Havermout (ontbijt)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Havermout (ontbijt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:39

Voor mijn werk ontbijt ik om 5 uur 's ochtends, wat overigens wel prima gaat. Alleen heb ik vaak het probleem dat ik een uur later alweer trek heb. Ik ben dus gaan zoeken naar ontbijt waarbij ik het zeker tot 10:00 uur goed kan uithouden (dan is het pauze). Dingen als diverse soorten brood, brinta etc. allemaal geprobeerd en die vullen bij mij niet langdurig.

Mijn oog is dus gevallen op havermout en gezien alle voordelen wil ik dit zeker langdurig gaan uitproberen. Maar zoals gezegd, ik ontbijt om 5 uur op de ochtend en dan wil ik niet nog eens met melk koken etc aan de gang gaan. Dus op zoek naar veel recepten die simpel op de vroege ochtend te bereiden zijn.

O.a. heb ik de volgende dingen gevonden:

200 gram halfvolle, volle yoghurt of 100 gram kwark
40 gram havermout (maar moet ik deze van te voren nog koken?)
geraspte appel
banaan in stukjes
kaneel of honing

200 ml amandelmelk (ben ik niet bekend mee, is dat goed te doen als je gevoelig bent voor suikers?)
40 gram havermout (maar moet ik deze van te voren nog koken?)
geraspte appel
banaan in stukjes
kaneel of honing

En dan nog een stuk of honderd varianten hierop met allerlei soorten fruit, nootjes, zaden etc.

Maar zoals opgemerkt, moet ik met bovenstaande variaties eerst de havermout nog koken? Want dat kan ik niet zo snel terug vinden.
En wat is jullie ervaring met amandelmelk? Ik wil nog wel eens reageren op suikers, gaat dat goed met amandelmelk?

En als we het dan toch over havermout hebben. Ik lunch met een rauwkost salade (net wat in de kast ligt) en afwisselend met allerlei soorten rijst/pasta/mie/eitjes/boontjes/nootjes etc. Kan ik daar ook wat havermout door heen doen en wordt dat teveel icm het ontbijt?

Ik zit al een tijdje te Googlen, maar ik zie door de vele soorten websites en wat men vervolgens af- en aanraad het even niet meer mbt havermout. Vandaar toch even dit topic. :o
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-06-15 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Re: Havermout (ontbijt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:41

Ik gooi de havermout met melk 2-3 minuten in de magnetron en klaar.
Is niet zoveel werk hoor.
Zeker als je het de avond ervoor al klaar zet in de koelkast

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:43

De magnetron vind ik inderdaad geen probleem, maar ik kwam bijvoorbeeld ook recepten tegen van verse smoothies, melk koken etc, daar ga ik niet aan beginnen zo vroeg op de ochtend. Op vrije dagen daarentegen vind ik dat geen probleem. :9

De avond ervoor wilde ik dan inderdaad al de dingetjes klaar zetten, doe ik met de lunch ook. Maar zo in de magnetron smaakt havermout dus ook prima? Bedankt. :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:44

Havermout kun je prima rauw eten, dus je hoeft het niet per se te koken. Je zet de havermout met melk/kwark/yoghurt dan de avond van tevoren in de koelkast. 's Ochtends voeg je dan het fruit toe en klaar is je ontbijt! Zoek maar eens op overnight oats, dan vind je 1001 recepten. In sommige amandelmelk zit suiker, maar er zijn ook suikervrije varianten verkrijgbaar, dus die lijkt me dan voor jou het meest geschikt.

Door je rauwkost salade zou ik geen havermout doen. Ik denk niet dat dat erg lekker wordt. Wil je je lunch vullender maken? Dan zou ik een eiwitbron toevoegen: wat vlees, vis, een eitje, tofu of tempeh, bonen, noten, etc.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:46

Ik eet sinds kort overnight oats, heel simpel gewoon havermout dat je een nachtje in de koelkast hebt laten staan :). Op die manier hoef je het niet te koken én het scheelt je veel tijd 's ochtends.
Ik maak het zelf met kwark (want dat vult het beste), en als ik om 8.00 ontbijt heb ik pas om 12.30 weer trek i.p.v 10.30.

De avond van tevoren pak ik gewoon een kommetje, ik mik er kwark in en 4 eetlepels havermout (ongeveer 40g). Dan nog wat lekkers naar wens erbij, voor mij op het moment goji bessen, diepvries bosbessen en wat rozijntjes. Dan nog een klein beetje water om de kwark iets te verdunnen. Dan zet ik het met een folietje in de koelkast en kan ik het 's ochtends eten :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:47

Dank voor de tips. :j Ik ga zoeken op overnight oats, dat kende ik nog niet. Klinkt veel gemakkelijker inderdaad voor de vroege ochtend.
Vanmiddag met boodschappen halen zal ik ook gaan kijken naar de amandelmelk. Zou soja melk ook kunnen overigens voor de afwisseling van smaak?

Mbt de lunch, had ik er niet bijgeschreven inderdaad maar vaak doe ik daar al dingen doorheen van wat je net noemt. Ik wissel daar eigenlijk vrijwel dagelijks in af. Maar het irritante is dat ik zo ontzettend snel alweer trek heb (leuk dat afvallen) dat ik nog niet de ideale combinatie heb gevonden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:48

Overnight oats kan ook idd.
Dit doe ik vaak met kwark.
Met melk vind ik het warm dan weer lekkerder.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 09:49

Maar dan kun je het een nacht laten wellen in de koelkast (met melk) en dan weer opwarmen in de magnetron toch, of is dat dubbelop?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:49

Ik had hetzelfde probleem als jou.

Ik maak tegemwoordig smoothies. Ene keer met aardbeien dan met banaan. Daar gooi ik havermout doorheen en yoghurt of melk. Dit gooi ik in de blender en klaar is kees. Ik drink het gewoon koud op.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:53

Ik maakte vaak 's avonds mijn smoothy met havermout en zette die dan in de koelkast. Ging prima, em vulde voor mij genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:56

magda_90 schreef:
Maar dan kun je het een nacht laten wellen in de koelkast (met melk) en dan weer opwarmen in de magnetron toch, of is dat dubbelop?

Nee hoor zo doe ik het ook. Overnight oats zijn heel makkelijk maar soms heb ik zin in een warm ontbijt. Dan zet ik het hele ontbijt wat dus al een nacht geweekt heeft in de magnetron en warm het even op. :)

Wat ik een poos gedaan heb om mijn ontbijt vullender te maken zonder dat ik een literpap moet weg krijgen is vlak voor het eten een schepje eiwitpoeder er door roeren. Maar in die periode sporten ik ook vrij veel. Eiwitten in de vorm van nootjes of wat extra vet wil de havermout ook wel wat vullender maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 10:00

Dat klinkt veelbelovend, ik ga dan starten met de overnight oats. :9
Wat extra eiwit er doorheen is inderdaad wel een goede, nootjes hebben we toch staan.

Het is voor mij veel meer dat ik constant trek heb omdat ik een veelvraat ben en nu ik meer aan mijn lichaam wil denken, is dat moeilijk af te leren. :o

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:13

Ik doe het ook rauw door de smoothie :j Zo maak je de smoothie lekker vullend :j Met 500 of soms 750 ml smoothie heb ik de hele ochtend een vol gevoel.

Ik maak hem met:
- Pakje diepvriesfruit van de Jumbo
- 2 Flinke scheuten melk
- 4 eetlepels havermout
- Eventueel verse sinaasappelsap
- Eventueel yoghurt als je hem dikker wil hebben.

Als je de smoothie lekker dik en koud wil dan maak je hem met diepgevroren fruit, als je hem liever drinkbaar en vloeibaar hebt dan laat je het fruit eerst ontdooien, even in de magnetron. En anders maak je de smoothie savonds en heb je m sochtends zo voor het grijpen :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 10:17

*genoteerd*

Dank. :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:25

magda_90 schreef:
Dank voor de tips. :j Ik ga zoeken op overnight oats, dat kende ik nog niet. Klinkt veel gemakkelijker inderdaad voor de vroege ochtend.
Vanmiddag met boodschappen halen zal ik ook gaan kijken naar de amandelmelk. Zou soja melk ook kunnen overigens voor de afwisseling van smaak?

Mbt de lunch, had ik er niet bijgeschreven inderdaad maar vaak doe ik daar al dingen doorheen van wat je net noemt. Ik wissel daar eigenlijk vrijwel dagelijks in af. Maar het irritante is dat ik zo ontzettend snel alweer trek heb (leuk dat afvallen) dat ik nog niet de ideale combinatie heb gevonden.

Wat is voor jou 'snel weer trek hebben'? Ik ben ook iemand die de hele dag door wel kan eten, dus ik heb gewoon veel eetmomenten op een dag. Ik kies dan wel voor iets gezonds, zoals fruit of rauwkost. Als je het langer op je lunch wilt volhouden, kun je misschien ook proberen om je portie iets groter maken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:29

Ik weet niet waarom,maar ik vind overnight oats vies :')

Elke morgen dus gewoon een bakje havermout met (rijst)melk in de magnetron, 2,5 minuut. Jammie!
Ik prak er vaak een rijpe banaan door of doe er een lepel pindakaas doorheen. Lekker heur.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 10:34

Ik kan in principe ieder uur wel flink snaaien. := Daarom probeer ik mijn ontbijt en lunch zo vullend mogelijk te maken. Mijn lunch is al dermate veel dat ik echt tegen de laatste beetjes aan moet eten, maar vervolgens kan ik om 3 uur bijna weer dezelfde hoeveelheid op. :=

Ik probeer dan inderdaad ook verantwoord te snoepen, heb sowieso veel fruit en rauwkost in huis. Maar ook dingetjes als noodjes of een groot glas water wat goed vult. Gelukkig heb je op het werk maar 3 pauzes waardoor de snaaimomenten al verminderd worden.

Majabeestje, we zullen het zien haha. :P

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:03

@rubber duck. De tip van diepvriesfruit van de Jumbo heb ik toevallig van de week ook gehad van iemand. Hebben ze dat ook in andere supermarkten? Wij hebben namelijk geen jumbo in de buurt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:23

Iemand toevallig ook ervaring met quinoa en dan met (kokos)melk erdoor heen en fruit/nootjes ? Is dat lekker ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:30

bliver schreef:
@rubber duck. De tip van diepvriesfruit van de Jumbo heb ik toevallig van de week ook gehad van iemand. Hebben ze dat ook in andere supermarkten? Wij hebben namelijk geen jumbo in de buurt.

Vrijwel elke supermarkt heeft zoiets. Zelfs de Lidl maar dan met minder variatie. :)

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:33

Ik laat vaak de avond van tevoren een laagje water over de havermout heen lopen en zet het dan in de koelkast, dan kan de havermout wellen. De volgende ochtend yoghurt/kwark en wat fruit erbij en ik heb een heerlijk ontbijtje :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:33

Judith_ schreef:
bliver schreef:

Vrijwel elke supermarkt heeft zoiets. Zelfs de Lidl maar dan met minder variatie. :)

Top! ga ik vanaaf even wat inslaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:44

Kiwi_ schreef:
Ik laat vaak de avond van tevoren een laagje water over de havermout heen lopen en zet het dan in de koelkast, dan kan de havermout wellen. De volgende ochtend yoghurt/kwark en wat fruit erbij en ik heb een heerlijk ontbijtje :)

Dat kan natuurlijk ook. :j

Dank iedereen tot dusver!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:46

Ik stond er hetzelfde in als jou TS, "niet teveel gedoe 's morgens!" daarom heb ik deze zakjes gekocht:
http://www.quaker.nl/havermout/

Quaker oats express. Vooral de golden syrup is erg lekker.
Maar omdat ik de magnetron niet helemaal goed kreeg (te dik of te dun) ben ik toch gaan koken. Tegen al mijn principes in. Maar het stelt niets voor!

Ik doe nu 1 zakje golden syrup en 1 zakje naturel in een pannetje, gooi daar twee 'zakjes' melk in, en roer daar even in. Kost maar een paar minuten en ondertussen doe ik vaak nog andere dingen. Tas inpakken ofzo.

Je bent met koken en eten hooguit 10-15 minuten kwijt en het is zoveel lekkerder dan als het uit de magnetron komt.

Smoothies maken heb ik ook gedaan, maar dat vind ik veel meer werk om 's ochtends te doen. Brinta heb ik ook gedaan, maar dat vult bij lange na niet zoveel als havermout.

Dus tja. Nu sta ik toch elke ochtend 5 minuten in een pannetje te roeren. Maar het werkt super goed!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:53

Hier ook een havermout-ontbijter. Vorig jaar was er een heel groot topic over havermout met ontzettend veel recepten. Misschien kan je daar nog wat in vinden :).
Ik neem altijd; havermout, melk, banaan of appel en eetlepel rozijnen, soms een beetje suiker en dan 2,5 minuut in de magnetron. Ondertussen aankleden, nog een keertje doorroeren en dan kan ie opgegeten worden :).
Overnight oats valt hier niet in de smaak, zo'n koude hap smorgens en de structuur... bah! dan liever muesli met yoghurt ;).