VAVO voltijdse opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPlayboy

VAVO voltijdse opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:29

Hallo,
ik ben 19 jaar en zou graag de vavo willen doen, heb hier voor een afgeronde mbo diploma kapper gehaald maar wil graag hogerop..
nu heb ik net DUO gebeld en gevraagd of ik ook recht heb op studiefinanciering en ov chipkaart.
maar ik werd van duo niet echt veel wijzer...

heeft iemand ervaring die op het vavo (voltijds) zit ? en hoe dat allemaal zit met schoolgeld stufie en ov ?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:39

Ik doe wel deeltijd maar krijg geen studiefinanciering en dus ook geen studenten ov, omdat het voortgezet onderwijs is. Volgens mij krijg je ook geen studiefinanciering als je voltijd doet. Je kunt wel een tegemoetkoming krijgen, dat kun je aanvragen bij duo als het goed is.

Edit: Dit was het enige wat ik kon vinden qua tegemoetkomingen voor voltijd: https://duo.nl/particulieren/scholier/f ... vragen.asp

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:47

Inderdaad geen Studenten OV en geen studiefinanciering, wel een scholierentegemoetkoming. Die tegemoetkoming was volgens mij wel aardig, maar ik volgde maar 3 vakken.

Welk niveau MBO heb je afgerond? Er zijn namelijk HBO studies waarbij je wordt toegelaten met een afgeronde MBO niveau 4 opleiding.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:47

Ik heb dit jaar voltijds op vavo gedaan en ik kreeg een tegemoetkoming.
Ik kreeg geen ov of stufie.
Schoolgeld moesten wij betalen, dat hebben mijn ouders gedaan en hier kregen wij niets van terug.

Warboel

Re: VAVO voltijdse opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:56

Je kan toch gewoon naar het HBO met een MBO diploma? Waarschijnlijk niet alle HBO's, maar ook genoeg wel. Ik heb het ook gedaan. Van Grafisch Lyceum (MBO) naar kunstacademie (HBO). Zou als ik jou was eerst uitzoeken of dat misschien kan op de opleiding van jouw keuze, anders is het ook zo zonde dat je eerst veel geld uit geeft aan de vavo, terwijl je gewoon direct door had kunnen stromen.

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:00

ik kan helaas niet direct doorstromen ..en heb het vavo wel nodig wil ik hoger op komen ik kan mischien nog wel een mbo4 opleiding doen alleen zit in dan vast aan een profiel richting ..

maar konden jullie van de toelage het les geld gewoon betalen of moet je er echt zelf wat bijleggen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:04

Ik heb de VAVO des tijds in voltijd gedaan, ik ontving wel een tegemoetkoming scholieren, maar geen stufi en ook geen studenten OV.

Ik betaalde per maand zo'n €200 aan openbaar vervoers kosten. De tegemoetkoming scholieren was wel vrij veel, maar ik weet zo niet meer exact hoeveel.

Schoolgeld betaalde ik nietmeer dan op de gewone HAVO, omdat zij mij verwezen hebben en ik nog geen basis diploma (vmbo/havo/vwo) had, hoe dat voor jou is weet ik niet.

Ik zou sowieso eerst eens zien of je niet op het HBO wordt toegelaten met een MBO diploma, de meeste opleidingen accepteren gewoon een MBO 4.

Ik lees net dat je geen MBO 4 hebt, misschien is het het wel waard om dan een MBO 4 te halen ipv. vavo diploma, financiëel is dat makkelijker denk ik.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:44

je krijgt inderdaad een tegemoetkoming scholieren, hoe hoog die is kan je hier berekenen http://www.duo.nl/studiepunt/rekenprog/ ... &periode=1

ik heb ook vavo gedaan en kreeg volgens mij rond de 100 euro maar mijn ouders verdienden 'teveel', volgens mij was die 100euro het minimale. (dit is al wel een aantal jaar geleden) Je krijgt idd geen ov.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:46

Je krijgt zoals gezegd alleen tegemoetkoming scholieren, de opleiding en boeken moet je zelf betalen. Wél hebben sommige gemeenten een potje voor mensen die Vavo willen doen. Daar zitten wel voorwaarden aan verbonden, die zijn per gemeente anders. Informeer daar eens naar. :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:49

ik heb vorig jaar vavo gedaan en idd krijg je scholieren tegemoetkoming a 100 euro. schoolgeld + boeken moet je zelf betalen. (net als op het mbo)