Samenlevingscontract+testament of Ger. Partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hebben jullie het geregeld?

Samenlevingscontract zonder testament
4 (10%)
Samenlevingscontract met testament
15 (39%)
Geregistreerd partnerschap
6 (15%)
Huwelijk
13 (34%)

Totaal aantal stemmen: 38

Noeps

Samenlevingscontract+testament of Ger. Partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:34

:wave: hoi bokkers,

Naar aanleiding van een gesprek met een collega ben ik eens gaan nadenken over wat mijn vriend en ik kunnen/moeten gaan regelen.

Onze situatie: bijna 5 jaar samen, wonen 2,5j samen waarvan sinds dit jaar in ons gezamenlijke koophuis. Inboedel is ook geheel van ons samen.
Vriend werkt FT in loondienst, ik heb een eigen bedrijf (eenmanszaak).

We hebben niks op papier staan.

Trouwen is voorlopig nog niet aan de orde. Het zakelijke gedeelte van onze relatie regelen we liever nu alvast wel. Dan komt dat trouwen ooit wel voor de romantiek :D.

We hebben gekeken naar de mogelijkheid van een samenlevingscontract, maar zonder testament heeft dat voor ons niet zoveel meerwaarde. Blijft over: samenlevingscontract+testament of een GP.

De belangrijkste dingen die we geregeld willen zien zijn:
- Wat gebeurt er met de woning als we uit elkaar gaan (hypotheek is op 1 inkomen berekend dus het huis hoeft volgens mij niet per sé in de verkoop)?;
- Wat gebeurt er met mijn bedrijf als ik onverhoopt kom te overlijden?;
- Wat gebeurt er met ons huis en mijn bedrijf als we allebei tegelijk komen te overlijden?

Ik kan niet zo goed vinden wat nou de beste optie is. Voor GP heb ik wel gevonden dat je het later om kunt zetten naar een huwelijk, ook met ceremonie enzo. Dat idee vind ik wel prettig. Ik hoef nu geen praatje van een BABS ofzo, als ik op een doodgewone woensdagochtend mijn handtekening moet zetten en het is daarmee rond dan is dat prima. Zoals ik al zei, de romantiek bewaren we voor later :D.

Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie hebben geregeld! Wat zijn de voor- en nadelen van jullie wijze? En ben je nog steeds tevreden met jullie keuze?

Groetjes,
Paulien

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Samenlevingscontract+testament of Ger. Partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:37

Wij hebben lang getwijfeld tussen GP en samenlevingscontract.
Door de voordelen van GP en omdat het gratis kan, wat honderden euro's scheelt ivm notaris kosten en we kinderen hebben we voor GP gekozen en dit afgelopen maandag getekend.
Wij mochten ook het ja woord zeggen terwijl het een korte ceremonie was en we er niks voor hoefden te betalen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:38

Hoi Paulien,

Bij het kopen van je woning hebben jullie niet de verplichting gehad om zaken op papier te zetten? Normaal gesproken heb je dan altijd (als is het maar standaard) een samenlevingsovereenkomst nodig.

E.e.a. zal ook afhangen van of je een levensverzekering hebt? Wanneer de partner van overlijdt, komt er een bedrag vrij waarmee je doorgaans de helft van de hypotheek kunt aflossen zodat je kunt blijven zitten bijvoorbeeld.

Wat voor jullie het meest praktisch is, is overleg bij de notaris, zeker gezien je eigen bedrijf.

Als je niks op papier hebt staan, gaat alles naar je familie (eerst je ouders, dan je zus/broer). Met een samenlevingscontract gaat het gezamenlijke naar je partner en je eigen bezit (prive rekeningen bijvoorbeeld) naar je familie.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:39

Een notaris kan je meer uitleg geven. Wij hebben voor een samenlevingsovereenkomst gekozen puur omdat we ooit nog een keer wel willen gaan trouwen maar nu nog niet. En we wel alles hetzelfde geregeld wilden hebben. Hierin staan wel zaken als het huis, verdeling geld etc. En we hebben een testament maar dat is meer vanwege onze dochter waarvoor we alles goed geregeld wilden hebben. Waarom geen GP? Omdat dan de stap om te gaan trouwen alleen een formaliteit is en we willen trouwen met alles erop en eraan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:40

Wij gaan nu alleen voor een samenlevingscontract met een aanvulling voor het te kopen huis mocht een van ons komen te overlijden. We willen toch over niet al te lange tijd ook gaan trouwen en dan kunnen we tot die tijd nog even rustig nadenken over wat we verder nog in het testament etc willen.

Maargoed ons huis is wel op 2 inkomens (nouja 1 en een beetje) berekend dus we vonden het wel zo prettig om in ieder geval iets op papier te hebben :j

Ons is wel echt aangeraden om in ieder geval een samenlevingscontract te tekenen plus een levensverzekering.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:43

Ik ben nog te jong om te trouwen maar kan je wel wat advies qua testament geven. Een testament is sws nooit een slecht plan. Ik zou dan in jullie geval voor een twee of drie fasen testament gaan, zodat je dus als je gaat trouwen cq GP etc het testament niet hoeft te wijzigen. Het gaat dan gewoon de tweede fase in :)

Daarbij is GP bijna hetzelfde als een huwelijk, de specifieken weet ik niet, maar zo uit m'n hoofd is het een oplossing voor mensen die niet willen trouwen maar toch hetzelfde geregeld willen hebben.

En ga naar een notaris! Er zijn er een paar die het eerste praatje gratis doen vooral bij mensen met een onderneming :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:48

Ik lees even mee. Wij gaan binnenkort samenwonen en een afspraak bij de notaris maken. Maar wat meer info is nooit weg!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:58

Mijn vriend en ik hebben ook een koophuis gekocht. En nu hebben wij inderdaad ook de discussie GP of samenlevingscontract.
hoe dan ook komt er iets op papier te staan en wen overlijdingarisicoverzekering.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:01

Ik lees even mee, ondertussen al bijna 2 jaar ons eigen koophuis maar nog niets geregeld qua samenlevingscontract oid.

Terwijl we iets in die richting wel moeten doen. Stel met 1 van ons gebeurd iets... Dan wil ik het toch geregeld hebben.

Persoonlijk denk ik dat wij sneller neigen naar geregistreerd partnerschap. Trouwen trekken we beide nog niet hard aan, maar zouden dat in de toekomst eventueel wel willen, maar dat kan dan ook nog gewoon zover ik weet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:01

GP is echt gewoon hetzelfde als trouwen, op één klein detail na (alleen van toepassing als je kinderen krijgt). Verder heet het alleen anders :P.

Wat wil je met je bedrijf als jij overlijdt? Bij ons was het zo dat de vennoot van mijn man het dan zou moeten voortzetten, dus dat het niet naar mij zou moeten gaan. Dat hebben we dan ook zo geregeld.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:04

Nu weet ik niet precies hoe het zit maar ik denk dat het wel de moeite waard is om even goed na te vragen of je bij GP niet automatisch onder gemeenschap van goederen geregistreerd staat. Zoja dan zou ik er zeker voor kiezen on (gezien jouw eigen bedrijf) te gaan voor een samenlevingscontract + testament. De voorwaarden die je stelt in je SLC kun je bij mijn weten daarna ook om laten zetten naar je huwelijkse voorwaarden als jullie gaan trouwen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:05

Toen mijn moeder en haar vriend een GP aan gingen vond ik dat erg op trouwen lijken. Ze moesten twee getuigen mee en elkaar het ja-woord geven enzovoorts terwijl ze het zo simpel mogelijk wilden. Dit vond ik persoonlijk beetje suf en daarom hebben wij voor een samenlevingscontract gekozen waarbij een handtekening voldoende is. :D

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:21

Wij hebben ook getwijfeld tussen SLC en GP ivm samen een huis kopen. Toen ik zwanger bleek te zijn was de keuze voor GP snel gemaakt : dat staat ook voor eventuele toekomstige kindjes gelijk aan trouwen, je partner hoeft dus niet apart het kindje te erkennen en ouderlijk gezag te regelen.
Het viel me wel tegen dat we alsnog iets met ondertrouw, getuigen en een jawoord moeten, maar so be it : misschien dat we het in de toekomst nog eens willen omzetten naar een huwelijk.
(als je dat doet, schijn je niet nog een keer het jawoord te mogen doen, dat vind ik jammer)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:31

veerledec schreef:
GP is echt gewoon hetzelfde als trouwen, op één klein detail na (alleen van toepassing als je kinderen krijgt). Verder heet het alleen anders :P.

Wat wil je met je bedrijf als jij overlijdt? Bij ons was het zo dat de vennoot van mijn man het dan zou moeten voortzetten, dus dat het niet naar mij zou moeten gaan. Dat hebben we dan ook zo geregeld.

Ik heb geen vennoot, alleen drie medewerkers.
Mijn partner is op de achtergrond heel betrokken bij het bedrijf en doet veel personeelszaken en financiële dingen. Het zou het meest logisch zijn dat hij het bedrijf voortzet als ik wegval.

lizy29 schreef:
De voorwaarden die je stelt in je SLC kun je bij mijn weten daarna ook om laten zetten naar je huwelijkse voorwaarden als jullie gaan trouwen.

Dat is wel een goede om te onthouden en een grote pro voor een SLC+T.

Caesar schreef:
Hoi Paulien,

Bij het kopen van je woning hebben jullie niet de verplichting gehad om zaken op papier te zetten? Normaal gesproken heb je dan altijd (als is het maar standaard) een samenlevingsovereenkomst nodig.

E.e.a. zal ook afhangen van of je een levensverzekering hebt? Wanneer de partner van overlijdt, komt er een bedrag vrij waarmee je doorgaans de helft van de hypotheek kunt aflossen zodat je kunt blijven zitten bijvoorbeeld.

Wat voor jullie het meest praktisch is, is overleg bij de notaris, zeker gezien je eigen bedrijf.

Als je niks op papier hebt staan, gaat alles naar je familie (eerst je ouders, dan je zus/broer). Met een samenlevingscontract gaat het gezamenlijke naar je partner en je eigen bezit (prive rekeningen bijvoorbeeld) naar je familie.

Nee, geen verplichting gehad om zaken op papier te zetten. We hebben een overlijdensrisicoverzekering die 66% van de hypotheek dekt.

Ik zal eens een belletje naar de notaris doen :).

Om nog even een stap verder te denken (verder doe ik niet aan doemscenario's hoor, maar je wéét het niet):
Hebben jullie ook iets geregeld mochten jullie beide tegelijk overlijden? Stel dat we een testament hebben en ik alles nalaat aan mijn vriend. We raken betrokken bij een ongeluk en ik overlijd ter plaatse en mijn vriend 20 minuten later in het ziekenhuis, dan zou in theorie alles naar mijn schoonouders gaan. Of is daarover vaak wel iets genoemd in een testament?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:33

Trouwen was voor ons verreweg het goedkoopst (op dinsdagochtend even, hihi). Dus wij hebben het zo geregeld.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:47

tineke8889 schreef:
Wij hebben ook getwijfeld tussen SLC en GP ivm samen een huis kopen. Toen ik zwanger bleek te zijn was de keuze voor GP snel gemaakt : dat staat ook voor eventuele toekomstige kindjes gelijk aan trouwen, je partner hoeft dus niet apart het kindje te erkennen en ouderlijk gezag te regelen.
Het viel me wel tegen dat we alsnog iets met ondertrouw, getuigen en een jawoord moeten, maar so be it : misschien dat we het in de toekomst nog eens willen omzetten naar een huwelijk.
(als je dat doet, schijn je niet nog een keer het jawoord te mogen doen, dat vind ik jammer)

Ik lees net dat apart erkennen inderdaad sinds 2014 niet meer hoeft :). Dat was (toen wij hiernaar keken) nog het enige (relevante) verschil. Dan is GP tegenwoordig inderdaad gelijk aan trouwen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:52

Wij hebben gp gedaan. Puur omdat we misschien ooit nog willen trouwen. Misschien

Slc was geen optie omdat je alle veranderingen moet laten opnemen. En de daarbij behorende kosten.

Ook is het qua kinderen bij gp ook veranderd. Dat geld net zoals bij trouwen, je bent automatisch de vader van het vruchtje en zo

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:29

Plien91 schreef:
veerledec schreef:

Ik heb geen vennoot, alleen drie medewerkers.
Mijn partner is op de achtergrond heel betrokken bij het bedrijf en doet veel personeelszaken en financiële dingen. Het zou het meest logisch zijn dat hij het bedrijf voortzet als ik wegval.

lizy29 schreef:
De voorwaarden die je stelt in je SLC kun je bij mijn weten daarna ook om laten zetten naar je huwelijkse voorwaarden als jullie gaan trouwen.

Dat is wel een goede om te onthouden en een grote pro voor een SLC+T.

Caesar schreef:
Hoi Paulien,

Nee, geen verplichting gehad om zaken op papier te zetten. We hebben een overlijdensrisicoverzekering die 66% van de hypotheek dekt.

Ik zal eens een belletje naar de notaris doen :).

Om nog even een stap verder te denken (verder doe ik niet aan doemscenario's hoor, maar je wéét het niet):
Hebben jullie ook iets geregeld mochten jullie beide tegelijk overlijden? Stel dat we een testament hebben en ik alles nalaat aan mijn vriend. We raken betrokken bij een ongeluk en ik overlijd ter plaatse en mijn vriend 20 minuten later in het ziekenhuis, dan zou in theorie alles naar mijn schoonouders gaan. Of is daarover vaak wel iets genoemd in een testament?

Dit is ook opgenomen in je SLC. Stel dat jullie een ongeluk krijgen en je vriend overlijdt en jij binnen een bepaalde periode erna, dan gaat alles naar eigen familie.
Ik geloof dat dat bij ons een maand was. Maar dat zou ik na moeten kijken.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:54

Persoonlijk zou ik voor je eigen bedrijf ook goed kijken naar de consequenties als je uit elkaar gaat. Dat lijkt nu nog niet belangrijk, maar je weet niet wat er in de toekomst gebeurd. Als je trouwt in gemeenschap van goederen (volgens mij is geregistreerd partnerschap daar de variatie van) dan wordt jouw bedrijf voor 50% van je vriend. Mocht je dus uit elkaar gaan, dan moet je je vriend uitkopen uit je bedrijf... Daarom moet je als ondernemer altijd trouwens onder huwelijkse voorwaarden. Dan kun je regelen dat jouw bedrijf van jouw blijft! Volgens mij is er dan ook iets te regelen dat als jij failliet gaat, het geld van je vriend veilig is en hij niet mee failliet gaat. Ik denk dat dat allemaal het beste te regelen is in een samenlevingscontract. Ik zou sowieso je vragen eens bij een notaris neerleggen. Die weet precies hoe die regels zitten.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:12

Het voordeel van een samenlevingscontract is dat je vooraf kunt laten vastleggen hoe de boedel verdeeld wordt op het moment dat je uit elkaar gaat. Bij trouwen/gp kan dit niet. Een gp kun je aangaan op diverse vormen. Bijvoorbeeld koude uitsluiting of in gemeenschap van goederen. Kosten van dit alles samenstellen kunnen een rol spelen in het maken van je beslissing. Verder geldt bij een samenlevingscontract het algemeen vermogensrecht en bij een gp het personen en familierecht in bw 1. Dit heeft als gevolg dat bij het krijgen van kinderen dat erkennen en gezag automatisch gaat bij een gp voor de vader/ meemoeder. In een samenlevingscontract moet je hiervoor toestemming geven.

ik hoop dat je via mijn post wat meer informatie hierover hebt gekregen zodat je een goede beslissing kunt maken.

Edit: bij een gp kan je makkelijker partneralimentatie krijgen dan bij een samenlevingscontract.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:07

Huwelijkse voorwaarden/partnerschapsvoorwaarden komen er hoe dan ook. Kinderen komen er voorlopig niet dus om die reden hoeven we niet per se een GP aan te gaan.
Ik heb inmiddels een offerte van de notaris, we gaan binnenkort in gesprek :).
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!