voorbehoud dat de bouwvergunning voor een nieuwe stal in orde zou komen. De bouwvergunning diende dan eind mei voor elkaar te zijn. Wanneer dat allemaal vlot zou gaan dan was de overdracht al in juni! Het ging dus toch sneller dan verwacht!
Het huis:

De schuur

Ons meer, daar ben ik helemaal verliefd op!

Bedankt voor het lezen!! Ik vind die volgtopics op bokt altijd zo leuk, alleen ben ik bang dat ik daar zelf niet zo goed in ben om steeds wat te plaatsen.
Wat een droom plek!!
. Of er eigen geld vanwege goede verkoop van eigen woning of eerder bedrijf mee gemoeid is, hoe je daar eerste tijd rond komt etc. etc. Of dat een degelijk ondernemersplan daar alle deuren opent bij de banken
mijn hemel! Ik neem aan dat ze niet zoveel eten als koeien