Talent, bestaat het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Talent, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:40

Hoihoi!

Sommige dingen blijven gewoon door je hoofd spoken. Laatste tijd heb ik het er ook met verschillende mensen over; 'Bestaat talent?'

Ikzelf denk dat het vooral een kwestie van doorzettingsvermogen en wil.
Daarover zeggen anderen weer het volgende: Met dezelfde tijd, kan ik niet zo ver raken als jij kan.

Maar dat heeft in mijn ogen dan weer te maken met wil. Als de wil groot is, is kans op succes ook groter, toch?

Hoe staat bokt hier tegenover?

_Zoe

Re: Talent, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:41

Mee eens. Talent is zeker wel een klein voordeel, maar het belangrijkste is volgens mij toch doorzettingsvermogen, de wil en oefenen oefenen oefenen.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:46

Talent bestaat zeker, kijk naar een mooie stem.
Als je geen mooie stem ( talent ) hebt zal je nooit een mooi geluid kunnen produceren.
Echter, je zult dit talent moeten trainen ( zangles ) in dit geval om verder te ontwikkelen.
Met alleen talent kom je er niet, hier hoort uithoudingsvermogen & de wil om beter te worden bij :D

Met alleen de wil kom je er niet denk ik, anders zou iedereen kunnen worden wat hij/zij graag wil en dat is niet zo.
Naar mijn mening moet je wel aanleg voor een bepaald iets hebben om erin te kunnen slagen :)
Laatst bijgewerkt door OutOfTheWood op 01-06-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasingmood

Ik denk zeker wel dat talent bestaat hoor, sommige mensen kunnen soms als meteen iets heel goed terwijl een ander daar jaren voor moet oefenen.
Of neem bijvoorbeeld zingen, sommige zijn gewoon geboren met het talent om te zingen, en sommige moeten daar jaren op oefenen, maar zelfs dan hoeft het niet altijd te lukken

Chasingmood

Ah.. je was me net iets voor haha

xdniesje

Talent is in mijn ogen een natuurlijk vermogen om iets goed te kunnen of er de aanleg voor te hebben.
Daarnaast bereik je niet direct succes dankzij je talent. Daarvoor heb je inderdaad meer nodig dan alleen je natuurlijke vermogen en/of aanleg.

Of je zonder talent ergens kan komen omdat je en grotere wil en doorzettingsvermogen hebt, geen idee. Denk dat het per context wisselt. Dat sommige dingen wel aan te leren zijn, maar dat bij bijvoorbeeld een sport zoals hardlopen/sprinten toch een aangeboren iets nodig is.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:48

Ik geloof wel degelijk dat mensen ergens talent (of aanleg) voor kunnen hebben. Tegelijkertijd geloof ik dat je in veel dingen jezelf wel kunt verbeteren. Maar de mate van aanleg is denk ik wel bepalend voor hoe goed je uiteindelijk in iets zult worden. Iemand die van nature veel aanleg voor bèta-vakken heeft, en oplossingen snel 'ziet', zal veel sneller een dergelijk diploma halen dan ik, hoewel ik met heel veel oefenen mijzelf wel zou kunnen verbeteren. Dan nog zal ik nooit het niveau bereiken van persoon 1 en waarschijnlijk nooit hetzelfde diploma behalen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:49

Hmm, zingen vind ik wel een twijfelgeval. Je moet uiteraard een goede stem hebben, maar is dat direct talent of aangeboren vaardigheid waar je gebruik van maakt voor het zingen?

Martin, ik zal even een voorbeeld kiezen wat ik dagelijks hoor. Men zegt dat ik talent voor tekenen heb, tekenen heb je niet een bepaalde vaardigheid toch, als je geboren wordt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:49

Tuurlijk bestaat dat, het staat allemaal op je genenkaart.
Je kan bv nog zo hard trainen, het graag willen en doorzettingsvermogen hebben, maar niet iedereen wordt met die instelling een prof voetballer, -schaatser of -pianist.

Wat niet wil zeggen dat als je talent hebt dat je er niks aan hoeft t doen ;) talent moet wel ontwikkeld worden anders komt het er niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:51

Klopt, mijn vriend zal bijvoorbeeld nooit een hele mooie zuivere zangstem krijgen (ik trouwens ook niet :+), hoe hard hij daar ook voor zou oefenen.
Maar hij is wel weer heel goed in cijfers en codes en alles uit elkaar houden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:51

Of talent het juiste woord is valt over te discussiëren, maar sommige mensen pakken bepaalde dingen nu eenmaal sneller op, hebben er meer gevoel voor etc.

Betrek het bijvoorbeeld op verschillende vakken op school. Ik had altijd een bloedhekel aan scheikunde. Deed er geen donder voor, 0,0 doorzettingsvermogen en wil. Toch haalde ik er goede cijfers voor, bovengemiddeld, vaak de beste van de klas. Blijkbaar is er dus toch iets buiten wil en doorzettingsvermogen om wat er voor zorgt dat je een bepaald iets goed kan. Volgens mij wordt dat bedoeld met "talent".

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:53

verootjoo schreef:
Tuurlijk bestaat dat, het staat allemaal op je genenkaart.
Je kan bv nog zo hard trainen, het graag willen en doorzettingsvermogen hebben, maar niet iedereen wordt met die instelling een prof voetballer, -schaatser of -pianist.

Wat niet wil zeggen dat als je talent hebt dat je er niks aan hoeft t doen ;) talent moet wel ontwikkeld worden anders komt het er niet uit.

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:53

Nayomie schreef:
Hmm, zingen vind ik wel een twijfelgeval. Je moet uiteraard een goede stem hebben, maar is dat direct talent of aangeboren vaardigheid waar je gebruik van maakt voor het zingen?

Martin, ik zal even een voorbeeld kiezen wat ik dagelijks hoor. Men zegt dat ik talent voor tekenen heb, tekenen heb je niet een bepaalde vaardigheid toch, als je geboren wordt?

Talent IS toch ook een aangeboren 'vaardigheid'? ;) Al is vaardigheid niet het goede woord. ik zou zeggen aanleg hebben voor iets. En dat is inderdaad per mens verschillend :)
Of je er dan iets mee doet is dan weer een ander verhaal. Andersom kunnen mensen zo graag iets willen, maar zonder talent zal het traject veel langer duren om hetzelfde te bereiken. Of om misschien wel nooit datzelfde te bereiken in vergelijking met mensen die er dezelfde moeite in steken en wel talent hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:58

Natuurlijk bestaat talent. Er zijn genoeg mensen die van nature beter zijn in iets dan andere mensen in hetzelfde. Talent heeft echter nog steeds de wil en doorzettingsvermogen nodig om er iets mee te doen. En heb je geen talent dan heb je nog meer doorzettingsvermogen nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:08

met de nodige wil en doorzettingsvermogen kan je veel leren en/of verbeteren. Maar ik geloof toch ook dat de ene meer talent of aanleg heeft om iets te leren/op te pikken dan iemand anders.

zelfs in het voorbeeld van tekenen. Er zijn kinderen die op vrij jonge leeftijd duidelijk herkenbare dingen tekenen/"kopiëren" terwijl anderen na uren oefenen maar met moeite in de buurt komen van wat ze willen bekomen.
Dit heeft dan weer niks te maken met het al dan niet "kunstig" zijn.

Of een ander voorbeeld: ik heb een zekere muzikaliteit. Ik ben begonnen met viool overgestapt op dwarsfluit en klarinet. Maar kan me evengoed behelpen op een saxofoon. Ik heb buiten de eerste jaren viool, zelden of nooit thuis gerepeteerd. Ik ging gewoon naar de les en speelde daar de opgelegde stukken door. Ik was geen uitblinker, maar ook ook verre van de slechtste (speelde stukken boven het gemiddelde voor mijn graad). Ook in de harmonie was ik een welkome muzikant. Had ik wat meer interesse gehad en dus wel gerepeteerd dan had ik veel verder gekomen (of dat is waar mijn 4 docenten mee rond mijn oren sloegen).
Mijn ex had jaren privélessen gevolg, maar kon geen enkele nieuw stuk op zicht doorspelen. Hij kon echter wel een liedje dat hij op de radio hoorde naspelen of zelf een liedje componeren. Dus zijn muzikaliteit kwam op een andere manier tot uiting dan de mijne. Heeft hij meer talent dan ik of omgekeerd? Misschien, misschien ook niet, niet alles is zwart-wit, meetbaar of in een hokje te stoppen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:11

Denk alleen maar aan lichaamsbouw. Iemand met lange benen zal sneller kunnen rennen. Kun je wel net zo veel oefenen en net zo graag hard willen, jij zult nooit zo snel gaan.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:20

Volgens socioloog Malcolm Gladwell bestaat er wel aanleg, maar is het grootste deel van talent te danken aan omstandigheden. Zoals geboortemaand.
Hij stelt na heel wat onderzoeken dat wat iemand goed maakt ergens in ligt aan de kansen die hij of zij heeft gekregen vanwege omstandigheden en dat het altijd 10 jaar kost of 10.000 uur om ergens heel erg goed in te worden.

Dit staat allemaal heel interessant en vermakelijk geschreven in zijn boek uitblinkers.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:25

Nayomie schreef:

Nee, maar sommige mensen hebben wel een beter inzicht, betere oog-handcoördinatie etc. Ik teken bijvoorbeeld veel te weinig om echt goed te kunnen zijn/worden, maar ik ken zat mensen die met veel meer tijd en oefening (nog) niet op mijn niveau zitten. Daarentegen is de coördinatie van mijn lichaam in het algemeen dusdanig slecht dat je mij wel 20 keer een dansje kunt proberen aan te leren, maar het blijft of niet hangen of ik krijg de bewegingen gewoon niet voor elkaar, terwijl een ander het na één keer zien al meteen doorheeft en de sterren van de hemel danst. Dus ja, ik geloof zeker wel in talent, maar talent alleen is niet de sleutel tot succes. Iedereen moet werken om zijn vaardigheden te blijven verbeteren, maar sommigen moeten dat harder dan anderen om hetzelfde resultaat te bereiken. En sommigen zullen hetzelfde resultaat nooit bereiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:30

petitparis schreef:
met de nodige wil en doorzettingsvermogen kan je veel leren en/of verbeteren. Maar ik geloof toch ook dat de ene meer talent of aanleg heeft om iets te leren/op te pikken dan iemand anders.

zelfs in het voorbeeld van tekenen. Er zijn kinderen die op vrij jonge leeftijd duidelijk herkenbare dingen tekenen/"kopiëren" terwijl anderen na uren oefenen maar met moeite in de buurt komen van wat ze willen bekomen.
Dit heeft dan weer niks te maken met het al dan niet "kunstig" zijn.

Of een ander voorbeeld: ik heb een zekere muzikaliteit. Ik ben begonnen met viool overgestapt op dwarsfluit en klarinet. Maar kan me evengoed behelpen op een saxofoon. Ik heb buiten de eerste jaren viool, zelden of nooit thuis gerepeteerd. Ik ging gewoon naar de les en speelde daar de opgelegde stukken door. Ik was geen uitblinker, maar ook ook verre van de slechtste (speelde stukken boven het gemiddelde voor mijn graad). Ook in de harmonie was ik een welkome muzikant. Had ik wat meer interesse gehad en dus wel gerepeteerd dan had ik veel verder gekomen (of dat is waar mijn 4 docenten mee rond mijn oren sloegen).
Mijn ex had jaren privélessen gevolg, maar kon geen enkele nieuw stuk op zicht doorspelen. Hij kon echter wel een liedje dat hij op de radio hoorde naspelen of zelf een liedje componeren. Dus zijn muzikaliteit kwam op een andere manier tot uiting dan de mijne. Heeft hij meer talent dan ik of omgekeerd? Misschien, misschien ook niet, niet alles is zwart-wit, meetbaar of in een hokje te stoppen.

Ik vind beide :P maar heb zelf toch meer respect voor mensen die geweldige stukken uit hun hoofd kunnen verzinnen. Zo ken ik iemand die a vu niet makkelijk speelt, maar geef hem een improvisatie solo en hij gaat helemaal los. Echt geweldig :+ dat zou ik nooit kunnen, maar ik kan juist hele technische stukken goed spelen :P

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:31

Talent bestaat zeker.

Echter heb je het over de paarden wereld dan is een zak met geld bijna wel noodzakelijk om die betere paarden te kunnen kopen waarmee je je talent ook kunt laten zien.

(Het gros wat leuk rijd komt bijna altijd (uitzonderingen daargelaten) uit familie's die wel wat te besteden hebben).

Ik durf te wedden dat als jij een willekeurige recreatief rijdende bokker van het internet plukt deze op een goed paard zet met dito begeleiding dat zo'n combinatie ook heeel ver kan komen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:52

Jazeker. Sommige mensen zijn veel handiger als anderen. Mijn broer als kind sprong er in de meeste sporten flink bovenuit en ik ken zo nog wel paar mensen die gewoon veel sneller iets onder de knie hebben. Je kunt niet voor alles evenveel talent hebben. Waar de andere zijn talent meer in het dansen zit heeft nog een ander het talent om iedereen te kunnen begeleiden. Sommige vaardigheden kun je zo lang trainen als je wilt als het niet aansluit op je persoonlijkheid ga ga je er niet in uitblinken. Bij paardrijden net zo. Als je meer passief en voorzichtig aangelegd bent ga je bepaalde paarden moeten overslaan. Daar waar een ander met het groenste of hevigste paard zo wegrijd. Sommige talenten zijn afhankelijk van je lichaam anderen van je denkvermogen nog andere van je handigheid... maar met talent alleen ben je niets. Het is mooi meegenomen, maar soms moet je je ook tevreden kunnen stellen met de mogelijkheden die je hebt en kunnen inzien dat anderen beter zijn in bepaalde dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:39

Kijk naar Max Verstappen. Hoe kan een jonge gast op zo'n leeftijd al zo goed zijn? Naast doorzettingsvermogen, ervaring en de wil zit daar toch ook een zooi talent bij hoor.
Ik zou hem dolgraag een keer neurologisch willen onderzoeken. Wat doen zijn hersenen als hij in een raceauto rijdt anders dan bijv mijn hersenen wanneer ik in een raceauto rijdt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:14

Kukkie schreef:
Hij stelt na heel wat onderzoeken dat wat iemand goed maakt ergens in ligt aan de kansen die hij of zij heeft gekregen vanwege omstandigheden en dat het altijd 10 jaar kost of 10.000 uur om ergens heel erg goed in te worden.

Dit staat allemaal heel interessant en vermakelijk geschreven in zijn boek uitblinkers.

Ja, behalve dat het niet waar is. ;)
Hij heeft nogal selectief gekeken naar onderzoeksresultaten. Andere onderzoekers hebben daarna een meta-analyse van 88(!) onderzoeken gedaan, en dat gaf als resultaat dat oefening/trainen verantwoordelijk is voor 26-34% van het succes. Andere factoren die ook veel invloed hebben zijn intelligentie, leeftijd waarop je begon, aanleg, en persoonlijkheid. Anders gezegd: trainen is één derde van succes, maar je hebt meer nodig om een topper te worden. Als je zoekt op "Gladwell debunked" kom je er veel artikels over tegen.

En om er nog een concreet voorbeeld uit een ander onderzoek bij te pakken: de ene schaakspeler deed 26 jaar over het bereiken van hetzelfde niveau wat een andere speler in 2 jaar bereikte. Daar speelt dus duidelijk meer mee dan uitsluitend uren maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:21

Talent, als in 'aanleg hebben voor iets' bestaat volgens mij zeker wel. Maar talent alleen is niet genoeg om er dan ook echt iets van te maken, tenzij je ook doorzettingsvermogen hebt.

Zo heb ik zeker aanleg voor tekenen. Kon als klein kind al mooi tekenen, heb deeltijds kunstacademie gevolgd en had een aanbeveling van mijn 'kunstjuf' op zak. Maar om écht goed te worden, daarvoor heb ik het doorzettingsvermogen niet (of beter, niet zoveel zin in).

Langs de andere kant ben ik een beetje rampzalig in wetenschappen, heb met een onvoldoende voor chemie mijn middelbaar afgerond en toch een exacte wetenschap (biologie) gaan studeren aan de universiteit. Is me alleen gelukt op doorzettingsvermogen want bij het uitdelen van talent voor wetenschap stond ik als laatste in de rij :')

Voor het écht te maken in een job of vak, denk ik wel dat beide nodig is, talent en doorzettingsvermogen. Met enkel doorzetting, haal je de top niet (denk ik persoonlijk he).

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:41

Ik denk dat iedereen wel 1 talent heeft. Maar veel mensen die nog moeten ontdekken :)