Ik ben voor een schoolopdracht bezig met paint. En daarvoor moet ik eerst plaatjes draaien en knippen, en dan aan mekaar plakken. Maar op een of andere vage manier komt er een grijs vlak als ik heb bijgesneden. En daarna krijg ik dat grijze vlak niet meer weg. En daardoor kan ik mijn plaatjes weer niet aan mekaar plakken, want dat grijze vlak zit in de weg. Weet iemand hoe ik dat grijze vlak weg kan krijgen?
hannah41
Geplaatst: 20-06-15 14:54
Zou je misschien een printscreen kunnen maken? Misschien kan ik (of iemand anders) je dan helpen, zo heb ik geen idee waar je het over hebt namelijk.
Xyris
Geplaatst: 20-06-15 14:58
Ik weet niet zo heel goed wat je bedoelt met een grijs vlak maar meestal geven grijze vlakken een onbewerkbaar gebied aan. Wat ik meestal doe is, - Ik bewerk beide plaatjes afzonderlijk en sla ze afzonderlijk op. - Dan open ik een 3e bestand die gegarandeerd groter is als de 2 plaatjes samen. - Ik open de bewerkte bestanden en kopier en plak ze in het 3e bestand op de juiste plekken. - Witruimte pas ik achteraf aan.
Euh, hoe maak ik een printscreen? Xyris, dat zou ik kunnen doen, maar dan ben ik heel lang bezig, want het zijn zoveel plaatjes als de landen in Europa, ik weet even niet hoe veel.
Er zit een printscreen knop rechts boven op je toetsenbord als het goed is. Wordt ook wel aangegeven als prt scrn of iets in die richting. Als je op die knop hebt gedrukt, doe "plakken" in paint en upload het hier.
Helaas is paint niet zo gebruiksvriendelijk. Zelfs in programma's als paintshop pro moet je een hoop bewerken, knippen en plakken om alles op de juiste maat en plaats te krijgen.
Ja, je bewerkbare ruimte is te klein. Je moet je canvas groter maken. Je moet er eigenlijk van uit gaan dat alles wat grijs is niet bestaat.
Je maakt je canvas groter door op de kleine blokjes in de hoeken en de uitlijning te klikken en naar buiten te trekken. Let wel dat je daarna weer de foto's opnieuw importeert want, als ik het me goed herinner worden foto's die op een te kleine canvas gezet zijn afgesneden op het punt waar de canvas eindigd.
Ook dat is weer lastig met paint. In princiepe kan je een foto maar éénmalig verplaatsen en dat is onmiddellijk nadat je hem geplakt hebt op je canvas. Hij plakt gelijk vast. Je kan hem wel weer uit knippen maar als hij dan toevallig een andere foto overlapt dan wordt dat deel van die andere foto ook afgeknipt. Dus zorg ervoor dat, zodra je geplakt hebt niks anders aanklikt als die ene foto die je nog wilt verplaatsen. Anders raak je je selectie kwijt.
In paint gaat dat alleen als je er voor zorgt dat de plaatjes elkaar niet overlappen. Het is dan een kwestie van knippen en plakken en vervolgens verslepen keer op keer. Nog een tip: Knip netjes langs de randjes, dan heb je geen witranden als je het plaatje terug plakt.
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-15 15:31
Oke, ik krijg hier echt frustraties van, niet normaal! Nu krijg ik ze weer niet afzonderlijk van mekaar geknipt en geplakt, verschrikkelijk!
Paint is daar ook niet echt voor gemaakt, om echt te bewerken. Het is een zeer beperkt programma.
Xyris
Geplaatst: 20-06-15 15:43
Misschien is het handig als je een demo versie van photoshop download, dit is een ideaal programma voor dit soort bewerkingen. Het handigste voor jou zou zijn photoshop elements, dit is toch wat gebruiksvriendelijker als de pro versies.
Hier een trial version van PS elements: *klik* Een handleiding: *klik*
^^ komt goed, ben zelf druk bezig met mijn opleiding (hoofdstuk: Paintshop pro) dus zal aan de computer gekluisterd zitten en regelmatig aan je herinnerd worden haha.