Staatsschuld ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Staatsschuld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 20:00

Veel rijke industrielanden hebben een enorme staatsschuld. Zie Nederland, VS etc. Ook hele arme landen hebben vette schulden, vaak zelfs bij diezelfe rijke landen. Soms worden zelfs bedragen kwijtgescholden.
Maar bij een schuld hoort toch automtisch iemand of een land die die enorme bedragen tegoed heeft ? Wie zijn dat dan vroeg ik me opeens af ?

Het lijkt me te simpel om te stellen dat een paar oliefiguren hier of daar, in landen waar de bevolking het vaak ook niet te breed heeft, dit allemaal op hun conto hebben.

Waar zit mijn denkfout ?

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:17

Ff opgezocht in mn eco-boek. Het geld wordt verkregen door staatsobligaties.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 20:26

Even niet aan gedacht Haha! Dus de schuld is gewoon aan de eigen burgers in dat geval. Zou dat echt de hoofdmoot zijn ?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:09

Theoretisch gezien wordt die schuld inderdaad opgebouwd door de burgers: de regering besteed het geld aan hen, om hen een lekker leven te kunnen laten leiden. In het geval van 3e wereldlanden heeft het meestal te maken met een ontwikkelingsproject, in de brede zin van het woord, maar uiteindelijk toch ook weer voor de burgers. Dus botweg gezegt is die staatschuld inderdaad onze schuld...