Rommel op snelweg, waarborgfonds?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rommel op snelweg, waarborgfonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:21

Vanmiddag waren we even Assen in geweest en reden we terug naar huis over de A28. Achter me reed een Alfa al een tijdje. Op een bepaald moment zag ik iets liggen op de snelweg (formaat dode vogel ongeveer) en voor ik kon reageren reed ik er met een wiel overheen. Hetgeen ik overheen reed knalde behoorlijk hard onder mijn wielen door waar we best wel van schrokken. Meteen erna begon de Alfa achter ons flink te knipperen, reed me voorbij en ging terug naar links en de vluchtstrook op. Ik dacht dat er iets met onze auto was dus ben er ook af gegaan en achter hem aan de vluchtstrook op gereden.
Daar bleek dat hij een flinke deuk en kras op zijn motorkap had door hetgeen onder onze auto door was geschoten. Ook hij wist niet wat het was, maar dus niets van onze auto. Wij hebben ook verder geen schade. We hebben beide foto's gemaakt (auto's, schade, hectometerpaaltje, enz) en hebben gegevens uitgewisseld. Die man vertelde ook meteen dat dit onder het waarborgfonds valt. Hij laat ons dus nog weten hoe het verder verloopt.

Nu heb ik al ff zitten Googlen en hier wordt duidelijk aangegeven dat er duidelijk gemaakt moet worden wie de veroorzaker is enz. Maar zijn wij veroorzaker of wordt hiermee degene bedoeld die dit voorwerp verloren was (wat je dus nooit kan achterhalen)?

Kortom, wat zijn onze rechten en plichten?

Hij is allrisk verzekerd en wij WA plus, we hebben geen schadeformulier ingevuld en niets ondertekend.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:25

Nee gaat niet onder waarborgfonds vallen
Die keren namelijk alleen uit als de schade is ontstaan door een motorvoertuig, dus stel jouw auto staat geparkeerd en er zit op je witte auto een kras van rode lak door een ander motorvoertuig.
Bij afgevallen lading of los geraakte onderdelen zal dat dus nooit duidelijk worden wie het is verloren.
Daarnaast moet je kunnen aantonen dat het een onderdeel was van bijv een auto, dus je zou dat wat opgespat is moeten vinden en meenemen.

Ik zou morgen even je verzekering bellen, zeker in zo'n geval kunnen zij je meer vertellen

edit toevoeging:
http://www.rijkswaterstaat.nl/rws-loket ... n/#v310526

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:30

Hij heeft wel gelijk, maar hij moet dat zelf regelen en niet via jullie verzekering, aangezien de lading niet van jullie was.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/2 ... ading.html

Een claim bij uw eigen autoverzekering

Indien u zelf een zogenaamde all risks verzekering of volledig cascoverzekering sloot dan zal de schade gedekt zijn op uw eigen verzekering. Het is dan ook verstandig de schade hier te claimen, uw verzekeraar zal zorgdragen voor de vergoeding van het herstel van de schade aan uw voertuig en de verdere afwikkeling. Indien het motorrijtuig dat de lading verloor bekend zal zijn zal uw verzekeraar de schade verhalen op deze tegenpartij. Is de tegenpartij onbekend gebleven dan zal uw verzekeraar trachten de schade te verhalen op het Waarborgfonds Motorverkeer.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:32

Het zou best kunnen dat dit wel onder het waarborgfonds valt hoor. Ik heb pasgeleden ook een bedrag uitgekeerd gekregen van het waarborgfonds. Ik reed op de snelweg achter een busje met aanhanger met daarop een lading glas, was een glaszettersbedrijf. Opeens raakte dat glas los en reed ik door een regen van glassplinters. Doordat ik me echt rot schrok heb ik niet meer kunnen zien welk bedrijf het was, en ook niet naar het kenteken gekeken. Ik had flink wat lakschade en schade op mijn voorruit, is allemaal netjes vergoed.

Avelienvd

Re: Rommel op snelweg, waarborgfonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:33

Maar dan was duidelijk dat het afgevallen lading van een motorvoertuig betreft martinev.
Dat is hier nog onduidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:37

Daar zullen we ook nooit achterkomen aangezien ik niet zo levensmoe ben op het op de snelweg weer op te gaan zoeken :+

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:38

Niet?
Goh wat jammer ;)

Ik snap wel dat die meneer het via het waarborgfonds wil doen, anders kost het hem jaren en wellicht no claim.
Maar jij bent iig niet schuldig, omdat het onderdeel niet van jouw auto afkomstig was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:40

Nee idd, dat was ook mijn gedachte :) Ik zal morgen sowieso mijn verzekering ff bellen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:44

Je zou trouwens Rijkswaterstaat kunnen bellen om te vragen of ze rond dat hectometerpaaltje iets gevonden hebben. Even aangeven wat er gebeurd is en dat zijn ze vaak behoorlijk meewerkend.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:18

Toevallig ooit zelf wat verloren op de snelweg. Rijkswaterstaat gebeld (want ik was niet suicidaal genoeg om om te keren op de snelweg), die stuurden er meteen een weginspecteur op af.

Maar mijn /gegevens/ achterlaten was een probleem. Op mijn "maar wat als er iemand schade op rijdt" was hun antwoord dus ook... oh, maar dat is waarborgfonds, klaar.

... uiteindelijk toch mijn gegevens kunnen achterlaten ;) Nooit wat gehoord natuurlijk. Maar ik vermoed dat het dus best wel eens gewoon waarborgfondswerk kan zijn. En dat de Alfa je dus hooguit als getuige wilde hebben van het feit dat het ook echt op de snelweg was gebeurd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:32

Vandaag mijn verzekering even gebeld, de Alfa kan het niet op de waarborgfonds verhalen en zijn verzekering zal dus gewoon zelf moeten uitkeren. Ook bij mij kunnen ze niets verhalen. Ze hebben iig mijn verhaal in het systeem gezet voor het geval dat. Kan zijn dat ze het wel proberen, maar geen kans..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:44

Nou das dan duidelijk!
Mooi dat je nu een definitief antwoord hebt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:46

Er valt jou niets te verwijten. Gelukkig maar.