Banenperspectief na diergeneeskunde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xKim97

Banenperspectief na diergeneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 14:10

Hallo,

Ik zit nu in 5 VWO en diergeneeskunde staat zeker wel op nummer 1 voor mij als het gaat om toekomstige studies! Alleen het is algemeen bekend dat er niet zoveel werk in is (al valt dat volgens de uni zelf wel mee :? ) , ik zou graag ervaringen willen horen van afgestudeerden. Ik wil denk ik de richting kleine huisdieren doen, omdat ik groot vee te economisch vind. Paard lijkt me ook leuk om te studeren, maar het beroep paardenarts niet: Als er iets is met een paard weet iedereen die erbij is het beter, ze soms de discussie aan met de dierenarts, dat lijkt me irritant als dat steeds gebeurt. Verder is er in de paarden nog minder werk, heb ik gehoord.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik na mijn studie een studieschuld van 50.000 heb en geen werk als dierenarts kan vinden. Waardoor ik dan vervolgens verplicht wordt om in een slagerij of proefdieren onderzoek mee te gaan werken en dat zie ik absoluut niet zitten. *Worst case scenario I know :P *

Een andere baan dan dierenarts is niet perse een probleem, er wordt ook wel eens gepraat over voederbedrijven (dat lijkt me opzich best leuk), of 'de overheid', alleen heb ik niet echt een idee van wat ik me daarbij moet voorstellen..

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

EllyC

Re: Banenperspectief na diergeneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:16

Ik weet van een kennis die dan graag bij voorkeur in de koeien wilde echt jaren na haar studie op zoek is geweest naar een baan.
uiteraard heeft ze in het begin alles aangepakt en is het hele land doorgezworven.
Uiteindelijk geëindigd in Groningen in de koeien.
Begreep dat het ook niet best betaald.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:23

Ik heb net dezelfde twijfels als jij, zit ook in het 5de en wil heel graag dierengeneeskunde gaan doen, maar je hoort zo veel over dat ze met te veel zijn en er te weinig werk is...
Ik heb veel gehad aan de infobrouchures van universiteiten, daar stond ook o.a. in uitgelegd welke beroepen er allemaal mogelijk zijn met je diploma. Voor 'de overheid' werken wil zeggen dat je voornamelijk veebedrijven (of soms zelfs vlees :( ) controleert en test (worden de dieren goed gehouden, voldoet dit en dat aan de voorwaarden bvb). Wat nieuw voor me was is dat je ook kunt gaan 'onderzoeken', net zoals in de chemie en fysica. Je wordt hier ook voor betaald natuurlijk :)
Ook denk ik zelf dat dingen zoals ostheopathie, chiropractie,... nu ook beginnen toegepast te worden op dieren, dus als je zoiets erbij neemt dat dat ook wel zal helpen.

Informeer je dus goed bij universiteiten daarover, dat helpt! Verder volg ik dit topic ook graag voor meer info ;)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:44

Ptje007 schreef:
Ik heb net dezelfde twijfels als jij, zit ook in het 5de en wil heel graag dierengeneeskunde gaan doen, maar je hoort zo veel over dat ze met te veel zijn en er te weinig werk is...
Ik heb veel gehad aan de infobrouchures van universiteiten, daar stond ook o.a. in uitgelegd welke beroepen er allemaal mogelijk zijn met je diploma. Voor 'de overheid' werken wil zeggen dat je voornamelijk veebedrijven (of soms zelfs vlees :( ) controleert en test (worden de dieren goed gehouden, voldoet dit en dat aan de voorwaarden bvb). Wat nieuw voor me was is dat je ook kunt gaan 'onderzoeken', net zoals in de chemie en fysica. Je wordt hier ook voor betaald natuurlijk :)
Ook denk ik zelf dat dingen zoals ostheopathie, chiropractie,... nu ook beginnen toegepast te worden op dieren, dus als je zoiets erbij neemt dat dat ook wel zal helpen.

Informeer je dus goed bij universiteiten daarover, dat helpt! Verder volg ik dit topic ook graag voor meer info ;)

Ik ben bij de open dagen geweest (Antwerpen en Utrecht) maar vooral in Utrecht geven ze een beetje een gekleurd beeld. Veebedrijven controleren lijkt me op zich ook best oke. Zo lang ik maar niet dagelijks in de slagerij loop, er is een reden dat ik liever geen vlees eet. Maar als je gaat kijken naar wie er rondlopen op zo een open dagen eh, ik denk niet dat daar iemand loopt met het idee 'ik ga diergeneeskunde studeren, zodat ik later lekker net vermoorde dieren kan controleren, yeah, leuk!' Maar toch zijn er mensen die dat nu wel doen, ik denk dat dat mensen zijn die geen andere baan konden vinden en dan maar dit gingen doen. En zo wil ik zeg maar niet eindigen om het even dramatisch te zeggen haha.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:44

jury schreef:
Ik weet van een kennis die dan graag bij voorkeur in de koeien wilde echt jaren na haar studie op zoek is geweest naar een baan.
uiteraard heeft ze in het begin alles aangepakt en is het hele land doorgezworven.
Uiteindelijk geëindigd in Groningen in de koeien.
Begreep dat het ook niet best betaald.

Dat verbaast me eigenlijk wel, ik had het idee dat in groot vee nog wel werk was eigenlijk..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:50

Ik heb zelf jammergenoeg de opleiding niet kunnen voltooien, maar kan je wel wat ervaringen van medestudenten meegeven.
Sowieso is het heel erg afhankelijk van wat je precies wil gaan doen. Het grootste deel begint aan de studie om praktiserend dierenarts te worden, terwijl daar dus niet genoeg banen voor zijn. Als je ook wel andere functies wil gaan doen, is je banenkans al vele malen groter. Wat die precies inhouden kan ik je niet vertellen, maar het schijnt gevarieerd te zijn en qua salaris ook veeeeeel boeiender dan praktiserend DA. Overheid is een optie, voedselindustrie (in alle lagen, van slachterij tot bestuur), onderzoek etc.

Alle studiegenoten waar ik nog contact mee heb zijn wel de praktijk in gegaan, met wisselend succes. De uitblinkers hebben mooie banen (2 zelfs als dierentuindierenarts!) maar de meeste hebben de eerste jaren alles aangegrepen wat kon en dat betekent vaak tijdelijke contracten wegens zwangerschapsverlof e.d. Daar doe je dan de nodige ervaring mee op, komt wat meer in het wereldje terecht en krijgt zo meer kans op een vaste baan die vaak uit die tijdelijke banen voortvloeien. Ik ken er best een paar die na een jaar of 5 wel een stabiele basis hebben gevonden.
Hou er ook rekening mee dat het oude beeld van een eigen praktijk erg achterhaald is. Praktijken worden steeds groter en het is zeer aannemelijk dat je in loondienst terecht komt (wat geen vetpot is). Tenzij je veel geld en/of connecties hebt of jarenlang ervaring en jezelf opgewerkt.

Mijn mening: als het is wat je wil, moet je er voor gaan. Baangarantie heb je nooit, maar vanwege de loting is er ook geen enorm overschot aan dierenartsen. Het grootste probleem is dat bijna iedereen praktiserend arts wil worden en met geen ervaring kom je dan wel wat lastig aan het werk, vooral als je ook nog gebonden bent aan een regio. Ben je minder kritisch, dan lukt het wel.
Oh behalve als paardenarts, daar is wel echt een overschot aan. Toen ik nog studeerde werd die richting ook heeeeeeel extreem ontmoedigd, want toen waren er al teveel en er is veel belangstelling voor. Is dat niet je absolute droom (en dat lijkt zo) dan moet je die richting zeker niet kiezen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:00

Je zou bij de universiteiten die je aanstaan eens moeten vragen om hun alumni bestand. Dit bestand geeft weer hoe het hun afgestudeerden is vergaan op carrière gebied. Het is daardoor informatiever en eerlijker dan wat een universiteit op de open dag zegt over toekomstperspectief.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 17:08

Zwerte schreef:
Ik heb zelf jammergenoeg de opleiding niet kunnen voltooien, maar kan je wel wat ervaringen van medestudenten meegeven.
Sowieso is het heel erg afhankelijk van wat je precies wil gaan doen. Het grootste deel begint aan de studie om praktiserend dierenarts te worden, terwijl daar dus niet genoeg banen voor zijn. Als je ook wel andere functies wil gaan doen, is je banenkans al vele malen groter. Wat die precies inhouden kan ik je niet vertellen, maar het schijnt gevarieerd te zijn en qua salaris ook veeeeeel boeiender dan praktiserend DA. Overheid is een optie, voedselindustrie (in alle lagen, van slachterij tot bestuur), onderzoek etc.

Alle studiegenoten waar ik nog contact mee heb zijn wel de praktijk in gegaan, met wisselend succes. De uitblinkers hebben mooie banen (2 zelfs als dierentuindierenarts!) maar de meeste hebben de eerste jaren alles aangegrepen wat kon en dat betekent vaak tijdelijke contracten wegens zwangerschapsverlof e.d. Daar doe je dan de nodige ervaring mee op, komt wat meer in het wereldje terecht en krijgt zo meer kans op een vaste baan die vaak uit die tijdelijke banen voortvloeien. Ik ken er best een paar die na een jaar of 5 wel een stabiele basis hebben gevonden.
Hou er ook rekening mee dat het oude beeld van een eigen praktijk erg achterhaald is. Praktijken worden steeds groter en het is zeer aannemelijk dat je in loondienst terecht komt (wat geen vetpot is). Tenzij je veel geld en/of connecties hebt of jarenlang ervaring en jezelf opgewerkt.

Mijn mening: als het is wat je wil, moet je er voor gaan. Baangarantie heb je nooit, maar vanwege de loting is er ook geen enorm overschot aan dierenartsen. Het grootste probleem is dat bijna iedereen praktiserend arts wil worden en met geen ervaring kom je dan wel wat lastig aan het werk, vooral als je ook nog gebonden bent aan een regio. Ben je minder kritisch, dan lukt het wel.
Oh behalve als paardenarts, daar is wel echt een overschot aan. Toen ik nog studeerde werd die richting ook heeeeeeel extreem ontmoedigd, want toen waren er al teveel en er is veel belangstelling voor. Is dat niet je absolute droom (en dat lijkt zo) dan moet je die richting zeker niet kiezen.

Dankje voor het uitgebreide antwoord! Ik hoef niet per definitie dierenarts te worden, al is dat wel een van de opties die me erg leuk lijkt. Maar ik ken ook iemand die terecht is gekomen in het ontwikkelen van veevoer, zo iets lijkt me ook leuk. Onderzoek vind ik ook interessant, alleen heb ik het niet zo op proefdieren als dat niet noodzakelijk is. (niet noodzakelijk naar mijn mening) en je werkt met onderzoek denk ik wel al snel met proefdieren.

Dat 2 mensen die je kent dierenarts in een dierentuin zijn is wel echt bijzonder! Op de open dag van UU vroegen ze hoeveel mensen dierentuindierenarts wilden worden, nou dat waren er meer dan dat er nu in heel Nederland aan het werk zijn. :') Ik heb er niet zo een probleem mee om niet in deze regio te blijven, als er ergens anders werk is vind ik het prima. Ik vind het niet zo erg dat het oude beeld van een dierenarts per praktijk aan het verdwijnen is. Op deze manier heb je niet elk weekend weekenddienst en is er de mogelijkheid om bv een dagje weg te gaan zonder na te denken over je praktijk waar jij de enige bent die er kan zijn bij noodgevallen. Het maakt me niet zo veel uit als ik hier niet rijk mee wordt, het beroep lijkt me leuk, dat bespaart weer op dagjes uit omdat ik mn werk zo verschrikkelijk vind. +:)+ Ik kijk wel ongeveer mijn hele jeugd al uit naar het moment dat ik betaald werk heb, zodat ik eindelijk mijn echte eigen paard kan kopen. Ik hoop dat dat uiteindelijk wel een optie is, wordt misschien een kleintje, scheelt weer in de kosten voor het voer haha.

Zo te horen kan ik paardenarts het beste helemaal van mn lijstje schrappen, het is inderdaad niet zo dat ik dat perse wil worden. Het lijkt me wel interessant om erover te leren, maar dat doe ik toch wel in de bachelor dan. Ik heb trouwens wel gehoord dat ze in België over 2 jaar wel een loting studie ervan gaan maken (als ik het goed begrepen heb kan ik dan dus nog wel net zonder loting daar studeren) Dus dat scheelt wel weer aan concurrentie. ;) In dat geval blijven de 225 plekken in Utrecht nog over, waar een deel verplicht groot vee van gaat doen.

Wat was de reden dat jij gestopt bent, als je dat wil vertellen?

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 17:14

Basilicium schreef:
Je zou bij de universiteiten die je aanstaan eens moeten vragen om hun alumni bestand. Dit bestand geeft weer hoe het hun afgestudeerden is vergaan op carrière gebied. Het is daardoor informatiever en eerlijker dan wat een universiteit op de open dag zegt over toekomstperspectief.

Oo daar had ik nog nooit van gehoord, ik wist niet dat zoiets bestond! Op de site staat wel iets over hoeveel mensen aan het werk zijn, even opzoeken .. ah gevonden:

Arbeidskansen
Het percentage Utrechtse dierenartsen dat een baan heeft is 97%.

Eerste baan
Een afgestudeerde dierenarts vindt gemiddeld na 1,3 maanden zijn eerste betaalde baan.

Startsalaris
Het gemiddeld startsalaris van Utrechtse dierenartsen is 2380 euro bruto per maand. Het gemiddelde startsalaris van alle academici in Nederland ligt op 2484 euro bruto per maand.

Hier staat dat 97% een baan heeft, maar niet hoeveel % daarvan bij de mac werkt oid. Staat dat wel in dat alumni bestand? Voor de tijd tot 1e baan hetzelfde? En het startsalaris is hier ook naar boven afgerond maar goed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:33

ED -> STW

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:47

Qua onderzoek kan je ook denken aan juist het ontwikkelen van alternatieven voor dierproeven. Volgens mij krijg je daar idd wel snel mee te maken, alhoewel er ook zat onderzoek in de buitenwereld plaats vind. Vleermuizen tellen en dat soort zaken.

Het is zeker bijzonder dat ik 2 dierentuindierenartsen ken. Nou waren dat ook echte uitblinkers en hun hele studie bezig met bijzondere dieren. Toevallig waren er een paar oude artsen aan het werk in die wereld die tegen hun pensioen aanliepen, dus vers bloed was nodig. Nu is die wereld wel weer vol geloof ik want het zijn er idd maar een handjevol. Maar het maakt wel duidelijk dat bijzondere talenten echt wel aan het werk komen. En met veel motivatie kom je ver! En netwerken uiteraard.

Iedereen die ik ken had trouwens idd snel een baan gevonden, ook al waren die bijna altijd dus tijdelijk. En dat is volgens mij ook een belangrijke reden waarom er geklaagd wordt over de baankans: je begint de eerste jaren gewoon helemaal onderaan en moet niet verwachten dat je een vaste baan op een leuke plek hebt. Het is bikkelen om die plek te krijgen.

Hoe het zit met het alumnibestand weet ik niet. Kan me goed voorstellen dat ze het graag positiever doen lijken dan het is.
Wat betreft dat startsalaris, dat is nog niet eens zo beroerd. Punt is echter wel dat je niet hogerop komt, tenzij je je inkoopt in een maatschap oid. Je salaris stijgt wel, maar je hebt gewoon geen promotiekansen en niet de bijbehorende salarisstijgingen die in de meeste academische beroepen WEL gebeuren. Je blijft dus meestal hangen op zo'n salaris.

Ik ben ermee gestopt omdat ik psychisch teveel in de knoop zat en een dieptepunt had bereikt. Eerst een jaar pauze voor therapie en in dat jaar ben ik gaan beseffen en accepteren dat het beroep voor mij te zwaar is. Ik heb nogal wat beperkingen zoals stressbestendigheid en dat zijn nogal belangrijke zaken voor dit beroep. Daarom heb ik met pijn in mn hart na 6 jaar knokken (en 2/3 van mn doctoraal binnen....) moeten beslissen om ermee te stoppen. Ik vond de studie geweldig en het blijft mn droombaan, maar de praktijk is voor mij gewoon te hard.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 18:30

Zwerte schreef:
Qua onderzoek kan je ook denken aan juist het ontwikkelen van alternatieven voor dierproeven. Volgens mij krijg je daar idd wel snel mee te maken, alhoewel er ook zat onderzoek in de buitenwereld plaats vind. Vleermuizen tellen en dat soort zaken.

Het is zeker bijzonder dat ik 2 dierentuindierenartsen ken. Nou waren dat ook echte uitblinkers en hun hele studie bezig met bijzondere dieren. Toevallig waren er een paar oude artsen aan het werk in die wereld die tegen hun pensioen aanliepen, dus vers bloed was nodig. Nu is die wereld wel weer vol geloof ik want het zijn er idd maar een handjevol. Maar het maakt wel duidelijk dat bijzondere talenten echt wel aan het werk komen. En met veel motivatie kom je ver! En netwerken uiteraard.

Iedereen die ik ken had trouwens idd snel een baan gevonden, ook al waren die bijna altijd dus tijdelijk. En dat is volgens mij ook een belangrijke reden waarom er geklaagd wordt over de baankans: je begint de eerste jaren gewoon helemaal onderaan en moet niet verwachten dat je een vaste baan op een leuke plek hebt. Het is bikkelen om die plek te krijgen.

Hoe het zit met het alumnibestand weet ik niet. Kan me goed voorstellen dat ze het graag positiever doen lijken dan het is.
Wat betreft dat startsalaris, dat is nog niet eens zo beroerd. Punt is echter wel dat je niet hogerop komt, tenzij je je inkoopt in een maatschap oid. Je salaris stijgt wel, maar je hebt gewoon geen promotiekansen en niet de bijbehorende salarisstijgingen die in de meeste academische beroepen WEL gebeuren. Je blijft dus meestal hangen op zo'n salaris.

Ik ben ermee gestopt omdat ik psychisch teveel in de knoop zat en een dieptepunt had bereikt. Eerst een jaar pauze voor therapie en in dat jaar ben ik gaan beseffen en accepteren dat het beroep voor mij te zwaar is. Ik heb nogal wat beperkingen zoals stressbestendigheid en dat zijn nogal belangrijke zaken voor dit beroep. Daarom heb ik met pijn in mn hart na 6 jaar knokken (en 2/3 van mn doctoraal binnen....) moeten beslissen om ermee te stoppen. Ik vond de studie geweldig en het blijft mn droombaan, maar de praktijk is voor mij gewoon te hard.

Jammer dat je na 6 jaar toch moest stoppen, weet je al wat je nu gaat doen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:05

In Gent heeft er iemand een thesis over geschreven (denk 2009). Dan wel specifiek over afgestudeerden van Gent maar in Nederland is het niet veel erger (of beter) dan in België.
Misschien staat die ondertussen openbaar op internet en anders ligt die zeker ter inzage in de bibliotheek van de faculteit.
Meesten bleken idd best snel werk te vinden, maar vaak tijdelijk/halftijds en niet altijd een geweldig loon.

Het James Herriot idee onder eigen kerktoren is idd niet meer van deze tijd. In België wordt er vaak bijgeklust in het slachthuis of het favv naast eigen praktijk.
In het onderzoek werken kan best interessant zijn.
Op zich is er wel werk te vinden maar practiserend dierenarts in gezelschapsdieren is niet de makkelijkste optie op dat gebied.