Vanuit de ogen van een docent(of juf/meester)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Vanuit de ogen van een docent(of juf/meester)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:16

Ik als leerling zijnde lijkt me het best raar om aan de andere kant te zitten als docent haha :P
Dus ik vroeg me af hoe het is om les te geven? Kies je gewoon random wie de beurt krijgt om het antwoord te vertellen of zit daar meer tactiek in? (Zo ja wat voor? Want ik wil niet de beurt krijgen als ik iets niet weet :') )

Nou ja gewoon hoe docenten of juffen hun leven eruit ziet voor de klas.
Beetje rare uitleg maar hopelijk snappen jullie het :j

Anoniem

Re: Vanuit de ogen van een docent(of juf/meester)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:18

Hahaha, jij wil weten hoe je je beurt in de klas kan ontlopen. :D
Mooi verpakt. _O-

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:18

KoudbloedKim schreef:
Hahaha, jij wil weten hoe je je beurt in de klas kan ontlopen. :D
Mooi verpakt. _O-

Neee O:)
Maar niet alleen hoor :j

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:28

Ik kan je zeggen als bijna docent, dat ik rond kijk in de klas. De ene keer geef ik de beurt aan leerlingen die hun vinger op steken en de andere keer geef ik bijvoorbeeld een leerling de beurt die niet zit op te letten. Ik heb er zelf nog geen tactiek voor, maar hoor mijn collega's er ook niet over.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:29

Ligt er maar net aan. Leerlingen waarvan ik weet dat ze goed hun best doen en graag meedoen geef ik geregeld een beurt, want dat motiveert ze om goed hun best te blijven doen. Kletsende leerlingen of niet oplettende leerlingen geef ik ook vaak de beurt, dan schrikken ze weer even wakker. Het is niet echt een tactiek voor. Je moet gewoon blijven opletten ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:30

1 docent geeft je juist de beurt als je hem aankijkt :') vaag :')

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:31

Amandavd schreef:
Ligt er maar net aan. Leerlingen waarvan ik weet dat ze goed hun best doen en graag meedoen geef ik geregeld een beurt, want dat motiveert ze om goed hun best te blijven doen. Kletsende leerlingen of niet oplettende leerlingen geef ik ook vaak de beurt, dan schrikken ze weer even wakker. Het is niet echt een tactiek voor. Je moet gewoon blijven opletten ;)

Haha dit klinkt zo fout :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:34

Ntlie_ schreef:
Ik heb twee jaar de pabo gedaan en had op den duur een docent die zei, dat als je rechtshandig was, je sneller de neiging had om rechts in de klas te kiezen. En hoe meer ik daar op ging letten, hoe meer hij gelijk leek te hebben. Zowel bij mijzelf als bij anderen. Moest mezelf er dus ook af en toe aan herinneren om eerst naar de linkerkant te kijken. :))

Neeee ik zit vaak rechts in de klas :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:34

O het bericht is verdwenen :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:34

Wat ik (vooral in het begin van het jaar) doe, is de namen van alle leerlingen uit de klas op ijsstokjes schrijven. Dan trek ik bij iedere vraag die ik stel een stokje, en degene wiens naam is getrokken is aan de beurt. Leerlingen blijven vaak goed opletten bij dit maniertje, omdat iedereen gekozen kan worden.
Daarnaast vinden ze het ook nog eens leuk! Veel leerlingen vroegen, als ik het een tijdje niet had gedaan: "Mevrouw, wanneer neemt u de ijsstokjes weer mee?". Vond ik toch wel grappig!

Ik ben overigens nog geen bevoegd docent, loop nog stage.

EDIT: Oh ja, en het helpt je dus aan het begin van het jaar ook nog eens met de namen te leren! :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:38

BeSen schreef:
O het bericht is verdwenen :+

Ja had op een verkeerd knopje gedrukt geloof ik. :+

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:39

Dat is een leuk idee marley93. Ga ik denk ik volgend jaar maar eens gebruiken! Zo leer je ook snel alle namen kennen.

Ik denk dat het toch wel per docent verschilt wat ze doen bij het stellen van vragen, want je kan namelijk ook alle leerlingen de beurt geven door gebruik te maken van bijvoorbeeld bordjes. Iedereen denkt dan op dat moment mee en ze moeten hun bordje omhoog doen en er moet iets op staan wat op de vraag slaat. Zo weet je zeker als docent dat de leerlingen mee doen. Of gewoon iets van Socrative of Kahoot gaan doen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:40

De ene keer een leerling die z'n vinger opsteekt, dan een leerling die niet oplet, dan een leerling waarvan ik weet dat hij iets goed uit kan leggen, dan een leerling waarvan ik weet dat hij het moeilijk vindt. Dus de ene keer denk je er niet echt over na, de andere keer wel.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:45

mijn tactiek om niet een beurt te krijgen (want volgens mij doel je daar ook op :P) is opletten doen alsof je geïnteresseerd bent, ook als je dat niet bent. En als een leeraar rond gaat kijken om vragen te stellen nooit hem/haar recht aan kijken maar wel zijn kant op kijken of naar het bord of doen dat je iets noteert.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:48

Gydja schreef:
mijn tactiek om niet een beurt te krijgen (want volgens mij doel je daar ook op :P) is opletten doen alsof je geïnteresseerd bent, ook als je dat niet bent. En als een leeraar rond gaat kijken om vragen te stellen nooit hem/haar recht aan kijken maar wel zijn kant op kijken of naar het bord of doen dat je iets noteert.

Ik doe dit nog altijd op het HBO als ik geen beurt wil, werkt 9 van de 10 keer. :P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:53

Ik ben iemand die graag voot uit werkt en oplettend is maar zelden geeft de leeraar mij een beurt terwel ik het antwoord weet en dan geeft ie kinderen de beurt die kletsen en niet opletten en dan zijn we 5 min verder zonder het juiste antwoord...

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:55

Jaan81 schreef:
De ene keer een leerling die z'n vinger opsteekt, dan een leerling die niet oplet, dan een leerling waarvan ik weet dat hij iets goed uit kan leggen, dan een leerling waarvan ik weet dat hij het moeilijk vindt. Dus de ene keer denk je er niet echt over na, de andere keer wel.

Dit doe ik ook inderdaad.

En bij sommige vragen wil ik meteen een duidelijk antwoord, omdat ik weet dat veel kinderen dit moeilijk vinden. Verkeerde antwoorden brengen de kinderen alleen maar in de war. Dan kies ik dus bewust de slimmere kinderen uit.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:55

Gydja schreef:

Ja dat doe ik ook soms.
En wat ik al zei, daar doel ik deels op. Maar ook wat docenten meemaken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:05

Toen ik nog in het onderwijs werkte, hield ik een lijstje bij van leerlingen die aan de beurt waren geweest. Dat ging overigens compleet onwillekeurig en soms was een leerling 2 x achter elkaar of soms een week niet, etc. Ik keek nooit de klas in, maar werkte dus volgens dat lijstje, dat betekende dus dat de leerlingen mij niet konden beïnvloeden. Soms koos ik wel een leerling uit die echt niet op lette ( ik gaf ook cijfers/ +/-, maar soms ook speciaal een leerling die goed uit kon leggen bij een lastig onderwerp en daarna meteen een die niet had opgelet......

Ik werkte dus niet alfabetisch, niet op rechts of links maar vooral zo dat iedereen regelmatig aan de beurt kwam, al was dat bij de 1 dus soms vaker dan bij de ander; voor de leerlingen dus geen peil op te trekken ;) :o

Overigens koos ik vaak leerlingen die moeite hadden met het vak, ik gaf Engels, omdat ze met een mondeling hun punten iets op konden halen, maar als ze nooit wat leerden kon het ook wel eens een puntje kosten..............

Ik heb overigens nog nooit een leerling een beurt gegeven _/-\o_ , :o , wel mondelinge overhoringen ........... -:)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-05-15 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:06

Haha wat een grappig topic!
Als HogeSchoolstudente wil ik hier toch ook even op reageren. Ik heb namelijk de voorbije jaren een echt tactiek ontwikkeld.
Tip 1: Probeer oogcontact te maken tijdens de uitleg van de docent. Dit geeft je de kans om, als er een vraag gesteld wordt, het oogcontact te verbreken. Zo kom je niet te gretig over, maar ook niet onoplettend
Tip 2: Als er een vraag gesteld wordt je neus snuiten, iets opschrijven,...
Tip 3: Als er een vraag is die je wel weet, steek dan je hand op en geef het antwoord. Zo ben je al aan de beurt geweest en kom je niet onoplettend over
Tip 4:Stel zelf een vraag! Ookal weet je het antwoord al, dan lijk je geïnteresseerd en lijkt het alsof je goed mee bent met de leerstof, maar niet zo goed dat je op alles kan antwoorden.

Veel succes!