Vast in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Vast in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:08

Beste Bokkers,

Sinds 2 jaar heb ik een vriend, hiervan wonen wij 1,5 jaar samen.
Het begin van de relatie was onwijs fijn, we hadden het gezellig, ik voelde me veilig en we konden goed met elkaar praten.
Het laatste half jaar neemt dit steeds meer af, en heb ik steeds vaker twijfels.

Vaak heb ik tegen hem gezegd dat het klaar was, maar elke keer wist hij de juiste dingen te zeggen waarop ik mijzelf weer in zijn armen stortte.

De afgelopen twee weken zit ik in het huis van mijn broer, ik pas op zijn hond, in deze twee weken ben ik me gaan realiseren dat ik mijn vriend, ik noem hem even P., eigenlijk niet mis en het niet erg vindt om geen contact met hem te hebben. Ik had me dan ook voorgenomen om het uitmaken dit keer for once and for all door te zetten, maar je raadt het al; ik kon het niet.

Gisteren, het "gesprek": hij moest zó enorm huilen, zei dingen als "jij bent mijn drijfveer", "ik kan niet zonder jou", "dankzij jou heb ik er weer zin in".
Ik kreeg het idee dat als ik het zou doorzetten, hij zichzelf van kant zou maken.

Maar nu zitten we weer hier, balende dat ik niet sterk kon blijven, balende dat ik véél mensen teleurstel (familie en vrienden vinden P. niet leuk/goed voor mij, hij heeft geen werk of school oid namelijk), maar vooral balende dat ik mezelf weer voor de gek hou.

Er zit nog een stukje liefde voor hem, uiteraard, anders had het me vast niet zo diep geraakt, maar ik wil eigenlijk niet verder op deze manier.

Ik wil nu in ieder geval gaan proberen om terug te verhuizen naar mijn ouders, als we niet meer samenwonen is het vast al makkelijker om het of leuk te hebben samen, of om er een punt achter te zetten.

Voor nu ben ik enkel vreselijk verward en voel ik me opgesloten in mijn eigen relatie, ik denk dat hij mij misschien manipuleert, al dan niet onbewust, door dergelijke dingen te zeggen als dat ik de reden ben om nog te bestaan e.d.

Ik twijfelde even om dit topic online te zetten, bang dat hij het kan meelezen, maar er staat niets wat hij nog niet weet.

Bedankt voor het lezen.

SplashIsLief

Re: Vast in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:10

Wordt zijn leven beter als jij bij hem blijft uit medelijden omdat je het zielig vindt voor hem? En misschien nog wel belangrijker, wordt jouw leven beter als je samen blijft met iemand waar je eigenlijk helemaal niet mee samen wilt blijven?

Wees eerlijk naar jezelf toe en ook naar hem toe.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:11

Toch even doorzetten TS, het is een stukje moeilijk als iemand zich zo afhankelijk van jou maakt. Maar die gozer komt ook wel op zn pootjes terecht na de breakup. Het lijkt alsof de wereld vergaat maar na een week of twee zal hij dan ook beseffen dat hij nog gewoon ademhaalt en alles nog steeds verder gaat.

Veel sterkte!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:12

Uithuizen om het misschien weer leuk te kunnen hebben, wie houd je voor de gek? Daar zit toch geen toekomst in.
Houd hem niet aan het lijntje. Je gaat terug voor jouw goed voelen (geen schuldgevoel meer) niet voor zijn bestwil.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:16

Zet toch maar door. Jullie gaan beiden niet gelukkig worden op deze manier. Maak het uit, ga naar je ouders en blokkeer zijn nummer even voor de komende paar dagen. Dit heeft tijd nodig, voor jullie beiden, maar ook hij gaat er achter komen dat hij zonder jou ook best kan leven :) Maak je alsjeblieft geen zorgen dat hem iets overkomt. Hij is ook volwassen, hij redt zich echt wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:23

SplashIsLief schreef:
Wordt zijn leven beter als jij bij hem blijft uit medelijden omdat je het zielig vindt voor hem? En misschien nog wel belangrijker, wordt jouw leven beter als je samen blijft met iemand waar je eigenlijk helemaal niet mee samen wilt blijven?

Wees eerlijk naar jezelf toe en ook naar hem toe.

Precies dit. Het is eigenlijk heel sneu voor hem als je bij hem blijft uit medelijden.
Hij zal je op allerlei manieren misschien proberen terug te krijgen en ook jij zult het best even moelijk hebben, maar echt, na een paar weken voelen jullie je allebei al een stuk beter.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:28

Dit had ik zelf geschreven kunnen hebben :'). In mijn vorige relatie 'durfde' / 'kon' ik het ook niet.
Uiteindelijk toch gedaan en heb me daarna nog nooit zo vrij gevoeld! Ik zat compleet opgesloten in die relatie.

Kies voor jezelf en probeer echt door te zetten en afstand te nemen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:33

Niet iemand aan het lijntje houden. Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal snap hoe het relevant is om te vertellen dat je 'omgeving hem niet goed genoeg vind' want jij bent de enigste die daarover zou 'moeten' oordelen ... Kap het af als je je zo voelt, moet zeggen dat ik na 5 maanden samenwonen ook best wel snel vind.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:44

We zijn inderdaad erg snel gaan samenwonen, achteraf gezien niet de meest handige keuze.
Tevens klopt het dat ik de enige zou moeten zijn om te oordelen, helaas gebeurt dit niet. Vaker dan eens hoor ik dat hij "niet goed genoeg" is van mijn omgeving.

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:46

Je bent niet gelukkig zo. Je bent nog jong dus waarom zou je in zo'n relatie blijven en een beetje vent moet het toch kunnen hebben, tuurlijk het is vervelend en niet leuk maar hij houd zich zelf ook voor de gek door met jou te blijven als hij zelf ook weet dat jij het eigenlijk niet meer wilt...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:48

Afkappen. Hij zit jou hier waanzinnig emotioneel te manipuleren. Bij dingen zeggen als "Door jou heb ik er weer zin in," moeten bij jou echt alle alarmbellen afgaan. Dit is echt een heeeeel erg zware no-go!!
Ik heb vastgezeten in een soortgelijke relatie en heb het ook niet op tijd afgekapt met alle ellende van dien (je mag me PBen als je wil). Ik wou dat er toen iemand was die tegen mij erop aan had gedrongen op te stoppen. Meid, kies voor jezelf. Je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen geluk.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:48

Doorzetten TS! je moet altijd voor jezelf kiezen, hier word jij en uiteindelijk P ook niet gelukkig van.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:49

PureSG schreef:
We zijn inderdaad erg snel gaan samenwonen, achteraf gezien niet de meest handige keuze.
Tevens klopt het dat ik de enige zou moeten zijn om te oordelen, helaas gebeurt dit niet. Vaker dan eens hoor ik dat hij "niet goed genoeg" is van mijn omgeving.

Dat geeft toch ook niet? Ik heb ook weleens een vriend gehad die mijn ouders maar niets vonden en ze hadden achteraf meestal gelijk, dus ik hecht tegenwoordig ook wel waarde aan hun mening.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:51

Ik denk dat je door moet zetten!

loez schreef:
Dit had ik zelf geschreven kunnen hebben :'). In mijn vorige relatie 'durfde' / 'kon' ik het ook niet.
Uiteindelijk toch gedaan en heb me daarna nog nooit zo vrij gevoeld! Ik zat compleet opgesloten in die relatie.

Kies voor jezelf en probeer echt door te zetten en afstand te nemen.

Haha.. precies hetzelfde.. maar ik had vooral de angst dat ik mijn toekomst al gepland was. Dat voelt niet echt fijn als je nog zo jong bent, al houd je zo veel van hem :(

Succes met wat je gaat doen, ik hoop oprecht dat het op zal luchten! :(:)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:54

Wat een vervelende situatie en heel herkenbaar! Ik heb dit ook gehad in mijn vorige relatie, ook een jongen die helemaal niet goed was voor mij. Ik wilde het al zolang uitmaken, maar ik was bang voor hem. Wist niet wat hij zou doen en hij kwam ook met dat soort woorden als ik erover wilde praten.
Ik was zo ontzettend blij toen ik ervan af was, zo blij dat ik uiteindelijk toch doorgezet heb. Die paar maanden waren echt vreselijk.

Meid, zet alsjeblieft door. Het is even doorbijten, maar daarna is de opluchting wel 3x zo groot!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:58

Haha ik had net zoon vriend als jij zodra ik twijfelde over de relatie zielige woorden zeggen en toen ik het uiteindelijk uit maakte ook tranen met tuiten huilen.

MAAR !
Wie had er 6 weken nadat het uit was gegaan een nieuwe vriendin ? Juist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:14

Idd, doorzetten en weggaan, uitmaken. Dat hij niet zonder jou kan is hard gezegd even zijn probleem, het is voor jou klaar dus waarom proberen?
En denk je werkelijk dat hij zichzelf van kant zou maken? Vind het wel zorgwekkend dat hij dat zegt overigens, want het is een heftige vorm van emotionele chantage. Doet hij wel vaker van dit soort aparte dingen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:19

Kan het niet anders dan eens zijn met mijn voorgangers.
Het gaat er niet om wat hij wil, maar wat jij wil.
Als jij niet meer gelukkig ben in deze relatie is het eerlijker de relatie te stoppen.
Eerlijker voor jou, maar ook voor hem.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:24

Buiten wat anderen vinden en denken, wat vind JIJ van hem en wat wil JIJ het liefste? Zie je nog een toekomst met hem samen (als het weer gezellig en leuk wordt) en wil je hieraan werken? Het feit dat je het al zovaak af hebt geprobeerd te kappen, maar dit elke keer toch niet doet, zegt misschien ook iets over jou. Sta je wel voor de volle 100% achter de keuze om het af te kappen?
Denk goed na wat je wilt voor je definitieve stappen gaat nemen. Als je hem inderdaad nog eigenlijk best wel leuk vindt en nog een toekomst met hem ziet, probeer dan met hem te praten en afspraken te maken over hoe dingen veranderd zijn en die jij graag anders ziet. Heb je dat gevoel inderdaad niet, is het misschien beter om toch even door te bijten en er definitief een einde aan te maken. Succes en sterkte :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:24

Uitmaken. Hij zit jou gewoon keihard emotioneel te chanteren.

Als jij er geen zin meer in hebt, hem niet mist en liever zonder hem bent, dan moet dat genoeg voor jou zijn om er een punt achter te zetten.
Tuurlijk zal dat stukje liefde voor hem niet zomaar weggaan maar dat betekent niet dat je bij hem hoeft te blijven.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:29

Yep, hij manipuleert. Dat is wel duidelijk. Hoewel hij het zelf nog niet lijkt te beseffen, ook hij gaat gelukkiger worden met iemand die zijn liefde kan beantwoorden. Advies, wees duidelijk en definitief. Zet er een punt achter en blijf niet hangen in het oude vertrouwde. Wees eerlijk naar hem, hij moet ook verder kunnen.. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:44

Ik heb me in 2 relaties op die manier laten manipuleren, ik kan je alleen maar zeggen dat het nooit beter wordt als je samen blijft. De emotionele chantage zal alleen maar erger worden. Kies voor je eigen geluk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:50

PureSG schreef:
Gisteren, het "gesprek": hij moest zó enorm huilen, zei dingen als "jij bent mijn drijfveer", "ik kan niet zonder jou", "dankzij jou heb ik er weer zin in".
Ik kreeg het idee dat als ik het zou doorzetten, hij zichzelf van kant zou maken.

Maar nu zitten we weer hier, balende dat ik niet sterk kon blijven, balende dat ik véél mensen teleurstel (familie en vrienden vinden P. niet leuk/goed voor mij, hij heeft geen werk of school oid namelijk), maar vooral balende dat ik mezelf weer voor de gek hou.

De eerste alinea is pure manipulatie (al dan niet bewust) en de tweede alinea; waarom zou je je druk maken om wat anderen van hem vinden??

Als jij gelukkig bent zonder hem en ongelukkig met hem lijkt de oplossing me vrij makkelijk.
Ga je eigen leven leiden.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:53

Pfft dit komt me zó bekend voor! Ik heb hier begin dit jaar ook een topic over geopend en ik kreeg dezelfde reacties (topic helaas laten verwijderen, anders had je het kunnen lezen).
Toch heb ik er destijds, ondanks alle reacties, voor gekozen om in mijn relatie te blijven hangen, ook om dezelfde redenen als jij.
Ik was zelfs zo ver dat ik dacht: ik ben liever zelf de rest van mijn leven ongelukkig in deze relatie dan dat ik anderen teleurstel.

Maar meid, je doet er echt beter aan om door te zetten! Jezelf zo voor de gek houden is één van de vervelendste dingen die je kunt doen.
Ik heb het uiteindelijk toch gedaan, na die tijd ben ik enorm opgeknapt en gelukkiger geworden. Er viel een gigantische last van mijn schouders.
Nu vraag ik mezelf alleen maar af waarom ik deze keuze niet eerder heb gemaakt, het lag er eigenlijk al die tijd al zo dik bovenop.
Hij vond het natuurlijk heel erg, maar uiteindelijk accepteerde hij het en begreep hij het ook, onze relatie werkte gewoon echt niet meer.
Ik was ook onwijs bang voor de reacties van mijn ouders en anderen, maar iedereen was heel lief en begripvol en ik heb geen enkele vervelende reactie gehad.

You can do this! Kies alsjeblieft voor jezelf en ik weet 100% zeker dat je achter 'trots' kunt zijn dat je de beslissing hebt genomen! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:57

Op het moment dat een partner emotionele chantage toepast is het geen partner meer, ik heb ook een vriend gehad die ronduit dreigde zich van kant te maken. Eerst denk je nog van O jee, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Tot de bom echt barst en toen heb ik hem gevraagd of hij een goede boom wist anders zou ik hem wel even helpen zoeken, ik was er zo klaar mee. Hij leeft nog steeds en was na een jaar al getrouwd met iemand anders. Laat je niet chanteren en ga er niet in mee, wat je familie of anderen van je relatie vinden, daar moet je je niets van aantrekken. Jij bent het belangrijkst en als jij het niet meer ziet zitten dan kappen, wat hij ook zegt, jankt, dreigt.