Studiekeuze!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eveliienxx

Studiekeuze!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:26

Hallo allemaal!
Ik ben Evelien, bijna 17 jaar en net geslaagd van de havo, met biologie, scheikunde, natuurkunde, economie en wiskunde a, ( en natuurlijk de standaard vakken). Volgend jaar ga ik een jaar high school doen in Amerika, maar daarna zal ik toch echt moeten gaan studeren. Het probleem is alleen, dat ik al sinds het begin van havo 4 bezig ben met het kiezen van een studie, ben naar een hele hoop opleidingen geweest en heb alle sectoren ( communicatie, maatschappij, gezondheidszorg, techniek, economie, noem het maar op) bekeken. Ik dacht nu toch echt een studie gevonden te hebben ( International communication and media) maar nu begin ik toch weer te twijfelen, omdat de medische wereld me toch wel heel erg trekt. Ik heb biologie altijd heel erg interessant gevonden, en dan bedoel ik met name het deel waar het ging over hoe het hart werkt, of over hoe impulsen naar de hersenen geleid worden, die dingen vind ik gewoon echt heel erg leuk.
Het probleem is alleen dat ik geen leuke hbo opleiding kan vinden die in de richting gaat die ik op wil. Ik weet dat je voor de medische wereld al snel naar het WO gaat, maar na mijn high school year vwo volgen zie ik echt niet zitten. Het liefst heb ik een hbo opleiding waarmee ik later door kan studeren naar de universiteit. Ook studeren in het buitenland trekt me heel erg aan.
Ik heb het gevoel dat ik studies over het hoofd zien, want er moet toch iets zijn wat bij me past.
Mijn vraag is dan ook welke studies een beetje de medische kant op gaan, ook als ze minder bekend zijn. Als dit opleidingen in het buitenland zijn vind ik het ook prima, alleen maar leuk!
Dus, als iemand ideeën heeft, hoor ik ze graag, want ik weet het echt niet meer.

Cabelona

Re: Studiekeuze!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:49

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:00

Cabelona schreef:
Al eens gekeken naar operatieassistent? http://www.saxion.nl/studeren/kiezen_en ... ie_vt_ens/

Opleiding tot ergotherapeut (bijvoorbeeld op de HAN)

Ga anders kijken naar een WO opleiding en ga daar in gesprek over welke vooropleiding het beste past.

Operatieasssistent had ik nog nooit gezien nee, ik ga er eens naar kijken! Dankjewel!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:03

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:13

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:25

Bedankt voor jullie reacties, ik ga alles bekijken :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:33

Onderzoek naar hartziektes als in het lab ?

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:42

faunty schreef:
Onderzoek naar hartziektes als in het lab ?

Ja naar een laboratoriumopleiding heb ik wel gekeken, maar dat zag ik niet echt zitten. Toch bedankt voor je reactie!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:10

Cabelona schreef:
Ga anders kijken naar een WO opleiding en ga daar in gesprek over welke vooropleiding het beste past.

Dit zou ik ook zeker doen als ik jou was TS! Ik ben van HBO doorgegaan naar uni, maar moest daar nog wel een pittig schakeljaar voor volgen. Als je dat niet haalt moet je de hele uni-bsc ook nog doen.. Dus wel aardig van belang, hoewel de situatie over 4 jaar natuurlijk ook weer anders is..

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:19

Goede tip! Zodra ik een hbo opleiding heb gevonden ga ik zeker kijken naar de eisen voor het doorstuderen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:34

evelien11 schreef:

Inderdaad MBRT, die opleiding volg ik zelf ook (ijn Eindhoven) en is heel erg interessant en afwisselend. Zowel medisch als technisch. Is wel numerus fixus.

Met een MBRT diploma kan je ook geneeskunde verkort doen, dus vast ook wel andere medische WO studies.

Je leert heel erg veel over t menselijke lichaam, alle anatomie moet je kennen, maar ook alle fysiologie (hoe het werkt) en heel erg veel pathologie (ziekte en afwijkingen).

Je moet bijvoorbeeld precies weten hoe het hart er uit ziet en hoe het werkt, zodat je perfecte dynamische opnamen kan maken met behulp van radioactieve stof die je in spuit en een gamma camera. Daarnaast moet je ook veel afwijkingen kennen en herkennen.

Als je meer wilt weten stuur maar een PB! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:38

Ik zou eerst eens lekker je jaar highschool pakken. Je gaat zo ontzettend veel nieuwe dingen leren en meemaken, zo ontzettend veel nieuwe dingen ervaren volgend jaar dat je keuze ineens heel anders zou kunnen zijn.
Ga eerst even andere levenservaring opdoen en ga tijdens je jaar highschool verder verzinnen.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 16:48

Goof schreef:
Ik zou eerst eens lekker je jaar highschool pakken. Je gaat zo ontzettend veel nieuwe dingen leren en meemaken, zo ontzettend veel nieuwe dingen ervaren volgend jaar dat je keuze ineens heel anders zou kunnen zijn.
Ga eerst even andere levenservaring opdoen en ga tijdens je jaar highschool verder verzinnen.

Is ook zo, maar ik wil er tijdens mijn jaar niet al te veel mee bezig zijn omdat ik daar zo veel mogelijk wil genieten, vandaar dat ik er nu wel een idee van wil hebben :) Maar wat je zegt dat je keuze heel anders kan zijn klopt inderdaad, heb je helemaal gelijk in :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:51

Quir schreef:
evelien11 schreef:

Inderdaad MBRT, die opleiding volg ik zelf ook (ijn Eindhoven) en is heel erg interessant en afwisselend. Zowel medisch als technisch. Is wel numerus fixus.

Met een MBRT diploma kan je ook geneeskunde verkort doen, dus vast ook wel andere medische WO studies.

Je leert heel erg veel over t menselijke lichaam, alle anatomie moet je kennen, maar ook alle fysiologie (hoe het werkt) en heel erg veel pathologie (ziekte en afwijkingen).

Je moet bijvoorbeeld precies weten hoe het hart er uit ziet en hoe het werkt, zodat je perfecte dynamische opnamen kan maken met behulp van radioactieve stof die je in spuit en een gamma camera. Daarnaast moet je ook veel afwijkingen kennen en herkennen.

Als je meer wilt weten stuur maar een PB! :)

Ik ben MBRT Duaal afgestudeerd en werkzaam, dus mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:55

Oh MBRT klinkt ook heel interessant ja! Ik dacht altijd dat dat veel technischer was dan dat je hier beschrijft, goed om te weten dat mijn idee niet klopt bij hoe het is! Ga er naar kijken :)

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:40

Nog even een vraagje, want we kijken nu naar geneeskunde in Belgie. Hiervoor moet ik wel eerst mijn hbo P halen. Welke hbo opleiding zou het beste aansluiten bij geneeskunde? Verpleegkunde dan toch?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:50

Ja ik denk Verpleegkunde. Weet je dat je moeilijke toetsen moet halen voordat je bij Belgie binnen mag met geneeskunde? Die toetsen zijn echt niet niets en allemaal op eindexamen VWO niveau. Ik ken ook een meisje die 5 en 6 VWO in 1 jaar bij de VAVO heeft gedaan. :)

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:57

Ja dat weet ik,
VWO 5 en 6 in een jaar met alle vakken is toch veel te veel? Voor de 4 nodige vakken zou ik het zeker doen, maar om een geldig vwo diploma te hebben zou ik dan ook alle andere vakken moeten halen. Of is dat wel haalbaar in een jaar?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:05

eveliienxx schreef:
Ja dat weet ik,
VWO 5 en 6 in een jaar met alle vakken is toch veel te veel? Voor de 4 nodige vakken zou ik het zeker doen, maar om een geldig vwo diploma te hebben zou ik dan ook alle andere vakken moeten halen. Of is dat wel haalbaar in een jaar?

Als je het echt wilt is het haalbaar. Ik heb het gedaan dit jaar, misschien iets harder bikkelen dan dat je afgelopen twee jaar hebt gedaan maar het is zeker goed te doen!
Als je vragen hebt er over, geef maar een gil. :)

Ik ben geslaagd trouwens, met een keurige eindlijst.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-06-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:09

Wel eens fysiotherapie overwogen? Is een fijne combinatie van anatomie leren, psychologie, fysiologie en pathologie. Verder kan je eventueel verder doorleren op de universiteit. Denk dan bijvoorbeeld aan Bewegingswetenschappen, sluit het beste aan. Stages kan je lopen in het buitenland en als je kijkt naar de huidige banenmarkt voor fysiotherapie is er in het buitenland (denk aan VS etcetera) veel werk te vinden in de aankomende jaren! Vragen stellen mag altijd :)

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:04

Yunomi schreef:
eveliienxx schreef:
Ja dat weet ik,

Als je het echt wilt is het haalbaar. Ik heb het gedaan dit jaar, misschien iets harder bikkelen dan dat je afgelopen twee jaar hebt gedaan maar het is zeker goed te doen!
Als je vragen hebt er over, geef maar een gil. :)

Ik ben geslaagd trouwens, met een keurige eindlijst.

Oke, goed om te weten! Mijn probleem ligt vooral bij Nederlands, de extra taal en de vakken als levensbeschouwing en maatschappijleer, of hoeven die laatste 2 niet?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:06

eveliienxx schreef:
Oke, goed om te weten! Mijn probleem ligt vooral bij Nederlands, de extra taal en de vakken als levensbeschouwing en maatschappijleer, of hoeven die laatste 2 niet?

De laatste 2 hoefden niet opnieuw. Daarnaast had ik ook vrijstelling voor de extra taal.
Maar of dit overal gelijk is weet ik niet, je zou altijd even kunnen informeren natuurlijk.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:20

Yunomi schreef:
eveliienxx schreef:

De laatste 2 hoefden niet opnieuw. Daarnaast had ik ook vrijstelling voor de extra taal.
Maar of dit overal gelijk is weet ik niet, je zou altijd even kunnen informeren natuurlijk.

Dan ga ik daar zeker naar kijken! Als die laatste 2 niet hoeven scheelt dat al een hele hoop :j

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:22

leentje13 schreef:
Wel eens fysiotherapie overwogen? Is een fijne combinatie van anatomie leren, psychologie, fysiologie en pathologie. Verder kan je eventueel verder doorleren op de universiteit. Denk dan bijvoorbeeld aan Bewegingswetenschappen, sluit het beste aan. Stages kan je lopen in het buitenland en als je kijkt naar de huidige banenmarkt voor fysiotherapie is er in het buitenland (denk aan VS etcetera) veel werk te vinden in de aankomende jaren! Vragen stellen mag altijd :)

Heb ik naar gekeken ja! Denk niet dat het echt mijn ding is, maar toch bedankt voor het meedenken :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:37

Ik ken de studieniveau's niet in Nederland (ben Belg), dus weet niet wat Havo e.d. betekent, maar ik volg nu (weliswaar in avondonderwijs) een opleiding apotheekassistente. Bevat ook wel behoorlijk wat anatomie, en vind het wel een boeiende opleiding. Ik vermoed dat dat in Nederland ook bestaat? Hier is dit ongeveer op bachelor niveau (heet dat bij jullie ook zo?)