School schrijft uit op 30/6. In overeenkomst staat 31/7.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

School schrijft uit op 30/6. In overeenkomst staat 31/7.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:45

Hallo Allemaal,

Ik ben erg benieuwd of iemand antwoord kan geven op de volgende situatie.
(Morgen zal ik ook actie ondernemen wat betreft school, de DUO en het juridisch loket.)

Ik volg een MBO opleiding en ben binnenkort hiermee klaar. 2 jaar geleden toen ik de opleiding begon heb ik een onderwijsovereenkomst getekend met begindatum 31 augustus 2013 en einddatum 31 juli. Een kleine twee maanden terug verkondigde school ons dat wij opeens 30 juni zouden worden uitgeschreven. Aangezien ik nu mijn onderwijsovereenkomst uit het stof heb getrokken, aangezien ik deze nodig heb voor andere zaken, viel mij dus de einddatum van de overeenkomst op.

Nu is mijn vraag: Mag mijn school dit eigenlijk wel maken?
Doordat de datum vervroegd is naar 30 juni betekend dit dat ik en mijn klasgenoten in juli geen recht meer hebben op studiefinanciering.

Is er toevallig iemand die dit ook heeft meegemaakt of uit eigen ervaring weet of dit mag of niet?

Roosch

Re: School schrijft uit op 30/6. In overeenkomst staat 31/7.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:46

Ik neem aan dat je na 30/6 dan ook klaar bent met je opleiding? Waarom zou je dan in juli nog stufi nodig hebben? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:48

Bij mij was de dag dat het laatste cijfer bekend was ook de uitschrijfdatum omdat je op dat moment geslaagd was. Stel ik was 2 maand van te voren klaar voor het schooljaar, kon ik wel de laatste 2 al betaalde maanden terug krijgen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:50

Niet alleen stuf.
Maar ook je ov stopt eerder.

Ik zou ook eind juli uitgeschreven worden werd opeens 6 juli. Ik wist dat niet (School had het niet door gegeven) Kreeg dus mooi een boete voor me niet ingeleverde ov. Stuf kreeg ik volgens mik sowieso niet meer.

Is ook alweer 5 jaar terug.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:50

Je krijgt in juli toch sowieso geen stufi?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:52

Nagini schreef:
Je krijgt in juli toch sowieso geen stufi?

Waarom niet? Bij mij liep studiejaar van 1 sept tot 31 aug. Dus kreeg ik ook die gehele periode stufi. Ook al had ik geen college in de zomer 'vakantie',

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:54

Roosch schreef:
Ik neem aan dat je na 30/6 dan ook klaar bent met je opleiding? Waarom zou je dan in juli nog stufi nodig hebben? :)

Omdat ik daar simpelweg nog gewoon recht op heb. Ik krijg ook geen korting om mijn schoolgeld door deze situatie ;) Mijn studiefinanciering is aan het begin van de opleiding ook pas in september ingegaan. 6 juli haal ik mijn diploma pas op. Door deze situatie heeft school de stage ook een week eerder laten beëindigen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:56

blokje schreef:
Niet alleen stuf.
Maar ook je ov stopt eerder.

Ik zou ook eind juli uitgeschreven worden werd opeens 6 juli. Ik wist dat niet (School had het niet door gegeven) Kreeg dus mooi een boete voor me niet ingeleverde ov. Stuf kreeg ik volgens mik sowieso niet meer.

Is ook alweer 5 jaar terug.

Klopt helemaal. Anders had ik nog tot half juli volledig gebruik kunnen maken van mijn studentenreisproduct. (en vanaf half juli met 40 % korting kunnen reizen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:57

Op mijn diploma stonden 2 data: de datum waarop mijn laatste cijfer officeel bekend werd gemaakt (dus toen was ik afgestudeerd) en de datum van ondertekening. Echter maakte de eerste datum dat ik al geslaagd was en daarmee ook werd uitgeschreven. Ook al liep het studiejaar dus officieel tot 31 aug. Maar ja, klaar is klaar :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:58

Roosch: opgespaarde vakantiedagen!

Het doet er trouwens eigenlijk niet toe waarom, volgens mij mag je overeenkomsten niet zomaar eenzijdig veranderen. Die opleidingen zijn ooit voor een bepaalde duur afgesproken, en dat wordt nu ineens zomaar omgegooid, als trucje om studenten gewoon nog een beetje extra te benadelen. Op mijn sympathie kan het niet rekenen. (Waarom zou een MBO

TS: succes! Naast genoemde zaken kun je ook eens kijken of http://www.jobmbo.nl/ je misschien kan helpen. Tactisch twitteren is wellicht op een bepaald moment ook handig. Maar bedenk dat de kans groot is dat je tegen hetzelfde vooroordeel aanloopt als Roosch hier al weergeeft. De publieke opinie is helaas ongeveer zo dat je als student vooral dankbaar moet zijn voor alles wat je wel krijgt, en dat het onzin is om een organisatie als DUO of een ROC aan de regels te houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:03

Kijk trouwens wel even goed in de schoolvoorwaarden want in mijn geval was het zo dat als je je diploma minimaal een maand eerder haalde dan die 31 aug, je ook recht had op teruggave van het al betaalde collegegeld over de maanden waarvan je dus geen gebruik meer maakte omdat je klaar was.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:06

Bruikbare tips! Bedankt!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:21

Onzorgvuldig om hier een oordeel over te vellen zonder de overeenkomst en bijbehorende stukken te hebben gelezen.

Ik heb even wat overeenkomsten van willekeurige mbo's bekeken en die vermelden dat als het diploma eerder dan de vermelde einddatum wordt behaald, de einddatum wordt vervroegd. Het is heel wel mogelijk dat ts ook voor een dergelijke ontbindende voorwaarde heeft getekend. Dat weten wij niet.
Laatst bijgewerkt door Boras op 21-06-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:27

Zet je ov wel zelf stop dit doet duo niet!
En krijg je een boete, spreek uit ervaring

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:38

Ik heb inmiddels, met behulp van klasgenoten, de voorwaarden doorgrond en we kunnen helaas niets aan de situatie doen. Beëindigd van de overeenkomst volstaat wanneer er een diploma is behaald. Het terug krijgen van opleidingsgeld is enkel wanneer de beëindiging voor 1 mei was. Helaas pindakaas dus. Erg jammer en het blijft voor het gevoel een wrange situatie, maar niets aan te doen dus. In ieder geval bedankt voor de nuttige tips.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:06

Jammer voor je.
Maar gefeliciteerd met je diploma! *\o/*

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:32

LZP -> STW

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 23:21

Ach excuus Hanmar. Had ik kunnen weten.

Dankjewel Boras :D