4000€ verkeerd gestort krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GixWillsNino

4000€ verkeerd gestort krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 14:35

Dit is nu een week geleden gebeurd en het zit mij nog steeds niet helemaal lekker.

Mijn vriend kreeg 4000,- gestort op zijn bankrekening (van een particulier denk ik, stond een naam bij). Vervolgens zegt hij gebeld te zijn door de bank, met een apart verhaal dat hij niet helemaal begreep (zijn woorden). Het zou er op neer komen dat het verkeerd gestort was of hij het terug kon storten.
Dit heeft hij netjes gedaan.

Maar nu zit ik te denken, dit kan toch helemaal niet zomaar?
Bij mij gaat de bank al piepen als ik een euro wil overmaken en een letter verkeerd heb bij de naam?

Zijn er mensen die dit ook wel eens hebben meegemaakt?
Niet dat wij straks in een of andere nigeriaanse scam getrapt zijn?

Pantykous

Re: 4000€ verkeerd gestort krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:36

Dat kan hoor, mijn moeder heeft dat eens gehad. Wel het juiste nummer EN de juiste naam, die is later op een of andere manier versprongen. Zij was dus degene die het geld naar de verkeerde persoon heeft gestort en dan neemt inderdaad de bank contact op met die persoon of hij of zij dat geld terug wil storten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:37

Banken kijken echt niet meer alles precies na hoor. Dat was vroeger zo, maar nu helaas niet meer.

Netjes dat hij het heeft terug betaald. Geen idee of hij dat verplicht was. Iedereen zal snappen dat het een foutje is...........maar of je dat moet terugstorten??

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:38

Dimple schreef:
Banken kijken echt niet meer alles precies na hoor. Dat was vroeger zo, maar nu helaas niet meer.

Netjes dat hij het heeft terug betaald. Geen idee of hij dat verplicht was. Iedereen zal snappen dat het een foutje is...........maar of je dat moet terugstorten??

Het is wel verplicht om het terug te storten. Durf zo niet meer te zeggen hoe en wat precies in de wet staat, maar zo heb ik het geleerd in elk geval.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:42

Je moet het rekeningnummer goed hebben, wat je intypt bij naam maakt niet uit.

Het is wel een apart verhaal. En een hoog bedrag.

Mijn oude huisgenoot die nu drugsdealer is, wilde mijn rekening lenen. Zijn klanten zouden dan geld naar mij overmaken en ik zou het opnemen en aan hem geven. Ik weet niet of het legaal is maar ik heb het niet gedaan. Niet mijn probleem, ik ga het niet oplossen :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:43

Ja hoor dat kan. Heb het onlangs gehad. Op de één of andere manier is er wat in het adres boek versprongen en zo belande het geld dat op onze spaarrekening moest bij de voerleverancier. Heb niks gemerkt en binnen 3 dagen een belletje daar ze niet wisten waar dit voor was.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:44

Inderdaad, als je Iban goed is hoeft de naam niet te kloppen.

Een hoog bedrag vind ik ook wel raar inderdaad.. Maar misschien een grote klus, of een illegaal zaakje, dat weet je nooit :+

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 14:46

Ja dat is ook de reden waarom het mij niet lekker zit. 50 euro a la... Maar 4000 dan ga ik toch aan andere dingen denken.
Verder ook geen omschrijving of iets erbij.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:48

Gix schreef:
Ja dat is ook de reden waarom het mij niet lekker zit. 50 euro a la... Maar 4000 dan ga ik toch aan andere dingen denken.
Verder ook geen omschrijving of iets erbij.

Loon + vakantiegeld + toeslagen... En dat op de spaar willen zetten?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:50

Pantykous schreef:
Dat kan hoor, mijn moeder heeft dat eens gehad. Wel het juiste nummer EN de juiste naam, die is later op een of andere manier versprongen. Zij was dus degene die het geld naar de verkeerde persoon heeft gestort en dan neemt inderdaad de bank contact op met die persoon of hij of zij dat geld terug wil storten.

Dit heb ik ook een keer gehad. Blijkbaar is het later versprongen naar iemand anders uit de adreslijst ofzo, ik controleer namelijk altijd zorgvuldig.
De bank gaf ons toen het advies het eerst te proberen om dat we de adresgegevens en het telefoonnummer van deze meneer ook hadden. Dus zelf gebeld en meneer had zich al afgevraagd waar hij het aan verdiend had :+ Maar hij heeft het ook netjes teruggestort :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:51

Of een grote aankoop, bijvoorbeeld meubels die je online besteld hebt. Dan heb je ook vaak optie handmatig overmaken. Of dure vakantie.

Iig goed dat je vriend het teruggestort heeft! Tegenwoordig ben je dat verplicht geloof ik, voorheen alleen als er iemand achteraan kwam.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:51

lieveli schreef:
Mijn oude huisgenoot die nu drugsdealer is, wilde mijn rekening lenen. Zijn klanten zouden dan geld naar mij overmaken en ik zou het opnemen en aan hem geven. Ik weet niet of het legaal is maar ik heb het niet gedaan. Niet mijn probleem, ik ga het niet oplossen :')

Katvangen dat is hartstikke illegaal :+

TS: zou me niet direct zorgen maken. Banken controleren lang niet meer alles.
Ik kreeg laatst van een vriendin haar huur gestort. Moest eigenlijk naar de huurbaas :')
Controle op overeenkomen naam en rekeningnummer wordt niet meer gedaan.
Pas achteraf, als er iets verkeerd blijkt te zijn gegaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:52

Snorlex schreef:
lieveli schreef:

Katvangen dat is hartstikke illegaal :+

TS: zou me niet direct zorgen maken. Banken controleren lang niet meer alles.
Ik kreeg laatst van een vriendin haar huur gestort. Moest eigenlijk naar de huurbaas :')
Controle op overeenkomen naam en rekeningnummer wordt niet meer gedaan.
Pas achteraf, als er iets verkeerd blijkt te zijn gegaan.

Haha foutje :+.

En dat is inderdaad illegaal, goed dat je het niet hebt gedaan!

Ik heb een keer het salaris gekregen van een collega wat veel meer werkte dan ik. Mocht helaas niet mijn salaris terugstorten :+.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:52

lieveli schreef:

Nee joh, dat is harstikke illegaal! Hij heeft geprobeerd je te strikken als katvanger, zodat hij zelf buitenschot zou blijven als ze de geldstromen zouden checken. Ze zouden dan namelijk altijd bij jou uitkomen en niet bij hem ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:57

Banken voeren tegenwoordig geen naam/nummercontrole meer uit, maar er zit wel een controle in het banknummer, waardoor een enkele typfout in het rekeningnummer een ongeldig rekeningnummer oplevert. Als je echter geen typfout maakt maar een verkeerd rekeningnummer opgeeft, wordt het gewoon verwerkt.

Als je zo'n bedrag ontvangt heet dat een onverschuldigde betaling, en je bent inderdaad verplicht die terug te betalen. Rekeningnummer staat erbij, dus er kan ook niet zoveel mis mee gaan. (Als men vraagt om het op een ander rekeningnummer terug te storten zou ik er zeker niet in meegaan!)

Lieveli: ja, dat is strafbaar, het wordt meestal omschreven als 'geldezel' (money mule). https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... _bankieren
Niet doen dus! Jij wordt gepakt en aansprakelijk gesteld, en de ander gaat vrijuit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:58

Ik zou gewoon je bank bellen en uitleg vragen. Dat lijkt me handiger dan op bokt :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:59

Jasmijn159 schreef:
Ik zou gewoon je bank bellen en uitleg vragen. Dat lijkt me handiger dan op bokt :P

Maar wij kunnen doemscenario's bedenken, de bank maakt het minder spannend..

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:00

Mij staat er iets van voor dat je het niet hoeft terug te betalen als het al afgehaald zou hebben.
Kan ook zijn dat ze mij iets wijs gemaakt hebben, maar ik prober het toch als het mij ooit eens overkomt :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:02

Xanthippe schreef:
Mij staat er iets van voor dat je het niet hoeft terug te betalen als het al afgehaald zou hebben.
Kan ook zijn dat ze mij iets wijs gemaakt hebben, maar ik prober het toch als het mij ooit eens overkomt :+

Nog even los van de juridische kant: waarom zou je dat willen? Je benadeelt iemand anders door iets te houden wat niet van jou is of voor jou bedoeld is.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:04

Je vriend moet dit even navragen bij de bank of dit inderdaad klopt.
Ik heb eens een keer 52.000,00 gulden op mijn rekening gestort gekregen.
Oh wat voelde ik mij rijk *\%/*. Had de loonadministratie een foutje gemaakt, toen ging alles nog handmatig en hadden ze een personeelsnummer ingevoerd op de plek, waar het maandsalaris ingevoerd moest worden.
ik heb het toch maar terug gestort, was wel zo handig voor het behouden van een goede werkrelatie O:). Maar geen dank je wel gehad hierna |o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:04

Xanthippe schreef:

En jij zou die €4000 met droge ogen kunnen uitgeven, terwijl je weet dat iemand nu naar zijn eigen centen kan fluiten?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:05

2IJsjes schreef:
Oh wat voelde ik mij rijk *\%/*. Had de loonadministratie een foutje gemaakt, toen ging alles nog handmatig en hadden ze een personeelsnummer ingevoerd op de plek, waar het maandsalaris ingevoerd moest worden.
ik heb het toch maar terug gestort, was wel zo handig voor het behouden van een goede werkrelatie O:). Maar geen dank je wel gehad hierna |o

Je hebt er toch wel een dagje rente van getrokken? :')

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 15:06

Diegene die die 4000 gestort heeft, heeft denk ik wel een enorm spannende dag gehad...

Ja geen zin in gedoe dus gewoon netjes teruggestort, het zou je zelf maar gebeuren.

Maargoed die programma's van Peter R de vries maken mij denk ik een beetje wantrouwend :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:06

25% rente toch <<)?

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 15:07

2IJsjes schreef:

Zo dat is wel een hele grote spontane bonus!