Wat is gepast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is gepast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:15

Goedemiddag Bokkers,

Misschien een beetje raar om hier een topic over te openen maar aangezien ik nog nooit in zo'n situatie gestaan heb vind ik het wel prettig om even adviezen in te winnen.

Ik woon in een studentenhuis met drie huisgenoten, op een galerij. Wij hebben hier buren, allemaal oude mensen waar wij zo veel mogelijk rekening mee houden. Geen luide muziek 's avonds, geen gekloot op de galerij zelf en dergelijke. Onze buren aan de ene kant zijn een beetje de 'beheerders' van de galerij. Zij onderhouden de plantjes die op de balustrade zijn en zorgen dat het van tijd tot tijd schoongemaakt wordt. Deze mensen hebben onze reservesleutel en hebben onze katten wel eens gevoerd in tijden van nood. We hebben geen super goede band met ze, mede omdat we een studentenhuis zijn, maar we hebben het regelmatig gehad over het organiseren van een barbecue voor onze drie appartementen (onze buren er ook nog bij).

Nou krijg ik net een kaart in de bus dat de man die er woont met zijn vrouw plots is overleden. Ik ben er zelf nogal van ondersteboven en zoals ik al zei weet ik niet zo goed wat in deze situatie gepast is. Er staat bij dat iedereen vandaag en morgen welkom is om afscheid te kunnen nemen en dinsdag is de begrafenis, waar ook bij staat dat we 'uitgenodigd' zijn. Nou was het sowieso al het idee om vandaag of morgen even langs te gaan met een bloemetje om te laten blijken dat we met haar en haar kinderen en kleinkinderen meeleven, maar wat is verder nog gepast? Aan de ene kant voel ik me bezwaard om niet naar de crematie te gaan, aan de andere kant is het wellicht raar omdat we ze niet super goed kennen.

Misschien dat er Bokkers in dezelfde situatie hebben gezeten die wat kunnen adviseren? :o

Groetjes

Cookies

Re: Wat is gepast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:21

Ik zou zeker gaan als ik de mogelijkheid had. Zeker als je uitgenodigd bent wordt dit heel erg gewaardeerd.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:22

Ik denk dat een bezoekje, een kaartje en bloemetje al heel gepast is.
In mijn ogen is een begrafenis en of crematie toch meer voor de directe familie en aanhang.

Het is gewoon heel netjes dat ze jullie op de hoogte stellen van hun verdriet, maar misschien ook meer om ook aan te geven dat het de komende tijd druk is bij hun thuis, anders gaat dan normaal en bovenal, dat je meneer niet meer ziet.

Zelf zou ik het véél fijner vinden om nog eens extra langs te gaan als de eerste aanloop straks voorbij is.
Gewoon aangeven dat je eventueel wilt en kunt helpen als dat nodig is.
Denk dat deze mensen daar méér aan hebben dan dat jullie tamelijk ongemakkelijk tussen de familie en bekende zitten tijdens de dienst.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:24

Je kunt er ook heen gaan om afscheid te nemen en op de dag van de begravenis een boeket namens jullie laten bezorgen. Dan is het heel duidelijk dat jullie aan ze denken en meeleven.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 30-05-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:25

Als je uitgenodigd bent, dan zou ik zeker gaan als je kan. Bij twijfel altijd gaan. Je kunt het nooit overnieuw doen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:33

Ik denk dat het gepast is om er wel heen te gaan, ik zou niet gaan zelfs respectloos vinden...
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:48

We hebben nu besloten dat we sowieso na de ergste drukte even langs gaan met een bloemetje. Er is nu natuurlijk heel veel naaste familie en het zal wel ontzettend emotioneel zijn (hij is onverwachts overleden) dus nu daarbij gaan zitten voelt ook niet helemaal als het juiste om te doen

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:49

Kan ik begrijpen :) dan is dat inderdaad het beste om te doen denk ik.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:54

Ik zou gewoon kijken wat het beste voor jullie voelt. Een bloemetje/kaartje wordt sowieso al erg gewaardeerd is mijn ervaring.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:35

Emmaa_ schreef:
We hebben nu besloten dat we sowieso na de ergste drukte even langs gaan met een bloemetje. Er is nu natuurlijk heel veel naaste familie en het zal wel ontzettend emotioneel zijn (hij is onverwachts overleden) dus nu daarbij gaan zitten voelt ook niet helemaal als het juiste om te doen

Denk dat dat een goede keuze is.
Ervaring leert ook dat veel mensen die zo iets meemaken enkele weken ná de begrafenis/ crematie in een diep gat vallen van stilte.......voor andere gaat het leven dan al gewoon door.
Denk dat ze heel dankbaar kan zijn om dan een paar fijne buren te hebben.
Niet om de deur plat te lopen, maar gewoon, even een keer extra hoi zeggen en interesse tonen is vaak al genoeg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:51

Ik vind dat niet geheel gepast na de drukste dagen.
Dan is het net of je geen tijd hebt of geen zin.

En van uitstel komt afstel

Zo sowieso een kaart in de bus doen, condoleren en een boeket laten bezorgen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:58

Of je wel of niet naar een begrafenis/crematie gaat is heel persoonlijk.

Een bloemetje en een kaart zoals in de planning staat laat al blijken dat jullie haar steunen.Klaar staan voor later is denk ik belangrijker dan naar de uitvaart gaan.
Maar goed,ook dit is persoonlijk,ik wens jullie veel sterkte,altijd naar dat soort dingen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:06

Als je een rouwkaart krijgt is de situatie anders als je op eigen intiatief gaat

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:11

Gaan, het is voor de nabestaande zo fijn dat ze zien dat er veel mensen om hun geven.

Ik stuur vaak ook 1 maand en 1 jaar na het overlijden een kaartje of een bloemtje want het blijven moeilijke dagen

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:22

IK zou ook zeker gaan. Niemand vindt het leuk om naar een begravenis te gaan maar als iedereen er zo over denkt, komt er dus ook niemand. En juist voor de nabestaanden is het fijn als er veel steun is. Succes!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:34

Ik denk dat als je een uitnoding krijgt dat het zeker gewaardeerd wordt als je komt. Blijkbaar vind de mevrouw het een fijn idee als jullie als naaste buren er ook zijn.

Ik zou ook zeker (juist!) na de weken na de dienst een keer vaker "Hoi" zeggen en je hulp aanbieden. :j

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:37

Bij twijfel zeker gaan! Daar ga je geen spijt van krijgen, maar van niet gaan misschien wel!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:41

Is er geen condoleanceavond? Een perfect moment om je respect te tonen. Wanneer je op de condoleanceavond bent geweest 'mag' je de dag van de uitvaart overslaan.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:41

Persoonlijk zou ik wel naar de begrafenis gaan, zeker omdat je uitgenodigd bent.
Vorig jaar is de vader van iemand waarmee ik in de middelbare school zat gestorven. Ik had het meisje al een jaar niet meer gezien en ben er via via achter gekomen dat haar vader overleden was. Ik had dus geen uitnodiging ontvangen voor de begrafenis maar ben toch gegaan. Het meisje zei na de dienst dat ze het toch zeer op prijs stelde dat ik er was voor haar in die moeilijke tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:43

Er is een kans voor condoleances na de dienst dinsdag. Ik ben er helaas achter gekomen dat ik die dag een zeer belangrijk gesprek heb op school wat ik echt niet kan missen, dus ik moet het aan me voorbij laten gaan.

Heb het ook even met mijn huisgenoten besproken en we hebben collectief besloten dat we woensdag even langs gaan met een mooie bos bloemen en een kaart. Meneer ligt thuis opgebaard en aangezien er vandaag de hele dag erg veel familie over de vloer was voelde het een beetje ongemakkelijk om daar op dit moment langs te gaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:52

Wanneer je ook gaat, het is altijd ongemakkelijk.
Het wordt altijd gewaardeerd als je komt. Dus gewoon gaan.
IK heb ook begrafenissen bijgewoond van mensen die ik niet eens kende, puur voor mijn vriend/vriendin/ etc , dat doe je gewoon.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:59

Wanneer je huisgenoot (genoten) wel naar de begrafenis kunnen, dan zeker gaan. Ik weet uit ervaring dat het voor een nabestaande fijn is om over de dag te praten met iemand die verder van je af staat.

Langs gaan met een bloemetje en kaartje of laten bezorgen zou ik sowieso ook doen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:23

Zou als ze je hebben uitgenodigd toch gaan.