Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

talent moet wel ontwikkeld worden anders komt het er niet uit.
), hoe hard hij daar ook voor zou oefenen.verootjoo schreef:Tuurlijk bestaat dat, het staat allemaal op je genenkaart.
Je kan bv nog zo hard trainen, het graag willen en doorzettingsvermogen hebben, maar niet iedereen wordt met die instelling een prof voetballer, -schaatser of -pianist.
Wat niet wil zeggen dat als je talent hebt dat je er niks aan hoeft t doentalent moet wel ontwikkeld worden anders komt het er niet uit.
Nayomie schreef:Hmm, zingen vind ik wel een twijfelgeval. Je moet uiteraard een goede stem hebben, maar is dat direct talent of aangeboren vaardigheid waar je gebruik van maakt voor het zingen?
Martin, ik zal even een voorbeeld kiezen wat ik dagelijks hoor. Men zegt dat ik talent voor tekenen heb, tekenen heb je niet een bepaalde vaardigheid toch, als je geboren wordt?
Al is vaardigheid niet het goede woord. ik zou zeggen aanleg hebben voor iets. En dat is inderdaad per mens verschillend 
Nayomie schreef:Nee, maar sommige mensen hebben wel een beter inzicht, betere oog-handcoördinatie etc. Ik teken bijvoorbeeld veel te weinig om echt goed te kunnen zijn/worden, maar ik ken zat mensen die met veel meer tijd en oefening (nog) niet op mijn niveau zitten. Daarentegen is de coördinatie van mijn lichaam in het algemeen dusdanig slecht dat je mij wel 20 keer een dansje kunt proberen aan te leren, maar het blijft of niet hangen of ik krijg de bewegingen gewoon niet voor elkaar, terwijl een ander het na één keer zien al meteen doorheeft en de sterren van de hemel danst. Dus ja, ik geloof zeker wel in talent, maar talent alleen is niet de sleutel tot succes. Iedereen moet werken om zijn vaardigheden te blijven verbeteren, maar sommigen moeten dat harder dan anderen om hetzelfde resultaat te bereiken. En sommigen zullen hetzelfde resultaat nooit bereiken.Hmm, zingen vind ik wel een twijfelgeval. Je moet uiteraard een goede stem hebben, maar is dat direct talent of aangeboren vaardigheid waar je gebruik van maakt voor het zingen?
Martin, ik zal even een voorbeeld kiezen wat ik dagelijks hoor. Men zegt dat ik talent voor tekenen heb, tekenen heb je niet een bepaalde vaardigheid toch, als je geboren wordt?
petitparis schreef:met de nodige wil en doorzettingsvermogen kan je veel leren en/of verbeteren. Maar ik geloof toch ook dat de ene meer talent of aanleg heeft om iets te leren/op te pikken dan iemand anders.
zelfs in het voorbeeld van tekenen. Er zijn kinderen die op vrij jonge leeftijd duidelijk herkenbare dingen tekenen/"kopiëren" terwijl anderen na uren oefenen maar met moeite in de buurt komen van wat ze willen bekomen.
Dit heeft dan weer niks te maken met het al dan niet "kunstig" zijn.
Of een ander voorbeeld: ik heb een zekere muzikaliteit. Ik ben begonnen met viool overgestapt op dwarsfluit en klarinet. Maar kan me evengoed behelpen op een saxofoon. Ik heb buiten de eerste jaren viool, zelden of nooit thuis gerepeteerd. Ik ging gewoon naar de les en speelde daar de opgelegde stukken door. Ik was geen uitblinker, maar ook ook verre van de slechtste (speelde stukken boven het gemiddelde voor mijn graad). Ook in de harmonie was ik een welkome muzikant. Had ik wat meer interesse gehad en dus wel gerepeteerd dan had ik veel verder gekomen (of dat is waar mijn 4 docenten mee rond mijn oren sloegen).
Mijn ex had jaren privélessen gevolg, maar kon geen enkele nieuw stuk op zicht doorspelen. Hij kon echter wel een liedje dat hij op de radio hoorde naspelen of zelf een liedje componeren. Dus zijn muzikaliteit kwam op een andere manier tot uiting dan de mijne. Heeft hij meer talent dan ik of omgekeerd? Misschien, misschien ook niet, niet alles is zwart-wit, meetbaar of in een hokje te stoppen.
maar heb zelf toch meer respect voor mensen die geweldige stukken uit hun hoofd kunnen verzinnen. Zo ken ik iemand die a vu niet makkelijk speelt, maar geef hem een improvisatie solo en hij gaat helemaal los. Echt geweldig
dat zou ik nooit kunnen, maar ik kan juist hele technische stukken goed spelen
Kukkie schreef:Hij stelt na heel wat onderzoeken dat wat iemand goed maakt ergens in ligt aan de kansen die hij of zij heeft gekregen vanwege omstandigheden en dat het altijd 10 jaar kost of 10.000 uur om ergens heel erg goed in te worden.
Dit staat allemaal heel interessant en vermakelijk geschreven in zijn boek uitblinkers.