De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:28

…. of wanneer je weet dat je een miskraam ging krijgen, zoals ik.

20-10-2014 ging ik voor mijn eerste echo samen met mijn lieftallige wederhelft naar de verloskundige.
Ik was op van de zenuwen, ik denk dat iedereen dat wel ervaart.
Echter had ik toch echt een voorgevoel dat het niet goed zat omdat ik een enorme kramp heb gehad die zaterdagnacht.
Daarnaast heb ik het genoegen (NOT) om elke kwaal/afwijking/etc. welke mijn moeder heeft gehad in haar verleden ook mee te maken.
Mijn moeder haar eerste zwangerschap eindigde ook in een miskraam. Je voelt hem al aankomen…

Het hartje van mijn ongeboren feut was ermee opgehouden, 2 dagen voor de echo (8w + 4) is het gestopt met kloppen en dus ook met groeien.
Precies op de dag dat ik de kramp heb gehad. :\
Ik was er kapot van, ik kon het eigenlijk niet geloven, ik was op mijn eigen verjaardag uitgerekend en dat vond ik geweldig.
Lekker makkelijk, alle verjaardagen in één gezien mijn vriend 3 dagen na mij jarig is om maar even praktisch te denken.

Extra zuur vond ik dat ik het nét dat weekend voor de echo aan bijna al mijn dierbaren had verteld op mijn twee liefste vriendinnetjes na... Die zou ik het het weekend erna wanneer ik ze weer zag in real life vertellen....
Mijn moeder was de gelukkigste oma-to-be op de wereld, mijn vader was de uitzet al bij elkaar aan het bellen, mijn broertje zou oom worden, alles tot in de leukste details verteld met slabbetjes, rompertjes en EHBO pakketten. :+: (Eerste Hulp Bij Oppassen)

En dan komt het, alle mensen die je het hebt verteld mag je ook verwittigen dat het toch niet zo mocht zijn….. Van de meeste krijg je natuurlijk sterkte wensen, teksten als ‘Ach wat vreselijk, heel veel sterkte’ en ‘oliebol! Dat meen je niet, hoe kan het?’ en nog vele andere….

En ik weet dat het menselijk lichaam een mooi iets is, als het niet goed is, houdt het ermee op en stoot je lichaam het af. Allemaal prachtig….

Maar op dat moment wil je dat even niet horen en ik moet zeggen dat sommige mensen werkelijk het empatisch vermogen van een bos uien hebben…. :o

Vlak nadat ik zelf wist dat ik toch nog even geen moeder ging worden en een miskraam ging krijgen, kreeg ik onder andere de volgende (ongetwijfeld goedbedoelde maar zeker niet tactische) ''sterkte’’-wensen:

- ‘Ach, sterkte, maar weet je, het was nog niks hè?’
- ‘Gelukkig maar, straks krijg je een zwaar gehandicapt kind en heb je echt geen leven meer’
- ‘Pff, ja heftig, maar liever nu dan over een paar weken toch?’
- ‘Hey, wat vervelend zeg, gaan jullie meteen weer aan de slag als het eruit is?’
- ‘Tja, afgelopen weekend hebben we al geprobeerd in te prenten bij je vriend dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat een zwangerschap goed verloopt en zo zie je maar..’
- 'En dàt is dus de reden waarom je het beter na 12 weken pas kan vertellen'

Opvallende conclusie; Degene die zelf kinderen hebben, maakten de pijnlijkste opmerkingen :roll:

Nu kan ik het allemaal redelijk relativeren en kan ik er luchtig over schrijven, maar toen was ik toch echt even van de leg en kon ik echt niet begrijpen dat mensen zo vreselijk kunnen reageren.

Inmiddels denk ik dat wanneer mensen zelf zoiets nooit aan de hand hebben gehad, of van dichtbij hebben meegemaakt, gewoonweg niet weten hoe het is om een stukje van jezelf en je partner te verliezen. Gelukkig maar, want ik gun het echt niemand. :n
1 op de 10 zwangerschappen gaan mis en dan telt men de onbewuste miskramen niet eens mee.
Dan doel ik op de miskramen die rond de menstruatie komen en dus ook logischerwijs aangezien worden voor een menstruatie.

Ik was nu 1 op de 10, de zwangerschap erna was ik 1 op de 100 met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, met als idiote uitzondering en tegelijkertijd mazzel, dat de zwangerschap op mijn eierstok zat. (It saved my broedhok *\o/* )
Inmiddels nu dus bijna 15 weken op weg met een vooralsnog gezond kindje, we hebben hem/haar al vrolijk zien spartelen op de echo.
Het allerbelangrijkste is en blijft, een mooi gezond kindje op de wereld zetten, dat is het doel!

Voor alle dames die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt, heel veel sterkte, maar weet 1 ding, we zijn niet alleen!
Praat erover, het heeft mij zeker geholpen om het gewoon in de groep te gooien! :(:)
Dat er maar een hoop mooie gezonde kindjes geboren mogen worden zodat alle tactloze opmerkingen lekker ver weg blijven :o

Lowara

Re: De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:34

Ik ken het, hier hetzelfde in de directe familiekring, maar ik was de ontvanger van het nieuws zeg maar.
Juist door dit soort antwoorden te voorkomen kon ik diegene juist een beetje steunen. Want god.. Wat een verdriet heeft een persoon hiermee.
Dan wil je helemaal geen verhalen en opbeurende dingen horen. Gewoon diegene laten praten, proberen te steunen, en een beetje afleiding is het enige wat je kan bieden.
Het blijft naar dat velen dit niet doorhebben en de pijn juist erger maken dan.

Ik heb de eerste weken alleen af en toe berichten gestuurd via de whats app, enkele kaartjes met ' we denken aan jullie' berichten, en af en toe bellen ( waarbij er regelmatig natuurlijk niet werd opgenomen en ik dit accepteerde en absoluut kon snappen)
Echt een moeilijke periode...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:39

Ik denk ook wel dat het iets is waarop mensen soms niet zo goed weten wat ze kunnen zeggen. Zoiets krijg je ook niet zo vaak te horen. Wellicht zitten die mensen nu ook wel met hun eigen uitspraken.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:40

Jouw verhaal is zo herkenbaar.

De dooddoener voor mij was: ach ja een miskraam, nou dan weet je in elk geval dat er wat mis was met je kindje.
Beter nu dan later was er ook zo 1. Of het heeft niet zo mogen wezen. Ik heb helaas meerdere miskramen gehad en de meest niet tactische opmerkingen gehoord.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:41

Precies moonsparkle.... Dat denk ik ook.
Op zo'n moment zit je in zo'n rollercoaster aan emoties, dan is het laatste wat je wil horen dat het een reden heeft dat het niet goed is gegaan of dat het niet vanzelfsprekend is.... :n
Echter mensen die het niet hebben meegemaakt, weten niet waar je doorheen gaat...

Lowara, dat is ook het enige wat je kan doen. Ik denk dat je dat heel goed hebt aangepakt! :j

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:42

Boheme schreef:

De dooddoener voor mij was: ach ja een miskraam, nou dan weet je in elk geval dat er wat mis was met je kindje.
Beter nu dan later was er ook zo 1. Of het heeft niet zo mogen wezen. Ik heb helaas meerdere miskramen gehad en de meest niet tactische opmerkingen gehoord.

Die kan ook op de lijst ja... Die heb ik ook te horen gekregen.

Nog eentje:
God heeft het niet zo gewild...
_-:(

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:43

Het is, zoals gewoonlijk bij jou, weer een geweldig geschreven topic Kirs.

Ik vond het nieuws verschrikkelijk om te horen en op zo'n moment voel je je als 'buitenstaander' ontzettend machteloos. Het enige wat ik kon doen was er zijn...
De blijdschap was dan ook gigantisch toen je mocht melden dat de 12 weken echo super was deze zwangerschap....want ja ook ik vond het reuze spannend voor jullie.

Het is jullie ontzettend gegund en ik hoop dat julle over een paar maanden een mooi, en vooral gezond kindje in jullie armen mogen sluiten.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:44

:* :*

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:45

Fiebie schreef:
Boheme schreef:

Die kan ook op de lijst ja... Die heb ik ook te horen gekregen.

Nog eentje:
God heeft het niet zo gewild...
_-:(

Ohh ja die ook nog, of ach het blijft niet plakken. Hier werd ook gezegd, ja maar je heb er al 1 , waarom nog een 2de. Nu kun je al he liefde aan 1 geven.
Of van een vent bij ons uit de straat, nu hief he niet meer over te geven, das toch wel een pluspunt... Hoe langer ik nadenk hoe meer ik er weer weet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:50

Ik heb ze gelukig nooit hoeven aanhoren, ik had een reeks miskramen helaas.

Ik vond de huisarts en de gynaecologen het ergst.
De huisarts had helemaal geen tact en de gynaecologen kwamen niet verder dan voorgeschreven protocollen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:52

Ik denk dat het beste wat je zo'n situatie zegt "ik weet niet wat ik moet zeggen" is.. Mensen hebben vaak niet door hoe kwetsend sommige dingen overkomen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:53

lizy29 schreef:
Het is, zoals gewoonlijk bij jou, weer een geweldig geschreven topic Kirs.

Ik vond het nieuws verschrikkelijk om te horen en op zo'n moment voel je je als 'buitenstaander' ontzettend machteloos. Het enige wat ik kon doen was er zijn...
De blijdschap was dan ook gigantisch toen je mocht melden dat de 12 weken echo super was deze zwangerschap....want ja ook ik vond het reuze spannend voor jullie.

Het is jullie ontzettend gegund en ik hoop dat julle over een paar maanden een mooi, en vooral gezond kindje in jullie armen mogen sluiten.

Hier sluit ik me bij aan.

Al was ik volgens mij ook een van de horken met een slechte opmerking.

Maar je weet dat die niet kwaadwillend bedoeld zijn geweest. Y;(

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:55

Nee... die van jou staat er niet bij tas.... :Y)

Jij was ook niet tactisch, maar dat had met je date-angst te maken ... :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:55

vergeet niet dat het voor mensen ook heel moeilijk is om überhaupt een reactie erop te geven Fiebie.

want wat kun je zeggen als familie of vrienden?

sommige van de opmerkingen vind ik overigens ook totaal niet kwetsend, maar zeer goed bedoeld..
andere zijn wat te kort door de bocht..

maar niet iedereen kan zijn/haar gevoelens goed onder woorden brengen, bedoelen het goed maar gooien het er krom uit.

wat zou je gedaan hebben als die mensen helemaal niets zouden laten horen? omdat ze niet weten wat te zeggen, gaan ze je ontlopen.. want ook dat gebeurd..

ik zou liever hebben dat iemand dan op een onbeholpen manier wat goeds probeert te doen of te zeggen, dan dat men iemand links laat liggen omdat ze niet weten wat ze erop moeten zeggen..

ik had het vorig jaar aan de hand..
iemand condoleerde mij, en in hetzelfde gesprek bracht hij het nieuws dat hij terminale kanker had. geloof mij, er kwam een hele stroom aan gebrabelde onbeholpenheid uit mijn mond hoor.. evenals uit de zijne overigens.. want wat zeg je in zo'n situatie tegen elkaar.. was van beide kanten onwerkelijk om te horen.

Alles wat je zegt of doet in zo'n situatie kan helemaal verkeerd aan of overkomen..

zoals de laatste die je aangeeft.. Voor mensen die geloven is dat juist een helende opmerking, wat overeenkomt met 'het heeft niet zo mogen zijn'. de meest neutrale opmerking die er maar is, waarbij je gezichtsuitdrukking wel de rest aanvult..

-------

wat zeg jij zelf tegen mensen die met een plots overlijden of verlies te maken krijgen.. want een gesprek houd niet op met 'meid wat erg, veel sterkte'.. in een tekst wel, zo op een forum.. maar niet in een telefoon gesprek of face to face.. Wat zeg jij dan, of hoe ga jij dan iemand bijstaan in woord?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:57

3 maal is scheepsrecht babe, wist het al die tijd al en zeg het nu weer; nog een paar maanden en dan kan ik een kleine Feebelientje in mijn armen houden :D

Gaat helemaal goed komen deze keer, x

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:01

Fiebie schreef:
Nee... die van jou staat er niet bij tas.... :Y)

Jij was ook niet tactisch, maar dat had met je date-angst te maken ... :+

True.
Maar daar boet ik nu voor. :')

Nog 2 te gaan. -O-

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:02

Dat was ook de strekking van het verhaal elena ;)
Het is heel moeilijk om erop te reageren. Mensen hebben mij overigens niet links laten liggen of genegeerd.... :n

En ik kon op dat moment niet denken: Ach, maar hey, ze bedoelen het goed.... want je relativeert niet op zo'n moment...
Op dat moment ben je verdrietig en rouw je om iets wat niet gaat komen, wat emotioneel best zwaar is.
En als je niks verkeerds heb gedaan in je leven en je dan een god opmerking krijgt, dan kun je me wat met je god... :o

Maar ik denk niet dat je weet hoe het is.... (correct me if I'm wrong) En dat geeft ook niet, maar in dat geval weet je niet hoe kwetsend zo'n opmerking kan zijn op dat moment.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:04

Ook een leuke: na 3 kinderen had ik ook een miskraam: Ach je hebt er toch al genoeg.
Vorige maand helaas ook een miskraam, en heb 6 levende kinderen: Zie je nou wel, je moet stoppen met kinderen krijgen, dit is je eigen schuld..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:06

_Nadia_ schreef:
Ook een leuke: na 3 kinderen had ik ook een miskraam: Ach je hebt er toch al genoeg.
Vorige maand helaas ook een miskraam, en heb 6 levende kinderen: Zie je nou wel, je moet stoppen met kinderen krijgen, dit is je eigen schuld..

Daar krijg je toch verdorie mep-neigingen van _-:(
:roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:08

Mijn hemel wat kunnen sommige mensen tactloos zijn :\
Hier viel het mee, maar heb het ook lang niet aan iedereen verteld...
Veel mensen zeggen wel in het algemeen; het was toch nog niks. _-:( het was mijn kind verdorie... :roll:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:10

ik heb inmiddels twee situaties als deze meegemaakt,
niet met een miskraam, maar met overlijdens..

probeer condeleance visite te ontvangen op je verjaardag
en ga staan kijken hoe men staat te stotteren tussen gefeliciteerd met je verjaardag
en gecondoleerd met het verlies van je vader..

oh en dan een tante die in tranen uitbarst als een andere tante nog een cadeautje meebrengt ook
(jup, zat ik echt op te wachten) en zij daar niet aan gedacht had (of gedacht had, we zullen maar geen aandacht aan de verjaardag besteden verder dan alleen maar even 'gefeliciteerd' zeggen) of zullen we dat maar niet doen..

nu nog 16 jaar na dato weten sommigen niet echt goed wat ze op mijn verjaardag moeten zeggen/doen omdat de herinnering blijvend in.. Maar ik heb ze goed opgeleid inmiddels, ik vier mijn verjaardag niet meer.. men mag koffie komen drinken op een andere datum en zelfs dan zeggen 'nog gefeliciteerd'.. maar niemand komt op mijn verjaardag.

heb het toen niet als kwetsend ervaren, hoe beroerd sommige dingen er ook uit kwamen.
mensen probeerde mij toen te steunen op de manier die hun het meest vriendelijk leek..
dan kon ik ze toch niet kwalijk nemen dat ze dingen deden (zoals cadeautjes proberen in je handen te stoppen zonder dat iemand het ziet, omdat het raar lijkt, of gefeliceerd fluisteren en gecondoleerd hardop zeggen).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-06-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:11

Ik kan me helemaal niet meer herinneren of er ooit is gezegd dat dit God's wil is.... heb de andere opmerkingen wel min of meer vaker gehoord. En waarschijnlijk zelf ook wel eens een iets minder tactische eruit gegooid. Maar nu doe ik dat niet meer. Het verlies van een kindje, of dat nu nog vrij vroeg in de zwangerschap is of iets later, is zo verdrietig. Je bent in "verwachting", en niet alleen van dat kindje, maar ook van een toekomst mét dat kindje. Als het dan misgaat moet je dat allemaal weer gaan bijstellen. En heel eerlijk, dan zijn er geen woorden die je kunnen troosten.

Gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap, geniet er van! :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:14

Dat is heel vervelend Elena, snap ook dat sommige mensen zich dan geen houding weten te geven.
Het is heel lastig om iemand zijn verdriet in te schatten. En je vader verliezen is natuurlijk vreselijk rond of op je verjaardag. Dat blijft geen leuke associatie. :n

Maar nogmaals, dat was ook de strekking van het verhaal, mensen kan je niet programmeren om iets standaard te zeggen op zo'n verlies...

Maar toch hoop ik dat als mensen dit lezen, deze opmerkingen (en hopelijk hoeven ze dat helemaal niet te zeggen en mogen ze hen feliciteren met goed nieuws) voortaan achterwege laten... een knuffel, een arm, een sterktewens... er zijn zoveel manieren... :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:15

MamaJella schreef:
Ik kan me helemaal niet meer herinneren of er ooit is gezegd dat dit God's wil is.... heb de andere opmerkingen wel min of meer vaker gehoord. En waarschijnlijk zelf ook wel eens een iets minder tactische eruit gegooid. Maar nu doe ik dat niet meer. Het verlies van een kindje, of dat nu nog vrij vroeg in de zwangerschap is of iets later, is zo verdrietig. Je bent in "verwachting", en niet alleen van dat kindje, maar ook van een toekomst mét dat kindje. Als het dan misgaat moet je dat allemaal weer gaan bijstellen. En heel eerlijk, dan zijn er geen woorden die je kunnen troosten.

Gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap, geniet er van! :D

Precies ;)

Thanks! :D

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:23

Van mijn omgeving niets anders dan lieve woorden.
Wij waren al ruim 3 jaar bezig voordat ik überhaupt zwanger was.
Toen een miskraam en ja de reactie van de huisarts deed alles.
Ik zat op de wc toen het er zelf uit kwam dus in paniek gebeld wat moet ik doen...... spoel maar door.
Vreselijk vond ik dat