Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:32

Ik vraag me af of iemand een idee heeft wat ik hier mee kan.

Heb een boek bestelt vorige maand voor 39,95 euro. Boek zou in Juni geleverd worden. Vandaag kwam het boek binnen met een rekening van 128,00 Euro!!!

Heb bewijzen het voor 39,95 bestelt te hebben. Volgens de leverancier was dat een fout van de uitgever en niet van hun. Maar heb niks met de uitgeven van doen want het stond voor die prijs op de site.

Iemand een idee of ik een poot om op te staan heb?

heb per post een brief gehad met de bevestiging van bestelling gehad, als ik inlog staat ook het bedrag waar ik het voor besteld heb en tevens in de bevestiging die ik per mail gehad heb.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 09-06-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:34

Wat staat er in de voorwaarden? Of staat daar niks over in?
Volgens mij mag je het kopen voor de prijs dat op de site staat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:35

heb je een bevestiging ontvangen toen je vorige maand het boek bestelde??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:36

Daar staat alleen dat als ik bestel dat ik dan verplicht ben het te nemen. :+

kentaro@ ja heb de post even aangepast.
In totaal heb ik het in 3 voud dat ik het voor dat bedrag betaald heb.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 09-06-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:36

In NL geldt de wet op de vaste boekenprijs, wat betekent dat boeken overal hetzelfde kosten. De verkoper mag je het boek dus niet voor minder dan de (door de uitgever) vastgestelde prijs verkopen. Wat je wel kunt doen, is het boek terugsturen en je geld terugkrijgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:37

FCSA schreef:
In NL geldt de wet op de vaste boekenprijs, wat betekent dat boeken overal hetzelfde kosten. De verkoper mag je het boek dus niet voor minder dan de (door de uitgever) vastgestelde prijs verkopen. Wat je wel kunt doen, is het boek terugsturen en je geld terugkrijgen.

Ja dat is een optie maar wil het boek graag hebben. Heb het ook geopend en al en zag pas later de rekening. Daar reken je niet mee.
Heb het in Duitsland gekocht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:38

Ik vind het nogal een verschil.... Als het nou vijf euro is.
Jij ziet dat boek op een site voor bedrag X en besteld. Hoe moet jij nou weten dat er klaarblijkelijk ergens iemand een rekenfout heeft gemaakt van ruim 80 euro?
Ik zou het terug sturen en mìjn geld terug willen! En dan maar elders kijken voor het boek.

Nayomie

Re: Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:41

Hmm lastig om terug te sturen aangezien ze zelf op de site zeggen dat je het boek verplicht bent om te nemen. Zo kan ik ook wel goed incasseren wanneer ik een boek verkoop onder de prijs en later zeg dat het een foutje is, maar de verkoper wel verplicht is om hem te nemen.

Ik zou eens goed in gesprek gaan met die persoon. Persoonlijk zou ik het op de oude prijs houden. Hun fout is niet jouw fout.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:43

Is het boek bij andere verkopers ook zo duur dan?

Het lijkt mij niet dat je als verkoper iets kan verkopen opsturen en dan ineens de rekening kan verdrievoudigen ? Als het een fout van de uitgever/leverancier is dan moet die daar toch voor opdraaien lijkt me niet de klant. Ik weet niet of je in duitsland zoiets hebt als een juridisch loket of een consumentenbond om dergelijke vragen aan te stellen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:43

ik zou de rechtsbijstand inschakelen of als je die niet hebt de rechtswinkel raadplegen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:43

Nee dat meende ik ook. Ik heb alles overgemaild en inmiddels ook telefonisch contact gehad.

verkoper1: dat is een grote fout dan moeten we rechtzetten, u word terug gebeld.
verkoper 2: De schuld lag bij de drukker (zou niet weten hoe maar goed) ben blijven volhouden dat ik het hier niet mee eens ben en ze werd steeds onvriendelijker en heb om de chef gevraagd want die had dat zgn. gezegd. Nou die was er opeens niet en zou me morgen terug bellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:44

Toch vraag ik me het af of je niet gewoon het bedrag dat in je bevestiging stond kunt betalen?! Als wij (oke, gaat dan niet om boeken, maar om verwarmingsketels e.d. :P ) een offerte sturen, dan is het bedrag dat daarin staat ook bindend. Aan ons om het dus goed te checken voordat het de deur uit gaat. En ook hier geldt dat de klant een koop aangaat met ons en niet met de fabrikant.
heb je heel toevallig een uitgebreide rechtsbijstand? Dan zou ik daar eens een telefoontje aan wagen!
Je kunt natuurlijk het boek terug sturen, maar je wilt het graag hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:45

liedje89 schreef:
Is het boek bij andere verkopers ook zo duur dan?

Het lijkt mij niet dat je als verkoper iets kan verkopen opsturen en dan ineens de rekening kan verdrievoudigen ? Als het een fout van de uitgever/leverancier is dan moet die daar toch voor opdraaien lijkt me niet de klant. Ik weet niet of je in duitsland zoiets hebt als een juridisch loket of een consumentenbond om dergelijke vragen aan te stellen?

Zei zijn de eersten die het boek aanbieden. Is een nieuw boek. Ik heb geen idee heb zoiets nog nooit nodig gehad. Als het om 10 euro ging zou ik me er ook niet zo druk overmaken maar dit is echt te gek en ze doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:45

Rekening niet betalen,boek terug sturen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:46

Als zij niet voor het bestelbedrag hadden willen leveren, dan hadden ze het niet moeten doen. Jij bent op geen enkel moment akkoord gegaan met levering voor € 128,-, zij zijn wel akkoord gegaan met jouw bestelling voor € 39,95, gezien het feit dat ze voor dat bedrag toch geleverd hebben. Nee, ze kunnen niet eigenmachtig de prijs verhogen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:47

Kentaro schreef:
Toch vraag ik me het af of je niet gewoon het bedrag dat in je bevestiging stond kunt betalen?! Als wij (oke, gaat dan niet om boeken, maar om verwarmingsketels e.d. :P ) een offerte sturen, dan is het bedrag dat daarin staat ook bindend. Aan ons om het dus goed te checken voordat het de deur uit gaat. En ook hier geldt dat de klant een koop aangaat met ons en niet met de fabrikant.
heb je heel toevallig een uitgebreide rechtsbijstand? Dan zou ik daar eens een telefoontje aan wagen!

Ja precies zo zie ik dat ook. Nee heb ik helaas niet. Weet niet of mijn schoonvader die zoiets wel heeft dat zou kunnen navragen voor mij? Het staat op zijn zoons naam. Heb zoiets nog niet eerder nodig gehad. Maar vind het zonde dit nu gewoon zo klakkeloos te betalen want wil het inderdaad graag hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:48

Prrrr schreef:
Als zij niet voor het bestelbedrag hadden willen leveren, dan hadden ze het niet moeten doen. Jij bent op geen enkel moment akkoord gegaan met levering voor € 128,-, zij zijn wel akkoord gegaan met jouw bestelling voor € 39,95, gezien het feit dat ze voor dat bedrag toch geleverd hebben. Nee, ze kunnen niet eigenmachtig de prijs verhogen.

Ja heb ze ook gevraagd waarom ik zelfs een bevestiging per post had gekregen hiervan. Volgens haar stond daar geen prijs bij maar heb hem opgezocht en gelukkig bewaard en staat er wel degelijk op.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:50

Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor een boek het gaat :o

Toen je het boek bestelde voor €39,95, leek dat een redelijke prijs voor dat boek? Of had je toen al in de gaten dat het wel erg weinig is voor dit boek?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:52

Naar mijn idee ben je niet verplicht deze rekening te betalen. Ben geen expert wat boeken betreft maar toen ik vroeger nog in een winkel werkte en de klant had op de schappen iets gezien voor bijv 9,95 en de kassa slaat het aan voor 79,95..dan mag de klant het meenemen voor 9,95. Stond immers op het 'bordje'. Anders is het misleidend.

Onze fout dat we niet de juiste prijs hebben neergezet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:53

Sjira schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor een boek het gaat :o

Toen je het boek bestelde voor €39,95, leek dat een redelijke prijs voor dat boek? Of had je toen al in de gaten dat het wel erg weinig is voor dit boek?

Een medisch boek over vogels. Mij is het niet opgevallen dat het te goedkoop was. Heb die maand er nog 1 besteld die was 44 euro en ook de laatste jaren er meerdere besteld tussen de 30 en de 55 Euro. Ook bij hetzelfde bedrijf.

Rennie89

Re: Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:59

Wat voor gouden boek is het dat zoveel geld kost? :=
Wat is de prijs van exact datzelfde boek bij een andere verkoper?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:59

Prrrr schreef:

Dit dus inderdaad

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:00

Wilawander schreef:
Kentaro schreef:

Ja precies zo zie ik dat ook. Nee heb ik helaas niet. Weet niet of mijn schoonvader die zoiets wel heeft dat zou kunnen navragen voor mij? Het staat op zijn zoons naam. Heb zoiets nog niet eerder nodig gehad. Maar vind het zonde dit nu gewoon zo klakkeloos te betalen want wil het inderdaad graag hebben.

Dan zou je man (ik neem tenminste aan dat dat de zoon is, of is het een andere zoon? :+ ) eens kunnen bellen om te informeren!

Maar gezien ze daar niet eens weten dat ze wel degelijk bedragen op hun bevestigingen zetten, lijkt het mij dat ze je een oor aan proberen te naaien...
Ik zou de bevestiging inscannen en er nog een mailtje aan wagen. Dat je het voor die prijs bent overeengekomen en dat je graag een credit voor de bijgevoegde factuur ontvangt en een juiste factuur tegemoet ziet!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:02

zou het overeengekomen bedrag betalen en het boek houden.laat ze maar een zaak beginnen, Kun je wel 10 boeken voor kopen. Had het nu in de winkel gelegen en de prijs was fout dan kunnen ze er wel wat van zeggen. Het verschil moet in verhouding staan. Bv een wasmachine van 300 euro kan nooit geen 30 euro zijn.Als koper kan je dat weten,maar in jouw geval een boek van 39.00 euro is niet zo vreemd en daarbij kon je ook niet vergelijken met andere boeken om de vergissing te zien,(weten).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:02

Het hangt er vooral vanaf of die 39,95 zo absurd laag is dat je wist dat dat niet kon kloppen. Dan is er namelijk sprake van een 'kennelijke fout'. (Een tv die normaal 500 euro ineens voor 50, dan weet je dat dat niet klopt en er vooral een komma verkeerd staat.)
Zie ook https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... oken-prijs

Maar dat lijkt me bij boeken nog niet zo duidelijk. En in dat geval heb je gewoon recht op levering van het gebodene tegen de afgesproken prijs. Dat is het risico van de leverancier - en dat moet hij maar uitvechten met de uitgever, dat is inderdaad niet jouw probleem.

Als je het boek inderdaad wilt houden, kun je een goede motivatie schrijven met de documentatie en aangeven dat je zoals overeengekomen de 39,95 betaalt (als je dat nog niet gedaan hebt) maar dat je niet akkoord gaat met de verhoogde kosten. Kijk zeker even naar de voorbeeldbrief van ConsuWijzer, dat helpt wellicht. Maak deze brief zo serieus en officieel mogelijk - want hoe meer jij uitstraalt dat je precies weet hoe de wet hierin is, en dat je dit echt tot op de bodem wilt uitvechten, desnoods tot de rechtzaal aan toe, des te meer kans heb je dat ze inbinden.

Er is echter wel een maar. Als de verkoper niet akkoord gaat, is de kans groot dat die vervolgens overgaat tot het inschakelen van een incassobureau om die overige 90 euro te krijgen (en bijkomende incassokosten en gedoe.) Aan dat incassobureau kun je dan ook je bewijzen en bezwaar kenbaar maken, en daarna kun kun je betaling blijven weigeren tot het aan de rechter wordt voorgelegd (en dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.) Maar dat is wel gedoe. De kans is groot dat het veel tijd en moeite kost.

De tweede weg is om het boek gewoon terug te sturen. Ook daar twee dingetjes om op te letten: allereerst: verzend het verzekerd. Je wilt niet hebben dat het pakketje toevallig zoekraakt en je alsnog voor die 128 euro kunt opdraaien.

Je kunt dit terugsturen op grond van de wet Koop op Afstand, in dat geval zijn de retourkosten voor jou (tenzij de voorwaarden iets anders stellen.) Het minste gedoe want je hoeft niets te bewijzen en je hoeft niet uit te leggen waarom je het terugstuurt.

Je kunt het ook terugsturen omdat je geen boek van 128 euro hebt besteld, en je deze koopovereenkomst dus niet bent aangegaan. De verzendkosten van jou naar hen komen dan voor hun rekening. Maar... ook hierbij is de kans groot dat ze daar niet meteen zin in hebben. Ook daar een goede onderbouwing en duidelijk maken dat je door wilt zetten.

En bewaar alle mail en communicatie goed, ook de komende paar jaar!