Kan de school dit maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Cubby_

Kan de school dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:02

Hallo allemaal,

op dit moment ben ik bezig met afstuderen. Eigenlijk al mijn resultaten zijn al met een voldoende beoordeeld, op mijn eindgesprek en een tentamen dat ik 30 juni a.s. moet maken na (in totaal 6 studiepunten).

Nu is het dus zo dat ik ongeveer 1-2 maanden geleden op school was, in verband met stageterugkomdag. Toen had ik het er met mijn slb'er over dat ik dat ene tentamen nog moest maken, toen vertelde ze mij ineens dat ik dat tentamen dat ik nog moet maken, tijdens de vorige en daarmee laatste bezemronde had moeten maken, terwijl mij altijd door te opleiding is verteld dat ik, als ik de mogelijkheid ervoor had om het tentamen tijdens het reguliere moment te maken, ik dan absoluut niet mocht deelnemen aan de bezemrondes, zodoende had ik mij daarvoor dus ook niet aangemeld voor de bezemrondes.

Ik was behoorlijk geschrokken van dit nieuws en heb direct contact opgenomen met de afstudeer coördinator. Daarop volgde een gesprek en heb ik met haar af kunnen spreken dat zij zou regelen dat mijn tentamen dat op 30 juni afgenomen wordt, zo snel mogelijk zou worden nagekeken, zodat ik toch nog mee zou kunnen doen met de eindgesprekken van juli Laatste gesprekken vinden op 8 juli plaats.

Ondertussen ben ik keihard aan de slag gegaan om te leren voor dat ene tentamen en het voorbereiden van mijn eindgesprek, waar ik nu zo goed als klaar mee ben. Ik zag op de portal een berichtje verschijnen dat het rooster van de eindgesprekken klaar was en besloot meteen te kijken wanneer ik moest en zag tot mijn grote verbazing mijn naam er niet tussen staan.. 'Nou ja, foutje kan gebeuren', dacht ik. Totdat ik verder keek en zag dat er een aantal dagen geleden een bericht was geplaatst waarin de school vermeld dat de studenten geen voorrang krijgen met nakijken en dus niet in in juli mee mogen doen met de eindgesprekken.

Nu snap ik dat er waarschijnlijk een situatie is ontstaan, waarbij er mogelijk tientallen studenten zijn geweest die hetzelfde tentamen nog moeten maken en die allemaal mee wilden doen in juli en dat ze daarom hebben gezegd dat dit niet mogelijk is. Maar ik ben in eerste instantie gewoon verkeerd voorgelicht door de school, anders had ik het tentamen uiteraard in de bezemrondes gemaakt en bovendien heb ik deze afspraak gemaakt met mijn afstudeer coördinator, welke nu ook toegeeft dat ze fout zat.

Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten hierin zijn? Ik heb al contact opgenomen met het loket Rechtsbescherming van de school, maar deze zijn vandaag en morgen gesloten. |o

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:12

Ik denk dat je vrij weinig kunt doen, behalve het extra collegegeld dat het je kost terug vragen misschien nog.
Het is idd (meestal, bij de normale gang van zaken) zo dat je al je toetsen afgerond moet hebben voor je eindgesprek, aangezien je officieel afgestudeerd bent aan het einde van dat gesprek. Zou een beetje gek zijn als je dan misschien die ene toets nog niet hebt gehaald.

Ik denk dat je het beste kunt onderhandelen dat je in bijv september een eindgesprek mag hebben, waarbij je wel beoordeeld word op je huidige afstudeerstage. Het gaat uiteindelijk om dat papiertje, wat maakt een maandje extra uit?

linoleum

Re: Kan de school dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:17

Je mag toch gewoon na het afronden van je scriptie nog toetsen maken mirriezz? Tenminste ik mag dat wel. Ik rond van het zomer mijn scriptie af (oftewel het afstuderen), maar heb nog een paar toetsen open staan die in februari helaas pas weer komen.

Zolang je studiepunten nog niet compleet zijn krijg je geen diploma, maar daarom kan je de afstudeerperiode wel afsluiten.

Cubby, ik heb helaas geen ervaring of een oplossing. Ik zou in elk geval wel contact opnemen met de examencommissie, degene die je had verteld dat het wel mogelijk was en ook de rechtsbescherming inderdaad. Gewoon zoveel mogelijk navragen wat je rechten zijn of anders zelf met een voorstel komen. Mijn ervaring is dat als je zelf met een goed voorstel komt, ze vaak wel mee willen werken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:19

Oh linoleum, dat systeem ken ik niet. Volgens mij krijg je op mijn opleiding (HBO) geen toestemming om te beginnen aan je afstudeerstage als het er niet naar uitziet dat je voor het einde van je stage al je studiepunten binnen hebt. Bij ons moet je je onderzoek ook verdedigen, je krijgt daar zonder dat je alles gehaald hebt zeker geen toestemming voor.

Misschien is dat per school verschillend?

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:30

Misschien kun je contact opnemen met het juridisch steunpunt van de Landelijke Studentenvakbond?
Ze weten vaak raad met dit soort situaties. Ze zijn te bereiken op: 030-2313029. Hopelijk kunnen ze je helpen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:44

Uit welk jaar is het vak?

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:01

Bedankt voor alle reacties!

@Mirriezz: ik kan in principe alles afgerond hebben voor mijn eindgesprek, als ze dat tentamen direct nakijken en invoeren. Dat is namelijk nog het allerlaatste wat ik moet doen voor mijn eindgesprek.

@Linoleum: dankjewel voor de tips :)

@ Wilson: ik ga zo meteen bellen!

@Marije 112: het is naar mijn idee niet echt relevante informatie, maar het is van jaar 3, het 4e blok.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:08

_Cubby_ schreef:
@Marije 112: het is naar mijn idee niet echt relevante informatie, maar het is van jaar 3, het 4e blok.

Ik weet dat wij met open tentamens uit het tweede jaar wel onze scriptie mogen schrijven, maar niet verdedigen. Tentamens uit het derde jaar die nog open staan mogen volgens mij na de verdediging afgesloten worden. Bij ons is het dus wel relevant. Heb je geen OER (of een algemene studentenhandleiding of iets dergelijks)?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:11

Wat vervelend dat je eindgesprek hierdoor uitgesteld moet worden. Wanneer is de eerstvolgende mogelijkheid hiervoor?

Ik heb helaas geen oplossing voor je. Bij ons op school mocht je je scriptie gewoon verdedigden ook al waren nog niet alle uitslagen (ook reguliere tentamens, dus niet alleen met HER's) bekend. Dat zou in dit geval een prettigere regeling zijn!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:13

Naar de examencommissie stappen? Wat staat er in de OER?

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:04

@Marije112: Oo oke, op die manier! Nee, helaas geldt dit niet voor onze opleiding

@Renee16: Ja, dat zou in dit geval echt super fijn zijn, maar helaas.

@Maartje1990: Het bericht waarin staat dat ik en mede studenten in augustus moeten deelnemen aan het eindgesprek komt helaas vanuit de examencommissie. In de OER staat in ieder geval over de bezemrondes
Citaat:
'Voorwaarde voor deelname aan deze “bezemronde” is:
- de aangevraagde toetsen worden niet (meer) regulier aangeboden voor het eindgesprek'

En ze beroepen zich nu op:
Citaat:
''Voorwaarde voor deelname aan het eindgesprek:
Om te kunnen deelnemen aan het eindgesprek moeten uiterlijk 3 werkweken voordat de ronde met eindgesprekken beginnen:
- alle resultaten voldoende zijn beoordeeld (minus het eindgesprek en de stage)''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:11

Tja, dat lijkt me dan heel helder..... Balen, maar het OER is uiteindelijk ''bepalend'' net als de wet. Heel zuur, maar niet anders vrees ik.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:12

Als dat in het OER staat, tsja, t is banketstaaf, maar dan kun je wss niks doen.
Als student hoor je jezelf op de hoogte te stellen van het OER (al doet niemand dat, I know), en daardoor te weten waar je tegenaan gaat lopen.
Het enige wat je dus kunt doen is een latere datum afspreken voor je eindgesprek.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:41

Ik zou t toch aankaarten bij de examencommissie. Bij wet is de opleiding verplicht een studeerbaar programma aan te bieden en mag iemand niet onnodig vertraagd worden in de studie.

Het studiejaar loopt tot 31-08. Zijn er geen bezemrondes meer in augustus?

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 22:51

@ Maartje en mirriezz: jullie hebben inderdaad gelijk dat het er zo duidelijk staat.
Maar als ik goed was voorgelicht door mijn studieloopbaanbegeleidster, waarvan ik vanuit haar jarenlange ervaring op deze school en professionaliteit toch wel mag verwachten dat ze de regels goed kent, dan had ik uiteraard gewoon mee gedaan met de laatste bezemronde.
En ook uit mijn quote van de OER in mijn vorige post valt niet duidelijk op te maken, dat als de student nog een tentamen van het laatste blok moet maken, deze dan bij uitzondering tijdens de bezemronde gemaakt mag worden :)

@Marieke_K: dankjewel voor je reactie! Ik heb zojuist een verzoek gestuurd naar de examencommissie met uitleg van de situatie.

Er zijn in principe geen bezemrondes meer in augustus en de laatste was in april.
De enige mogelijkheid om dit tentamen nog te maken binnen dit studiejaar, is op 30 juni (de dag waarop ik hem nu ga maken - eindgesprekken waaraan ik deel zou gaan nemen lopen t/m 6 juli).
Er volgt dan nog wel eind augustus een reguliere herkansingsmogelijkheid voor dit tentamen, maar dan zit je weer met het nakijken en het deelnemen aan de eindgesprekken in augustus.

Bovendien wordt het dan wel een erg duur tentamen/eindgesprek, als ik pas in augustus mag afstuderen.
Daarnaast heb ik naar aanleiding van de afspraak met de afstudeercoördinator ook een aantal afspraken m.b.t. invulling van de vakantie gemaakt, omdat ik dacht dat alles geregeld was :( |o

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:47

Ik snap dat je op je slb'er af gaat, helaas is dat dit keer mis gegaan. Aan de andere kant: regels zijn regels. In het OER staat dat je zoveel dagen voor je eindgesprek alle toetsen moet hebben gehaald en nagekeken, wat je dus niet meer red. Kan me voorstellen dat het dan dus gewoon niet gaat (ook als de docent die toets versneld zou nakijken, haal je dat aantal dagen niet).

Maar uit je post lees ik dat er dus nog mogelijkheden zijn om in augustus af te studeren. Verder niet zo'n probleem toch? Dat jaar collegegeld heb je toch al betaald, t nieuwe jaar gaat pas in op 1 september.

Van je vakantie is wel balen ja. Al volledige reis geboekt en betaald?

Wat misschien ook nog een optie is is afstuderen in september. Kun je wel op vakantie (als je gepland had in september terug te zijn). Er zijn regelingen (zou je ff moeten checken overigens, ik weet ze niet uit mijn hoofd) om je collegegeld terug te krijgen. Dan betaal je per maand of per kwartaal zegmaar je collegegeld. Omdat je aan je studiejaar begint en van tevoren niet 1000000% zeker is wanneer je afstudeert, betaal je eerst wel je volledig collegegeld, maar als je dan afgestudeerd bent kun je wat je niet hebt gebruikt terug vragen zegmaar.
Maar nogmaals, zoek dat nog een keer op en vraag het na, ik weet uit mijn hoofd niet precies hoe het zit.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:00

Je hoeft niet gelijk een heel jaar collegegeld te betalen. Als je het maandelijks betaald dan kun je gewoon betalen voor de extra maanden die je nodig hebt en dat geeft je nu wat ruimte. Ik zou vasthouden aan het eerste verhaal uit de OER over het deelnemen aan de bezemrondes en hopen dat ze voor jou een uitzondering willen maken zodat je mee mag doen aan de eindgesprekken. Ik zat zelf op Windesheim en daar waren dit soort 'geintjes' heel normaal. De meeste mensen zijn daar foeterend weg gegaan. Zo heb ik een jaar geschiedenis gedaan voordat ik overstapte naar Engels. Mij was een extra herkansing toegezegd door de decaan maar dat bleek helemaal niet te mogen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:32

Kun je wellicht je docent van het vak direct benaderen, situatie uitleggenen hem/haar vragen om een mondeling tentamen bij hem/haar te doen?

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:36

@Mirriez: ik betaal inderdaad per maand, vandaar dat ik er nu ook van baal dat het weer een maand extra is en dat alleen vanwege een tentamen dat moet worden nagekeken en een eindgesprek van 40 minuten :P In september afstuderen gaat hem helaas niet worden, want de eerst volgende mogelijkheid voor deelname aan de eindgesprekken na augustus is november. Ik waardeer het overigens wel heel erg hoor dat je zo probeert mee te denken! Maar helaas is de school niet zo heel soepel qua regelingen en alles.

@Harr166: Ja, het is echt ongelooflijk hoe er af en toe met de leerlingen wordt omgegaan, alles is prima zolang het hun maar goed uit komt, niet teveel moeite kost en geld oplevert. Dit bericht werd gewoon 2 dagen voor de start van de eerste eindgesprekken op Blackboard geplempt!

Ik heb uiteindelijk van de week direct een brief/mail geschreven voor de examencommissie, maar ook deze hebben officieel 15 werkdagen om te reageren :') Aangezien ik geen ontvangstbevestiging kreeg, besloot ik er even achteraan te bellen en toen bleek dat de mail in ieder geval was ontvangen, maar dat de commissie pas over 2 weken weer bij een zou komen. Dat zou dus betekenen dat ze er pas een besluit over zouden nemen als de eindgesprekken al voorbij zijn, daarom heb ik gevraagd of het mogelijk was dat het op de een of andere manier via een andere of snellere weg besproken zou kunnen worden, ook omdat ik anders m'n plannen iv.m. zomerwerk helemaal om moet gooien. Daar gingen ze naar kijken, maar ze konden niks beloven...