Oorlogen/concentratiekampen - Docu National Geographic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Oorlogen/concentratiekampen - Docu National Geographic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:35

Aangezien ik nu een docu kijk op National Geographic wat gaat over Anne Frank en de nazi's vraag ik me het volgende af:

Ten eerste: In oorlogen die er nu tegenwoordig nog heersen.. Bestaan daar ook nog concentratiekampen? Nee toch?

Dan mijn andere vraag: Hoe is dat vroeger eigenlijk zover gekomen? Die kampen zijn helemaal opgezet en alle joden werden afgevoerd.
Maar waarom stak de politie hier geen stokje voor? Ik zie dit nu namelijk niet zo snel gebeuren mocht er een oorlog uitbreken met Nederland.
Dan gaan de politie's en instanties dat proberen tegen te gaan (hoop ik)

Ik hoop niet dat dit een 'domme' vraag is.. Maar ik vraag het me echt oprecht af.

Misschien weten jullie het antwoord hierop :)

Amandavd

Re: Oorlogen/concentratiekampen - Docu National Geographic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:39

Die concentratiekampen werden pas opgezet toen Hitler allang aan de macht was, het land was al van hem, het leger, de politie, het gros was voorstander van Hitler, daarom was het verzet er. Tegen het einde van de oorlog wilden zijn generaals een moordaanslag op Hitler plegen om hem te stoppen, echter dit mislukte.

Of er nu nog concentratiekampen zijn, ik geloof het niet. Wel bestaan er volgens mij nog werkkampen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:47

De grootschalige vernietigingskampen zijn er volgens mij niet meer maar het moorden is niet gestopt. Er worden dagelijks nog steeds massaal mensen en hele dorpen afgeslacht.
Werkkampen schijnen er in Noord Korea nog wel te zijn, waar de omstandigheden heel erg slecht zijn. Waar ook mensen overlijden aan de zware condities en lichamelijke uitputting.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:52

Bedankt voor jullie uitleg :)

Dus nog wel werkkampen.. Jeetje ernstig he..
Ik hou me altijd een beetje afzijdig van die nare nieuwsberichten, vandaar dat ik er het fijne niet van weet. Zoveel narigheid in de wereld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:00

Als Willem-Alexander een order geeft, zullen 'wij' die ook moeten opvolgen.
Je kunt dan in protest gaan, maar als hij je gouden bergen belooft en niet verteld wat hij echt van plan is, trap je er toch in. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:10

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:26

Tijdens de Joegoslavië-oorlog in de jaren 90 waren er eveneens concentratiekampen. Nog kort geleden en relatief dichtbij. Er waren geen gaskamers, maar de mensen werden wel op een vergelijkbare manier opgehokt, gemarteld, verkracht en vermoord. Kamp Omarska is daar een voorbeeld van.
Er zullen zeker meer landen zijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:26

Sterker nog, de nazi's waren geen uitvinders van concentratiekampen. Ten tijden van de boerenoorlog in Zuid-Afrika werd er door de Britten al gebruik van gemaakt.

Helaas zijn concentratiekampen ook nog van deze tijd, Noord-Korea wordt er van verdacht concentratiekampen te hebben en ook in vrij recente oorlogen in bijvoorbeeld Congo en Rwanda. Ook in Cambodja zijn concentratiekampen gevonden.

Sterker nog, dacht je dat concentratiekampen voor veel opschudding zorgden bij de ontdekking ervan door de Russen en geallieerden en daardoor per direct opgedoekt zouden worden om te zeggen 'nooit meer'... Het waren de Russen die het concentratiekamp Sachsenhausen bij Berlijn in ere herstelden om daar hun eigen politieke gevangenen te huisvesten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:23

KoudbloedKim schreef:
Je kunt dan in protest gaan, maar als hij je gouden bergen belooft en niet verteld wat hij echt van plan is, trap je er toch in. :j

De koning heeft geen zak te vertellen hoor. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:56

Concentratiekampen zij eigenlijk een Britse uitvinding.. De Duitsers hadden ze.. De Japanners. Noord Korea heeft ze en Guantánamo bay kun je er misschien ook wel onder scharen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:02

En niet alleen joden werden naar de concentratiekampen afgevoerd,ook mensen als bv tegenstanders van het regime,homo's,zigeuners,en zo nog veel meer

was een intressante docu,heb m ook gezien

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:06

Ik ben een paar weken geleden met een schoolklas naar Kamp Amersfoort geweest, of wat de resten ervan waren. Dit Kamp was in eerste instantie gewoon een legerkamp/basis, maar werd ingenomen door de Duitsers en later door de gevangen genomen mensen die in dat kamp zaten, uitgebreid. Dit was zo met de meeste kampen, in NL en in het buitenland.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:07

Sammie schreef:
Concentratiekampen zij eigenlijk een Britse uitvinding..

O, ja? :) Daar had ik nog nooit van gehoord, ben wel benieuwd waar je het over hebt..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:11

Rusland heeft in Siberië "Kampen".
Noord-Korea heeft ze en waarsch nog een hoop meer landen!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:20

Amandavd schreef:
Die concentratiekampen werden pas opgezet toen Hitler allang aan de macht was, het land was al van hem, het leger, de politie, het gros was voorstander van Hitler, daarom was het verzet er. Tegen het einde van de oorlog wilden zijn generaals een moordaanslag op Hitler plegen om hem te stoppen, echter dit mislukte.

Of er nu nog concentratiekampen zijn, ik geloof het niet. Wel bestaan er volgens mij nog werkkampen.

Nee :) In Maart (meende 23) 1933 kwam Hitler aan de macht. Die zelfde dag werd het concentratiekamp bergen belsen (als ik mij goed herinner) in gebruik genomen. Later kwamen de vernietigingskampen als auswitsch.

Of we vandaag de dag concentratiekampen bestaan? Ik denk van wel. O.a in Noord-Korea. Het worden vandaag de dag werkkampen genoemd maar ze werken daar niet van 9-5 met 3x pauze.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:24

Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-06-15 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:25

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:59

lifeofmarit schreef:
Amandavd schreef:

Nee :) In Maart (meende 23) 1933 kwam Hitler aan de macht. Die zelfde dag werd het concentratiekamp bergen belsen (als ik mij goed herinner) in gebruik genomen. Later kwamen de vernietigingskampen als auswitsch.

Of we vandaag de dag concentratiekampen bestaan? Ik denk van wel. O.a in Noord-Korea. Het worden vandaag de dag werkkampen genoemd maar ze werken daar niet van 9-5 met 3x pauze.

Maar dan heb ik toch gelijk? Bergen Belsen was volgens mij alleen een werkkamp, geen vernietigingskamp. Die kwamen pas later.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:06

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:04

Toevallig zat ik van de week iets op YT te kijken over de 10 ergste gevangenissen, diegene die op nr 1 stond was in Noord-Korea en word vergeleken met een concentratiekamp...

Na 5 minuten komt deze gevangenis in beeld.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:18

KoudbloedKim schreef:

Gelukkig is dat helemaal niet het geval. Het koningshuis mag in Nederland geen beslissingen maken.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:32

Amandavd schreef:
lifeofmarit schreef:

Maar dan heb ik toch gelijk? Bergen Belsen was volgens mij alleen een werkkamp, geen vernietigingskamp. Die kwamen pas later.

Ik denk dat je ze een beetje door elkaar haalt. Ik concentratiekampen worden vele mensen ( meestal op basis van ras/geloof/geaardheid) bij elkaar gebracht. De naam zegt het al; geconcentreerd. In vernietigingskampen werden ze vernietigd! :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 14:18

Wat een verschrikkelijke dingen komen hier voorbij zeg.. Bah.. :n

Maar ik snap het nu allemaal iets beter. Bedankt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:26

Gitmo telt wat mij betreft ook mee als strafkamp door de martelingen daar en zonder proces mensen opsluiten.

Bestaat de goelag nog in Siberië?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:40

De Goelag bestaat (officieus) nog steeds ja..... Zogenaamd een werkkamp, met een gemiddelde overlevingsduur (vroeger althans) van 6mnd.