tranen, breakups & liefdesverdriet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:56

MarcoBorsato schreef:
Daten betekent toch niet je onafhankelijkheid opzeggen of op zoek gaan naar liefde? Het is gewoon een leuke afleiding. Andere mensen zijn verantwoordelijk voor zichzelf hoor, als die jongen verliefd is, is dat niet Marlinde's probleem. Gewoon vriendelijk afwijzen.

Een breakup is zelden rechtlijnig en ik snap best dat het contact heen en weer gaat. Nee, is niet slim en ik denk dat Marlinde ook wel weet dat het niet handig. Maar dat zal vanzelf beter worden.


Ja, tuurlijk, je kan daten zien als afleiding. Je kan alles zien als afleiding, een bezigheid, gewoon voor de fun. En als die ander dan verliefd wordt afwijzen. En verder afleiding, aandacht en ego boost zoeken. Ook al is die ander verantwoordelijk voor zichzelf, dat is toch ook niet zo rechtlijnig? Weet die persoon dat het puur voor wat afleiding is? Geef je dan niks om het gevoel dat je bij die ander teweeg brengt? Is de eigen afleiding dan belangrijker dan hoe die zich voelt? Ik zou daar zelf moeite mee hebben maar dat zal dan wel aan mij liggen vermoed ik, misschien is het ok om op dat moment enkel aan jezelf te denken.
Dat een breakup niet heel rationeel en rechtlijnig verloopt en iedereen er anders mee omgaat snap ik wel. Dat je op die momenten ook soms vanuit vreemde hoek oprechte vriendschap ontdekt is ook wel waar. Soms zijn het mensen waar je dat niet direct van verwacht die er zijn voor jou. En dat is idd heel fijn.

Anoniem

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:00

dus omdat je enkel afleiding zoekt ben je opeens verplicht om met iemand in een relatie te duiken omdat je de ander anders pijn doet? :+ Vind dat een hele kromme redenering. Als je wel serieus date wijs je toch ook mensen af die wellicht heel veel voor je voelen? Vind dat je iets heel gevaarlijks zegt hier.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:00

Nee hoor, dat ligt niet aan jou, wij staan daar anders in. Ik zie daten niet als een belofte tot een relatie. Ik kan ook heel goed seks hebben zonder verliefd te zijn of enige intentie te hebben, dat is ook niet voor iedereen weggelegd.

Maar ik verdom het om mezelf verantwoordelijk te maken voor het gevoel van een ander, ik ben altijd een open boek. Ik zal nooit iemand een rad voor ogen draaien en dingen mooier maken dan ze zijn.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:07

Zolang je eerlijk bent over je intenties dan is het aan de ander wat ie ermee doet of niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:08

Jeetje callisto wat een aannames van iemand die mij niet kent. Ik hem met die jongen, T, afgesproken omdat ik echt een goed gevoel bij hem had. Helaas viel dat tegen in het “echt”. Alleen hij zei dat hij snel gevoelens heeft voor iemand en dat merkte ik ook. Mag ik dan niet al met iemand appen om hem te leren kennen? Want toen waren die gevoelens er voor hem al. := hij kent ook het hele verhaal en weet van mijn mening. Ik ben een nogal direct en eerlijk persoon.

Maar goed, ik wil absoluut niet terug naar mijn ex in de situatie hoe hij nu is. Zijn ouders hebben namelijk een nieuwe tactiek: hem wijsmaken dat ik bij hem ben voor zijn geld. _O-

Het afgelopen jaar had ik vaker meer spaargeld op de bank staan dan hij. _O-

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:25

Hey Marlinde, geen aannames, eerder vragen omdat ik mij zo'n dingen nu eenmaal afvraag, ik zit er zelf allemaal wat mee, sorry. Ik zou mss zelf willen sneller de knop te kunnen omdraaien, geen liefdesverdriet te hebben en gewoon verder te kunnen zonder bezig te zijn met de anderen en hoe ze zich zouden kunnen voelen. Iedereen doet wat hij/zij wil.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:23

@Callisto, ik denk wel dat het hele valide vragen zijn, die men zichzelf best mag afvragen als men zich in de datingscene bevind.

Hoe ik er naar kijk...

Callisto04 schreef:
Ja, tuurlijk, je kan daten zien als afleiding. Je kan alles zien als afleiding, een bezigheid, gewoon voor de fun. En als die ander dan verliefd wordt afwijzen. En verder afleiding, aandacht en ego boost zoeken. Ook al is die ander verantwoordelijk voor zichzelf, dat is toch ook niet zo rechtlijnig?


Zolang van tevoren duidelijk is voor beide partijen dat het alleen voor de fun is, geen probleem Toch? Een ieder is daarin verantwoordelijk voor zijn eigen.

Callisto04 schreef:
Weet die persoon dat het puur voor wat afleiding is? Geef je dan niks om het gevoel dat je bij die ander teweeg brengt? Is de eigen afleiding dan belangrijker dan hoe die zich voelt? Ik zou daar zelf moeite mee hebben maar dat zal dan wel aan mij liggen vermoed ik, misschien is het ok om op dat moment enkel aan jezelf te denken.


Als één toch gevoelens gaat krijgen (en hoopt op meer dan alleen voor de fun), dan is het aan de ander om te kiezen om daar wijs mee om te gaan, afkappen of open staan voor misschien meer. Doet de persoon dat niet, terwijl die weet dat er gevoelens zijn bij de ander, dan vind ik dat inderdaad niet rechtlijnig. Spelen met de gevoelens en kwetsbaarheid van een ander voor je eigen fun, is IMO “not done”.
Maar het zal best vaak voorkomen dat zo’n iemand aan het lijntje gehouden wordt, want aandacht is toch best fijn, of dat nou is wat je zoekt of niet. Soms zie je pas achteraf dat je op dat moment niet eerlijk tegen jezelf en tegenover die ander bent geweest. Daarentegen, sommige mensen willen dat niet inzien...

Als het gaat over twee volwassenen, dan ligt er een zekere mate van verantwoording bij een ieder zelf. Ik hoor in deze context regelmatig geluiden van “hij/zij heeft mij gebruikt”, dan denk ik altijd wel, “je hebt je ook laten gebruiken”, neem daarvoor in ieder geval wat verantwoording, ondanks dat het van die ander niet netjes is geweest.

Callisto04 schreef:
Dat een breakup niet heel rationeel en rechtlijnig verloopt en iedereen er anders mee omgaat snap ik wel. Dat je op die momenten ook soms vanuit vreemde hoek oprechte vriendschap ontdekt is ook wel waar. Soms zijn het mensen waar je dat niet direct van verwacht die er zijn voor jou. En dat is idd heel fijn.


Ik ben echt zwaar allergisch voor het feit dat mensen aan het lijntje gehouden worden, vaak zijn die mensen van nature onzeker en daar wordt flink misbruik van gemaakt. Ik heb zelf in een dergelijke relatie gezeten waarin we vaker uit elkaar zijn gegaan, dan we officieel weer bij elkaar waren, ik heb me daarin laten gebruiken, want “Ik hield zoveel van hem”, totdat de roze bril af ging en ik hem zag voor wat hij werkelijk was. Veel van geleerd, vooral over mijzelf, want ik heb het laten gebeuren.

Zelf ben ik daarna daarin heel rechtlijnig geworden, uit is uit, break-up is klaar en over... niet een “misschien” voor de toekomst, anders ben je nooit echt vrij. Pas als je echt vrij bent, dan kun je echt open staan voor wat anders en regelmatig komt dat uit een onverwachte hoek.

Just my two cents

***Sorry voor het Engels tussendoor, soms vind ik het makkelijker mij daarin te uiten***

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:03

Daphara, bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ivm als beide zoeken naar fun, uiteraard geen enkel probleem. Dan is het voor beide wat ze zoeken. In het andere geval snap ik wat je bedoelt met gedeelde verantwoordelijkheid. Het is waar dat als 1 van beide er op een andere manier instaat, bv wel gevoelens heeft en de ander niet dat het dan ook degene is die hoopt dat er meer in zit dan wat fun die een stuk verantwoordelijk is, vaak zijn er wel signalen.

Maar als je gevoelens krijgt hoop je vaak dat de ander ook bijdraait, er ook iets in gaat zien. En dan is het inderdaad niet rechtlijnig meer. Langs beide kanten wel moeilijk om er mee om te gaan misschien.

Mensen aan het lijntje houden is niet mooi. Maar ik denk dat het vaak onbewust is of dat er meer kan spelen, ik denk niet dat er veel mensen zijn die bewust iemand willen kwetsen (of ben ik dan een beetje naïef?). Zelf ook lang zogezegd aan het lijntje gehouden, relatie van 18 jaar waarin de laatste 5 jaar vanalles is gebeurd en zoals je zegt ook lang geprobeerd om er te blijven in geloven. Was dat aan het lijntje houden? Ik ben ondertussen overtuigd van niet. We zijn nu 5 jaar uit elkaar en krijg nu de boodschap dat ze het gevoel heeft 10 jaar te hebben rondgedoold (5 jaar tijdens en 5 jaar na onze relatie). Nu ja, te lang en persoonlijk om helemaal neer te zetten, maar dan denk ik dat ze nooit bewust heeft gekwetst, eerder zelf niet wist wat ze wou, nodig had, ... Probeerde een manier te vinden om gelukkig te zijn, waarbij er uiteraard ook van mijn kant zaken waren die zeker beter konden. En de andere dingen, ja, ik heb dat ook allemaal laten gebeuren, uit liefde.

Relatie erna was dan een soort van knipperlicht, aantrekken-afstoten, op anderhalf jaar een keer of 20 dat ze de relatie verbrak, soms voor een paar dagen, soms voor een paar weken. Toen ik dan niet meer inzag hoe ik mij in die relatie ooit nog veilig zou kunnen voelen er zelf een punt achter gezet. Kreeg ik te horen dat ze nu net op dat moment klaar was om het anders te doen, wou ze terug proberen, als ik dan met iemand anders iets was gaan drinken even later kreeg ik verwijten dat ik haar nooit graag heb gezien, paar weken later wou ze weer terug proberen, ... Maar ik ben ook wel zoals jij zegt. Gedaan is gedaan. Het duurt lang voor ik op dat punt geraak, maar eens zover is er geen weg terug. Dus ja, was een collega, niet heel gezellig want nu mijdt ze mij als de pest, als ik haar tegenkom kijkt ze een andere richting uit. En ja, ik heb daarin ook fouten gemaakt, had het zo ver niet mogen laten komen. In plaats van te proberen begrijpen waarom (en dat te uiten) misschien beter foert gezegd en verder gegaan, maar dat lukt niet en dan krijg ik een beetje hetzelfde te horen als van Marlinde.

Het is een beetje daarom dat zaken zoals bij Marlinde mij wel raken en doen reageren vaak dan met eerder vragen dan veronderstellingen (ook wel omdat ik haar een beetje "ken" vanuit een ander topic en in zekere zin daardoor ook wel om haar geef), al zal ik het mss verkeerd hebben neergezet.

Als ik rond mij kijk zie ik zoveel mensen die gekwetst worden in relaties, ik vraag mij dan af of mensen nadenken wat er gebeurt of gebeurd is, waarom ze dingen doen, keuzes maken, ... Vaak zijn het ook een soort van patronen die zich herhalen, bij sommigen hoorde ik hen dan bv vertellen over hun eerdere relaties, zeggen dat ze foute keuzes maakten om dan te zien dat ze nu eigenlijk net hetzelfde blijven doen. Ik ben er mij ook zeker wel van bewust dat dat ook voor mij geldt, vandaar ook de soms misschien vervelende vragen of opmerkingen, in de hoop om ook zelf mensen beter te begrijpen. Nu ja, ik zal er misschien teveel over nadenken en daardoor veel zaken missen.
Sorry voor de wall of text, misschien moet ik dringend zelf op zoek naar dates en afleiding, tot nu geen zin na de laatste ervaringen, maar het is misschien beter dan te veel nadenken :).

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:12

Eerlijk gezegd vind ik wel dat mensen verantwoordelijk zijn voor de signalen die ze uitzenden. Als jij geen zin hebt in een relatie maar dit wel uitgeeft terwijl je alleen aandacht zoekt(want zeg eerlijk, wss haakt 90% af als je eerlijk zegt dat je alleen contact zoekt voor de aandacht) en de ander denkt wel dat jullie samen naar een relatie opbouwen... Dan moet je iemands hart breken. En dat beschadigd iemands vertrouwen. Niet alleen in jou (want dat is verwaarloosbaar) maar ook in het contact met anderen, het geslacht van voorkeur etc.
En er is helemaal niks mis met gewoon even geen aandacht zoeken bij een ander en gewoon eens even een moment voor jezelf en je focus verleggen naar iets anders dan aandacht vergaren.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:31

Mensen zijn wel verantwoordelijk voor de signalen die ze uitzenden, maar soms lijkt het dat ze zichzelf niet begrijpen. Laatst een goeie vriendin die na een lange avond op café zei dat ze zin had om mij te zoenen. Terwijl ze een man en kinderen heeft. En dat is nog al gebeurd, met mij en anderen. Ze zegt dat ze niet begrijpt waarom ze dat doet, op die manier aandacht zoekt. Ze is nu naar een psycholoog gestapt, ik hoop dat dat helpt. Want ik geloof haar wel als ze zegt dat ze niet weet waarom ze dat doet en ook buiten op momenten dat het echt geuit wordt die signalen geeft. Waarom zou ze daarover liegen? Ik ben zeker dat ze veel van haar man houdt en hem nooit kwijt wil. Maar toch is er iets waardoor ze die aandacht van anderen op die manier nodig heeft. Is ze daarom een slecht persoon? Ik heb er met haar wel een beetje ruzie over gemaakt, ik vind zelf dat het niet kan, maar ben er wel van overtuigd dat ze dat niet doet om iemand te kwetsen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:32

Er zijn echt genoeg mensen die gewoon casual willen en kunnen daten zonder gezeur. Dat heeft niks met aandacht te maken :) gewoon wel de lusten en niet de lasten. Als iemand zich daardoor laat beschadigen was er vast al iets mis mee :')

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:47

Als die casual daters elkaar vinden heeft daar ook niemand enig probleem mee.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:48

Nou fijn, pak van mijn hart _O- accepteer maar gewoon dat iedereen anders is. Wel zo makkelijk.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:53

Oh maar ik heb daar niet het minste probleem mee. Iedereen mag anders zijn, zolang het oprecht en duidelijk is voor iedereen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:54

Aan mijn oprechtheid hoef je niet te twijfelen. Zou soms makkelijk zijn als ik iets minder waarde zou hechten aan oprechtheid, duidelijke communicatie en eerlijkheid. :=

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:55

Ach, ik heb vast hier en daar wel wat harten gebroken. Slaap er geen nacht minder om.

Raineri
Berichten: 6246
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:59

MarcoBorsato schreef:
Ach, ik heb vast hier en daar wel wat harten gebroken. Slaap er geen nacht minder om.


Ook al doe je je best, het komt helaas altijd voor. Zo is het leven ook een beetje.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:09

Ja dat hoort er toch bij, van 2 kanten. Komen we weer in een cirkel want hoe je omgaat met liefdesverdriet is heel persoonlijk.

Ik bind me emotioneel gewoon niet zo snel.

Avalanche

Berichten: 16076
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:28

MarcoBorsato schreef:
Er zijn echt genoeg mensen die gewoon casual willen en kunnen daten zonder gezeur. Dat heeft niks met aandacht te maken :) gewoon wel de lusten en niet de lasten. Als iemand zich daardoor laat beschadigen was er vast al iets mis mee :')

Totaal geen probleem mee zolang iedereen daar naar elkaar toe open en eerlijk over is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:31

MarcoBorsato schreef:
Ja dat hoort er toch bij, van 2 kanten. Komen we weer in een cirkel want hoe je omgaat met liefdesverdriet is heel persoonlijk.

Ik bind me emotioneel gewoon niet zo snel.


Ik bind mij emotioneel ook niet snel, maar ik denk soms dat het wel weg komt uit het verleden en “die ene” relatie, die hét toch niet bleek te zijn. Je wordt harder als je hart spreekwoordelijk gebroken is geweest, ofwel vertrapt, bespot en afgedankt is geweest. Zo’n opgelapt hart is een stuk sterker door al het cement om het weer aan elkaar te metselen. ;)

Sommigen vinden mij daarin vreemd of koud, ik vind mijzelf eerder nuchter, loop niet zo met mijn emoties te koop. De laatste (korte) relatie die uit ging deed me wel wat, maar ik kan het naast mij neer leggen en me niet laten overvallen door emoties. Op een gegeven moment kwam ik het kl*te gevoel weer even tegen, dus tijd voor genomen om het te verwerken (weekend geen afspraken, mobiel op slaapstand en lekker klussen aan mijn huis, geen afleiding van anderen en gewoon tijd voor wat verwerkt moet worden ). Dan heeft het daarna een plaats in mijn archief gekregen en kan ik weer verder.

Maar dat was 15 jaar geleden wel anders, afdoende leert men.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:42

Ik heb dat niet gehad, zo'n relatie. Zie mijn exen nog graag. Maar wel ben wel nuchter verder.

Avalanche

Berichten: 16076
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:44

Dat is wel echt fijn. Er is één ex die ik niet meer graag zie, en voor de rest zijn ze prima. Ze passen alleen niet bij mij :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:52

MarcoBorsato schreef:
Ik heb dat niet gehad, zo'n relatie. Zie mijn exen nog graag. Maar wel ben wel nuchter verder.

Ik kan met al mijn relatie exen ook prima overweg, zelfs die ene waarvan het zo rot gelopen is 15 jaar geleden.
Toen ik klaar was met mezelf zielig vinden, een verantwoording nam voor mijn eigen keuzes (zonder excuses voor zijn gedrag te maken), had ik geen hekel meer aan hem. We hebben een hele tijd later nog een onwijs goed gesprek gehad, waarin ik kon uitleggen wat de relatie (en dan vooral het einde) met mij gedaan had. Zonder hem ook maar iets te verwijten.
Omdat ik zo rustig was, luisterde hij echt en heeft hij er blijkbaar wat mee gedaan, want zijn (op dat moment) niet fijn lopende relatie is helemaal goedgekomen. Ze zijn nu getrouwd en de 2e is op komst.

Eigenlijk heb ik nog in meer of mindere mate contact met al mijn exen. Relatie exen dan, want ex-date van vorigjaar zomer staat nog steeds overal geblockt.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:08

Ik heb helemaal geen contact met mijn exen.
Heb ik ook echt 0,0 behoefte aan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:08

Snap jullie echt! Precies daarom ga ik maandag mee naar dat gesprek. Gewoon goed afsluiten en geen hekel aan elkaar hebben vind ik heel belangrijk. :)