Wat vinden jullie van geloof?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Wat vinden jullie van geloof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:10

Vroeg ik me af na een aantal berichten in het Charlie charlie challenge topic.
Wat vinden jullie van geloven?
Geloof je zelf?
Wat voor geloof geloof je?

:D

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:14

Geloof is in mijn ogen onzin. :+
Ik geloof niet en zou niet weten waarom ik moet geloven.

In mijn ogen leidt je je leven zoals je het zelf doet en staat dit totaal los van geloof.

Maar mensen die wel geloven, prima!
Ieder z'n eigen ding, eigen leven, eigen 'geloof'

:o
Laatst bijgewerkt door _Charlot op 28-05-15 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:15

Ik geloof in niets buiten mezelf :D

Iedereen doet maar wat 'ie wil maar ga geloof niet als een excuus of smoes gebruiken want dat vind ik ook echt zielig :n

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:22

De zoveelste discussie over geloven.. :D

Ik geloof wel. Waarom? Zelf weet ik het ook niet precies, maar dat er een God is die je liefheeft vind ik wel heel mooi en wil die ook aanvaarden! Ik vind wel dat iedereen het gewoon lekker zelf mag/moet weten, zijn eigen keuze maken. Jammer vind ik wel dat mensen vaak vooroordelen hebben :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:23

Quanneh schreef:

Ik geloof wel. Waarom? Zelf weet ik het ook niet precies, maar dat er een God is die je liefheeft vind ik wel heel mooi en wil die ook aanvaarden! Ik vind wel dat iedereen het gewoon lekker zelf mag/moet weten, zijn eigen keuze maken. Jammer vind ik wel dat mensen vaak vooroordelen hebben :)

Wat bedoel je met vooroordelen?

lucaa2

Re: Wat vinden jullie van geloof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:27

Ik geloof in geluk, ik "verafgood" het licht en ik denk dat er in veel gevallen zoiets is als een 'lot'.( je kiest wel zelf welke paden je bewandeld, maar 'iets' weet eigenlijk al/heeft al besloten hoe je leven zal zijn en wat je zal gebeuren. heel ingewikkeld uit te leggen, maar voor mij voelt het heel logisch. :+
Volgens mij is het alleen niet echt een geloof wat meer mensen herkennen. Nouja.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:27

_lotteeee schreef:
Quanneh schreef:

Wat bedoel je met vooroordelen?

Bijvoorbeeld dat christenen altijd braaf zijn, rokjes, hoedjes, streng, anderen willen bekeren etc.

@BeSen: kijk hier anders eens naar :) [NM] Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:28

Zelf geloof ik niet maar ik vind geloven wel mooi, ik denk dat het voor veel mensen een soort troost is. Mensen die geloven halen daar ook veel uit denk ik en dan niet enkel troost maar ook verbondenheid, hoop, een manier van leven, zekerheid, ...

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:28

_lotteeee schreef:
Geloof is in mijn ogen onzin.

In mijn ogen leidt je je leven zoals je het zelf doet en staat dit totaal los van geloof.

Hier ben ik het wel mee eens! Ik vind het alleen niet echt onzin maar meer een beetje apart dat mensen geloven in iets wat er niet is. Maar ik vind het verder geen probleem dat andere wel geloven.
Grappig trouwens dat je dit topic opend na mijn reactie in de vorige! Haha :P

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:29

Ik geloof zelf dat het geloof een stukje vertrouwen kan geven aan mensen. Het is iets waar je op terug kunt vallen. Aan de andere kant, ik vind het wel belangrijk dat mensen kritisch mogen zijn in hun geloof. Er zijn altijd dingen die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden en ook zijn er misschien dingen waar je het niet mee eens bent, in welk geloof dan ook.

Zelf ben ik christelijk opgevoed, wat voor mij vooral inhoud dat ik bepaalde normen en waarden heb. Vooral met betrekking op hoe je anderen behandelt, al kunnen andere ouders dit natuurlijk ook meenemen in hun opvoeding. Uiteindelijk is het een keuze die we (gelukkig) zelf mogen maken.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:39

Ik denk dat ik half christen ben :P
De rest mijn 'soort va eigen gemaakt geloof'
Ik vind sommige dingen die in de bijbel staan wel onzin :') het is zo vaak herschreven dat sommige dingen naar. Mijn mening gewoon veranderd zijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:42

lora22 schreef:
_lotteeee schreef:
Geloof is in mijn ogen onzin.

Hier ben ik het wel mee eens! Ik vind het alleen niet echt onzin maar meer een beetje apart dat mensen geloven in iets wat er niet is. Maar ik vind het verder geen probleem dat andere wel geloven.

Iets dat er niet is zou ik niet zeggen. Wie zegt dat het er niet is? Is er bewijs dat het er niet is?

Ik geloof zelf trouwens ook niet, maar ik vind het inderdaad mooi dat mensen er steun aan kunnen vinden. Waar ik me wel aan kan ergeren zijn mensen die zo gelovig zijn dat ze niet open staan naar de evolutietheorie en dergelijke (jaja, 19 kids and counting), of hun geloof aan anderen opdringen. Ik ontken niet dat er de mogelijkheid is dat er een god is, hou dan ook de mogelijkheid open dat de evolutietheorie bestaat. Ik dring niet aan dat ik geloof dat er niks is 'tussen hemel en aarde', ga dan ook niet bij mij aandringen dat het er wel is. Gelukkig heb ik daar eigenlijk nooit last van.

Wel geloof ik soms dat er dingen zijn die gewoon zo hadden moeten zijn, maar dat denk ik niet over mijn hele leven of alle gebeurtenissen. Ik denk het eigenlijk vrij weinig, maar soms zijn er van die momenten waar alles samenvalt en het gewoon zo had moeten zijn als het was.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:43

Ik geloof wel in iets. Maar of dat nou een god is? Of een andere grote macht? Ik heb er geen kerk voor nodig. Als ik zie wat er bij sommige geloven gebeurd. Incest. Haat tegen mensen die op het zelfde geslacht vallen. Ik probeer vanuit mijzelf te leven zonder mens en dier schade aan te doen

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:46

Ik snap niet dat sommige mensen tegen mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen. Oke ik ben hetro. Maar ik vind dat je het gewoon moet accepteren als iemand zo is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:46

Wesco schreef:
Ik geloof wel in iets. Maar of dat nou een god is? Of een andere grote macht? Ik heb er geen kerk voor nodig. Als ik zie wat er bij sommige geloven gebeurd. Incest. Haat tegen mensen die op het zelfde geslacht vallen. Ik probeer vanuit mijzelf te leven zonder mens en dier schade aan te doen

Precies mijn visie :j

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:48

laraxXxemma schreef:
lora22 schreef:

Iets dat er niet is zou ik niet zeggen. Wie zegt dat het er niet is? Is er bewijs dat het er niet is?

Ik geloof zelf trouwens ook niet, maar ik vind het inderdaad mooi dat mensen er steun aan kunnen vinden. Waar ik me wel aan kan ergeren zijn mensen die zo gelovig zijn dat ze niet open staan naar de evolutietheorie en dergelijke (jaja, 19 kids and counting), of hun geloof aan anderen opdringen. Ik ontken niet dat er de mogelijkheid is dat er een god is, hou dan ook de mogelijkheid open dat de evolutietheorie bestaat. Ik dring niet aan dat ik geloof dat er niks is 'tussen hemel en aarde', ga dan ook niet bij mij aandringen dat het er wel is. Gelukkig heb ik daar eigenlijk nooit last van.

Wel geloof ik soms dat er dingen zijn die gewoon zo hadden moeten zijn, maar dat denk ik niet over mijn hele leven of alle gebeurtenissen. Ik denk het eigenlijk vrij weinig, maar soms zijn er van die momenten waar alles samenvalt en het gewoon zo had moeten zijn als het was.[/quote]

Dat heb ik misschien fout gezegd iets wat er niet is, maar ik denk zelf dat god niet bestaat.. Soms zijn er wel echt van die verhalen met geesten dat het wel heel erg erop lijkt dat ze er zijn, daar geloof ik dan opzich wel in!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:48

Wel jammer dat sommigen het zo zwart-wit zien, dat sommige gelovigen hiertegen zijn betekent nog niet dat alle gelovigen hiertegen zijn. Ik vind het ook helemaal prima als iemand op hetzelfde geslacht valt, als je je daar goed bij voelt moet je dat doen toch? Helaas nemen sommige mensen 'sommige' als 'alle' op :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:49

Wel, ik vind deze wel heel toepasselijk hier:
http://www.tomorrowstarted.com/wp-conte ... 80x357.jpg

Daarbij blijf ik het toch ook maar vreemd vinden om te geloven in iets wat er niet is, of wat niet bewezen is. Als mensen dingen zien die er niet zijn, worden ze opgesloten of aan de medicatie gezet. Maar "geloven" is dan wel weer heel normaal? Niet persoonlijk nemen hoor, ik heb alle respect voor mensen die wel geloven, maar ik vind het gewoon een beetje raar :j
@lora: er is geen bewijs dat het er niet is, maar ook helemaaaaal geen bewijs dat het er wel is. ;-)
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 28-05-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:50

Maar Hey, wat is nou een geloof als je zeker weet dat het er is? Of het kan zien? Dan kan je er toch niet meer in geloven? :D
Laatst bijgewerkt door Vero op 28-05-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:50

Hier een gelovige!

Geloven in iets wat er niet is? Hmm. Ik geloof in iets waarvan ik weet dat het er is, het enige is dat ik het niet kan zien. ;)

Naar mijn mening is iedereen op zoek naar antwoorden op bepaalde levensvragen. Waarom leven we, waarom bestaan we, wat is het nut dat we leven?
Ik heb die antwoorden gevonden in mijn geloof, en iemand anders vindt die antwoorden in iets anders.

Kan het me overigens wel heel goed voorstellen dat het vervelend is als gelovige mensen hun geloof opdringen aan iemand, al kan ik me die gelovige wel goed voorstellen. Je moet je maar bedenken dat die gelovige gelooft in iets waar hij/zij zo vol van is dat hij het graag met jou wil delen en dat geluk jou ook gunt. Misschien is het dan minder vervelend. ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:51

Quanneh schreef:
Wel jammer dat sommigen het zo zwart-wit zien, dat sommige gelovigen hiertegen zijn betekent nog niet dat alle gelovigen hiertegen zijn. Ik vind het ook helemaal prima als iemand op hetzelfde geslacht valt, als je je daar goed bij voelt moet je dat doen toch? Helaas nemen sommige mensen 'sommige' als 'alle' op :)

Ik zeg sommige religies. En dus niet alle religies.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:56

lora22 schreef:
Ik vind het alleen niet echt onzin maar meer een beetje apart dat mensen geloven in iets wat er niet is.

Het idee is dat gelovigen dus niet geloven dat dat 'iets' er 'niet is'. ;) Zie de opmerking ook van Saarin.

BeSen schreef:
Ik vind sommige dingen die in de bijbel staan wel onzin :') het is zo vaak herschreven dat sommige dingen naar. Mijn mening gewoon veranderd zijn.

Een aantal jaar geleden is een heel vroege kopie van delen van de Bijbel ontdekt. De dodezeerollen, zegt je dat wat? De inhoud lag griezelig dichtbij de inhoud van de huidige Bijbel.
Je moet de Bijbel lezen in zijn plaats en tijd; context. Dan is het ineens veel minder onzin en veel logischer. Als ze toen een boek hadden gehad uit het jaar 2015 hadden ze er ook bij gestaan van :wow: :wow: :? :\ -O- :') Dat is toch niet gek? Maar de gedachten die erachter zitten, daar is niets mis mee.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:58

Zegt me niks dodezeerollen haha. Maar moe bekennen dat ik ook niet heel de bijbel gelezen heb en ik dat ook niet helemaal gaan doen. Wat een moeilijke woorden zeg _O- :oo

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:59

Qua geloof zit ik denk ik ergens inbetween.

Ik leef niet volgens de bijbel, maar volgens de opvoeding van mijn ouders en mijn eigen wijsheden en ervaringen.

Ik heb wel veel bewondering voor mensen die hart en ziel geloven.
Vind dat een heel mooi gegeven ( uiteraard heb ik het dan niet over extremisten die zijn verdwaald en verstikt door hun geloof. )

Zelf heb ik beide gelovige ouders verloren en vandaag de dag vieren we eigenlijk hun sterfdag.
In hun visie was dat dé dag dat ze elkaar weer met elkaar verbonden werden.
Mijn ouders zijn dus nu al weer drie jaar sámen.
De gedachten daaraan geeft me een blij en goed gevoel.
En onzin of niet.......wat kan daar mis mee zijn.????

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:00

Blue_Eyes, dat is net het probleem. Sommige mensen nemen de Bijbel (of eender welk heilig boek) te letterlijk! En daar heb ik dus vooral een probleem mee. Je moet de Bijbel interpreteren, als het ware vertalen naar het nu. En ik vind het jammer dat sommigen daartoe niet in staat zijn. Dan ontstaan er misverstanden en krijg je heel conservatieve situaties.