omver gereden door een dief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

omver gereden door een dief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 00:09

Geen idee of t hier goed staat
Sensatie verhaal op en top maar kan ik hier iets mee

Vanavond rond een uur of 9 een vaste 'klant' geholpen
Mevrouw is bekend bij ons in de supermarkt
Rekende 3 dingen af om vervolgens richting uitgang te vertrekken

Omdat het tegen sluitingstijd liep stond mijn collega de deuren open en dicht te doen voor onze winkel verlatende klanten

Nadat mevrouw voorbij de kassa gelopen was als een speer wezen bellen dat hij haar tegen moest houden en ze de winkel niet mocht verlaten want madam zat van onder tot boven onder de verstopte boodschappen

Op een of andere manier heeft ze toch de winkel kunnen verlaten
Ik er achter aan
Zij de auto in gesprongen
Ik het portier open getrokken en haar verzocht uit te stappen
Weigering
Ik haar vest open getrokken om te vragen hoe ze de boodschappen dan ging verklaren
Op een of andere manier heeft ze de auto weten te starten en begon ze achteruit te rijden met mij tussen het portier en de naast geparkeerde auto
(kon dus niet weg)
Poging gedaan om haar uit de auto te trekken wat helaas mislukte maar wel resulteerde in dat ze wel naar voren reed

Gevolg was schade aan de andere auto
Wel het nummerbord kunnen noteren en er is politie bij geweest
Morgen moet ik mn getuigen verklaring tekenen op het bureau

Kan ik naast het feit dat de politie een zaak maakt voor de diefstal hier zelf nog extra aangifte van doen?
Ze weten dat dit gebeurd is en het is genoteerd dus ik weet niet of de 2 dingen samen getrokken worden
Ik dacht dat ik er niks aan over had gehouden maar ik heb toch een wat beurse schouder met wat striemen van het portier
Ik heb alleen vernomen dat ze direct daar voor de deur gestaan hebben maar meer weet ik niet

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:28

Absoluut extra aangifte doen. Stelen tot daar aan toe maar dit is iemand opzettelijk verwonden en wegrijden na een ongeluk!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:30

Tja weet niet precies waarvoor. Ze heeft jou niet aangevallen toch? Ze heeft zich verweert tegen jou. Dat klinkt wel een beetje krom maar jij kwam op haar af.

Heeft ze je bedreigd ofzo? Want daarvoor kun je wel aangifte doen. Maar dat moet een doodsbedreiging zijn.

Iemand heeft mij eens bedreigd en geroepen 'ik maak jou kapot' en dat was niet voldoende voor bedreiging. Ook al was hij de voordeur aan het intrappen en dingen aan het stukgooien enz.

Geen idee dus...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:33

Heike, de mevrouw in kwestie heeft TS in gevaar gebracht en is weggereden na het schade aanbrengen aan zowel TS als een andere auto, wat in feite gewoon strafbaar is. Lijkt mij dat TS er dan zeker wel wat mee zou kunnen doen?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 09-06-15 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:33

Al vind ik jou actie ook niet slim en is deze manier ook niet de bedoeling lijkt mij (je mag niet 'fouilleren' dus vest openmaken en iemand uit de auto trekken die al gestart is, mwahh.

Ik weet dan ook niet of dit wat kan worden. Je kan je 'schade' misschien voegen in de zaak.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:34

Ik weet niet of je hier iets mee kan, ik weet niet beter dan dat je een winkeldief niet lijfelijk staande mag houden wanneer deze zich buiten het terrein van de winkel begeeft. Je mag diegene verzoeken om te blijven staan maar niet aan haar kleren trekken of wat ook bij mijn weten.

Heike
Mede-oprichtster

Re: omver gereden door een dief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:37

Ja zoiets dacht ik ook. Vandaar dat ik schreef dat ze zich feitelijk alleen verweerde. Dat is krom maar wettelijk gezien? Misschien doet ze aangifte tegen jou? Ik heb echt geen idee hoe de wet in deze in elkaar steekt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:38

Murosch schreef:
Ik weet niet of je hier iets mee kan, ik weet niet beter dan dat je een winkeldief niet lijfelijk staande mag houden wanneer deze zich buiten het terrein van de winkel begeeft. Je mag diegene verzoeken om te blijven staan maar niet aan haar kleren trekken of wat ook bij mijn weten.

Precies. En dat is om dit soort gekkigheid te voorkomen. Voor hetzelfde geld was je onder de auto beland en was.ze over je heen gereden. Hebben ze dat in je winkel nooit verteld, wat je bevoegdheden als burger zijn bij een winkeldief. :) :)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:42

Tja een beetje risico van het "vak" denk ik.

Jij bent er achteraan gegaan bent gaan trekken en sjorren en bent in principe in de weg gaan staan.

Dat mevrouw zo gereageerd heeft is een gevolg waar jij even goed een rol in hebt.

Daarnaast kan je je dus ook afvragen of jij in de positie bent om überhaupt op die manier te handelen.
En als je het toch doet zoals gebeurd niet raar op kijken als er dusdanig op gereageerd wordt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 00:46

Ja ik ben best benieuwd
Ik heb me wel door de politie laten vertellen dat wanneer je uit de winkel bent je een burger arrest maakt en ook iemand daadwerkelijk tegen de grond mag werken

Vest heb ik in de eerste instantie gedaan om duidelijk bewijs aan te kunnen dragen aangezien je het zeker moet weten

Het is een beetje een rare samenkomst van omstandigheden waarbij dingen elkaar tegen werken

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 00:47

Mevrouw stond trouwens aanvankelijk stil
Begon daarna pas te rijden dus ik weet niet hoe daar mee om gegaan wordt

Ik ga het morgen wel even bespreken op het bureau

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:48

Zoals hierboven was gezegd, had je dit idd beter niet kunnen doen. Jij hebt haar als eerste aangeraakt, zij verweerde zich op dat moment. Zij zou zelfs nog kunnen zeggen dat ze door de schrik het ongeluk veroorzaakt heeft.

En volgens mij kan dat niet kloppen wat die agent zegt. Doodleuk iedere winkelaar tegen de grond aanwerken op verdenking van diefstal :=
Volgende keer toch laten lopen, de camerabeelden van de zaak gebruiken en een winkelverbod aanvragen. Want als je eronder was gekomen, had je (baas) veel meer problemen gehad dan her feit dat ze een paar boodschappen niet heeft afgerekend

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 01:01

Als je een burger arrestatie maakt mag je iemand tegen de grond werken.

Feit is dat bijna geen een winkel het wil hebben..Want daar krijg je dit soort idiotigheid van. Want dat vind ik het echt. Zijn die paar boodschappen je leven waard?? Dit had ook gewoon fout kunnen aflopen, misschien was er wel een derde partij uiteindelijk nog aangereden in het tumult en dan?? Camerabeelden, kenteken en naar de politie.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 01:16

Het ging allemaal nogal snel
In de eerste instantie dacht ik dat ze te voet was en toen ik haar bereikte zat ze in de auto

Het is ook the heat of the moment
Helaas wist deze mevrouw de dode hoeken van de camera's te vinden wat ook te zien is op de beelden

Nou is ons filiaal extreem fel op ditsoort praktijken en bij ons is zoon voorval niet ongewoon
Evenals het tegen de grond werken is hier vaak een noodzakelijk kwaad

Niet dat het goed te praten is dat ik mezelf in gevaar bracht overigens
Maar het is een beetje de wekelijkse kost om iemand te bespringen :')

Achteraf was het nog een soort van grappig aangezien de betrokken agent al de opmerking maakte ; we vonden het al zo rustig bij jullie de laatste tijd

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 02:22

Burger arrest mag ofwel op heterdaad betrappen, staat ook als zodanig in de wet. Dus dit is niet beperkt tot de winkel of iets dergelijks, dat is klinkklare onzin.

Of jij aangifte kan doen, is hier de vraag. Van wat? Waarschijnlijk van het opzettelijk in gevaar brengen als automobilist zijnde. Echter kan de automobilist aangeven dat er sprake was van zelfverdediging en dat dit heeft geleid tot noodweerexces ofwel het overdadig gebruik van geweld.

Maar super dat je over bent gegaan tot de aanhouding van een persoon. Echter kijk uit met jezelf in gevaar brengen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 06:43

Het grootste probleem zal nu zijn om te bewijzen dat ze gestolen had. Kan je dat niet, zou het resultaat van er een zaak van maken kunnen tegen vallen (daar vrees ik sowieso wat voor)

Jij bent haar nl eerst te lijf gegaan... :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:04

Wat een onzin wordt hier verklaard :')

Ieder burger mag een verdachte aanhouden wanneer er sprake is van betrapping op heterdaad.

Over geweld, vest uittrekken etc mag de rechter bepalen wie in zijn recht stond aangezien het verhaal nogal warrig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:07

MoonChloe schreef:
Wat een onzin wordt hier verklaard :')

Ieder burger mag een verdachte aanhouden wanneer er sprake is van betrapping op heterdaad.

Over geweld, vest uittrekken etc mag de rechter bepalen wie in zijn recht stond aangezien het verhaal nogal warrig is.

Ja maar hoe gaat ze bewijzen dat het op heterdaad was? Mevrouw heeft alle camera's weten te ontwijken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:11

Niet alles hoeft bewezen te worden (dmv camerabeelden). Wanneer ik op straat zie dat iemand een tas steelt, sta ik in mijn recht om degene aan te houden, zover ik me herinner mag dat ook met gepast geweld.
En op straat hangen er niet altijd camera's.

Voorwaarde voor de aanhouding is wel dat er direct politie erbij wordt gehaald.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:12

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:13

Kijk, weer wat geleerd!
Maar toch raar, neem toch aan dat je voldoende bewijs moet hebben voordat je een burgerarrest maakt := ? Als TS bij de kassa staat, kan zij toch niet zien wat mevrouw in de winkel gedaan heeft?
En niet achteraf 'Ik zei het toch' of 'oeps sorry, foutje?'

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:15

Celiien schreef:
Kijk, weer wat geleerd!
Maar toch raar, neem toch aan dat je voldoende bewijs moet hebben voordat je een burgerarrest maakt := ? Als TS bij de kassa staat, kan zij toch niet zien wat mevrouw in de winkel gedaan heeft?
En niet achteraf 'Ik zei het toch' of 'oeps sorry, foutje?'

Ik weet niet precies de details die horen bij 'heterdaad', daarvoor zal je toch verder moeten zoeken in jurisprudentie denk ik.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 09:22

ik ga er zo heen dan zal Ik vast meer te weten komen
Ik hoop in ieder geval dat ze die boete mag vangen dan ben ik al happy

Camera beelden tonen wel dat ze vanalles pakt en maar 3 dingen afrekende dus opzich was het wel duidelijk dat ze wat had maar dus niet te zien op de beelden is dat ze het ook daadwerkelijk in haar kleding stopt
Je ziet haar precies de blinde hoek in duiken en 3 minuten later komt ze daar weer uit
Sowieso gaan ze geloof ik stappen ondernemen tegen haar omdat ze schade heeft gereden aan de andere auto

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:19

Mws-> lzp

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:23

Ik ben wel benieuwd naar hoe dit wettelijk gezien zit eigenlijk.

Gevaarlijk dat ze de auto wegreed terwijl je geen kant op kon, maar ik vind het ook echt belachelijk dat jij aan iemand trekt en iemand's kleding opentrekt om gestolen waar te laten zien.