Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Hinneke

Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:45

*ik weet niet of het hier goed staat, anders graag verplaatsen :)

Ik heb een vraagje aan de bokkers, hoe hebben jullie de eigendom over jullie dieren geregeld binnen jullie relatie?

Ik heb zelf een goede, vaste relatie van nu iets meer dan vijf en een half jaar. Het gaat fantastisch goed tussen mij en mijn vriend en sinds drie jaar hebben we ons eigen boerderijtje en zijn we nu ook een huis aan het bouwen. Qua financiën en onroerend goed ben ik op de hoogte hoe alles geregeld moet zijn. Maar qua eigendomsrecht over de dieren staat er eigenlijk niets op papier.

Ik vind het toch belangrijk om dit ook goed in orde te hebben, dat bespaart veel gedoe en verdriet. Het belangrijkste is natuurlijk om te kiezen in het voordeel van de dieren zelf.

Momenteel heb ik 3 katten, een hoop kippen, twee konijnen, een hond, twee pony's en een paard. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik veilig ben gesteld indien we uit elkaar zouden gaan bijvoorbeeld?

Alle tips en ervaringen zijn zeker welkom!

Albast bedankt :)

Iris82

Re: Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:47

Hoe heb jij alles rondom het huis geregeld? Hebben jullie een samenlevingscontract of een geregistreerd parnerschap?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:49

Kun je dit niet apart laten vastleggen in een samenlevingscontract?
Ik heb deze laatst laten opstellen, maar de dieren niet vastgelegd. Wij hebben een kat van mijn vriend en een pony van mij. Gelukje is dat ik de kat niet hoef als we uit elkaar gaan en mijn vriend ongetwijfeld mijn pony niet :') Daarbij heb ik het eigendomspapier van de pony en het getekende koopcontract op mijn naam.

In mijn testament heb ik het wel vast laten leggen. Mochten wij bijv. beiden overlijden, dan is vastgelegd waar mijn pony naar toe gaat.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:50

Is het niet gewoon zo dat op wiens naam het dier staat, dat diegene het dier dan ook krijgt bij een scheiding?
Of denk ik te makkelijk?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:52

Maar wanneer staat een dier op naam?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:53

de paarden zijn bij ons opgenomen in het huwelijkscontract. :)
Over de honden is eigenlijk niks geregeld maar mijn hond is altijd bij mij... :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:53

Wij hebben het er ook wel eens voor de grap over als we uit elkaar gaan wie welk dier meeneemt. En de conclusie, arme Zorro (kater) moet in 2en gedeeld worden ;)
Maar ben al 6 jaar gelukkig getrouwd, dus ga er van uit dat Zorro dat lot bespaard blijft ;) We hebben verder dus niets op papier ofzo.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:56

Amaris schreef:

Staat in het paspoort.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

Wij hebben niks op papier staan maar hebben het er wel samen over gehad.
Mochten we uit elkaar gaan, gaat alles met mij mee.

M'n vriend is gek op onze kater maar ook hij weet dat het voor hem niet te doen zou zijn om hem te houden ivm zijn werk en de energie van de kat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

Wij hebben nu negen jaar een relatie en ook gezamenlijke huisdieren. Hier is niets vastgelegd maar wel zo duidelijk: mijn paarden zijn door mij gekocht, hun onderhoud wordt door mij betaald, en ze zijn dus gewoon van mij. Mijn vriend zou ze bij een breuk ook niet willen :+

Onze kat en fret zijn samen gekocht (aankoopbedrag door twee) en ook de voerkosten enz gaan van de gemeenschappelijke rekening. Toch hebben we er al eens lachend over gepraat en gevoelsmatig weten we het wel: de kat mag hij houden, maar de fret gaat met mij mee :P kosten die eerder gemaakt zijn maken dan niks uit. De andere beestjes (axolotl's, vissen, klein grut) die gaan met mij mee, die had ik al voor we gingen samenwonen.

Maar we gaan er maar van uit dat het niet nodig zal zijn zo'n afspraken :P

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:07

Niets vastgelegd, ik ga er niet vanuit dat we uit elkaar gaan en mocht het wel zo zijn dan hoop ik dat we de beestenboel in goed overleg kunnen verdelen. Klink ik naïef?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:08

Wij hebben 3 honden en 1 pony. 1 vd honden zou zowieso met m'n man meegaan en ik denk de 2e ook. De 2e is officieel van mij, ik heb haar gekocht van mijn eigen geld, maar mijn man heeft meer met haar als ik en de hond Heeft meer met mijn man als met mij. De 3e hond blijft in ieder geval bij mij en mijn pony hoeft hij ook niet hihi. Er is dus niks vastgelegd maar we hebben ieder onze 'lievelingen'

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:10

Aranel schreef:
Amaris schreef:

Staat in het paspoort.

Nee dus.

Een paspoort is geen eigendomsbewijs.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:12

Aranel schreef:
Amaris schreef:

Staat in het paspoort.

Het maakt niet uit wie zijn naam op de chip of paspoort staat.
Mijn ex had mij een hond cadeau gedaan voor mijn verjaardag. Na onze relatie breuk is hij er vandoor gegaan met de hond. Alles stond op mijn naam. Behalve het koop contract. En dan kan je dus niks..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:16

De stambomen van onze dieren staan op onze beiden namen. En zijn beide eigenaar. Mocht er wat mis gaan dan zullen we op dat punt beslissen in het welzijn van de dieren. Dat hoef ik niet op papier. Als dat wel een must is dan is er al wat mis in je relatie mijn inziens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:18

Wij hebben dit bij de notaris laten vastleggen

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:24

Super bedankt allemaal! Ik had niet gedacht dat ik al zo veel reactie hierop zou krijgen!

Het is zo dat ik nog naar school ga (ik studeer waarschijnlijk af in augustus 2016) en mijn vriend al zo'n kleine zes jaar werkt. Hierdoor is hij financieel natuurlijk veel sterker. Ik heb met hem afgesproken dat ik geen grote bedragen in het huis/erf steek totdat ik ben afgestudeerd. Ik betaal wel alle kosten die mijn dieren met zich meebrengen (denk aan kosten voor het bouwen van de nieuwe stal bijvoorbeeld, rijbak enzovoort) maar tot nu toe staat dat nog niet beschreven. Verder 'help' ik hem wel door bedragen voor te schieten en bij te passen.

Als ik klaar ben met studeren willen we inderdaad alles laten vastleggen door een samenlevings- of huwelijkscontract.

De pony's hebben we samen aangekocht, het kleine bedrag hebben we dan gewoon door twee gedeeld, maar ik betaal bijna alles aan onderhoud, HS, DA en voeding. Het paard heb ik zelf gekocht maar heb ik nog niet officieel laten overzetten op mijn naam in haar papieren. Ze staat wel onder mijn naam bij de DA en ik betaal ook alles voor haar.

De kleine dieren hebben we gekregen of heb ik zelf gekocht, maar dat is best moeilijk om daarvoor iets te regelen op paspoorten bijvoorbeeld.

De hond lijkt mij nog het moeilijkst van allemaal, op haar papieren staat ze onder mijn naam. Maar bij de DA staat ze onder de naam van mijn vriend, dat is zo omdat ze in zijn bedrijf zit. Echter betaal ik, bijna, alles voor m'n hond (het beestje is onder andere al twee keer geopereerd aan haar kruisbanden in haar jonge leven).

Ik zit er mee in omdat, stel dat we uit elkaar zouden gaan, hij wel weet dat mijn dieren voor mij het belangrijkste zijn en dat er daar ook wel misbruik van gemaakt kan worden (helaas al meegemaakt in de omgeving).

Het zou me dus gewoon rust geven als ik weet dat alles goed is geregeld.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:25

Ik heb nu bijna 4 jaar een relatie en hebben een hond, kat en paard. Ook bij ons niks op papier maar paard blijft bij mij. Mn vriend heeft er niets mee en ik had haar al voor ik mn vriend kende. Ik betaal ook alles voor haar. Hond gaat sws ook met mij mee. Ook hem had ik al en beestje is altijd bij me. Vrouwtje is nr 1 en baasje nr 2. De kat mag mn vriend houden. Die hebben we samen gekocht, gewoon vuilnisbakkie, dus voor een symbolisch bedrag. Vriend heeft veel meer met de kat dan ik. Ik denk dat je vooral in het welzijn van het dier moet denken en niet van:"ja maar ik heb dier gekocht/meebetaald etc"

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:26

Ik ben inderdaad ook bang dat de naam op de paspoorten van weinig belang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:27

Wilawander schreef:
De stambomen van onze dieren staan op onze beiden namen. En zijn beide eigenaar. Mocht er wat mis gaan dan zullen we op dat punt beslissen in het welzijn van de dieren. Dat hoef ik niet op papier. Als dat wel een must is dan is er al wat mis in je relatie mijn inziens.

Same here, getrouwd in gemeenschap van goederen. Mocht het onverhoopt mis gaan, wat we niet verwachten, zien we het dan wel.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:29

@donsje; ik ga helemaal mee met wat je zegt. Het belang van het dier gaat inderdaad voor. En het is juist daarom dat ik alles wil regelen.

Mijn pony bijvoorbeeld is een zorgenkindje, hij heeft veel aangepaste verzorging nodig wat veel moeite, tijd en geld vraagt. Ik weet dat ik in staat ben om hier voor te zorgen, mijn vriend is makkelijker (en onwetender) en vind daarom al zijn supplementen, duur ruwvoeder en talloze DA-bezoekjes niet nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:30

Wilawander schreef:

Weet je, onze notaris zei dat heel mooi: Als het geen must is maakt het ook helemaal niks uit als je het toch vast legt. Komt puntje bij paaltje en blijkt et toch niet te gaan zoals gehoopt, dan ben je blij dat je het gedaan hebt.
Voor ons is het vast leggen een teken van goede bedoelingen naar elkaar geweest. Ik vind het altijd zo'n dooddoener dit. :) Als je iets laat vast leggen wil niet zeggen dat er iets "mist".

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:42

Ayasha schreef:
Wilawander schreef:

Weet je, onze notaris zei dat heel mooi: Als het geen must is maakt het ook helemaal niks uit als je het toch vast legt. Komt puntje bij paaltje en blijkt et toch niet te gaan zoals gehoopt, dan ben je blij dat je het gedaan hebt.
Voor ons is het vast leggen een teken van goede bedoelingen naar elkaar geweest. Ik vind het altijd zo'n dooddoener dit. :) Als je iets laat vast leggen wil niet zeggen dat er iets "mist".

Vind ik ook, alsof iemand trouwt met de gedachten dat er een vechtscheiding gaat komen. Niemand ziet het aankomen denk ik, dan kan je beter preventief iets vastleggen.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:43

@ayasha, dat inderdaad! Heel goed verwoord, precies hoe ik er ook over denk. Puur en alleen om gedoe, verdriet en getouwtrek om de dieren te voorkomen :)

Iets vastleggen bij de trouw zie ik ook niet alsof je weet dat je uit elkaar gaat, anders moet je niet trouwen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:53

Wij hebben het opgenomen in onze huwelijkse voorwaarden in een aparte clausule.
Het huis en de auto zijn van mij, en de dieren blijven bij mij. Hij deelt ook niet in de winst die ik heb uit de verkoop van een paard bijvoorbeeld.