Verlangen naar een persoon zonder verliefd te zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Verlangen naar een persoon zonder verliefd te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 10:23

Pb even als je me denkt te herkennen.

Ongeveer een jaar geleden was ik verliefd op een collega. Hij was mijn beste vriend en stond altijd voor me klaar. Hij had een vriendin, er was dus niets meer tussen ons dan vriendschap. Hoewel ik me ervan bewust was dat ik geen relatie met hem had en zou gaan hebben, verlangde ik toch naar hem. Geen seksuele verlangens maar het verlangen om met hem te praten, om bij hem te zijn. Ik had in die tijd veel problemen en hij was degene die mijn hoofd boven water hield. Als ik bij hem was, had ik het gevoel dat het goed was. Dat gevoel was fijn en wilde ik het liefst elke dag, de hele dag. Ik wilde dus het liefst altijd bij hem zijn.
Ook was ik heel bewust van de dingen die ik deed, omdat ik altijd stilstond bij wat hij ervan zou vinden. Ik heb dit altijd op de verliefdheid afgeschoven, aangezien ik niet wilde dat hij op me afknapte.

Hij is nu uit mijn leven gestapt, in die zin dat hij niet meer degene is waar ik me aan optrek. Dat is een lerares op school geworden. Maar nu merk ik dat ik me richting haar hetzelfde voel. Volgens mij ben ik niet verliefd op haar. Ik voel alleen wel dat ik heel graag bij haar wil zijn (zij geeft me hetzelfde het-is-goed-gevoel) en ik let heel erg op de dingen die ik doe, omdat ik bang ben dat zij me anders niet leuk of goed genoeg vindt. Ik doe dingen die zij ook leuk vindt, ik koop dingen die zij leuk zal vinden, ik koop zelfs dingen die haar kinderen leuk zullen vinden (schoenen in hun lievelingskleur bijvoorbeeld). Ik weet dat ik er zelf niets mee opschiet maar ik hoop dat ik erdoor hoger op haar lijstje kom te staan. Niet voor cijfers oid, maar voor dingen samen doen of samen praten.

Dit is niet normaal, toch? Ik probeer haar te zien als vertrouwenspersoon en lerares, maar in mijn hart wil ik haar zien als moeder, omdat ik me zó fijn en goed voel bij haar. Ik mis haar zelfs als ik niet bij haar ben. Bij mijn eigen moeder heb ik dat niet.

Herkent iemand dit? Is er iets tegen te doen? Moet ik het accepteren? Of gaat dit te ver en moet ik het contact verbreken? Ik weet het even niet meer :n

luijs

Re: Verlangen naar een persoon zonder verliefd te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:30

zou als ik jou was eens naar de dokter gaan
en vragen voor een doorverwijzing naar een psycholoog of hulp verlener
jou gedrag komt ergens vandaan maar heeft niks met verliefd zijn te maken
heeft meer met positieve aandacht te maken,en geen eigenwaarde
je geluk hangt niet van een ander af moet jezelf voor zorgen
en dat begint met positief zelfbeeld
nu claim je mensen voor je geluk kan niet de bedoeling zijn
ook niet als je verliefd bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:31

Ik herken dit heel erg uit mijn pubertijd/schooltijd en ook nog iets later.
Zelf kwam ik thuis veel te kort, weinig aandacht en als er dan een leraar (of ander persoon) was die mij die aandacht wel gaf, klampte ik me compleet aan die persoon vast.
Ik kocht een cd van muziek die die leraar luisterde (die ik zelf verschrikkelijk vond), probeerde goed voor de dag te komen door iets af te weten van wat hem interesseerde etc.
In de loop der jaren waren dit wel steeds verschillende personen, o.a 4 leraren, daar keek ik enorm tegenop en ik had een onwijze hekel aan schoolvakanties en moest huilen als de bus op de laatste dag van de zomervakantie naar huis reed.
Ik had dan een soort gevoel van heimwee en vond het vreselijk dat ik die leraar nu weken niet zou zien.

Het is natuurlijk niet helemaal goed, maar het gaat vanzelf over. :j
Bij mij speelde dit op de middelbare school heel erg en op het MBO kregen we een onwijs lieve mentor waar ik heel goed mee kon praten, maar toen had ik al niet meer de drang om bij hem op te vallen.

Ik denk dat als jij 'later' een vriend (of vriendin) krijgt, dus een relatie, dat het voor jou sowieso zal veranderen en dat dit net als bij mij een periode in je leven is, waarin je deze speciale aandacht gewoon nodig hebt.
Anders zou het zijn als je zou beginnen met stalken, als in langs het huis van diegene rijden etc.
Dan is het een ander verhaal.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:37

Dit klinkt als overdrachtgevoelens. Normaal gebeurt dit vaak bij een hulpverlener/psycholoog, en wordt ook vaak verward emt ene verliefdheid, maar zo lijk je de mensen die je beschrijft ook wel een beetje te zien. Dat is zeker geen gezond gedrag om zo aan mensen te hangen. Ik zou zeker kijken of je via de huisarts in contact kan komen met een psycholoog, die kan je helpen om met de gevoelens om te gaan en er ook weer vanaf te komen :) .

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 10:58

KbK, dat sterke verdriet in de schoolvakanties heb ik ook. De zomervakantie komt eraan en ik kijk er nu al tegenop.

Eef_Bam, ik heb even gegoogled en ik denk inderdaad dat het overdrachtgevoelens zijn. Het klopt precies: persoon A is weg en nu heb ik dezelfde gevoelens bij persoon B.

Hoe stom jullie deze vraag ook zullen vinden, is het mogelijk om dit zelf op te lossen? Een psycholoog opzoeken valt heel zwaar, ook mbt m'n verleden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:05

Nee, dit ga je niet zelf op gelost krijgen. :) Als dat kon had je het al opgelost toch?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:09

Ayasha schreef:
Nee, dit ga je niet zelf op gelost krijgen. :) Als dat kon had je het al opgelost toch?

Ik wist niet wat het was en tot voor kort was ik me er niet bewust van dat het abnormaal is, nu ik dat wel weet kan ik er misschien wat mee doen.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:09

beter nu er iets aan doen dan dat je nog ouder bent
kan alleen nog maar meer problemen gaan veroorzaken, ook met behoud tot relaties later
hoef je je ook niet voor te schamen om psycholoog te bezoeken
is juist positief want je helpt jezelf vooruit en daar kan je straks alleen maar trots op zijn

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:10

Ik ben het Ayasha eens. Dit ga je zelf niet oplossen. Ook al zou je het graag willen, dat gaat gewoon niet.

Ik ben van mening dat je ergens iets te verwerken hebt, in je bewustzijn, maar hoogstwaarschijnlijk in je onderbewuste.

Ik denk echt dat het geen kwaad kan om een psycholoog te bezoeken. En misschien moet je jezelf ook de kans geven om de juiste psycholoog te zoeken. Wanneer het niet goed voelt bij een, ga dan naar een ander.
Dit gaat niet zomaar over, je zult dit altijd blijven doen wanneer je hier niet aan werkt, je zult altijd op zoek blijven naar iemand om deze gevoelens op de projecteren.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:11

Jouw gevoelens klinken als overdracht. Dit kan verward worden met verliefdheid, ik heb dit in de hulpverlening meegemaakt maar het kan ook goed voorkomen dat je dit met je docent meemaakt. Ik denk dat het lastig is om hier zelf uit te komen, er is namelijk iets wat de overdracht veroorzaakt. Ik zou Hulp zoeken.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:12

Is het ook goed om met de desbetreffende lerares hierover te praten of is dat niet nodig?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:13

Ik zou hier in een later stadium over praten met de lerares.. Ik denk dat je eerst voor jezelf zult moeten uitzoeken waarom je dit doet en waarom je daar bepaalde personen voor uitkiest.

Ik zou eerst voor jezelf kiezen, het werken aan jezelf met hulp.. Daarna pas de lerares inlichten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:14

Ik herken het een beetje uit mijn verleden maar niet zo extreem als jij schetst. Het heeft inderdaad te maken met het missen van een stuk aandacht, liefde, geborgenheid uit je jeugd. Je maakt jezelf nu afhankelijk van iemand anders en dat is echt ongezond.
Ik denk dat alleen een psychologe je van dit probleem af kunt helpen. Het mooiste zou zijn als je ouders je konden geven wat je mist maar dat zal wel niet meer het geval zijn.

Het zijn inderdaad overdrachtsgevoelens en is geen echte verliefdheid.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:25

Ik heb maandag een afspraak met de huisarts staan.

Van mijn ouders ga ik het ben ik bang inderdaad niet krijgen, mijn vader is overleden en mijn moeder is al heel veel met zichzelf bezig (ook therapie voor depressie/verwerking van m'n vader). Ik heb niet per se hele heftige dingen te verwerken zoals mishandeling maar het voelt inderdaad wel alsof ik een gebrek aan liefde heb gehad de afgelopen paar jaar.

Ik wil het eigenlijk wel graag bespreken met de lerares (of wil ik háár nu alleen maar spreken?). Ik wil toch wel graag eerlijk zijn over dit soort dingen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:37

Goed dat je een afspraak hebt staan bij de huisarts.
Mishandeling is echt niet het enige wat heftig is om mee te maken in je jeugd. Het gemis van bepaalde dingen kan net zo goed een grote impact hebben op een jong mensenleven.

Verveld dat je het van je ouders niet meer gaat krijgen, jammer ook dat je moeder geen kracht uit jullie liefde/band kan putten en jou daarmee ook weer geven wat je waarschijnlijk zo hard nodig hebt.

Persoonlijk denk ik dat je je moet afvragen waarom je die lerares wil spreken.
En inderdaad, je ook afvragen of het niet misschien is omdat je haar graag wil spreken, dus om de verkeerde redenen.

Soms is eerlijk zijn niet alleen maar alles open en eerlijk vertellen, soms is eerlijk zijn juist wachten totdat je er ook daadwerkelijk iets mee kunt/het kunt veranderen.
Want is het eerlijk om iemand iets te vertellen waar die persoon zelf ook niets mee kan terwijl jij er ook nog niets aan kunt veranderen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:42

kevertje04 schreef:
Is het ook goed om met de desbetreffende lerares hierover te praten of is dat niet nodig?

Ik zou dat niet doen, omdat het de situatie onnodig gecompliceerd maakt. In het beste geval reageert ze vriendelijk en behulpzaam, precies zoals je hoopt - en dan blijft het probleem bestaan en wordt het mogelijk alleen maar lastiger. In het slechtste geval reageert ze totaal anders dan je verwacht en weet jij je geen houding meer te geven zodra je haar ziet. En voor haar is het ook lastig, want zij weet misschien ook niet goed hoe ze ermee om moet gaan.

De situatie is al vervelend genoeg voor jou, je hoeft dat niet nog ingewikkelder te maken door haar er actief bij te betrekken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:48

Bij mij werd dit weggeschoven onder een borderline trekje. Ik heb geen borderline, maar aangezien een aantal symptomen van borderline vaak gepaard gaan met ADHD kon ik dat 'stempeltje' er wel op krijgen.

Ik heb heel sterk dat ik heel erg tegen iemand opkijk, en dat ik diegene heel erg 'nodig' heb in mijn leven. Dit kan een huisgenoot zijn, maar dit kan ook wel degelijk iemand zijn waarmee ik een (seksuele) relatie heb. Op het moment dat ik mijn rugzakje openmaak en dingen uit mijn verleden vertel open ik mezelf op een bepaalde manier naar mensen, en dat is iets wat ik niet bij iedereen doe. Die mensen worden dan mijn vertrouwenspersoon en ik trek dan ongelofelijk erg naar die mensen toe, zelfs richting het claimerige. Zo mocht mijn ex niet met anderen omgaan en ben ik compleet geflipt omdat de jongen waarmee ik serieus aan het daten was nog op Tinder zat. Wat dan wel weer bij het borderline aspect van het verhaal hoort is dat ik heel boos kan worden als iemand niet meer op dezelfde manier voor mij klaarstaat. Als een goede vriendin die ik op dat moment als vertrouwenspersoon zie een vriend krijgt, kan ik daar ongelofelijk egoïstisch in zijn.. Ze staat dan namelijk niet meer voor mij klaar en voor mij was dat op dat moment haar taak.

Zo, klinkt toch wel behoorlijk psycho als ik het zo opschrijf _O- Heb er een stuk minder last van ondertussen, maar heb er past minder last van gekregen nadat ik erover ben gaan praten met een psycholoog. Die heeft me van alles geleerd over verwachtingen temperen en zorgen dat ik mensen niet zomaar als vertrouwenspersoon ga zien, niet iedereen wilt dit namelijk.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:02

Dani en Fem, jullie hebben gelijk. Ik wacht het gesprek met de huisarts en daarna de psycholoog wel af.

Emma, ik heb ook borderlinetrekjes en dat claimerige herken ik heel erg. Ik ben alleen wel bang dat het heel confronterend gaat worden. Mijn verwachtingen temperen... Dat klinkt alsof het heel zwaar wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:08

Verwachtingen temperen is ook heel heftig. Ik heb nu gelukkig 1 stabiel vertrouwenspersoon in in mijn leven en dat is mijn huisgenoot. Zij staat echt altijd voor me klaar, ook al hebben we zo nu en dan wel onze ruzietjes. Verwachtingen temperen gaat bij mij op dit moment vooral over relaties. Eerder ging ik na 1 date halsoverkop trouwjurken uitzoeken (overdreven, maar ik kon me wel gelijk een hele toekomst indenken) en ik heb nu geleerd om even tien diepe zuchten te doen en even na te denken over hoe realistisch het nou is dat ik een echte toekomst met iemand heb. Eigenlijk is het een vorm van realistisch blijven en je realiseren dat niet iedereen hoeft te weten wat er aan de hand is. Weet niet hoe dat voor jou in elkaar steekt natuurlijk omdat ik verder geen idee heb wat er is gebeurd dat jij aan iemand moet vertellen, maar voor mij zijn het aardig persoonlijke dingen. Ik kan erover praten, maar niet iedereen hoeft het te weten. Eerder vond ik dat iedereen waarmee ik omging moest weten wat er gaande was in mijn hoofd.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:13

Nee ik heb niet dat ik het iedereen wil vertellen. Dat is juist waarom het zo 'speciaal' is dat die lerares het weet en waarom zij de enige is die mij kan helpen.

Hoelang heeft het voor jou ongeveer geduurd voor je was waar je nu bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:14

Ik heb het mijn hele leven gehad en ben er dan ook echt al mijn hele leven mee aan het werk. Nou heb ik afgelopen jaar een nieuw 'trauma' opgedaan waardoor het weer een paar maanden heel erg is aangewakkerd. Ik heb nu het idee dat ik wat meer rust in mijn hoofd heb, en dat gaat ook gepaard met makkelijker kunnen loslaten en minder claimen. Ik denk dat het enige wat je kan helpen in dit geval is om te praten met een psycholoog of een psychiater. Die kunnen je stapsgewijs helpen met loslaten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:15

kevertje04 schreef:
Nee ik heb niet dat ik het iedereen wil vertellen. Dat is juist waarom het zo 'speciaal' is dat die lerares het weet en waarom zij de enige is die mij kan helpen.

Hoelang heeft het voor jou ongeveer geduurd voor je was waar je nu bent?

Zij is niet de enige die je kan helpen, in feite is zij zelfs helemaal niet degene die je kan helpen, ze heeft een opleiding tot lerares, niet tot psychologe. Ze is niet opgeleid om jou te helpen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:16

herkenbaar :(:)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:18

Emmaa_ schreef:
Ik heb het mijn hele leven gehad en ben er dan ook echt al mijn hele leven mee aan het werk. Nou heb ik afgelopen jaar een nieuw 'trauma' opgedaan waardoor het weer een paar maanden heel erg is aangewakkerd. Ik heb nu het idee dat ik wat meer rust in mijn hoofd heb, en dat gaat ook gepaard met makkelijker kunnen loslaten en minder claimen. Ik denk dat het enige wat je kan helpen in dit geval is om te praten met een psycholoog of een psychiater. Die kunnen je stapsgewijs helpen met loslaten :)

Moest jij afstand doen van de mensen waar je je aan vast klampte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:20

kevertje04 schreef:
Emmaa_ schreef:

Moest jij afstand doen van de mensen waar je je aan vast klampte?

Niet per se, maar ik moest wel de mensen waaraan ik me vastklampte leren loslaten. Ze moesten ook hun eigen leven kunnen lijden. Dat was het moeilijkste van alles denk ik