belgische trouwerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandfan

belgische trouwerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:35

Hallo mede bokkers!

Aangezien dit een internationaal forum is, kan ik hier best om hulp vragen ;-)

Binnen kort heb ik een trouwfeest in Belgie. Wie kan mij vertellen wat qua kleding not done of absoluut noodzakelijk is?
Zijn de verschillen erg groot met een Nederlandse trouwerij?

Sorry als dit verkeerd staat...

OutOfTheWood

Re: belgische trouwerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:39

Je staat tocht vrij in je eigen keuze betreft kleding ?
Gewoon aandoen waar jij je goed in voelt, lijkt me :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:40

Ik denk dat als er geen kledings-eisen zijn en jij je gewoon netjes kleed, dat prima is hoor. :j

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:45

Dat hangt echt van het koppel af. Meestal is het gewoon: trek aan wat je wilt en waar je je prettig bij voelt. Spijkerbroek? Prima! Gewoon een beetje netjes maar het maakt maar weinig uit.
Maar er zijn ook gigantische trouwerijen waar iedereen super opgetut in dure jurkjes rondloopt... ^^

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:49

Hangt inderdaad gewoon echt van het koppel af. Denk dat dat niet echt een verschil is met Nederland?
Meestal gewoon een net kleedje, wat je achteraf nog aan kan, maar door make up, kapsel, juweeltjes, ... wat sjieker gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:50

veel verschil zal er niet zijn.

het enige waar je kans op hebt is dat een witte jurk niet geapprecieerd wordt maar dat hangt ook weer van de bruid af en van de gasten.
Op mijn huwelijk had iemand een witte lange jurk aan. De gasten tilden daar (bleek achteraf) zwaarder aan dan ik zelf. :+
Op ons feest mocht iedereen komen zoals ie zich goed voelde. Van mijn part in jogging of met een hawai hemdje.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:49

Qua kleding niet zoveel verschil.
Qua gebruiken ed, JA! De meesten zijn echte bourgondiërs en zullen eten van de middag tot in de nacht. Een 9-gangen-diner is geen uitzondering. Meestal krijg je de laatste gangen op buffet of als hapje tijdens het feest.
Vergeet ook niet het servet-zwaaien op dit liedje: clicky
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Vraag het programma eens na aan de ceremoniemeester.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:05

Ik snap je volkomen. :')
Als echte Nederlander dit jaar een Belgische begrafenis mee gemaakt met het idee 't zal toch niet zo verschillen...' Over een aantal maanden een Belgische trouwerij en ben ook alvast aan het voorbereiden geweest...

Vind een deel van de trouwerij in de kerk plaats? Mijn ervaring is dat daar de meeste verschillen liggen. En het eten duurt inderdaad heerlijk lang. Wel een stuk losser dan de Nederlanders is mijn indruk. Tussen de gangen door opstaan en een praatje maken is geen punt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:37

mws => lzp

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:48

Over het algemeen is het in Belgie iets chiquer dan hier. Zo wordt een spijkerbroek niet altijd geapprecieerd. Daarnaast duurt een Belgische bruiloft zolang als de gasten willen ipv de uitbater vd zaal, nog nooit meegemaakt dat om 1u het licht aangaat en aan blijft voor de warme ham zoals in Nl :=

Een typische Belgische trouwfeest begint met eten voor de genodigden en daarna de taart en dansen. Soms volgt later nog een dessertbuffet. Vaak zie je in Nl dat de genodigden voor het avondfeest al gegeten moeten hebben en nog een klein buffetje krijgen op het einde vd avond (1u)

Het is in iig niet zoals in Polen waar de bruiloft zo'n 15 u duurde en de Poolse dames om de 3u een andere jury aantrokken. Wij waren niet op de hoogte van die gewoonte en werden wel erg vreemd bekeken dat we het de hele tijd in hetzelfde tenue bleven rondlopen :D

Wij geven in augustus een combi-bruiloft met het beste vd de Belgische en Nl bruiloft. Dwz geen afgehuurde feestzaal met catering maar een grote schuur waar we zelf de catering in doen. Feest gaat door tot we zelf willen stoppen en we beginnen met het warme eten. De receptie, de hangtafels en koude schotel is op z'n Hollands maar daar kan ik mee leven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:50

Ik ben 3 week geleden naar België geweest voor een bruiloft.
Wat mij opviel is dat ze nogal achter lopen met de mode.
Voor de rest merkte ik niet zo heel erg veel verschil!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:58

Believe schreef:

Haha ik vind nederlanders altijd zo ordinair gekleed :')

Wit gekleed gaan is idd not done, heb ik es ontdekt met een wit kleed (niks trouwjurkerig aan trouwens), al hangen zo'n dingen echt van het koppel af.

Vooral kennissen/vrienden kunnen losser gekleed, maar ik vind beetje opkleden altijd wel leuk :)

In principe beginnen we met kerk/receptie/eten/openingsdans/feest.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:05

Ik meld vooral het liedje en het zwaaien met servetten dat hiervoor al gepasseerd is! Zorg dat je Le Lac Du Connemara al eens gehoord hebt.

Wit kleedje is not done, en lekker veel eten, met tussen de gangen door ruimte om wat te gaan wandelen en praten en gezellig zijn.

En voor de rest hangt het heel hard af van wie er trouwt. Ik ben al op zeer chique feesten (inclusief suite, 12 gangen en dresscode) geweest waar een spijkerbroek niet geapprecieerd werd, en naar feestjes waar een frietkraam en een hamburgerkraam stond en hakken echt geen zin hadden op het modderige gras...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:12

Believe schreef:

Eh ja over smaak valt niet te twisten. :=

Alles hangt af van het organiserende koppel. Van de zaal die zij al dan niet huren en hoeveel dienstverlening zij huren. Sommige zalen kan je alles zelf doen of kan je deels van hun catering gebruik maken of volledig. Dat kan je kiezen. Sommige zalen werken met uren (vb 8 uur) andere zalen moeten de dag er na voor 12 uur bv opgeruimd zijn of er wordt meerprijs gerekend enz. :) het hangt dus af van welke keuze zij daarin gemaakt hebben, hoe het feest verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:51

Believe schreef:

Ik vind de Belgische mode altijd een verademing. Als ik door Gent loop kan ik moeiteloos de Nederlanders aanwijzen. Belgen (vind ik) een stuk gekleder en netter. :)

Ik ben wezen zoeken op youtube maar kan geen beeldmateriaal van het servetten zwaaien vinden. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Of denk ik te moeilijk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:53

Je pakt het servet en zwaait het boven je hoofd, min of meer op de maat van de muziek.
Ik haat die traditie :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:08

Maar der is geen kat die in het juiste ritme zwaait dus als dat je ook niet lukt valt het niemand op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:28

Duhelo schreef:
Je pakt het servet en zwaait het boven je hoofd, min of meer op de maat van de muziek.
Ik haat die traditie :D

Oh dat klinkt als iets wat ik zou moeten kunnen. :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:38

Believe schreef:

Lol, zegt de Nederlander.

OT: heel veel verschil zal er wel niet zijn. Wit gekleed al een aantal keren zien passeren, maar dat hangt echt van koppel tot koppel af. Ik ben laatst naar een trouw geweest met een kort wit jurkje, voor de zekerheid een jeansjasje erover gedaan. Niemand had er wat van gezegd, tegenwoordig wordt daar ooi niet meer zo zwaar aan getild.
Op diezelfde trouw was er wel iemand anders die een lange bloemenjurk aanhad, daar deden ze dan wel weer moeilijk over, omdat de bruid als enige iets lang aanhad, en het niet kon dat iemand anders dan ook wat lang aanhad.

Voor de rest is het meeste wel gezegd denk ik :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:42

Ibonn schreef:
Over het algemeen is het in Belgie iets chiquer dan hier. Zo wordt een spijkerbroek niet altijd geapprecieerd. Daarnaast duurt een Belgische bruiloft zolang als de gasten willen ipv de uitbater vd zaal, nog nooit meegemaakt dat om 1u het licht aangaat en aan blijft voor de warme ham zoals in Nl :=

Een typische Belgische trouwfeest begint met eten voor de genodigden en daarna de taart en dansen. Soms volgt later nog een dessertbuffet. Vaak zie je in Nl dat de genodigden voor het avondfeest al gegeten moeten hebben en nog een klein buffetje krijgen op het einde vd avond (1u)

Het is in iig niet zoals in Polen waar de bruiloft zo'n 15 u duurde en de Poolse dames om de 3u een andere jury aantrokken. Wij waren niet op de hoogte van die gewoonte en werden wel erg vreemd bekeken dat we het de hele tijd in hetzelfde tenue bleven rondlopen :D

Wij geven in augustus een combi-bruiloft met het beste vd de Belgische en Nl bruiloft. Dwz geen afgehuurde feestzaal met catering maar een grote schuur waar we zelf de catering in doen. Feest gaat door tot we zelf willen stoppen en we beginnen met het warme eten. De receptie, de hangtafels en koude schotel is op z'n Hollands maar daar kan ik mee leven :D

Zo'n poolse bruiloft is wel zo raar (voor ons Hollanders) Ik ben 1 keer naar Polen geweest voor een bruiloft van een poolse vriend. Feestje ging maar door en door! En zuipen!!!! Iedereen was katje lam! :roll:

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 10:42

Super bedankt voor de reacties!
Hmmm.. dat wordt nog even mn ritme gevoel zoeken voor het zwaaien met servetten haha.
We mogen om 18.30 uur komen eten tot ...diep in de nacht zo te lezen.
Er stond iets in de trant van: trek feestelijke danskleding aan. Of zo ...
Nou, dan hijs ik me niet in een jurk, daar heb ik een gloeoeoeoeoeiende hekel aan!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:43

Vaak staat op de uitnodiging vermeld wat het koppel verwacht qua kledij. Als er bvb "avondkledij" staat verwacht men toch geen jeans ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:52

Als je van plan bent om te dansen, neem een setje ballerina's mee. Niets gruwelijker dan niet meer op je hakken kunnen staan en dan maar door te moeten op je (nylon) kousen :D
Feestelijke danskledij klinkt in mijn oren wel "jurkjesachtig". Maar zolang je geen jeans kiest kun je niet veel fout doen. Een geklede broek met een fleurig bloesje erover, of een geklede of fleurig jurkje.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:53

Feetselijke danskledij is een goede, dan mag je jurkjes maar ook een nette broek aandoen, maak het jezelf comfortabel, want dat wordt een avond dansvloer ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:53

Mwah gewoon feestelijk. Dus niet in een sportbroek. :D
Als jij in een leuke jeans wil gaan met een feestelijk, net topje, zal dat vast ook goed zijn. Maar als je uitgenodigd bent, veronderstel ik dat je het koppel kent, vraag het hen dan even?