Verstand van/werk je bij de fiscus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Verstand van/werk je bij de fiscus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:40

Dan zou ik het fantastisch vinden als je me kunt helpen met de volgende vraag:
ik ben bezig op basis van mijn salaris van 2014 een schatting te maken van mijn inkomen over 2015, ten behoeve van mijn huur- en zorgtoeslag.

- Ik kijk al mijn loonstroken na en noteer het bedrag waar "loon loonheffing" bij staat. Dit is mijn bruto salaris inclusief toeslagen voor onregelmatigheid, vakantietoeslag en feestdagenvergoeding.
Doe ik dit goed? Daaronder volgt namelijk nog de loonheffing, die er vanaf gaat, maar ik moet toch het bruto bedrag hebben?
- Moet ik inkomsten die ik krijg op basis van mijn salaris, dus huurtoeslag en zorgtoeslag, of teruggaaf van de inkomstenbelasting meerekenen als inkomen? Bijvoorbeeld; ik heb een jaar salaris bruto van 20.000,00 en ik ontvang 1.000,00 aan toeslagen en 1.000,00 teruggave dus mijn inkomen is 22.000,00? Of laat ik die er buiten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Verstand van/werk je bij de fiscus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:43

Toeslagen en teruggave laat je er buiten, lijkt mij. Maar wacht even af of iemand dat kan bevestigen ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:47

Alleen bruto salaris optellen. Toeslagen niet meenemen dit hoort niet bij je inkomen maar is, zoals de naam al zegt een toeslag.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:53

Dank jullie wel, met 'toeslagen' bedoel jullie die van de fiscus neem ik aan, en niet de feestdagen-, ort- en vakantie-toeslag? En reiskosten, die laat ik er ook buiten, toch?
Dus ik doe het goed als ik het salaris vóór de verrekening met de loonheffing gebruik, toch?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:02

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 17:07

Ik wil het snappen, Goeroe, en niet zomaar dom invullen. Toch bedankt voor je tip!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:09

Je gebruikt ook je reiskosten. Die zitten immers in je bruto jaarinkomen. Het bedrag op je jaaropgave bij loon voor de loonheffingen moet je inderdaad hebben. Eventuele teruggaves vanuit de belasting tellen niet mee als inkomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:22

TamaradB schreef:
Ik wil het snappen, Goeroe, en niet zomaar dom invullen. Toch bedankt voor je tip!

Daar kan ik mij alles bij voorstellen, maar ik plaatste deze link niet om flauw te doen. Ik heb lang genoeg bij de BelastingTelefoon gewerkt en genoeg grote en kleine 'ongelukken' gezien met mensen die dachten dat ze het snapten om te durven stellen dat 'zomaar dom invullen' helemaal niet slecht hoeft te zijn.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 17:58

ingedebruijn schreef:
Je gebruikt ook je reiskosten. Die zitten immers in je bruto jaarinkomen. Het bedrag op je jaaropgave bij loon voor de loonheffingen moet je inderdaad hebben. Eventuele teruggaves vanuit de belasting tellen niet mee als inkomen.

Reiskosten ook gebruiken? Deze horen toch niet bij je inkomen? Ik werk aan de andere kant van het land en heb soms 1000,00 reiskostenvergoeding per maand! Kan toch niet zijn dat m'n jaarinkomen ineens 12.000,00 hoger ligt?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:55

Je zou even op je loonstrook moeten kijken of ze de reiskosten eerst erbij optellen voordat ze de belasting eraf halen of dat ze dat bij je netto uitbetaling optellen. Dan weet je of het bij je bruto in zit of niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:33

Jawel reiskosten hoort bij je bruto! Het is heel sipel. Kijk op je loonstrook. Bovenaan ergens staat je bruto bedrag. Daaronder momen alle aftrekposten en onderaan heb je netto.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:35

Is het niet makkelijker om even te denken:
Wat heb ik in 2014 verdient? Is mijn inkomen gestegen/gedaald? --> vanuit daar berekenen ;) (Of die jaaropgave aanhouden en er boven gaan zitten.... terugbetalen is altijd zuurder)

Of gewoon de belastingtelefoon bellen :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:42

Lianne86 schreef:
Wat heb ik in 2014 verdient? Is mijn inkomen gestegen/gedaald? --> vanuit daar berekenen ;) (Of die jaaropgave aanhouden en er boven gaan zitten.... terugbetalen is altijd zuurder)

Daar heb ik 2 jaar gezeten en meer dan dit kunnen wij ook niet vertellen. Berekeningen doen we niet.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:45

Je maakt het veel ingewikkelder dan nodig is. Als je het aan de hand van de rekenhulp invult en bij de vragen die je niet helemaal duidelijk zijn het vraagtekentje aanklikt dan wordt het toch uitgelegd. Als je niet uit de info op de site van de belastingdienst komt is het makkelijker om de helpdesk te bellen dan hier je vraag te stellen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:46

ingedebruijn schreef:
Lianne86 schreef:

Daar heb ik 2 jaar gezeten en meer dan dit kunnen wij ook niet vertellen. Berekeningen doen we niet.

De berekening mogen ze niet maken nee. Maar ze kunnen wel uitleggen wat er wel en niet inzit. Stel ik bel op en vraag "Moet ik ook stufi meerekenen" dan krijg ik te horen dat dat niet moet... Dus dan weet je wel wat er in zit en dan kun je zelf gewoon alles optellen toch? :D

Rekenhulp is best ok...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:46

Indd nog Makkelijker is op je jaaropgave kijken. Helemaal als je te maken hebt met ort en reiskosten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:03

Lianne ja dat klopt Haha

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 19:01

Reiskosten worden inderdaad niet meegeteld, loonheffing gaat van bruto-loon af en reiskosten krijg ik er netto bij, dus dit mag ik schijnbaar niet bij inkomen rekenen. Wat me ook logisch lijkt.
Inkomen is behoorlijk anders dan het ooit geweest is, daarom is domweg een vorig jaar overnemen in mijn geval niet reëel.