dringende vraag over werk & ziekteverzuim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

dringende vraag over werk & ziekteverzuim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:42

hallo even een lichtelijk dringende vraag. Is het echt waar dat -even plat gezegd- als je voor een uitzendbureau werkt in fase A, en je ziekmeld dat je contract automatisch niet word verlengd en je dus met andere woorden ontslagen word als je je ziekmeld? Wie heeft hier verstand van?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:45

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:46

Mij is verteld dat als je je ziek meldt, je opdracht 'eindigt'. En dat als je je beter meldt, je weer een 'nieuwe' opdracht krijgt, terwijl je eigenlijk gewoon weer hetzelfde werk gaat doen :')

Maar ik ben wel 'ontslagen' na mijn ziekte, omdat de opdrachtgever waar ik werkte, mij geen nieuwe opdracht wilde geven en ik dus niet terug kon.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is haha

PenP2014

Re: dringende vraag over werk & ziekteverzuim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:50

Nee ik snap er niks van. Aan de telefoon zeiden ze iets in de trant van "ja je moet je niet tevaak ziekmelden hè, dat kan tenkoste gaan van je contract" en op google lees ik dat het gelijk beiindigd word dus ziek & stress nu -O-

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:54

Bij mijn vriend worden er regelmatig mensen die via het uitzendbureau werkzaam zijn in het bedrijf ontslagen omdat ze ziek zijn geweest.
Ik hoop het niet voor je.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:57

Pfff als ik dat had geweten had ik mezelf beter ziek & al heen kunnen slepen :\

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:06

TS: hoe lang ben je al ziek, en wat is de prognose? ik denk dat dat ook nogal uitmaakt. Als je een griepje hebt, wat met een dag of 3 thuis zitten op te lossen valt, lijkt me ontslaan een beetje extreem. Heb je een blessure waardoor je langer dan een maand niet kan werken, kan ik me voorstellen dat het wel zo gaat.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:09

@mirriez heb gewoon griep. voel me extreem dweilerig misselijk. Ben sinds gister thuis. koorts is nu gezakt dus was sowieso wel van plan morgen weer aan t werk te gaan. Maar dit is mijn 2e ziekmelding ik ben in februari 1 dag niet geweest ivm dag opname ziekenhuis

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:12

Heb je een fase A contract met uitzendbeding of zonder?
Als je met uitzendbding hebt eindigt je contract inderdaad direct op het moment dat jij ziek meld. Dit is dus geen ontslag, maar opzeggen van de opdracht.
In de praktijk gebeurd het vaak dat een korte ziekmelding van 1 of 2 dagen wordt 'genegeerd' waardoor de opdracht niet wordt stopgezet.
Heb een fase A contract zonder uitzendbeding heb je gewoon een contract voor bepaalde tijd en eindigt je opdracht niet met ziekmelden. Wel heb je twee wachtdagen waarbij eentje wordt gecompenseerd.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:13

volgens mij met uitzendbeding.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:16

Aangezien sowiso je eerste 2 dagen als wachtdagen worden gezien, zou ik denken dat je contract niet hoeft te worden opgezegd als het morgen weer lukt om te gaan werken.
Ik neem aan dat je huidige werkgever weet waarom je je hebt ziekgemeld? Als je verder een goeie kracht bent, kan ik me bijna niet voorstellen dat ze een ander gaan zoeken. Maar ja, dat is mijn mening, niet elke werkgever deelt die.

Ik kan me wel voorstellen dat het uitzenbureau je adviseert je niet te vaak ziek te melden, dat is natuurlijk niet goed voor je reputatie ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:18

Enigste wat je kan doen is even het uitzendbureau bellen dat je verwacht morgen weer te kunnen werken en of je gewoon op hetzelfde contract en bij dezelfde 'baas' weer aan het werk kan.

Officieël kunnen en mogen ze dus opzeggen maar in de praktijk gebeurd dit niet altijd.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:19

Ik ben gewoon een stresskip ook. Ze zien mij denk ik wel als goeie kracht. Ik werk vaak extra of over voor ze, ben gemotiveerd etc. Ik heb een contract voor 3 maanden steeds met de bedoeling dat ik me wel bind aan hun. Maar ik lees overal dat ze je supersnel ontslaan. Ze klonken niet vrolijk. heb wel iedereen gebeld en op de hoogte gehouden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:20

Als je verder altijd aanwezig bent en goed je werk doet zullen ze niet moeilijk doen over twee dagen.
meld jij je constant ziek mag je idd wrs gaan

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:26

Hoop maar op het beste dan, maar morgen ben ik er weer ziek of niet ziek.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:37

Die wachtdagen gelden niet met uitzendbeding, omdat ziekmelden betekend einde opdracht ;)
Wat ze nu doen is dat ze in het systeem je niet ziekmelden, maar gewoon nul uren gewerkt.

Een goede kracht probeer je op de manier wel te houden.