Ik ben sinds vrijdag afgestudeerd als SPH'er. Hier heb ik uiteraard een scriptie en beroepsproduct gemaakt. Mijn onderwerp is mediawijsheid bij cliënten en als beroepsproduct heb ik kaartjes gemaakt met hierop stellingen, casussen, vragen, etc. over social media. Het doel is om deze kaartjes te gebruiken om een groepsgesprek in gang te zetten en in dit geval jongeren op die manier wat bij te brengen over normen en waarden op social media.
De teamleider van de groep waarop ik afstudeer was razend enthousiast over dit product, het kan op de computer nog bewerkt en opnieuw afgedrukt worden dus het is tijdloos. Volgens haar kan het niet alleen op deze groep maar instellingsbreed, dus op verschillende groepen gebruikt worden, dus zij stelde voor om het over de instelling te verspreiden en het ook naar de instelling te sturen die de methodiek waarmee mijn afstudeerinstelling werkt implementeert zodat zij het misschien voortaan in de methodiek kunnen meenemen. Ook vanuit de school van mijn zusje is interesse in dit product, het kan namelijk makkelijk aangepast worden waardoor het ook voor basisschoolkinderen te gebruiken is.
Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn in deze zaak. Het contract dat ik met school en de instelling heb over mijn onderzoek zegt het volgende:
Citaat:Artikel 6 Intellectueel eigendom
Er kunnen zich verschillende vormen van intellectueel eigendom voordoen. In principe geldt, dat “de
auteursrechten van door de student vervaardigde producten, werkstukken, scripties e.d. berust bij de
student tenzij anders is afgesproken”.
Het product is dus echt 'van mij'. Ik vind het natuurlijk super leuk dat er zoveel interesse is en wil het graag verspreiden, maar ik wil het daarbij wel in eigen beheer houden. Wat zijn hierbij mijn rechten, hoe kan ik dit aanbieden aan instellingen maar daarbij voorkomen dat ze aan de haal gaan met mijn product?
De