Op een punt dat je moet kiezen voor je toekomst.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Op een punt dat je moet kiezen voor je toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:40

Ik denk er steeds vaker over na... Zucht, het maakt me ongerust en ik steek mijn kop in het zand.

Toen ik naar het VMBO ging, heb ik gekozen voor een nieuwe opleiding. Dit heet het "Groene Lyceum" en was bekend om zijn korte traject. Dit zou 3 jaar VMBO, 3 jaar MBO 4 en 3 jaar HBO in 1 zijn, dus in 9 jaar zou ik op 22 jarige leeftijd zou ik klaar zijn met mijn HBO. Fantastisch! Richting zou ik volledig zelf mogen kiezen en dat leek mij op 12/13 jarige leeftijd fantastisch! Vooral omdat ik veel praktijk had en alles met een laptop zou doen en geen boeken zou krijgen. Deze opleiding was toen nieuw en wij zouden de eerste lichting zijn, dus allemaal heel spannend en wij zouden de proefkonijnen zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, dit is absoluut niet gelopen zoals ik wilde. Ik ben na 6 jaar gestopt met een MBO niveau 4 diploma. Groene detailhandel. *Juk!* enorm teleurstellend, omdat dit helemaal niet was wat ik wilde. Ik wilde op die leeftijd namelijk mbo paardenhouderij gaan doen. Afijn, dat werd hem dus niet. (Wat misschien maar goed is ook, naïeveling... Paardensport. Hah!)

Ik ben ondertussen 19 jaar, na mijn MBO ben ik een tijd naar het buitenland geweest en toen ik terugkwam ben ik gaan werken in een supermarkt. Ondertussen werk ik daar full-time met leiding gevende functie. Leuk, prima werk en ik kom rond.

Nu komt het dilemma, ik moet toch een keer gaan kiezen wat ik wil met mijn leven. Dit is absoluut niet mijn droombaan, ik zie mijzelf dit op 40 jarige leeftijd echt niet doen. Tot vorig jaar had ik een kleine wens om in de ouderenzorg te werken, die 'wens' is steeds groter geworden en nu ik net terug kom van mijn Opa en Oma denk ik.... zucht. Ik moet hier echt mijn werk van maken.

Ik wil alleen niet nu stoppen met mijn werk in de supermarkt omdat ik ook rekeningen heb, ik heb een paard dat moet eten, ik heb een wedstrijd ambitie die ik probeer uit te oefenen, ik ga wel eens uit en doe dingen met mijn vriendinnen. Kort om, ik kan dat geld niet missen. Ik heb nog maar weinig gespaard en ik zie het niet zitten om nu te stoppen met werk en mij volledig te richten op een studie waarvan ik niet eens zeker ben over de werkmogelijkheden en of ik hierna wel aan de bak kom. Maar dit is wel wat ik wil! Ik zie mijzelf in een bejaardentehuis werken en ik betrap mezelf er op dat ik veel te veel informatie zoek naar deze studie en deze baan. :D :D Ik gok dat dit is wat ik wil... Maar moet ik nou alles opgeven?

Ik zat te denken aan een avond studie, maar kan daar helaas weinig informatie over vinden. De stap om het ook echt te doen vind ik heel groot, net zoals mijn baas later moeten vertellen dat ik misschien wel stop aangezien ze met een compleet opleidingsplan voor mij bezig zijn. :=

HELP! Als je moet kiezen voor je toekomst, wanneer ben je dan oud genoeg? Ik wil weer 4 zijn. :+

wwillemijn

Re: Op een punt dat je moet kiezen voor je toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:48

HBO-V kun je bij Windesheim middels afstandsleren doen. En als je nog geen 30 bent kun je ook nog stufie aanvragen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:48

Heb je al gekeken naar een BBL opleiding? Werkend leren. Je krijgt wel iets als het goed is, maar niet extreem veel. Maargoed, wat wil je doen qua ouderenzorg. Verzorgende (niveau 3), verpleegkundige (niveau 4) of HBO-V. Daarin zit uiteraard ook nog verschil qua BBL.

En inderdaad stufie. Geen vetpot maar beter dan niets

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:51

Je geeft aan dat je huidige baan absoluut niet je droombaan is.
Ik snap dat je vaste lasten hebt en inkomen dus nodig hebt, maar als ik jou was, zou ik toch voor die avondstudie gaan. Zoek ook eens op deeltijd, ipv avondstudie, misschien kun je dan makkelijker iets vinden.
Succes met de lastige keuze!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:57

Even voor de duidelijkheid;
Je wil studeren maar je kan het geld niet missen? En je weet niet zeker of je toekomst hebt in de bejaardenzorg?
De zorg staat flink op zijn kop op het moment, ik zou niet weten hoe het er over een aantal jaar uit gaat zien..
Als dit is wat je wilt, zou ik inderdaad een avondstudie overwegen.
Lastig TS, succes met je keuze!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:02

LeanR, dat is inderdaad een beknopte samenvatting van mijn zorgen. Maar ik wil het zo graag!

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:09

Je bent pas 19, dan heb je toch nog tijd genoeg om te kiezen en te sparen? Ook al is het niet je droombaan, wat ik goed kan begrijpen, een jaartje langer sparen kan niet zoveel kwaad toch?

En anders inderdaad wat iedereen zegt: kijk eens naar een avondstudie. :) Een deeltijdstudie zou misschien ook kunnen, al dacht ik dat je beroep dan bij de studie moest aansluiten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:13

marindexo schreef:
En anders inderdaad wat iedereen zegt: kijk eens naar een avondstudie. :) Een deeltijdstudie zou misschien ook kunnen, al dacht ik dat je beroep dan bij de studie moest aansluiten.

Niet perse, maar je zal ook stage moeten lopen en ervaring op moeten doen, dus dan is een baan in die richting wel handig ja.

TS al eens gedacht aan SPH of SPW deeltijd? Er zijn zat avondopleidingen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:29

In de zorg kan je duaal doen. Dus dan betaald de instelling je opleiding. Jij werkt en leert te gelijk. Je krijgt dan een leerlingsalaris.
Ik zou kijken naar mbo of hbo verpleegkunde.

Ik doe zelf hbo verpleegkunde duaal in het umc. Dus voor vragen kan je altijd pb sturen :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:34

Nog een tip. Benader een bedrijf of er mogelijkheden zijn om een aantal dagen mee te lopen in de vorm van een stage. Op die manier krijg je ook een beter idee of je het echt zo ziet zitten als je denkt.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:43

Bij een zorginstelling krijg je inderdaad leerlingsalaris. Ik kreeg laatst een aanbod om 24 uur te werken voor 1200 bruto op basis van fulltime. Wat inhoudt dat je 653 netto over zou houden per maand. Ik heb ervoor bedankt.... Dit betrof een MBO 4 opleiding BBL.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:45

Wwillemijn, dat is wat ik nu ongeveer verdien. Iets meer... :o dus dat zou prima zijn.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:13

Weet je al of je MBO of HBO wilt doen?
Voor MBO kan je eenvoudig op stagemarkt zoeken naar leerbedrijven. Ook kun je aangeven of je dan BBL wilt of niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:19

NAIWHL: Dat weet ik nog niet, maar mocht ik voor HBO gaan, sluit mijn MBO niet aan en dat is bij veel HBO opleidingen toch wel een vereiste.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:20

Het is een pre, maar tot op heden niet verplicht ;). Als ik klaar ben met doktersassistente niveau 4 zou ik forensisch medewerker op HBO niveau mogen doen. Of het handig is om zo'n stap te maken, is vaak een 2e.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:23

@ giolli, veel hobo's bieden ook de optie om een toelatingstest te gaan doen.

En de ouderenzorg. Mocht dat in Nederland nog meer kelderen .. Hoop ik niet.. Wellicht banen vrij in omringende landen ?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:24

Mijn tip is sparen en er dan voor gaan. Als je voor een opleiding naast je werk kiest, is dat misschien best even afzien. Maar als het is wat je echt graag wilt, dan krijg je er juist energie van!

Heb een jaartje geleden gekozen voor het volgen van mijn droomopleiding naast mijn fulltime baan, paard en wedstrijdambities. En wou dat ik het eerder had gedaan :D Doen!

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:48

Ik herken dit zo !
Ik heb een poos geleden mijn opleiding detailhandel afgerond, en nu werk ik sinds 2 week bij de Scapino voorheen bij welkoop, ik moet er serieus - net zoals jij- niet aan denken dat ik dit tot mijn 40ste bijvoorbeeld ga doen, oke het werken in een winkel is leuk. Maar ik heb echt heel weinig uren, vorige week 5 dagen gewerkt met uiteindelijk iets van 24 uur, dit was bij welkoop heel anders. Maargoed daar het gaat het nu niet over.

Ergens zit ik er ook aan te denken om een hele andere kant op te gaan, en een totaal andere BBL Opleiding te gaan volgen, maar wat ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:34

Goedzo meis!!!! Zet hem op!!!
Nee je hebt nog niks maar wil toch even zeggen dat ik het idee dat je er alleen over nadenkt helemaal fantastisch vind *\o/*
Jij in die winkel is echt zonde! Maar je weet wel wat ik ervan vind :o

Met name in de zorg zijn er juist veel mogelijkheden voor duaal en bbl.
Je denkt zelf dat de tijd dringt, maar meis, je bent nog jong en de hele wereld ligt voor je open!
Het gaat echt goedkomen met je :j echt waar <3 en investeren in je toekomst hoeft echt niet te betekenen dat je je leven nu compleet moet opgeven :(:)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:36

Ik heb een paar jaar geleden op het punt gestaan waar jij nu staat. Ik wist wat ik wilde, maar dat was tot twee keer toe helaas niet gelukt. Uiteindelijk heb ik het nog een laatste kans gegeven en met succes! Ik was 26 toen ik een carriereswitch heb gemaakt met bijbehorende opleiding. Mijn opleiding werd dan wel volledig betaald en ik kreeg 'salaris', maar hoe dan ook zijn wij er financieel enorm op achteruit gegaan. Toch was het dit dubbel en dwars waard. Mijn opleiding was drie jaar en ik ben over 3 maanden klaar. Dan heb ik mijn droombaan en zal het financieel ook weer een stuk makkelijker worden.
Mijn advies is dan ook: volg je hart! Financieel zal het vermoedelijk de komende tijd krap worden, maar als je weet dat dit slechts tijdelijk is, is dit vaak best te doen!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:38

Echt heel herkenbaar, alleen ben ik wat ouder, en ga ook dit jaar toch weer de schoolbanken in!
Ik heb gelukkig de luxe dat ik het me kan permitteren met bijv.met een BL baan of een bijbaan in het weekend.

Maar ik vond dat het nu of nooit was, ik zeg gewoon doen!
Leren zolang je kunt en zolang het gaat en kan...

Probeer desnoods iets te vinden waarbij je ook salaris krijgt?
Heel veel succes!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:53

Ik ben nu 38 en op mijn 20e vanuit het mbo aan het werk gegaan. Een jaar of 4 geleden ging het bij mij ook kriebelen en ben toen een deeltijdopleiding HBO gaan doen.

Momenteel ben ik aan het afstuderen en afgezien dat het heel erg zwaar was, is het echt een goede beslissing geweest om weer naar school te gaan.
Het kost enorm veel tijd en in mijn geval had ik twee avonden per week school, die discipline moet je dus wel op kunnen brengen, ook huiswerk enzo. Maar het resultaat is er wel naar.

Mijn advies: bedenk voor jezelf heel goed dat het veel tijd en energie gaat kosten en of je dat er voor over hebt. En als je daar van overtuigd bent: DOEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:09

Blijven zoeken naar een avondstudie, het is duidelijk dat je weet wat je wil :) en dat moet je ook koesteren vind ik! Er zal wel een mogelijkheid bestaan waarbij je kan blijven werken en toch je droom verwezenlijken.

Trouwens is 19 een fantastische leeftijd om grote veranderingen aan te brengen, je hebt nu nog véél energie om véél dingen te doen en combineren.