Misschien een beetje raar om hier een topic over te openen maar aangezien ik nog nooit in zo'n situatie gestaan heb vind ik het wel prettig om even adviezen in te winnen.
Ik woon in een studentenhuis met drie huisgenoten, op een galerij. Wij hebben hier buren, allemaal oude mensen waar wij zo veel mogelijk rekening mee houden. Geen luide muziek 's avonds, geen gekloot op de galerij zelf en dergelijke. Onze buren aan de ene kant zijn een beetje de 'beheerders' van de galerij. Zij onderhouden de plantjes die op de balustrade zijn en zorgen dat het van tijd tot tijd schoongemaakt wordt. Deze mensen hebben onze reservesleutel en hebben onze katten wel eens gevoerd in tijden van nood. We hebben geen super goede band met ze, mede omdat we een studentenhuis zijn, maar we hebben het regelmatig gehad over het organiseren van een barbecue voor onze drie appartementen (onze buren er ook nog bij).
Nou krijg ik net een kaart in de bus dat de man die er woont met zijn vrouw plots is overleden. Ik ben er zelf nogal van ondersteboven en zoals ik al zei weet ik niet zo goed wat in deze situatie gepast is. Er staat bij dat iedereen vandaag en morgen welkom is om afscheid te kunnen nemen en dinsdag is de begrafenis, waar ook bij staat dat we 'uitgenodigd' zijn. Nou was het sowieso al het idee om vandaag of morgen even langs te gaan met een bloemetje om te laten blijken dat we met haar en haar kinderen en kleinkinderen meeleven, maar wat is verder nog gepast? Aan de ene kant voel ik me bezwaard om niet naar de crematie te gaan, aan de andere kant is het wellicht raar omdat we ze niet super goed kennen.
Misschien dat er Bokkers in dezelfde situatie hebben gezeten die wat kunnen adviseren?

Groetjes
dan is dat inderdaad het beste om te doen denk ik.