Ik kan het!.........niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Ik kan het!.........niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:31

Ik ga dit jaar op school over, dat staat vast. Kk sta voor wiskunde nog net een voldoende maar ookal haal ik nu nog een onvoldoende ga ik alsnog over.

Maar toch zit er iets niet helemaal lekker.. Ik ben bang voor de volgende jaren van wiskunde en of ik het dan uiteindelijk wrl kan halen aangezien wiskunde verplicht is geworden.
Ik snap echt helemaal niks van wiskumde en hoe vaak ze het ook uitleggen. Het lukt niet.

Ik sta nu nog een 6.0 omdat ik 1 hoofdstuk een keer makkelijk vond... Maar ik denk dat ik het in hogere klassen niet meer ga halen.. Het is niet erg want je mag 2 tekortpunten staan maar wat als ik meer dan 2 tekort punten ga staan omdat bio ook niet echt mijn sterkste punt is...

Bijles heb ik al maar het helpt niet echt erg..

Iemand tips? Of maak ik me gewoon te veel zorgen?

Nayomie

Re: Ik kan het!.........niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:36

Blijven oefenen en herhalen. Dat is het enige wat ik je op dit moment kan aanraden. Ooit zal het kwartje vallen. :j

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:36

In welke klas zit je? En op welk niveau?

Ik zou eerst eens even rustig afwachten, misschien krijg je volgend jaar wel een andere leraar die het je wel kan uitleggen :) Daarnaast helpt het om niet van tevoren al te denken dat je het niet kan, maar er gewoon neutraal in te gaan en de geleerde regeltjes toe te passen :) Dan haal je meestal wel een vijf.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:37

Nayomie schreef:
Blijven oefenen en herhalen. Dat is het enige wat ik je op dit moment kan aanraden. Ooit zal het kwartje vallen. :j

Dit dus.
Ik had een leraar en bij hem viel het kwartje ineens, hij gaf ook veel oefentoetsen en dan besprak hij de antwoorden.

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:40

Ik heb een jaar gehad dat ik dacht dat ik geen Engels kob. Eind examen in gegaan en 2 x gezakt met een 2 en een 2.8 moest het jaar over doen. Heb toen een andere leraar gekregen en ben toen geslaagd met een 6.8 op 1 na het hoogste cijfer van de klas.
Dus ik zou zeggen hou hoop miss hien valt volgend jaar het kwartje gewoon of krijg je een leraar die hey anders uitlegt dan deze leraar en snap je de andere uitleg manier wel en zo dus ook de sommen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:40

Gewoon rustig blijven en adem halen. Oh ja en vooral niet steeds denken "ik kan het niet" :D

Ik dacht dat ook constant op mijn HBO studie en vaak lukte het dan ook echt niet. Ik werd gefrustreerd en dan snapte ik het al helemaal niet meer. Door bewust te ontspannen en anders te denken "ik kan dit heus wel, al kost het mij een week" ging het steeds wat beter. Nee ik ben nog steeds geen ster in wiskunde, maar ik kan nu wel de berekeningen maken, en meestal snap ik het redelijk snel :j

Er is hoop, echt waar hoor. Maar trek wel op tijd aan de bel bij school, misschien is er iemand die het totaal anders kan uitleggen waardoor je het wel snapt :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:41

Ik weet niet welk niveau je doet maar als je havo doet, kun je ook nog gebruik maken van deze website. http://wiskunjeleren.nl/

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:42

Als je het idee hebt dat je weinig hebt aan bijles is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een nieuwe bijles leraar. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:42

Niet te druk maken over wiskunde, het kan alle kanten opgaan :) Dat kansrekenen vond ik altijd vreselijk... Maar er zijn zo veel onderwerpen!

Verder zoals al gezegd: oefenen en herhalen...

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:43

Huiswerkbegeleiding ofwel je huiswerk braaf bijhouden.. Enige wat echt helpt om het de begrijpen.
En verder een andere bijlesdocent zoeken. Ik kon bijles krijgen van mijn wiskunde docent in zijn tussenuren, gelukkig.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:44

Nayomie schreef:
Ik weet niet welk niveau je doet maar als je havo doet, kun je ook nog gebruik maken van deze website. http://wiskunjeleren.nl/

Ik doe havo dus ik ga even kijken :)

Bedankt voor de tips iedereen! Maar het ks lastig om te denken dat je iets wel kan terwijl het telkens niet lukt....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:49

Bijles nemen, dat scheelt echt. Ik weet een hele goede in Woerden, weet niet waar je woont?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:50

Het beeld van wiskunde is dat je het zou moeten snappen, en dat sommige mensen het kunnen en andere mensen 'hopeloos' zijn. Maar dat is niet zo! Bij wiskunde kun je heel veel bereiken door gewoon steeds weer stapje voor stapje naar de oplossing toe te werken. Wat wordt er gevraagd, wat weet je al, wat heb je nodig...
Dus de regels en methodes stampen en het heel vaak doen. Dat is misschien wel wat saai, maar je hoeft dus niet op te geven. Snappen is minder belangrijk dan het lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:51

Wat lukt er niet, snap je het niet? Of is het echt dat je er chaotisch van wordt en alsof het chinees is? Ik heb dat laatste namelijk en ik heb een lichte vorm van discalculie.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:51

De wiskundeacademie zijn ook uitlegfilmpjes, misschien heb je daar iets aan? :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:53

BeSen schreef:
Nayomie schreef:

Ik doe havo dus ik ga even kijken :)

Bedankt voor de tips iedereen! Maar het ks lastig om te denken dat je iets wel kan terwijl het telkens niet lukt....

Klopt is ook heel moeilijk, en nog steeds heb ik momenten dat ik gelijk denk "ik kan het niet". Maar ik ben dan wel zover dat ik nu het herken en dan mezelf streng toespreek en het probeer om te buigen naar "rustig ademhalen en het nog eens proberen". Kostte mij twee jaar, maar het lukt nu wel voor 95% van de tijd :j

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:54

In welke klas zit je BeSen?

Als je nog in de onderbouw zit betekent dit dat je alle soorten wiskunde krijgt (alfa en bèta).

In de bovenbouw kies je een profiel, dan kun je kiezen tussen wiskunde A, B en C. Als je dan wiskunde C kiest zal dit waarschijnlijk makkelijker zijn voor je dan de wiskunde die je nu hebt ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:57

Met goede bijles, ben ik van een 2 naar een 7 gegaan. En wat ik nog mooier vond: ik zag het ook gewoon en kreeg er meer plezier in ipv dat ik het als een onbeklimbare berg zag en ik stond aan de voet en moet eroverheen.

Ik was te eigenwijs om op de middelbare school bijles te nemen, waardoor de basis er niet goed in zat. Dat was geen slimme zet van mij geweest.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:58

marijkiiii schreef:
In welke klas zit je BeSen?

Als je nog in de onderbouw zit betekent dit dat je alle soorten wiskunde krijgt (alfa en bèta).

In de bovenbouw kies je een profiel, dan kun je kiezen tussen wiskunde A, B en C. Als je dan wiskunde C kiest zal dit waarschijnlijk makkelijker zijn voor je dan de wiskunde die je nu hebt ;)

Wiskunde C is dacht ik alleen voor VWO, niet voor havisten.

Ik ben het met je eens TS, dat het andersom denken lastig is. Maar zodra jij al van te voren denkt 'ik kan het niet', dan leg je er hoe dan ook de stok al (on)bewust neer.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:00

Is wiskunde onderhand al verplicht op de havo? Anders zou je er ook voor kunnen kiezen geen wiskunde te nemen? :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:00

Destination schreef:
Is wiskunde onderhand al verplicht op de havo? Anders zou je er ook voor kunnen kiezen geen wiskunde te nemen? :)

Vanaf volgend jaar (of dit jaar), is het een verplicht vak geworden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:01

Ik zit nog in de onderbouw ja, maar ik dacht dat was A het makkelijkst was? Ach ja het zal wel :P maar heb er nog nooit van gehoord van C haha

Joolien, ik snap gewoon niet, als ze iets uitleggen denk ik oh ja makkelijk en als ik het zelf moet doen dan is het echt van... Wat is dit |o .......

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:01

Dat iedereen het kan leren vind ik onzin. Als je ziet wat voor extra werk en tijd ik er in heb gestopt vanaf de basisschool met rekenen. En ik kan het gewoon niet. Heb discalculie en kom een instaptoets voor een school niet eens in.
Ik heb mijn examen kunnen doen in wiskunde en ben geslaagd maar niet omdat ik zo goed was in dit vak maar door een slimme tip van een leraar.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:02

Wiskunde C is er ook niet op havo. En wiskunde B is niet zozeer moeilijker dan wiskunde A, ze behandelen gewoon andere onderwerpen.
Misschien is bijles een optie?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:03

Gewoon bijles nemen, vol blijven houden en veel oefenen.
Ik kon eerst geen engels, was al lang blij als ik op het einde van ieder jaar een 5 stond. Ik ben in de laatste twee jaar bijles gaan volgen en toen werd ik steeds beter. Op het eindexamen zelfs het hoogste punt van de klas gehaald. Veel voor moeten doen, maar nu gaat engels me nog goed af.

Wiskunde C is inderdaad alleen voor VWO. Wiskunde A is het makkelijkste van HAVO.

Als een slimme tip je een diploma bezorgd, is dat toch geen ramp? Ik zou zeggen als je er niks mee wilt gaan doen, prima toch?
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 23-06-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt