Debatstelling vinden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Debatstelling vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:38

De examens komen eraan, iedereen gestresst, en dan moeten wij dus voor ons modeling examen Nederlands een debatstelling vinden, want wij gaan debatteren. Het mocht geen specifieke debatstelling zijn (als in bv. sportkwesties als deze ploeg is beter dan die ploeg enz.), dus daar gaan mijn stellingen. Wat doe je als je maar weinig interessant vindt? Het mag over alles gaan, gewoon niet te specifiek. Ideeën? Ik weet het meeste over paarden, kunst en architectuur, al weet ik al helemaal niet waar ik moet beginnen zoeken daarvoor zonder het specifiek te maken. Daarbij is het ook maar vaag wat "specifiek" precies is...

Kom maar op met stellingen, gooi ze in dit topic! :D Misschien is het ook handig voor anderen. :)

Free2

Re: Debatstelling vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:44

"De examens komen eraan", zijn die in België zo laat dan pas?
Wij hebben afgelopen jaar (6VWO) ook moeten debatteren voor Nederlands en ik vond het best leuk :)
Je hebt nog geluk dat je zelf een stelling mag kiezen, bij ons stonden de stellingen vast, of je voor of tegen was stond vast en je groepsgenoten werden voor jou bepaald, ik had nergens inspraak in.
Onze stelling was 'De militaire dienstplicht moet weer worden ingevoerd' en ik moest een voorstander zijn. Ik vond het een interessante stelling en ook fijn omdat je er de actualiteit erbij kunt betrekken. (Denk aan geweldsdreiging vanuit het oosten). Maar ik weet niet of dat ook een onderwerp is wat jou trekt. Maar ook onderwerpen die je op het eerste gezicht niet zo leuk lijken kun je toch veel mee zo lang je je op internet maar goed inleest en goede argumenten bedenkt.
Ohja en nog een tip: Bedenk vantevoren al wat de tegenstanders voor argumenten kunnen gaan brengen en verzin daar alvast een tegenargument op. En wat de tegenargumenten van de anderen op jouw argumenten zouden kunnen zijn en hoe je die countert. En gebruik actualiteit en cijfertjes, tenminste daar waren ze bij ons wel erg van gediend.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 22:32

Ja hoor! Ik ben altijd verbaasd hoe vroeg die bij jullie beginnen. Dit is mijn laatste jaar (ik neem aan dat dat ook het zesde is bij jullie?) en wij beginnen de tiende juli, eindigend op de 23ste.

Debatteren is inderdaad heel leuk, daar heb je gelijk in. Wij hebben ook in groep moeten debatteren als oefening, maar tijdens het examen moeten we individueel debatteren tegen de leerkracht. Wat ben ik blij dat wij mogen kiezen als ik zo hoor dat jullie gedwongen waren tot pro of contra en de debatstelling. Wij mochten enkel niet kiezen voor het onderwerp van onze papers - wat dus de nodige commentaren opleverde. :')

Het is eigenlijk een best interessante stelling, maar dat is nu net een van de stellingen die zo vaak gebruikt is geweest dat de leerkracht het is beu gehoord. Ik zal eens zoeken naar de stellingen die expliciet "verboden" waren. :) Bij ons zijn cijfertjes en actualiteit ook erg in trek, daar krijg je pluspunten voor, als het ware.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:19

Omdat dit huiswerk topic niet aan de regels voldoet hier dan ook een slotje