hoi bokkers,Naar aanleiding van een gesprek met een collega ben ik eens gaan nadenken over wat mijn vriend en ik kunnen/moeten gaan regelen.
Onze situatie: bijna 5 jaar samen, wonen 2,5j samen waarvan sinds dit jaar in ons gezamenlijke koophuis. Inboedel is ook geheel van ons samen.
Vriend werkt FT in loondienst, ik heb een eigen bedrijf (eenmanszaak).
We hebben niks op papier staan.
Trouwen is voorlopig nog niet aan de orde. Het zakelijke gedeelte van onze relatie regelen we liever nu alvast wel. Dan komt dat trouwen ooit wel voor de romantiek
.We hebben gekeken naar de mogelijkheid van een samenlevingscontract, maar zonder testament heeft dat voor ons niet zoveel meerwaarde. Blijft over: samenlevingscontract+testament of een GP.
De belangrijkste dingen die we geregeld willen zien zijn:
- Wat gebeurt er met de woning als we uit elkaar gaan (hypotheek is op 1 inkomen berekend dus het huis hoeft volgens mij niet per sé in de verkoop)?;
- Wat gebeurt er met mijn bedrijf als ik onverhoopt kom te overlijden?;
- Wat gebeurt er met ons huis en mijn bedrijf als we allebei tegelijk komen te overlijden?
Ik kan niet zo goed vinden wat nou de beste optie is. Voor GP heb ik wel gevonden dat je het later om kunt zetten naar een huwelijk, ook met ceremonie enzo. Dat idee vind ik wel prettig. Ik hoef nu geen praatje van een BABS ofzo, als ik op een doodgewone woensdagochtend mijn handtekening moet zetten en het is daarmee rond dan is dat prima. Zoals ik al zei, de romantiek bewaren we voor later
.Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie hebben geregeld! Wat zijn de voor- en nadelen van jullie wijze? En ben je nog steeds tevreden met jullie keuze?
Groetjes,
Paulien

.