Verlenging tijdelijk contract, mag daar een maand tussen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Verlenging tijdelijk contract, mag daar een maand tussen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:25

Mijn werkgever wil mijn contract van 6 maanden welke eindigt per 31 juli graag verlengen met een jaar. Mag hij dan de verlenging in laten gaan per 1 september?

Ik heb uiteraard gegoogeld maar ik kom er niet helemaal uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:35

Ja dat mag.je krijgt dan gewoon een nieuwe arbeidsovereenkomst als het ware. De eerste loopt rechtsgeldig af op 31 juli en de tweede gaat in per september.

Als je recht hebt op ww kun je voor die tussenliggende maand overigens wel een ww uitkering aanvragen :)

Vjestagirl

Re: Verlenging tijdelijk contract, mag daar een maand tussen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:36

Ja, dat mag. Vuurneon heeft gelijk: hij gaat gewoon weer een nieuw contract met je aan, dus daar mag een nieuwe datum aan vast zitten.

Let wel op dat omdat het dan niet om een verlenging gaat maar om een heel nieuw contract, je dus ook opgebouwde rechten ed. kunt verliezen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:37

T mag wel, maar is niet bepaald netjes, dat doen ze zodat ze je bij het 3de contract geen vast contract hoeven aan te bieden, dan ben je nl niet aaneengesloten in dienst geweest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:38

Miepie77 schreef:
T mag wel, maar is niet bepaald netjes, dat doen ze zodat ze je bij het 3de contract geen vast contract hoeven aan te bieden, dan ben je nl niet aaneengesloten in dienst geweest.

Nee dat is incorrect wat je zegt :) dit telt nog steeds mee in de keten namelijk. Tijdelijke contracten zijn opvolgend als er 6 maanden of minder tussen zit.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:41

Ja idd, dat laatste had ik ook op internet gevonden maar omdat ze hier specifiek spraken over een verlenging in plaats van een nieuw contract was ik er niet helemaal zeker van.

Helemaal keurig vind ik het ook niet, maar dat is een andere discussie. :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:43

:-) succes!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:45

Ik zou het nog eens goed nakijken, je hebt misschien meer rechten dan je denkt :)

Ik heb de kennis niet paraat voor je, sorry!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:51

Per 1 juli mag dit niet meer, er moet dan meer dan 6 maanden tussen zitten of de tussentijdse periode wordt meegeteld als contractduur. De wetgeving op contracten en arbeid gaan per 1 juli veranderen (wet zorg en zekerheid). De zogenaamde 'draaideur' constructie waarbij je iemand drie maanden uit dienst laat gaan om vervolgens weer aan te nemen en opnieuw te gaan tellen is dus verlengt naar 6 maanden.

Ook moet je werkgever schriftelijk uiterlijk 2 weken van te voren laten weten (vanaf 1 juli) dat je contract eindigt, anders kan je nog aanspraak maken op een vergoeding.

Ook is de regelgeving veranderd ten aanzien van tijdelijke contracten. Vraag het dus even goed na bij een juridisch loket bijvoorbeeld :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:56

Als het goed is mag er nog steeds een periode tussen de contracten in zitten. Maar door de korte periode van een maand blijft de doortelling van de ketenregel van toepassing, zoals al gezegd. Je werkgever heeft er vast een reden voor waarom je in de vakantiemaand niet werkzaam zou kunnen zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:57

Melisding schreef:
Als het goed is mag er nog steeds een periode tussen de contracten in zitten. Maar door de korte periode van een maand blijft de doortelling van de ketenregel van toepassing, zoals al gezegd. Je werkgever heeft er vast een reden voor waarom je in de vakantiemaand niet werkzaam zou kunnen zijn.

Dat heeft hij zeker, dat scheelt hem een maand salaris :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:58

Marieke_K schreef:
Per 1 juli mag dit niet meer, er moet dan meer dan 6 maanden tussen zitten of de tussentijdse periode wordt meegeteld als contractduur. De wetgeving op contracten en arbeid gaan per 1 juli veranderen (wet zorg en zekerheid). De zogenaamde 'draaideur' constructie waarbij je iemand drie maanden uit dienst laat gaan om vervolgens weer aan te nemen en opnieuw te gaan tellen is dus verlengt naar 6 maanden.

Ook moet je werkgever schriftelijk uiterlijk 2 weken van te voren laten weten (vanaf 1 juli) dat je contract eindigt, anders kan je nog aanspraak maken op een vergoeding.

Ook is de regelgeving veranderd ten aanzien van tijdelijke contracten. Vraag het dus even goed na bij een juridisch loket bijvoorbeeld :)

maar als dit gaat om nog maar het tweede contract telt dit verhaal niet mee. Ja het telt wel mee in de keten, maar is toegestaan omdat er nog geen vaste aanstelling voor nodig is. Dus je kan niet gelijk zeggen dat dit niet mag, daarvoor weten wij nog te weinig mbt het aantal contracten en de tijd.

Je mag namelijk nog gewoon 2 jaar tijdelijke contracten hebben bij de werkgever.

(Uzb's zijn een uitzondering erop uiteraard)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-06-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:59

Dit gaat inderdaad om het tweede contract, het eerste (6 maanden) eindigt per 31 juli en het tweede zou in gaan per 1 september (12 maanden).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:01

Dan is het gewoon toegestaan. Vraag wel op tijd de ww aan voor die maand en vraag na wat er gebeurd met je opgebouwde rechten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:01

Marieke_K schreef:

Bijna goed, werkgever moet uiterlijk een maand van de voren aangeven of hij gaan verlengen of niet. Aanzegverplichting is een maand

Mocht je vragen hebben, pb mij gerust. Heb arbeidsrecht gestudeerd en ben werkzaam op dat terrein. Bovendien weer ik momenteel ontzetten veel over de wwz door de vele cursussen die ik heb moeten volgen

En ts het is helemaal toegestaan en hij telt mee voor de keten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:02

Marieke_K schreef:

De aanzegtermijn (da's het schriftelijk laten weten of je contract verlengd wordt) is een maand, geen twee weken.

En een nieuw contract aanbieden mag, maar omdat je tussenpoos korter is dan zes maanden en 1 dag, telt deze wel mee voor de keten van contracten. Na maximaal drie contracten of maximaal 2 jaar dienstverband, heb je recht op een contract voor onbepaalde tijd.

Je zit na dit contract dus op een totale contractduur voor de ketenbepaling van 6 maanden + 1 maand + 12 maanden. Als je daarna weer binnen zes maanden een tijdelijk contract aangeboden krijgt dat het totaal op 24 maanden op meer brengt, heb je dus automatisch een vast contract.

Als je meer wilt weten, pb dan gerust even. Ik schrijf een vakblad over salarisadministratie en arbeidsrecht en zit tot over m'n oren in de nieuwe wet- en regelgeving.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:03

De aanzegtermijn heeft de werkgever al aan voldaan, ik krijg volgende week het aanbod dat hij wil gaan doen. Ik baal wel een beetje van die maand geen werk maar goed, dat mag dus gewoon.

Ik wilde alleen weten of bij verlenging de werkgever zo maar een maand er tussen mag laten, en dat mag dus blijkbaar. Jammer -O-

Wel bedankt voor de antwoorden allemaal!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:08

En daarom ben ik zo blij met mijn personeelsadviseur :') dank voor de verbetering :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:30

Ik snap niet zo goed dat hij die maand ertussen laat, want je hebt uiteraard wel gewoon vakantie opgebouwd. Door de ketenregeling schiet hij niet zo heel veel op met het niet uitbetalen van die ene maand (dit jaar augustus of volgend jaar augustus zal toch niet zo heel veel uitmaken?) en jij moet wel ergens je vakantiedagen kunnen opnemen...

Het mag dus wel, maar het nut van deze constructie ontgaat me een beetje. Weet je waarom hij het zo wil doen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:26

Omdat hij dan een maandsalaris uitspaart in zijn beleving. Weet niet of hij op de hoogte is van die ketenregeling. Dus als ik het goed begrijp moet hij dan die maand weer aan m'n 12 maanden contract plakken?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:29

Voor de telling of jij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd behoort te krijgen telt die maand mee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:29

Nee, je keten staat straks op 1,5 jaar en keten mag max 2 jaar zijn anders moet het een vast contract worden of je contract af lopen. Die maand tel je er niet bij op: Het blijft 1.5 jaar.
Heeft puur met recht op vast contract te maken die keten regeling
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-06-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:30

Douraque zal het wel weten zeker, die heeft arbeidsrecht gestudeerd :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:30

De keten staat dan op anderhalf jaar en twee contracten. Het derde contract is dan gewoon vast. 't Is maar wat je uitsparen noemt: nu augustus betalen of volgend jaar... En die vakantie betaalt hij toch.

Whatever floats his boat. Als hij er nou gelukkig van wordt. Jij hebt wel gewoon recht op een uitkering.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:35

Prrrr schreef:
De keten staat dan op anderhalf jaar en twee contracten. Het derde contract is dan gewoon vast. 't Is maar wat je uitsparen noemt: nu augustus betalen of volgend jaar... En die vakantie betaalt hij toch.

Whatever floats his boat. Als hij er nou gelukkig van wordt. Jij hebt wel gewoon recht op een uitkering.

Nee, een derde tijdelijk contract mag als het binnen de 2 jaar valt. Dus krijgt ze na deze 2 contracten nog aansluitend een contract van zeg 4 maand is het nog gewoon een tijdelijk contract.