Medicijnen testen voor geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Medicijnen testen voor geld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:05

Hoi allemaal,

Ik zit net in de trein terug van mijn 2e keer meedoen aan geneesmiddelen-onderzoek en vroeg me af wat de meningen van bokkers hierover eigenlijk zoal zijn? :)
Ik heb nu 2 dagen gezeten voor 730,- euro, eerder eens een week voor 1300,-. Beide keren zijn me goed bevallen en ik heb nooit bijwerkingen meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat er misschien wel wat vragen over zijn, dus ik dacht het is misschien wel interessant om die in dit topic te beantwoorden.
Grote onderzoekscentra zijn in ieder geval:
http://www.vrijwilligerpra.com/nl/
https://www.qpsvrijwilliger.nl/

P.S. Mocht iemand interesse hebben om mee te doen, stuur mij even een pb'tje, dan verdien je 30,- euro extra als je meedoet aan onderzoek.

Anoniem

Re: Medicijnen testen voor geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:09

Het is wel makkelijk verdiend en ik snap dat mensen die in geldnood zitten dit een goede oplossing vinden.
Aan de andere kant weet ik uit ervaring wat al wel geteste en goedgekeurde medicijnen met een mensenlichaam kunnen doen en zou ik zelf niet voor kiezen. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:09

Wat voor medicijnen testte je dan? En wat voor bijwerkingen zouden er kunnen komen?
Vind dit best een interessant onderwerp, omdat je toch medicijnen in een gezond lichaam stopt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:11

Mijn man heeft hier in zijn studie tijd aan mee gedaan. Hij kreeg een medicijn wat al heel lang ingezet wordt. Lithium. Is hij heel ziek van geweest.

Het is erg nuttig onderzoek. Maar ik zal eerlijk zijn, ik durf niet.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:12

Dorine92 schreef:
Wat voor medicijnen testte je dan? En wat voor bijwerkingen zouden er kunnen komen?
Vind dit best een interessant onderwerp, omdat je toch medicijnen in een gezond lichaam stopt

Daar ben ik ook benieuwd naar, ik lees even mee. Ben wel nieuwschierig. Brengt denk ik toch ook wel behoorlijke risico's met zich mee.

san4nie

Ik zou dit nooit doen. Het is makkelijk verdiend, maar mijn gezondheid is me echt veel meer waard dan het geld. Wat Dorine ook zegt, je stopt medicijnen in een lichaam dat het niet nodig heeft en daarbij weet eigenlijk het effect van die medicijnen. Mijn moeder kende iemand die dit ook altijd deed, die is heel jong overleden. Hoeft heus niet daar door te komen, maar dat ga ik toch denken.

Tink89

Is dat niet gevaarlijk?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:13

Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je hierdoor ziek word, je behandelingen, word dat gewoon vergoed? Het is natuurlijk je eigen risico dat je hier aan mee doet, met de kans (ernstig) ziek te worden?

Vind het wel interessant klinken.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:13

De eerste keer testte ik een middel dat de aanmaak van witte bloedcellen stimuleerde (normaalgesproken voor mensen die chemo hebben gehad) en deze keer was het een kortwerkend narcose middel. De mogelijk verwachtte bijwerkingen vertellen ze je vooraf op basis van eerder dier en vaak ook al mensenonderzoek.
Meestal zijn het dingetjes als misselijkheid, duizeligheid etc. Soms ergere dingen, maar dat zijn dan meestal bijwerkingen die voorkwamen als ze bv apen de 50-voudige dosis gaven.

Bij het narcose-middel hadden ze bij de eerdere groepen gezien dat mensen terwijl ze in slaap waren (ongeveer 1 minuut) wat trillingen in de spieren kregen. Zodoende kregen wij deze keer een lichte dosis van een kalmeringsmiddel vooraf, om te kijken of dat de trillingen voorkomt.

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand een bijwerking had.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:14

Ik doe niet per definitie medicijnen testen, maar wel medische onderzoeken. Sommige leveren slechts 15 euro op (voor 2 uurtjes) en begin dit jaar had ik 400 euro voor een langlopend onderzoek. Echt daadwerkelijk opgenomen worden en medicijnen testen heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook niet gauw doen. Ik heb er ook eigenlijk de tijd niet voor, tenzij er iets precies in vakanties valt :P

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:15

Zeker interessant onderwerp.

Wat voor mij een grote vraag is, moeten ze bloed prikken? Hier val ik echt van flauw :=
Lijkt me ook best wel 'eng' als je wel bijwerkingen krijgt , weet niet of ik het zou durven.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:15

De kans om ziek te worden is erg klein, het risico mag in principe niet groter zijn dan "deelnemen aan het dagelijks leven en verkeer" zoals ze het zelf omschrijven. Het is altijd uitvoerig getest op dieren en vervolgens krijgen mensen een fractie (misschien 1/100) van de dosis die bij apen goed ging. Dan bouwen ze het langzaam op. Mochten er ernstige bijwerkingen optreden wordt het onderzoek onmiddellijk gestaakt. Je kunt in principe natuurlijk nooit weten of je er later wat van krijgt, maar ik heb wel mensen gesproken die het al járen deden en nooit iets hadden.

Edit: je bent inderdaad verzekerd als iets gebeurt n.a.v. het onderzoek
Laatst bijgewerkt door Eleandra op 10-06-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:16

Bloed prikken wordt inderdaad veel gedaan, hier moet je wel tegen kunnen anders ga je het zwaar krijgen :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:17

Een klas genoot van mij deed het ook. Ze was erg arm. Kon praktisch geen eten betalen en op deze manier betaalde zij haar studie.
Nooit iets gehoord ovrr nare ervaringen. Heb zelf ook wel eens getwijfeld. Nu ben ik mama en zou ik het niet meer doen

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:18

Eleandra schreef:
Bloed prikken wordt inderdaad veel gedaan, hier moet je wel tegen kunnen anders ga je het zwaar krijgen :P

Niks voor mij dus :=

Snap wel dat het voor mensen die financieel krap zitten het echt een uitkomst is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:24

Voor mij zou het heel erg afhangen van de situatie en het medicijn. In welke fase zit het experiment en welke bijwerkingen zijn te verwachten zijn voor mij 2 dingen die ik toch wel zou afwegen.
Ik heb t zelf nog nooit ergens aan meegedaan, maar vind het eigenlijk ook teveel gedoe om uit te zoeken wat ik evt wel zou willen doen en wat niet.
Als je geld nodig hebt is het wel een handige manier. Als je een beetje kijkt aan welke experimenten je meedoet, verwacht ik dat er helemaal niet zoveel gevaren aan hangen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:26

Klopt, er zijn ook dingen waar ik voor pas. Het malariaonderzoek dat loopt bijvoorbeeld, of middelen voor stemmingsstoornissen/psychische problemen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:26

Citaat:
Mensen die deelnemen aan geneesmiddelenonderzoek bij PRA vallen automatisch onder een algemene aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast sluiten we een speciale proefpersonenverzekering af om alle schade te dekken die zou kunnen voortkomen uit het onderzoek zelf. Dit is een van de wettelijke vereisten van de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen. Als vrijwilliger moet u zich dan natuurlijk wel houden aan de vereisten en voorwaarden die in het kader van het onderzoek gelden.

Dat is wel heel netjes :j

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:30

Lijkt me best interessant om eens aan mee te doen.. al vind ik t ook wel eng haha

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:35

Ik heb een paar keer meegedaan aan vaccinatiestudies, in een van de latere fases. Het risico ligt daar dus een stuk lager, en je hoeft ook geen hele dagen of nachten op de afdeling te blijven.
Tegen onderzoeken zoals jij ze bedoelt, zou ik ook geen bezwaar hebben, maar ik val uit de boot qua doelpubliek. Ze vragen meestal mensen met een gemiddeld gewicht, en dat heb ik nu eenmaal niet. Ook zie ik vaak studies waar ze alleen maar mannen willen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:36

Leuk om hier ervaringen over te lezen! Ik heb me al een aantal keer aangemeld, verschillend van "je staat op de wachtlijst" tot "we zijn nog niet begonnen met plannen, als we beginnen dan wordt je teruggebeld"
En ik wordt maar niet teruggebeld... zouden ze me niet willen? :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:38

Echt respect voor mensen die dat kunnen.

Ik zou niet bang zijn voor de korte termijn, wel voor de lange..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:40

Zo je krijgt er lekker voor betaald ( ik zie mijn kleding kast zich al vullen :+ )
Maar ik ben ook bang voor eventuele gevolgen op lange termijn. En als je al medicatie slikt?

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:41

Lijkt me erg interessant! Maar weet wel voor mijzelf dat ik niet ga helpen bij stemmingsstoornissen of andere psychische problemen. Ik loop stage in de psychiatrie en zie nu pas echt wat voor stoornissen het zijn, hoe erg mensen er last van hebben en wat de medicatie doet..

Ik zou nooit helpen met testen van Litium..

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:42

@Elise_K
Mijn ervaring is dat je inderdaad lekker zelf erachteraan moet blijven bellen, anders komt er vaak niks van omdat ze best wel ruim in de proefpersonen zitten.
@bakkabouter
Waarop baseer jij dat die studies een lager risico hebben? Oprechte vraag hoor :) Ik vind zelf juist altijd de vaccinatiestudies maar niks, omdat je vaak best wel het risico loopt de ziekte te krijgen.
@cinnepin
Ligt eraan wat voor medicatie, sommige dingen vinden ze prima, anderen willen ze niet hebben. Verschilt ook weer per onderzoek.
@Tova
Ja dat is dus ook iets waarbij ik zelf de grens trek en niet mee zou doen.