Gedoe met onderbuurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Gedoe met onderbuurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:52

Hoe het ooit begon: [BB] Hoe zit dit: vlooien.

Ik woon dus met 2 katten, de ene is net een jaar en de ander een paar maanden.

Het zijn binnenkatten, ze zijn de hele dag aan het rennen en spelen. Als alle deuren openstaan hebben ze ruimte zat om te rennen en te springen. Helaas deden ze dit ook 's nachts, de buurman heeft aangegeven daar last van te hebben behalve als ik ze opsluit in de woonkamer. Zodoende, om 23.00 gaat de deur dicht en zitten ze in de woonkamer. Meestal gaan ze nu ook gewoon slapen dan, Oscars castratie heeft voor een hoop rust gezorgd. Rennen doen ze niet in de woonkamer, daar is de ruimte te klein voor.

Maar, die onderbuurman. Die belt regelmatig om te klagen met de meest idiote oneliners. Dat ze het leven op de boerderij gewend zijn, dat ze rennen omdat ze last hebben van hun darmen. En gisteravond belde hij weer, huilend. Dat de herrie steeds erger wordt, dat hij er niet van kan slapen, dat hij om het uur wakker wordt. Hij heeft ook aangegeven dat hij psychische problemen heeft, ik vermoed iets met wanen naar aanleiding van het zien van dingen die er niet zijn (zie topic link).

Ik weet zeker dat mijn katten de afgelopen nachten rustig zijn geweest, ik slaap namelijk zelf in de woonkamer omdat mijn slaapkamer wordt verbouwd.

Ik vind het heel vervelend dat het wonen voor de onderbuurman hier zo oncomfortabel is geworden maar ik ben ook bang dat hij weer dingen hoort en ziet die er niet zijn. Er zit een patroon in zijn klagen. Hij klaagt/belt altijd nadat ik hem die dag heb begroet op straat of in de kroeg.

Wat kan ik hiermee? Ik vind het heel lastig om te bepalen of zijn klachten gegrond zijn. Hij zal gerust in het begin overlast hebben gehad maar nu lijkt me dat onmogelijk. Ik wil zijn nummer eigenlijk blokkeren, omdat hij mij 's nachts wakker belt met zijn klachten. Bovendien is het heel moeilijk om een gesprek met hem te voeren, hij communiceert niet maar praat alleen maar over zichzelf, vanuit zichzelf. Ik wil zo min mogelijk sociaal contact want hij is ook erg opdringerig.

Woningbouw heb ik vorige keer gebeld, het enige dat ik toen gehoord heb is dat hij bekend is op kantoor.

Ik weet gewoon niet wat ik kan doen om deze situatie te verbeteren.

Collie2008

Re: Gedoe met onderbuurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:56

Wijkagent eens vragen?

Vind dat je je al heel coulant opstelt want sorry hoor, maar jouw huis en jouw katten. Ze hebben geen hakjes aan toch?

Maar goed wellicht is je onderbuurman zo overprikkeld of hyper gevoelig voor prikkels dat hij van letterlijk alles 'gek' wordt.

Ik zou het contact met hem beperken en hem steeds naar de woningbouw verwijzen. Dit ga jij toch niet oplossen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:57

Ik denk...dat het een vraag om aandacht is. Ook gezien zijn "toestand" :-)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:00

Meneer is psychisch niet in orde dus... en het gebeurt dus altijd nadat je hem aandacht hebt gegeven (gegroet)... kennelijk kan hij daar niet normaal mee omgaan. TJa... lastig.. het ligt niet aan je katten maar aan hoe je buurman de wereld beleeft en dat is wel lastig te veranderen.

Misschien dat je soort standaard tekstje kan verzinnen zodat het soort routine wordt... heeft de buurman nog hulp van iemand? Begeleid wonen ofzo? Misschien eens navragen en daarmee contact hebben om te vragen hoe je hier beste mee om kan gaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:01

Wat een vervelende situatie!
Maar zoals hierboven ook gezegd, het is al super hoe jij probeert rekening te houden met hem, maar het lijkt dat je bij hem toch 'niets meer goed kunt doen.
Zou inderdaad zijn nummer blokkeren.
Het zegt ook al iets dat hij bekend is bij de wbv......

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:03

Klinkt inderdaad eerder alsof je onderbuurman psychisch niet helemaal in orde is... Doet mij eerlijk gezegd denken aan wanen/hallucinaties. Vooral van de vlooienplaag klinkt herkenbaar, zijn mensen met visuele hallucinaties die overal ongedierte zien. Auditieve hallucinaties passen ook prima in het plaatje. Kan later ook nog prima aangevuld worden met geurhallucinaties. Kun je dit niet bespreken met iemand van zijn familie of desnoods wijkagent of GGZ?
Realiseer je in ieder geval (en ik denk dat je dat ook doet) dat het voor je onderbuurman heel beangstigend en vervelend kan zijn. Alleen zijn nummer blokkeren levert je denk ik niets op, dit soort hallucinaties kunnen vanzelf erger worden tot een psychose aan toe.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:04

Kan je hem niet wijsmaken dat je geen katten meer hebt :)) Dan kan 'ie in ieder geval niet meer jou verantwoordelijk stellen voor zijn waanbeelden..

edit: of voorstellen om oordoppen in te doen 's nachts..
Laatst bijgewerkt door SpeechLess op 28-05-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:04

Ik vind het veelbetekend als ze bij de woningbouw zeggen dat hij bekend is op kantoor...
Ik heb ook zo'n situatie in het verleden gehad, maar dat betrof een vrouw. Uiteindelijk ging die klagen bij de politie, maar zeer snel waren de rollen omgedraaid en mocht ik van de politie bellen als ze weer eens voor mijn deur stond vanwege vermeend geluidsoverlast, dan zouden ze bij haar aanbellen.
Deze dame had ook psychische problemen en het was een soort roep om aandacht.
Moet zeggen toen de politie een keer bij haar langs is geweest dat ze mijn met rust moest laten, werd het wonen daar stuk draaglijker. Oja en ik kreeg de tip ieder vorm van contact vermijden, hielp ook, dus hoe onaardig ook, niet meer groeten, nummerherkenning misschien en dan telefoon niet opnemen als hij belt, houd het vanzelf wel op dat bellen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:07

SpeechLess schreef:
Kan je hem niet wijsmaken dat je geen katten meer hebt :)) Dan kan 'ie in ieder geval niet meer jou verantwoordelijk stellen voor zijn waanbeelden..

Zou ik doen: zeg maar dat de katten een paar maanden uit logeren zijn om te kijken of hij dan minder last heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:10

Dat zou ik juist niet doen. Wanneer TS hem vertelt dat ze de katten heeft weggedaan en hij ziet ze toch op de een of andere manier (bijvoorbeeld een kat die bij TS in het raam zit of miauwt). Dan kun je zijn waanbeelden en problemen juist versterken....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:12

SpeechLess schreef:

edit: of voorstellen om oordoppen in te doen 's nachts..

Hij doet juist zijn oordoppen uit 's nachts. Raar maar waar. Zeggen dat ik geen katten meer heb, heb ik over nagedacht :') Maar als ze me op de trap horen beginnen ze te mauwen dat ze zielig zijn dus die vlieger gaat niet op :') Ik ben ook veel te bang dat ik dan juist iets trigger.

Ik vermoed dat hij hulp krijgt, hij is na mijn vorige topic gestopt met werken vanwege zijn psychische toestand. Hij vertelde gisteren dat hij weer uren aan het opbouwen is dus hij zou in een opwaartse spiraal moeten zitten. Maar wat voor hulp weet ik niet.

Het groeten heb ik inmiddels beperkt tot een zwaai of een korte groet. Hij is vaak aan het knutselen in de schuur, dus ik loop altijd om als ik mijn fiets moet hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:13

Jeetje wat erg...
Tja ik zou inderdaad zn nummer blokkeren maar wie weet belt hij dan wel gewoon aan :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:13

Hoe komt hij eigenlijk aan je nummer?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:16

shilady schreef:
Jeetje wat erg...
Tja ik zou inderdaad zn nummer blokkeren maar wie weet belt hij dan wel gewoon aan :(

Ken je Sheldon? Uit TBBT? Dat dus. :')

Oh er een topic over openen is al heel fijn, wat een frustratie veroorzaakt die vent.

Cayenne schreef:
Hoe komt hij eigenlijk aan je nummer?

Toen ik hier net kwam wonen leek hij normaal. Dus heb ik mijn nummer gegeven voor noodgevallen. Als ik de tijd toch eens kon terugdraaien.

edit: Het is verder wel een aardige man. Daarom voel ik me ook zo banketstaaf dat hij aan het huilen was.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:22

En dat voelt hij feilloos aan en maakt daar misbruik van.....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:24

Kentaro schreef:
En dat voelt hij feilloos aan en maakt daar misbruik van.....

Ik kap zijn gesprekken nu wel af. Ik ben niet aardig en wijs hem op onwaarheden, ik heb al gemerkt dat als ik begrijpend en aardig ben hij aandringt op een fysieke afspraak.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:24

Niks minder dan een buurman welke op alle slakken zout legt idd. Ik heb een soort van gelijke ervaring met een bovenbuurman gehad. Hij beweerde bv dat zomers als de deur openstond de katteharen omhoog waaiden zijn balkon op en hij daar ziek van werd. Dat ik mijn katten bewust in het gezamelijke portiek los liet om daar hun behoefte te doen. Dat het stof wat opwaaide van een kippenhok bij hem binnenwaaide en hij ook daar allergisch voor was.

Ik vond hem wel erg creatief in zijn bedenksels...dat was wel knap!.... Maar wat een ellende :-(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:33

Hoe heb je dat opgelost of hoe ging je daarmee om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:34

Gewoon niet opnemen? Of gaat ie dan aanbellen?

Misschien eens aanspreken op het feit dat hij problemen heft? Want als hij dan komt klagen kun je hem verwijzen naar zijn problemen. Ofzo. Weet neit in hoeverre jij van hem af weet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:40

Nou ik denk dat hij zich gisteren versprak en het over een psychose had, maar dat weet ik niet zeker. Het enige wat ik zeker weet is dat hij psychische problemen heeft, heel lang niet heeft gewerkt (ik weet niet of hij toen is opgenomen, ik heb het vermoeden van wel) en dat hij het wonen in de binnenstad niet als prettig ervaart omdat er teveel reuring is.

Hem aanspreken en confronteren vind ik te lastig.

Aankloppen heeft hij al zeker een half jaar niet meer gedaan, daar ben ik blij mee, want hij stopt pas als je open doet.

Als hij nog 1 keer belt dan blokkeer ik z'n nummer. Woningbouw bel ik morgen vanuit mijn ouderlijk huis.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:42

Volgende keer dat hij klaagt zeggen dat je inmiddels geen katten meer hebt :)
Misschien helpt dat wel?

Edit: Zie nu pas dat deze optie al gegeven was.

Succes verder!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:45

lieveli schreef:
Nou ik denk dat hij zich gisteren versprak en het over een psychose had, maar dat weet ik niet zeker. Het enige wat ik zeker weet is dat hij psychische problemen heeft, heel lang niet heeft gewerkt (ik weet niet of hij toen is opgenomen, ik heb het vermoeden van wel) en dat hij het wonen in de binnenstad niet als prettig ervaart omdat er teveel reuring is.

Dan een heel klein beetje hoop houden dat hij op zoek gaat naar een rustigere woonomgeving...

Wel lastig hoor! Ik zou hem er ook niet mee confronteren! Dat is iets voor de professionele hulpverleners!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:21

Ja heel vervelend, maar gezien zijn toestand kun je vrij weinig doen. Ik zou hem denk ik negeren, nummer blokkeren dus. En dan maar hopen dat hij opzoek gaat naar rustigere woonruimte.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:36

Hier krijg je zelf toch ook geestelijke problemen van :+

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:00

Ik vind het wel sneu voor die man. Hij zit duidelijk niet goed in zijn vel en er is niets zo vervelend als genegeerd worden. Al begrijp ik natuurlijk ook wel dat het niet fijn is om steeds beschuldigd te worden van vanalles en nog wat.

In jouw plaats zou ik toch proberen om me er niet volledig voor af te sluiten. Volgens mij gaat dat het alleen maar erger maken. Voor jou, omdat het op den duur een kunst wordt om hem te ontlopen, maar vast en zeker ook voor hem. Steeds opnieuw duidelijk je grenzen aangeven zonder hem te beschuldigen, volgens mij werkt dat het beste op lange termijn. En ondertussen hopen dat hij zich snel weer beter voelt.