Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:41

Ik kom zojuist dit artikel tegen en ik sta met mijn bek vol tanden. Het zal toch niet waar zijn?! Ik zal vast niet de enige zijn die nog maar amper naar de dokter gaat uit angst voor doorverwijzingen en hoge rekeningen (eigen risico) maar dit?! :oo Schandalig! Wat een rare praktijken.. Maar naast voor de "gewone mens". Wat moeten chronisch zieke mensen die regelmatig een bezoekje aan de huisarts moeten brengen? Dat is gewoon niet te doen!

Hebben al meer mensen hier iets over gehoord?

Nagini

Re: Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:47

Er staat toch dat er nu een conflict is en ze proberen er uit te komen?
Ze hebben nog 7 maanden.. dus ik denk dat het wel mee zal vallen en tegen die tijd is opgelost.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:50

Ik ga er van uit dat het zo'n vaart niet zal lopen. Dit gaat uiteindelijk gewoon opgelost worden, belangen zijn veel te groot. Je moet dit bericht ook vooral zien als lobby...

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:50

Als de huisarts straks niet meer vergoed wordt door de zorgverzekering zullen denk ik veel mensen in de problemen komen. Niet iedereen kan een huisarts bezoek zelf betalen (waaronder ik), waardoor zij niet meer naar de huisarts zullen gaan als ze ergens last van hebben. Dit is natuurlijk eigenlijk geen optie, dus ik denk niet dat ze dit erdoorheen krijgen, dat zou te bizar voor woorden zijn. :=

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:52

Nagini schreef:
Er staat toch dat er nu een conflict is en ze proberen er uit te komen?
Ze hebben nog 7 maanden.. dus ik denk dat het wel mee zal vallen en tegen die tijd is opgelost.

Dat begrijp ik. Maar zodra verzekeringen en de overheid geld ruiken hier in Nederland word ik tegenwoordig een beetje paniekerig :')

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:53

En de premies gaan zeker weer alleen maar omhoog? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:54

Oud nieuws. Gaat inderdaad om een conflict waarin huisartsen minder vergoed krijgen en meer moeten doen.
Verder is ook de privacy een heet hangijzer. Huisarts moet nl aan de zorgverzekeraar zijn aantal behandelingen gaan verantwoorden en aan welke patiënt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:55

PureSG schreef:
Als de huisarts straks niet meer vergoed wordt door de zorgverzekering zullen denk ik veel mensen in de problemen komen. Niet iedereen kan een huisarts bezoek zelf betalen (waaronder ik), waardoor zij niet meer naar de huisarts zullen gaan als ze ergens last van hebben. Dit is natuurlijk eigenlijk geen optie, dus ik denk niet dat ze dit erdoorheen krijgen, dat zou te bizar voor woorden zijn. :=

Veel mensen kunnen het eigen risico ook niet betalen, en dit is ook gewoon doorgezet. Heel veel medicijnen worden niet meer vergoed waardoor mensen dit gebruik noodgedwongen stopzetten, terwijl ze het wel nodig zijn...

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:55

Tjaaa niet naar de dokter gaan uit angst voor hoge kosten is iets wat ik echt niet kan begrijpen. Nu moet je misschien een keer een onderzoekje laten doen om erger te voorkomen of helemaal te genezen. En ja misschien moet je daar wat voor betalen. Maar zorgontwijkendgedrag gaat er alleen maar voor zorgen dat de zorg duurder gaat worden. Als je maar blijft uitstellen met naar de dokter gaan en het gaat niet vanzelf over, dan is de uiteindelijke oplossing (of misschien is die er al niet meer omdat er te lang gewacht is) een stuk duurder dan dat ene onderzoekje wat je bv een jaar geleden had kunnen laten doen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:56

Ik weet niet hoe het gaat lopen. We zullen zien hoe het afloopt.

Neem als voorbeeld het zetten van een spiraal. Hoe vaak ik niet hoor ja ik ben bij de huisarts geweest en die kon het spiraaltje niet zetten. Daardoor moet ik nu een nieuwe kopen krijg ik dat vergoed? Let op in zeg in het algemeen!!! Er zijn maar heel weinig huisartsen die hem zo waar kan zetten. 7 van de 10 mensen die ik spreek wordt alsnog doorverwezen naar de gyn omdat het huisarts het verpest. De overige 3 durven het niet meer. Vind je het gek dat zorgverzekeraars daar ook contracten voor willen hebben, degene met het contract die voldoen aan verschillende eisen, hoe veel succes hoe is de medische kwaliteit hoeveel zet de huisarts per jaar en ga zo maar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:01

Nedra schreef:
Tjaaa niet naar de dokter gaan uit angst voor hoge kosten is iets wat ik echt niet kan begrijpen. Nu moet je misschien een keer een onderzoekje laten doen om erger te voorkomen of helemaal te genezen. En ja misschien moet je daar wat voor betalen. Maar zorgontwijkendgedrag gaat er alleen maar voor zorgen dat de zorg duurder gaat worden. Als je maar blijft uitstellen met naar de dokter gaan en het gaat niet vanzelf over, dan is de uiteindelijke oplossing (of misschien is die er al niet meer omdat er te lang gewacht is) een stuk duurder dan dat ene onderzoekje wat je bv een jaar geleden had kunnen laten doen.

Kan je vertellen dat er hele volksstammen zijn die hun ER absoluut niet kunnen ophoesten ook al zou dat aangeboden worden om in delen te betalen.
Bijstand/OIAW is geen vetpot en een grote groep medicijnen zijn nu al uit het pakket gehaald(magistrale recepten oa). Houdt in dat mensen dit zelf moeten betalen wat soms 100 euro per maand is en wat de Bijstand echt niet bijlegt en Belastingdienst doet ook niet meer mee.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 11:01

Nedra schreef:

Tsja, als je die hoge kosten niet kan dragen omdat je al amper rond kan komen en dat zorg zoeken dus betekend dat in de schulden komt... Ik vind het niet gek. 375 euro is voor de meeste misschien niet veel, maar als je jeugdloon verdiend (zoals ik bijvoorbeeld 7,50 per uur voor keihard ploeteren) en je daar ook al je vaste lasten van moet betalen dan is het gewoon niet te doen. Dan ben je blij als je eind van de maand 20 euro over houd, ook al werk je nog zo veel.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:05

Hier ook iemand die het niet meer kam ophoesten en dus maar minder gaat.. Simpel omdat ik met mijn loon 56 uur moet werken om alleen al eigen risico te betalen.. waar ik helaas tot aan de max zit.. Vermoed niet dat de huisarts ook naar eigen risico gaar, maar wel dat ze nog minder mogen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:18

Vorig jaar heb ik 'noodgedwongen' een operatie moeten ondergaan. Bam, weg eigen risico, geld dat ik niet heb en maar met moeite kan afbetalen. Eigenlijk is een tweede operatie nodig, maar ik heb simpelweg het geld niet voor het eigen risico. Toch maar medicijnen gekregen, maar ook hier krijg ik weer rekeningen van binnen. Dan maar geen medicijnen.

Maarja, mijn eigen risico voor dit jaar ben ik ook al kwijt door spoedeisende hulp en ct-scan. Dat zal ook wel niet goedkoop zijn vrees ik en ik huiver nu al voor die rekening!

Als ze nu ook nog eens de huisarts 'eruit gooien', zie ik geen dokter weer in mijn leven, tenzij ik een goed betaalde baan krijg. Ben echt geen watje en ging al bijna nooit naar de huisarts, maar die drempel wordt stukken groter als ik wel eens moet. Belachelijk!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:21

Cubone schreef:
Dat begrijp ik. Maar zodra verzekeringen en de overheid geld ruiken hier in Nederland word ik tegenwoordig een beetje paniekerig :')

Dit gaat er niet om dat de overheid mensen meer zelf wil laten betalen, maar dat huisartsen het niet eens zijn met de huidige regelingen en daarom dreigen de contracten met verzekeraars niet te ondertekenen, wat als gevolg zou hebben dat een huisartsbezoek niet meer (volledig) wordt vergoed. Het probleem is dat huisartsen ontzettend veel administratie moeten bijhouden van de verzekeraars/overheid, en daardoor steeds minder tijd voor patiënten hebben. Het is dus juist goed dat ze protesteren, want dat doen ze in het belang van jou en mij. Zodat ze betere zorg kunnen bieden en onze privacy niet onnodig hoeven te schaden. En het is voor niemand (patiënten, huisartsen, verzekeraars, én overheid) wenselijk dat huisartsenzorg niet meer vergoed wordt, dus dat zal zo'n vaart niet lopen. Er komt echt wel een fatsoenlijke oplossing.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:23

Joh, je gezondheid gaat toch wel voor een paar centen?!

Ik kan niet begrijpen dat mensen een schuld/lening niet over hebben voor hun eigen gezondheid.

kohtje

Re: Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:25

Ik kan me niet voor stellen dat mensen geen potje hebben van zeg 400 euro. Dan maar tijdelijk een bij baantje .

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:27

kohtje schreef:
Ik kan me niet voor stellen dat mensen geen potje hebben van zeg 400 euro. Dan maar tijdelijk een bij baantje .

Tsja naast een fulltime studie werk ik al veel.. Maar met 6,60 per uur schiet het niet op.. Moet ik dan nog een baan erbij nemen?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:28

antje_vip schreef:
PureSG schreef:

Veel mensen kunnen het eigen risico ook niet betalen, en dit is ook gewoon doorgezet. Heel veel medicijnen worden niet meer vergoed waardoor mensen dit gebruik noodgedwongen stopzetten, terwijl ze het wel nodig zijn...

Dat begrijp ik, en dat is ook erg sneu. Maar als hier bovenop nog eens zou komen dat je de huisarts zelf moet betalen, de gevolgen zijn dan imo niet te overzien. Op deze manier worden mensen van medische zorg onthouden, waar, in mijn ogen, iedereen recht op zou moeten hebben. En ik begrijp dat ze het recht van medische zorg behouden, maar als je het niet (meer) kan betalen, kan je ook de zorg niet meer krijgen.

edit; ik heb geen potje van 400 euro Kohtje, tijdelijk een baantje is niet voor iedereen een optie. Ik heb een wajong uitkering omdat, ik ben afgekeurd bijvoorbeeld. Ik heb verder gewoon dezelfde vaste lasten als een ieder ander, maar er blijft te weinig over om een dergelijk potje aan te leggen.
Het is niet zo simpel als dat je stelt, niet voor iedereen.

Nogmaals, als dit bericht inderdaad klopt, en de huisarts valt straks onder je eigen kosten, zou ik dat te bizar voor woorden vinden.

Edit 2: verpeste m'n 1e edit :+
Laatst bijgewerkt door PureSG op 30-05-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:29

Nagini schreef:
Joh, je gezondheid gaat toch wel voor een paar centen?!

Ik kan niet begrijpen dat mensen een schuld/lening niet over hebben voor hun eigen gezondheid.

Makkelijk gezegd dan gedaan. Je moet keuzes maken. Ik moet al maanden naar een mondhygiënist maar omdat het maar voor een deel vergoed word en je vaak honderden euro's kwijt bent aan je gezondheid kies je toch voor eten. Sommige mensen hebben het niet breed.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:31

Ik wil mijn (werkende) leven niet beginnen met een schuld. Ik heb al een mega studieschuld waar ik mee kan leven, maar om op mijn gewone rekening ook een schuld op te bouwen, of überhaupt een schuld opbouwen zie ik echt niet zitten. Ik betaal me al blauw aan de zorgpremie zelf en dan wordt er nog niets vergoed. Het is dat een zorgverzekering verplicht is, maar anders had ik het wel geweten!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:34

Dani, helemaal eens. Ik snap het protest van de huisartsen heel goed en er komt uiteindelijk gewoon een fatsoenlijke oplossing. Linksom of rechtsom. Ik snap nooit zo goed dat er bij dit soort dingen altijd direct geroepen wordt dat 'de overheid geld ruikt'. Hebben jullie enig idee wat de zorg die je krijgt kost????

Ik moest ook even slikken toen ik vorige week mijn eigen risico voor 2015 overmaakte, maar ik bekijk het toch echt van de andere kant. Ik heb zelden iets, maar vier weken geleden heb ik mijn schouder heel lelijk gebroken op vakantie. Resultaat - ziekenhuisopname op Ibiza, operatie, repatriëring (met 2 vliegtuigstoelen, 1 voor mijzelf en 1 voor mijn mitella), en waarschijnlijk de rest van het jaar intensieve fysio om de boel in beweging te krijgen. Ik wil niet eens weten wat de werkelijke kosten daarvan zijn. Dan is het bedrag dat ik maandelijks betaal aan de verzekering en het eigen risico dat ik net heb overgemaakt een schijntje. Overigens ben ik tijdens mijn ziekenhuisopname 2x per dag gebeld door de verzekeraar hoe het ging, hebben zij alles geregeld met de reisverzekering voor de terugvlucht en heb ik nergens omkijken naar gehad. Dus ja, het is allemaal heel veel geld wat je moet neertellen, maar op mij verdient de verzekering helemaal niets in 2015....

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:37

Leffroi schreef:
Ik wil mijn (werkende) leven niet beginnen met een schuld. Ik heb al een mega studieschuld waar ik mee kan leven, maar om op mijn gewone rekening ook een schuld op te bouwen, of überhaupt een schuld opbouwen zie ik echt niet zitten. Ik betaal me al blauw aan de zorgpremie zelf en dan wordt er nog niets vergoed. Het is dat een zorgverzekering verplicht is, maar anders had ik het wel geweten!

Je wilt je werkende leven dus niet beginnen met een schuld? Dan is het heel verstandig om jezelf niet te verzekeren. Is je schuld na een dringende ziekenhuisopname en een revalidatietraject rond de €50.000 in plaats van €400. Ik denk dat het heel goed is dat we verplichte zorgverzekeringen hebben....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:44

Leffroi schreef:
Vorig jaar heb ik 'noodgedwongen' een operatie moeten ondergaan. Bam, weg eigen risico, geld dat ik niet heb en maar met moeite kan afbetalen. Eigenlijk is een tweede operatie nodig, maar ik heb simpelweg het geld niet voor het eigen risico. Toch maar medicijnen gekregen, maar ook hier krijg ik weer rekeningen van binnen. Dan maar geen medicijnen.

Maarja, mijn eigen risico voor dit jaar ben ik ook al kwijt door spoedeisende hulp en ct-scan. Dat zal ook wel niet goedkoop zijn vrees ik en ik huiver nu al voor die rekening!

Als ze nu ook nog eens de huisarts 'eruit gooien', zie ik geen dokter weer in mijn leven, tenzij ik een goed betaalde baan krijg. Ben echt geen watje en ging al bijna nooit naar de huisarts, maar die drempel wordt stukken groter als ik wel eens moet. Belachelijk!

Als je het eigenrisico toch al kwijt bent van dit jaar dan juist nu alles laten uitvoeren wat nog nodig is. Zo doe ik dat ook, dit jaar alles zoveel mogelijk laten doen zodat ik de kosten juist niet over meer jaren uitsmeer. Operatie aan voet en waarschijnlijk nog eentje aan mijn heup. Alles in 1 jaar is maar 1x het eigenrisico.

Pubers vlak voor hun 18e nog even goed door de tandarts laten bekijken zodat ze als ze 18 worden een volledig gezond gebit hebben en geen extra kosten hoeven te verwachten als het niet meer vergoed wordt.
Tandarts verzekering is sowieso niet zo slim(behalve als je echt een verrot gebit hebt), je betaalt minimaal de helft van de maximale jaarvergoeding aan premie. 2 jaar zonder gaatjes en je bent goedkoper uit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:45

Juist goed dat de huisartsen massaal een vuist maken tegen de verzekeraars. Het is de enige manier om iets af te dwingen. En de verzekering moet toch wel vergoeden al hebben de huisartsen geen contract.