zijn hier ook auto kenners? (technisch)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

zijn hier ook auto kenners? (technisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:36

mijn auto heeft het vanmorgen begeven.

eerst al reed ik op de snelweg, toen plots het vermogen even weg viel terwijl ik aan het inhalen was.
ik ben toen gelijk naar de rechter baan gereden, waar mn auto vervolgens weer normaal verder reed alsof er niks aan de hand was.

toen gewoon zonder problemen door gereden naar mn werk.

toen ik daar bijna was, brandde ineens mn accu lampje rood op het dashboard, evenals mn airbag lampje in het geel.
vervolgens ging mn radio meerdere keren aan en uit, ruiterwissers gingen snel en toen weer langzaam, maar auto liep en reed verder nog wel gewoon goed.

toen ik op mn werk kwam, parkeerde ik de auto en zette hem uit, maar vervolgens wou hij helemaal niet meer starten.
radio doet het nog wel gewoon, net als mijn electrische ramen etc, dus echt een accu probleem is het niet.

ik zat er zelf aan te denken dat het misschien mijn dynamo is die kapot is, maar na even speuren op google kom ik ook geregeld tegen dat het de multiriem kan zijn die kapot is.

mijn vader komt vanuit zn werk deze kant op om er naar te kijken (die is gelukkig heel handig met auto's in elkaar zetten en uit elkaar halen), maar toch ben ik wel benieuwd wat dit kan zijn?

iemand hier misschien een idee of een zelfde ervaring? :)

loez

Re: zijn hier ook auto kenners? (technisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:42

Multiriem, Dynamo, Accu enz. Kan inderdaad vanalles zijn!

Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:46

Werd je koelwater ook warmer dan normaal?
En gooit hij de motor wel rond met starten, of hoor je wat klikken als je de sleutel omdraait, of hoor je helemaal niets?

Wat voor auto is het?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 23-06-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:47

Om wat voor auto gaat het?
Dynamo lijkt me stug deze heb je niet nodig om te starten
Dat doet Nml je accu en dan neemt de dynamo het over
Als deze dan kapot is loopt de auto op de accu en zal hij wel uitvallen als de accu leeg is tenzij de accu te zwak is uiteraard
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 23-06-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:48

o ja vergeten te vermelden, het is een VW Polo 6N2 uit 2001 :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:48

Kan inderdaad van alles zijn. Klinkt alsof er iets mis is met 1 van de zuigers. Als de ontsteking niet meer gemaakt kan worden, dringt dat het vermogen terug.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:49

@Casarell: Nee hij maakt zeg maar het geluid alsof hij hem "aanslaat" en na een seconde doet ie niks meer.
koelwater etc. was gewoon normaal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:50

Kunnen diverse dingen zijn.
Anders even langs de garage (of heen laten slepen) dan kunnen ze de computer uitlezen

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:50

Hoihoi,
Mijn vriend is auto monteur. Ik zal hem vanavond vragen om je berichtje te lezen, wellicht kan hij je helpen.
Met een kapotte dynamo start je auto trouwens ook niet meer. Auto kan gaan stotteren en uiteindelijk houdt hij er helemaal mee op. Dat zou wel kunnen verklaren dat je ramen etc het wel nog doen.
Ik heb hem in ieder geval vast nagevraagd of het de dynamo kan zijn, uitgebreid antwoord van hem volgt nog :)
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 23-06-15 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:51

Maar als je accu al slecht is geweest, kan dit wel de dynamo naar z'n grootje helpen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:52

Zelf denk ik meer aan een computer storing.. ruitenwissers en radio die spontaan een eigen leven gingen leiden..

En als die computer storing ook je motorische gedeelte regelt, zal ook daar een probleem naar voren komen.
Het beste is om hem even aan de VAGcom te hangen en hem uit te lezen.. ;)

Edit: staat er toevallig een laag water onder de motorkap, onder de voorruit?
Als daar nl ook je computer zit, zou dat eea kunnen verklaren na de regenval van gisteren..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 23-06-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:54

heb tot vanmorgen aan toe nooit problemen met mn accu gehad, is ook nog niet zo heel oud, ik geloof een half jaar ongeveer en is toen nieuw gekocht.

Edit: 2 week geleden voor de APK geweest, de dag ervoor ging het "service" lampje op mn dashboard branden, toen tijdens de apk gelijk even alten uitlezen, kwamen geen rare dingen in naar voren, was gewoon de melding dat de auto een beurt nodig had, lampje was daarna uit en is ook niet weer aan gegaan :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:54

Gezien de lampjes die allemaal gaan branden valt dit vaak onder storing in het motormanagementsysteem.

Lekkere algemene term voor het kan van alles zijn, ding aan de computer hangen en uitlezen bij de garage is vaak de beste oplossing.

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn Astra destijds. Bleek de temperatuursensor kapot te zijn en daardoor ging alles op tilt. Was toen gelukkig een kleine reparatie maar wel rot om te vinden.
Bij mij wou de auto inderdaad ook niet meer starten maar als je een tijdje wachtte dan wel weer. Meerdere keren langs de kant van de weg gestaan op die manier maar uiteindelijk dus het euvel gevonden.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:00

@Casarell, durf ik zo niet te zeggen, heb zo pauze, loop dan wel even naar mn auto toe om het te checken :)
had nog wel iets gezien zopas wat er op leek dat het "los" hing, een soort kabel met een rubber er om heen, waar een soort zwart kastje aan hing.
ik kan zo wel even wat foto's maken, geeft een iets beter beeld :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:24

Hebben jullie steenmarters in de buurt? Wij hebben hetzelfde gehad met onze transit. Uiteindelijk bleek een kabel van de dynamo bijna doorgeknaagd te zijn waardoor de boel langzaam is uitgevallen. Je dynamo zorgt voor opladen van je accu. Eerste start daarna de auto niet meer en daarna doet ook de rest het niet meer. Als je auto wel klinkt alsof hij wil aanslaan maar daarna niet meer lijkt daar het probleem te zitten.

Alleen kan het nog steeds veel zijn, ook een electronica storing kan zoiets geven. Hopelijk is het iets kleins.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:26

Ja ik hoop ook dat het iets kleins is :=
auto van mn vriend was vorig jaar ook van alles mee aan de hand, was ook al een erg duur grapje.

ik heb nooit steenmarters bij ons in de buurt gezien, wonen ook niet echt dicht bij water/bosjes/parkjes etc. (midden in een grote woonwijk). wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn haha. zal zo eens kijken of ik iets kan vinden wat op een "knaag" plek lijkt :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:30

Wij ook in een woonwijk hoor, wel wat groener maar een typische jaren 80 wijk. Maar je struikelt nog net niet over de steenmarters. Bij ons was alleen de transit de pineut, iemand drie huizen verderop heeft met hun vorige bus heel veel schade gehad. Het is een kwestie van alle rubber vervangen door visvrije leidingen en dan eten ze het niet meer.

Pas bij controle door de garage is die gevonden, inclusief restjes vogel. En op de parkeerplaats lagen toch ook een paar stroken en stukjes leiding

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:42

Wat je kan proberen is dmv startkabels de auto te starten. Start deze dan wel, dan zal je accu aan vervanging toe zijn. Het kan eveneens (beetje en/of verhaal) ook de dynamo zijn. Als deze niet helemaal zuiver is laad je accu namelijk niet voldoende op.

Je auto krijgt wel de impuls om te starten, maar mist voldoende power zo inschattende.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:46

Even de aansluitingen op je accu aandraaien, zoiets soortgelijks heeft mijn vriend ook gehad met zijn Golf 4. Die twee ronde dingetjes op het plaatje (kon geen betere vinden). Die bedoel ik. Snap je het nog? :P

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:14

Ben je al wat wijzer geworden?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 23:16

Ja, batterij van mn telefoon was ook nog eens leeg dus had echt een mega pechdag vandaag.. :(

Mn vader was naar mn werk toe gekomen om er naar te kijken.
Dingetje waarvan ik dacht dat het los hing hoorde zo, maar goed dus dat ik daar niet mee aan het prutsen ben geweest haha.
Vervolgens is hij alles even bij langs gegaan.. vsnaar was nog heel en zat nog goed, multiriem was ook niks mee, accu was goed en zat nog goed vast etc.
Dus enige optie was nog de dynamo... die is dus stuk blijkt nu.
Mn vader heeft de auto over gestart met zijn auto, toen wou die wel aan. Zijn toen een klein stukje gaan rijden naar een zaak die auto materialen verkoopt, kon er nog net komen en toen viel die weer uit, accu dus schoon leeg.
Die zaak had geen dynamo's op voorraad, dus konden we niks mee.
Mn vader wou me naar huis toe slepen, en toen bleek ook nog dat ik geen sleep oog op mn auto heb zitten :') zit een mistlamp op die plek.
Dus maar weer de kap open en een tijdje de startkabels er aan om de accu een stukje op te laden.
Toen kon ik een redelijk stuk rijden, had radio etc uit gedaan om zo een beetje stroom te besparen
Halverwege is de auto 2x uitgevallen omdat de accu weer leeg was, dus onderweg maar weer aan de startkabels en een beetje opladen, en toen uiteindelijk zijn we bij de garage gekomen op het allerlaatste beetje stroom, auto viel letterlijk voor de deur van de garage uit :+
Die hebben toevallig een sloop polo staan waarvan de dynamo nog vrij nieuw is, dus die gaan ze er morgen voor mij op zetten, en dan nogmaals de auto uitlezen om te zien of er verder nog storingen zijn.

Sorry voor het lange verhaal :')

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:24

Haha.. het is ook wat met die techniek van tegenwoordig..
Maar fijn dat het je dynamo lijkt te zijn, dat is relatief simpel opgelost ;)