Studiefinanciering bij herinschijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

calyppie_

Studiefinanciering bij herinschijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:55

Hi,

Afgelopen jaar ben ik begonnen met een HBO studie Commerciële Economie. Het eerste half jaar ging eigenlijk heel goed maar het 2e half jaar minder, ik had veel slecht nieuws gekregen wat ook helaas ten koste ging van de focus op school. Daarom heb ik afgelopen week besloten om dit jaar niet af te maken omdat er een grote kans was dat ik te weinig studiepunten zou halen en voordat ik straks in Juli mijn BSA zou krijgen.

Nu wil ik mij weer herinschrijven voor dezelfde studie, dus dan doe ik in feite dit jaar weer opnieuw en begin ik weer in september. Is er iemand weet hoe ik dit moet aanpakken wat betreft de studiefinanciering? Dit moet neem ik aan gewijzigd worden maar aangezien ik nu gewoon ingeschreven sta, loopt mijn stufi de zomer dan gewoon door?

Ik lees het graag als julle het weten! :)

_Barbara_

Re: Studiefinanciering bij herinschijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:35

Schrijf je je in bij dezelfde instelling? Want volgens mij kan dat niet als je stopt in het eerste jaar.. Maar, als je je studiefinanciering nog niet hebt stopgezet loopt dit gewoon door. Moet je volgens mij ingeschreven blijven staan bij de opleiding. Maar denk daar wel goed over na! Weet niet of je thuis woont of op kamers woont en het echt nodig hebt, maar als je deze maanden stufie verbruikt kun je het later niet meer opnemen terwijl je nog 4 jaar moet.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:55

Ik dacht dat dat alleen kon als je voor februari stopt, maar ik kan het goed fout hebben hoor.. /Na februari stoppen is volgensmij gewoon BSA niet gehaald.. Maak sowieso eens een afspraak met je studieadviseur. Die kan je meer vertellen over alle mogelijkheden en dingen waar je rekening mee moet houden..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:13

Als je in je eerste jaar van studie voor 1 maart stopt (en uitschrijft) mag je in september bij dezelfde school aan dezelfde opleiding weer starten. Na 1 maart uitschrijven kan ook, maar dan krijg je een BSA (als je niet genoeg punten hebt).

Als je een BSA ontvangt mag je wel dezelfde studie starten bij een andere school, maar niet dezelfde studie bij je huidige school.

Stufi/ ov stopzetten kan alleen als je niet meer studeert, dus bent uitgeschreven. Dat kan je nu doen, maar dat scheelt je niet meer zoveel omdat je per einde van de maand uitschrijft en waarschijnlijk in augustus weer gaat starten.

Als je bij een andere school inschrijft hoef je qua stufi niets te doen. Stufi is persoonsgebonden. Je hebt recht in het oude systeem op in totaal 48 maanden, daar ben je er nu een x aantal van kwijt. Dat betekent dat je later in je studie misschien moet bijlenen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:11

Ik wil nog even kort reageren. Op mijn school is het ook mogelijk om voor 1 juni uit te schrijven en dan opnieuw te beginnen. Dit komt omdat ze dan geen negatief BSA hebben kunnen geven. Voorwaarde is wel dat je het jaar erna je P in 1 jaar haalt. Ik denk dat dit dus per hoge school verschilt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:06

Trouwens, ik weet niet wat voor slecht nieuws je precies gekregen hebt en dat gaat me ook niets aan, maar het kan soms een grond zijn waarop je uitstel van bsa kunt krijgen. Ook dar moet je met de studieadviseur overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:39

imd schreef:
Trouwens, ik weet niet wat voor slecht nieuws je precies gekregen hebt en dat gaat me ook niets aan, maar het kan soms een grond zijn waarop je uitstel van bsa kunt krijgen. Ook dar moet je met de studieadviseur overleggen.

Mijn gedachte. Niet zo slim om gelijk uit te schrijven!
Ik zou eens overleggen met studieadviseur, wellicht krijg je uitstel.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 00:27

Dank voor jullie reacties. Ik heb inmiddels contact met mijn SLB'er en zal hem dit eens voorleggen

Ik dacht in de eerste instantie namelijk dat als ik me nu zou uitschrijven, ik nog geen BSA zou krijgen omdat die pas halverwege juli bekent worden