Vliegen en Belgische kaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Vliegen en Belgische kaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 15:37

Duss, ik wil op vakantie :D
Maarr, mijn Nederlandse identiteitskaart is verlopen ^) De aanvraag voor 'n nieuwe is gedaan, maar ik ga 'm net wel/niet op tijd krijgen.
Nu heb ik een Belgische kaart. Kaarttype: Verklaring van inschrijving. Die is nog 4 jaar geldig. Deze kaart gebruik ik voor alle officiële instantie's in België, nooit problemen gehad.

Gaat m'n Belgische kaart ook goed zijn om te reizen met het vliegtuig?

Julu72

Re: Vliegen en Belgische kaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:39

Bellen/mailen met de betreffende luchtvaartmaatschappij?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:44

Zou je aanvraagbewijs voor een nieuwe ID ook niet gelden? In veel gevallen geldt dit wel, bijv. als je portefeuille gestolen werd, maar kan me wel inbeelden dat men voor een vliegreis strenger is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:51

Nee, die ID die jij hebt is alleen geldig als identiteitsbewijs in België. Je kunt er niet mee reizen.
Ik heb ook zo een, een bewijs dat ik in België woon, maar als buitenlander (Nederlander) is je Belgische ID dus niet geldig als een Nederlands ID/paspoort. Ik denk iig dat we dezelfde kaart hebben.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:02

Reis je binnen Europa? Indien wel heb je waarschijnlijk geen probleem. Enkel low budget maatschappijen kunnen wat lastig doen, maar het is niet bij wet verplicht om je ID nog te tonen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:25

Van Charleroi, België naar Alicante, Spanje. En we gaan met Ryanair.

Ik heb zo'n soort kaart (dit ben ik dus niet):
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:18

Heb je daarmee ook je ticket besteld? Want volgens mij moet je ook altijd je documentnummer en soort document enzo ingeven? Ik twijfel eerlijk gezegd ook of je ermee kan reizen als je eigenlijk nog Nederlander bent...
Ik zou ook even bellen met Ryanair als ik jou was

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:03

Met een E-ID zoals het jouwe kan je inderdaad niet reizen.
Veel kans dat je ze er niet mee doorlaten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:13

Daar kom je niet mee weg :n Ik heb ook zo'n kaart en heb hals over kop nog naar Den Haag kunnen gaan vanuit Maastricht. Even 2x 6 uur reizen omdat ik niet doorhad dat m'n ID verlopen was (en in 2 weken mijn reis naar Barcelona al was via school). Ik dacht nl ook dat die gebruikt kon worden maar die Belgische ID kaart heeft geen waarde buiten België zelf. Het is niets meer dan een inschrijvingsbewijs, het is buiten België geen legitimatie.

Edit: voor ons als niet Belg. De Belgische ID van iemand met Belgische nationaliteit is natuurlijk wel geldig aangezien dit hun ID is. Voor niet-Belgische nationaliteit is het alleen een kaart voor BE en geen ID.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:23

Dit is ook een tijdelijke kaart want een E. Weet niet of je definitieve kaart wel geldig is maar denk het eigenlijk ook niet.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:29

Je ID kaart kan ook met spoed klaar gemaakt worden, alleen kost dit wel meer geld.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:01

Rebel_Jits schreef:
Van Charleroi, België naar Alicante, Spanje. En we gaan met Ryanair.

Ik heb zo'n soort kaart (dit ben ik dus niet):
[ Afbeelding ]

Met zo'n kaart kan je reizen, deze gebruik ik ook altijd voor Europese vluchten dus dat is op zich geen probleem. Het is een identiteitskaart.

Maar het probleem dat je gaat hebben is dat je bij het boeken van je ticket waarschijnlijk de gegevens van je ID hebt moeten ingeven? En je kan niet zomaar reizen met een andere kaart dan die die op je ticket staat.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:59

Geen idee hoe het bij Ryanair is (is alweer een jaar of 10 geleden dat ik daar nog mee gevlogen heb), maar kan je niet vooraf online inchecken? Ik heb zo makkelijk kunnen reizen zonder ergens mn id te moeten laten zien (wel klaarhouden bij het instappen). Dit was vanuit Zaventem, met enkel handbagage.

Misschien helpt deze website je:
http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... tbox-uid-0

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 17:45

De tickets zijn nog niet geboekt, omdat ik eerst zekerheid wil hebben wbt de kaart.
- Als de kaart wel geldig is, hoef ik m'n verlof niet te wijzigen en boek ik vandaag nog :D
- Als de kaart niet geldig is, moet ik mijn verlof verschuiven en de Nederlandse kaart met spoed aanvragen. Dan vertrek ik gewoon 3 dagen later :+ Maargoed, m'n baas ziet me afkomen.. Ik heb dat verlof al last minute kunnen regelen. Als ik nu nog eens langskom om het te veranderen, gaat hij niet lachen. Ik werk in de zorg, dus er moeten altijd mensen zijn..

Ik ga eens proberen Ryanair te bellen, vandaag en anders maandag.
Zou het systeem het aangeven als je kaart niet geldig is? :+ Ik neem een grote koffer mee, maar die kan ik eventueel door m'n vriend laten inchecken (zijn pas is wel oke :+ )

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:13

Ik denk dat je ipv naar RyanAir te bellen best belt naar de gemeente vanwaar je die kaart hebt. Zij gaan je meer kunnen vertellen over de geldigheid van die kaart dan een vliegtuigmaatschappij :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:08

Helaas
Citaat:
Opgelet: de kaarten E en E+ worden enkel uitgereikt aan EU/EER-onderdanen. Zij dienen te reizen met hun nationaal paspoort of identiteitskaart, het louter bezit van een E of E+ kaart is niet voldoende.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:45

Bel ook nog even met de Spaanse ambassade. Het is ook vervelend als je op het vliegveld in Spanje meteen weer rechtsomkeert kan maken!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:56

Bedankt allemaal!
Ik vond inderdaad ook (na lang zoeken) dat m'n Belgische kaart alleen in België geldig is.
Vervolgens heb ik de gemeente gebeld, of ik m'n afspraak kon vervroegen. Helaas niet bij hen, maar ik kan nu toch op tijd naar Venlo. Ik ga niets hoeven wijzigen qua verlof of vakantie *\o/*

Moraal van het verhaal: bekijk iets eerder of je paspoort/identiteitskaart in orde is.. }:0