Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:22

Hallo,

Ik zit eigenlijk met iets in mn maag..

Laatst heb ik mijn auto uitgeleend aan iemand. Deze persoon ging naar Utrecht en heeft daar getankt zonder te betalen. Hij is toen naar binnen gegaan en gezegd dat hij niet genoeg geld bij zich had. Degene achter de balie zei hierop dat het oké was als hij binnen 24 uur weer terug zou komen. Dit heeft hij mij uiteraard niet verteld. Zelf heb ik die dag gewerkt en woon ook niet in de buurt van Utrecht. Nu is pas geleden mijn auto verkocht, kreeg ik ineens de boete binnen.. Meteen keek ik naar de datum en zag dat het op de dag was dat X mijn auto mee had. Ik heb hem geconfronteerd en hij geeft toe maar neemt geen verantwoordelijkheid. Hij zegt dat ie het geld niet heeft. Toen ben ik naar de politie gegaan en die hebben ervoor gezorgd dat ik de beelden te zien zou krijgen. Hierop is hij heel duidelijk om te zien. Toch zegt de politie dat ik maar moet betalen want de auto is mijn verantwoordelijkheid... Ik vind dit wel wat scheef of zie ik dat verkeerd?

Als je iemand jouw autoruit bijvoorbeeld inslaat en je hebt daar bewijs van, moet je dan ook zelf betalen omdat het jouw eigen auto is dus jouw verantwoordelijkheid?

Sorry misschien ben ik wat naïef maar vind het toch raar..

Anoniem

Re: Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:23

Om heel eerlijk te zijn is Bokt hiervoor niet de juiste plek, en kun je het beste naar een advocaat of de rechtsbijstand stappen.

Iedereen zal je zometeen wat anders vertellen, alleen heel wijs zul je er niet van worden.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:24

Jouw auto is inderdaad jouw verantwoordelijkheid. Als jij je auto uitleent aan iemand en diegene zou geflitst worden dan krijg jij ook de boete thuis gestuurd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:27

LEKKERGEK schreef:
Jouw auto is inderdaad jouw verantwoordelijkheid. Als jij je auto uitleent aan iemand en diegene zou geflitst worden dan krijg jij ook de boete thuis gestuurd.

Precies dit dus. Wel zuur van diegene hoor... harde les voor de volgende keer.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:28

Ik vind het wel een stukje normen en waarden dat als jij een tank leegrijdt in een geleende auto, je die weer vult. Dus niet tanken en dan niet betalen, waardoor de eigenaar van de auto ook nog een boete erbij krijgt. Nooit meer je auto aan persoon X uitlenen dus :n Is de boete erg hoog?

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:30

Je kan gewoon zijn gegevens doorgeven. Dan gaat de boete automatisch naar de gene die op dat moment met de auto op pad was.

Ik kreeg 2 week terug ook een boete op de mat terwijl ik niet zelf was. Er zat een brief bij en die kon ik invullen en de boete is nu bij de juiste persoon.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:30

Ik werk op een tankstation en inderdaad de eigenaar van de auto is (ook wettelijk gezien) de sjaak.
Zie het zo dat als diegene een bekeuring had gereden, jij ook had moeten betalen.
Er zijn zoveel auto's waarin gereden word door meer mensen dan alleen de wettelijke eigenaar.
Zou wat zijn als iedereen kan zeggen: ja maar dat ben ik niet, dus...
Al vind ik het heel vervelend voor jou natuurlijk.
Maar dit is wat ik er van weet.
Ze zullen waarschijnlijk zeggen betaal die tankbeurt en probeer het zelf op die persoon te verhalen als op rechtsbijstand uitkomt.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:32

Nee dat is zo June. Misschien niet zo handig dat ik topic geopend heb, moest t op 1 of andere manier even kwijt. Het gaat me niet om het geld alleen het voelt zo niet goed dat iemand je met je goeie gedrag zo behandeld :r

Edit: Boete was 130 euro.
Laatst bijgewerkt door Donna93 op 03-06-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:34

Interessant geval, als er een overtreding wordt begaan met jouw auto is het duidelijk dat ze jou verantwoordelijk houden, maar in dit geval koopt iemand iets zonder te betalen, of hij die benzine nou in jouw auto gooit of in een jerrycan, dat maakt niet uit. Ergo :volgens mij is de persoon zelf aansprakelijk en niet de eigenaar van de auto.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:34

LEKKERGEK schreef:

Dit inderdaad :-) Jij hebt toestemming gegeven aan die persoon om in jouw auto te rijden. De auto staat op jouw naam, dus het is helaas jouw verantwoordelijkheid. En dan vervolgens is het aan jou om op X deze schade te verhalen.

Dat is totaal anders als dat jouw auto geparkeerd staat en dat iemand dan je autoramen in slaat. Dat is een daad van vandalisme en is dus diegene aansprakelijk.

(als wat Rocco_love12 zegt mogelijk is dan zou dat ook een optie zijn, ik heb het echter in praktijk nog nooit gezien. Misschien dat het nu wel mogelijk is omdat er camerabeelden zijn. Dan kun je beter een juridisch adviseur er naar laten kijken).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:36

Donna93 schreef:
Nee dat is zo June. Misschien niet zo handig dat ik topic geopend heb, moest t op 1 of andere manier even kwijt. Het gaat me niet om het geld alleen het voelt zo niet goed dat iemand je met je goeie gedrag zo behandeld :r

Edit: Boete was 130 euro.

Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig...

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:41

mysa schreef:
Interessant geval, als er een overtreding wordt begaan met jouw auto is het duidelijk dat ze jou verantwoordelijk houden, maar in dit geval koopt iemand iets zonder te betalen, of hij die benzine nou in jouw auto gooit of in een jerrycan, dat maakt niet uit. Ergo :volgens mij is de persoon zelf aansprakelijk en niet de eigenaar van de auto.

Ja, hier zit ik ook mee. Niet betalen bij de benzinepomp is gewoon diefstal, waar je die benzine ook in flikkert.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:41

Juridisch gezien ben jij verantwoordelijk voor hetgeen gebeurt met jouw auto. Dus ook voor het niet betalen van de benzine.

Echter heb jij momenteel een vordering op die vriend. Echter ontslaat jou dat niet van het betalen van de benzine. Om jouw vordering op die vriend te verhalen zul je, indien hij jou niet betaald, dit moeten vorderen via de rechter. En dan luidt de vraag of de kosten opwegen tegen wat jij er uit behaald

Jouw vriend zal zich ook strafrechtelijk moeten verantwoorden, echter is dat een ander traject dan het civielrechtelijke van het betalen van de benzine

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:42

Bedankt voor jullie reacties! Het was een kennis, nette man met 2 jonge kindjes. Was ook nooit bij me opgekomen dat zoiets zou gebeuren.. Tja dom dus

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:45

Rocco: die brief krijg je volgens mij als je een snelheidsboete hebt gekregen? Die brief zat er nu niet bij..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:51

Als er een verkeersovertreding wordt gedaan met jou auto, ben jij verantwoordelijk,
echter het betreft hier geen verkeersovertreding, maar een diefstal.

De diefstal van benzine is wel in jou auto gedaan, maar is niet door jou gepleegd.
Dit kun je dus aantonen met de camera beelden.

Ik vraag mij af als je niet betaald en je moet voorkomen, of je dan niet gewoon in je recht staat.
Het gaat hier immers om diefstal en niet om een verkeersovertreding.

p.s google eens op tanken zonder betalen met geleende auto, daar komen aardig wat hits naar voren, waaruit blijkt dat de tanker wordt bestraft en niet de auto uitlener.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 03-06-15 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:52

Vreemd verhaal eerlijk gezegd. Zijn er geen gegevens genoteerd?

Ik heb het zelf wel eens gehad dat ik ging tanken, en toen ik moest betalen bleek m'n portemonnee thuis te liggen. Voelde me enorm stom.
Heb het gezegd en die vrouw achter de balie heeft mijn gegevens genoteerd. Kenteken, adres, telefoonnummer enz. Met de afspraak dat ik de dag erna terug zou komen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:06

Een autoruit valt gewoon onder de ruitenverzekering die normaal gezien iedereen wel heeft. Als je het ook nog eens op film hebt valt het onder vandalisme, dus ook weer gedekt door de verzekering. Dat is dus een vrij onnuttige vergelijking.

Ik had het ook eens, ik moest mijn is kaart of rijbewijs achterlaten en binnen 24 uur betalen.

Verder zou ik me gerechtelijk goed gaan informeren, want hier op bokt word vaak een hele hoop zichzelf tegensprekende kul geplaatst, en vervolgens bepalen hoe ver je wil gaan tegen die 'vriend'. Wel een ontiegelijk zuur en respectloos verhaal, het fatsoen lijkt de wereld uit! Leen je iemand je auto uit, draait hij je zo een loer.....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:09

LEKKERGEK schreef:

maar als ik met die geleende auto naar de supermarkt rij en daar wat jat dan is dat niet de verantwoording van TS maar van degene die jat.

Dus schop onder zijn reet bij die zogenaamde vriend die even een auto leent.
Ik zou zeker juridische hulp zoeken want ik geloof niet dat jij verantwoordelijk bent

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:13

Stel nu dat je je auto aan iemand uitleent en die persoon pleegt een bankoverval, is dan de eigenaar van de auto ook verantwoordelijk? Het gaat hier om diefstal van een product, niet om een verkeersovertreding. Ik ben wel benieuwd wat het juiste antwoord is.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:26

Er is niks genoteerd verder behalve t kenteken van de auto. We hebben nog getelefoneerd met degene die achter de balie stond. En we hebben de beelden ervan. Verder heb ik al zn gegevens wel maar dat schiet niet veel op.

Heb nooit eerder zoiets meegemaakt. Ga toch nog teveel uit van de goedheid van de mens :(

Verwacht niet dat bokt de oplossing vindt maar ben gewoon benieuwd wat anderen ervan vinden en leer ik daar weer van.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:46

als het een kennis is, zou het mijn kennis niet meer zijn.

ik zou hem nogmaals met klem vragen de boete aan jou terug te betalen, zo niet dreigen met aangifte (middels aangetekende brief) misschien dat dit indruk maakt.

Aanpakken die man! Hij moet iig weten dat hij er niet zo gemakkelijk vanaf komt deze keer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:47

Goh krijg je daar tegenwoordig een boete voor? := Via het CJIB?

Ik zou een incassobureau op die 'kennis' zetten ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:49

Pfoe, ik weet niet hoe dat allemaal juridisch zit, maar ik zou hem er echt niet mee weg laten komen. Zo iemand moet je aanpakken, anders blijft hij gebruik maken van de goedheid van andere mensen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:49

De makkelijkste manier om hier kosteloos onderuit te komen is te vragen naar bewijs waar jij dus op te zien bent.

Als zij jou een boete willen geven voor iets wat je gestoken hebt zullen ze daar bewijs van moeten kunnen overhandigen.

Een auto of kenteken volstaat niet wat een auto kan niks stelen.

En aangezien jij beeldmateriaal hebt is het dus heel gauw klaar en hoef je de boete dus niet te accepteren.

Wie eist bewijst. Je moet het soms niet moeilijker maken dan het is. Laat je niet gek maken door dreigementen die nergens op gebaseerd zijn.

Aangifte doen heeft geen zin. Jij bent niet op die manier de benadeelde. Jij bent geen partij in dit verhaal. Het gaat tussen de man en het benzine station. Je moet dat dus alleen even ophelderen door bewijs te vragen.

Ps: schap die persoon uit je leven.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 03-06-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt