Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 14:38

Nog enkele weken en dan stappen wij in het huwelijksbootje!
Ik heb altijd geroepen dat ik niet dik zou trouwen maar helaas heb ik het er toch een beetje op aan laten komen af en toe ging het een week heel goed maar al snel ging het weer een week goed fout.

Nu heb ik nog ongeveer 8 weken tot mijn jurk op maat gemaakt wordt, middels een koolhydraatarm dieet hoop ik gemiddeld 2 a 3 kilo per week te verliezen.
Daarbij sport ik en is mijn werk vrij intensief.

Ik hoop sowieso dat er vanaf vandaag nog 15 kilo af gaat, dan zou ik zoals ik altijd geroepen heb niet dik trouwen. :)

Welke dames zitten in het zelfde schuitje en overwegen ook een koolhydraatarm dieet?

Ik vind het vrij lastig om koolhydraatarm te eten, wat mag nu wel en wat mag nu niet de ene site beweert bijv. dat Griekse yoghurt goed is en bij de andere is het weer een no go.
Gevarieerde recepten blijven ook erg lastig, en dan de tussendoortjes?

Ik hoop dat we lekkere recepten met elkaar uit kunnen wisselen, en elkaar extra kunnen motiveren met de kilo's die we kwijt zullen raken!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:40

Handje nootjes en avocado tussendoor. S avonds klein stukje oude kaas. Pure chocolade sochtends helpt de vetverbranding (lees; 75%+)
En erbij sporten natuurlijk :)

Amandavd

Re: Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:43

Met alle respect, 2 a 3 kilo per week verliezen is echt veel te veel. Misschien de eerste week, twee weken dat vocht eraf gaat maar daarna....

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:46

2 a 3 Kilo per week is mogelijk, maar dat hangt geheel af van je huidige gewicht. Dit gaat alleen lukken als je echt veel te zwaar bent.
Uit je verhaal maak ik op dat dat niet zo is? :)

Ik snap trouwens je frustratie en je doel wel. 8 Weken afzien moet kunnen, maar het moet wel gezond blijven.
Is er anders niet een dietiste die je kan helpen?

Ik ga trouwens over 6 weken op vakantie en wil er dan ook echt 4 kilo af hebben. Vanaf maandag doe ik dus met je mee! :D

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:49

Koolhydraatarm eten is echt onzin. Ja je gaat afvallen omdat je jezelf bepaalde dingen ontzegt, maar het maakt echt niet uit of je nou koolhydraatarm eet, of vetarm, of eiwitarm. Zolang je zorgt voor een negatieve energiebalans (dus minder eten dan dat je verbruikt) val je af. Caloriearm eten dus ;)

Je kunt nog zo weinig koolhydraten eten, maar als je dat bijvoorbeeld vervangt door griekse yoghurt wat voor 10% uit vet bestaat, dan ga je echt niet afvallen!

Dus er zit eigenlijk maar 1 ding op: minder calorieën binnen krijgen! Door bijv. te tellen. Of via een app bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt.

En pure chocolade in de ochtend helpt echt no way bij de vetverbranding. Ook dat zijn gewoon calorieën!

Heb je ook een pb gestuurd :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:51

Probeer anders de app eens van myfitnesspal kan je aangeven hoeveel gewicht in hoeveel tijd je wilt verliezen, zij rekenen uit hoeveel calorieën je mag eten per dag om dat doel te halen, je kan ook ingeven hoeveel je beweegt en zo kan je extra calorieën verdienen. Is een gemakkelijke app dat alle voor jou doet jij moet gewoon invullen hoeveel en wat je eet en hoeveel je beweegt.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:52

Als je recepten zoekt moet je eens zoeken op allerlei soepen. Broccolisoep of champignonnensoep bijvoorbeeld. Hier worden vaak geen koolhydraten in gebruikt.

2 a 3 kilo is best veel per week, en je moet je ook realiseren dat als je na je trouwdag opeens weer 'normaal' je koolhydraten gaat eten, je ook in een rap tempo aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:52

Als je erbij sport en een actieve baan hebt zou ik mezelf geen koolhydraten gaan ontzeggen. Je lichaam gaat dan namelijk echt bouwstoffen missen. Je kan best wat minderen en dat opvangen door eiwitten bij te eten.... Maar zo lang je blijft sporten kan ik het je echt niet aanraden.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 14:56

Geloof dat bij een koolhydraatarm dieet het juist de bedoeling is om 2 kilo af te vallen per week, ik ga er vanuit gezien ik aardig wat sport er wel een extra kilo gerekend mag worden.

Ik ben best zwaar op het moment voor mijn doen, ben klein van stuk 1,52 en weeg 64 kilo ongeveer.
Mijn streefgewicht is 45, klinkt heel licht maar voor mij doen is dat precies goed zelfs dan heb ik nog aardig wat rondingen (buik, bovenbenen en armen)
Maar zoals gezegd mag ik in die 8 weken wel in mijn handjes klappen als er 15 kilo af is. :)

Ik eet overigens wat te weinig op een dag, ben niet zo eter en heb al enkele keren koolhydraatarm geprobeerd en dat beviel reuze goed de gewenste kilo's gingen er in zo week wel vanaf.
Zat alleen een poos niet zo lekker in mijn vel dus schrapte het ontbijt en lunch vaak.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:56

Suusje1986 schreef:
Koolhydraatarm eten is echt onzin. Ja je gaat afvallen omdat je jezelf bepaalde dingen ontzegt, maar het maakt echt niet uit of je nou koolhydraatarm eet, of vetarm, of eiwitarm. Zolang je zorgt voor een negatieve energiebalans (dus minder eten dan dat je verbruikt) val je af. Caloriearm eten dus ;)

Je kunt nog zo weinig koolhydraten eten, maar als je dat bijvoorbeeld vervangt door griekse yoghurt wat voor 10% uit vet bestaat, dan ga je echt niet afvallen!

Dus er zit eigenlijk maar 1 ding op: minder calorieën binnen krijgen! Door bijv. te tellen. Of via een app bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt.

En pure chocolade in de ochtend helpt echt no way bij de vetverbranding. Ook dat zijn gewoon calorieën!

Dat is dus echt onzin! Koolhydraatarm betekent inderdaad dat je lichaam op vetten gaat leven, maar ik ben hier nu ook al sinds januari mee bezig en het werkt echt veel beter! Zelf vind ik ook dat ik er beter door in mijn vel zit en ik merk het aan mijn lichaam als ik weer brood of aardappels heb gegeten.

Als je op Bokt zoekt kom je een paar goede topics tegen.

[HK] De Koolhydraatvrije bokkers

[VT] Koolhydraatarm & Gezond
Laatst bijgewerkt door Naath86 op 27-05-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:57

Naath86 schreef:
Simbaa schreef:
2 a 3 Kilo per week is mogelijk, maar dat hangt geheel af van je huidige gewicht. Dit gaat alleen lukken als je echt veel te zwaar bent.
Uit je verhaal maak ik op dat dat niet zo is? :)

Ik snap trouwens je frustratie en je doel wel. 8 Weken afzien moet kunnen, maar het moet wel gezond blijven.
Is er anders niet een dietiste die je kan helpen?

Ik ga trouwens over 6 weken op vakantie en wil er dan ook echt 4 kilo af hebben. Vanaf maandag doe ik dus met je mee! :D

Dat is dus echt onzin! Koolhydraatarm betekent inderdaad dat je lichaam op vetten gaat leven, maar ik ben hier nu ook al sinds januari mee bezig en het werkt echt veel beter! Zelf vind ik ook dat ik er beter door in mijn vel zit en ik merk het aan mijn lichaam als ik weer brood of aardappels heb gegeten.

Wat van mijn reactie is onzin?

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:58

Of het goed of niet goed voor je is, daar zijn eindeloze discussies over.

Wat trouwens ook een tip is als je echt koolhydraatarm wilt eten, in het kookboek De Voedselzandloper staan bijna alleen maar recepten met weinig koolhydraten en er worden geen granen in gebruikt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:59

Het lijkt me niet helemaal realistisch eigenlijk.. Draai het maar eens om: als je 2 à 3 kilo per week zou aankomen omdat je je wat laat gaan zou je raar opkijken. Dan ben je namelijk na 3 maanden 40 kilo zwaarder :D Dus waarom zou je met gezond eten en sporten wel zoveel afvallen?
Desalniettemin goed dat je wel gaat sporten en op je eten gaat letten. Ik hoop ook dat je het ook na de trouwdag gaat volhouden.
Ik zou niet per sé een bepaald dieet gaan volgen. Volgens mij weet je zelf wel wat gezond is en wat niet?
Dus
- geen koekjes/snoep/chips tussendoor, maar fruit/groente of iets anders gezonds
- geen broodje hagelslag of chocopasta maar bijv. broodje met kaas en avocado of kaas en tomaat
- geen vla maar biogarde yoghurt met handje muesli en evt wat (diepvries)fruit
- als je pasta eet kies dan de volkorenvariant
- niet teveel vlees (eet eens een keer vis)

En vooral: honger jezelf niet uit!!! En als de rijstewafels en sla je neus uit komen, kun je ook altijd je uitweg zoeken in kliekjes. Je kunt bijvoorbeeld prima als tussendoortje koude risotto eten als je honger hebt (olie in de pan, uitje erbij, even fruiten, arboriorijst/risottorijst erbij, bouillonblokje en halve liter water erbij en wat doperwten, wachten en tadaa! Lekker als avondeten met vis, maar ook prima uit de koelkast te eten als tussendoortje).

Dat waren mijn tips :)

Ohnee ik vergeet er 1: ONTBIJTEN!!! Het beste is veel ontbijten, veel lunchen en weinig avondeten
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 27-05-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:01

Simbaa schreef:
Wat van mijn reactie is onzin?

Sorry, had de verkeerde gequote.. Heb het al aangepast.. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:02

15 kilo in 65 dagen; dat is wel veel hoor! Ik ben benieuwd of dat lukt.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:06

Bedankt voor de tips allemaal! :)

Ik heb inderdaad ook in de andere topics gekeken maar ze waren wat dood, ik dacht wellicht zijn er mensen in een soortgelijke situatie waar ik recepten mee kan uitwisselen enz. :)

Het is de bedoeling dat ik na de bruiloft er gewoon mee door ga tot ik gewoon blij ben met het eindresultaat, en daarna wil ik het langzaam op gaan bouwen om weer gevarieerd te eten. Maar ook in de toekomst wil ik veel suikers gaan vermijden, wil wat zuiniger met mijn lichaam om gaan dan dat ik gedaan heb.

Overigens wil ik wel echt koolhydraatarm gaan dieeten heb zelf al enkele weken ervaren en het beviel super goed ben alleen wat inspiratieloos en er komt al snel steeds het zelfde op mijn bord te liggen.

Mijn nicht is trouwens met een koolhydraatarm dieet in ongeveer 3 maanden tijd van maatje 42 tot 36 gegaan.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:12

Naath86 schreef:

Mag ik vragen hoeveel jij per week af valt? Of de 2 kilo die TS realistisch is? Het klinkt mij namelijk als een droom in de oren. Maar vind het moeilijk te geloven want het is toch wel echt veel.
Ik zelf wil heb wel eens gekeken naar koolhydraatarm dieet, niet alleen om af te vallen maar ook om beter te voelen. Dus ik ga die topics even doorlezen

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:12

Naath86 schreef:
Suusje1986 schreef:

Koolhydraten zijn technisch gezien niet essentieel, maar zijn wel een belangrijke energiebron als je zoals TS veel sport. En vergeet de vitaminen/mineralen en vezels ook niet!
Gewichtsverlies is op korte termijn groter bij een voedingspatroon laag in koolhydraten ten opzichte van een voedingspatroon hoog in koolhydraten. Doordat je de koolhydraten verlaagt, daalt ook de hoeveelheid spierglycogeen. Iedere gram spierglycogeen bevat zo’n 3-4 gram water. Wat betekent dat je in het begin inderdaad veel lichaamsgewicht verliest, maar dat is water, geen lichaamsvet.
En het lijkt mij persoonlijk ook lastig vol te houden als je jezelf echt dingen gaat ontzeggen. Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich zelf prettig bij voelt!

Ben wel benieuwd waar jij op baseert dat het onzin is?
Laatst bijgewerkt door Suusje1986 op 27-05-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:14

Daantj__ schreef:
Mag ik vragen hoeveel jij per week af valt? Of de 2 kilo die TS realistisch is? Het klinkt mij namelijk als een droom in de oren. Maar vind het moeilijk te geloven want het is toch wel echt veel.
Ik zelf wil heb wel eens gekeken naar koolhydraatarm dieet, niet alleen om af te vallen maar ook om beter te voelen. Dus ik ga die topics even doorlezen

Als je er echt streng mee bezig bent (dus maximaal 20g koolhydraten op een dag) val je de eerste periode wel echt snel af, vooral als je overgewicht hebt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:18

Ts zoek eens op Paleo recepten, of GOK. Of je daarmee zoveel afvalt betwijfel ik wel, ligt ook een beetje aan het eetpatroon wat je eerder had. Verder ook met kh-arm je calorie inname in de gaten houden, als je je te buiten gaat aan noten val je ook niet af. Probeer zo puur mogelijk te eten, heb je op de lange termijn ook nog wat aan.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:23

De weken dat ik me er netjes aan hield viel ik inderdaad gemiddeld 2 tot 3 kilo af, maar had steeds kleine dipjes in mijn privé leven waardoor ik me avond eten ging vervangen tegen iets heel slechts zoals friet en pizza (ben emotionele eter) en me ontbijtjes liet ik staan.

Maar kwam er al snel achter dat wanneer ik emotioneel gegeten had ik eigenlijk alleen maar slechter in mijn vel zat, dat moet ik nu goed in mijn achterhoofd houden en daarbij vliegen de dagen voorbij dus ben nu wel heel erg gemotiveerd.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:24

Heb je PB gestuurd

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:25

Als je 45 kg. weegt zit je met jouw lengte vlakbij de ondergrens gezond gewicht/ondergewicht... weet je zeker dat je zoveel wil afvallen? Ik zou een wat minder radicaal doel stellen, bv. 1 kg. per week, zit je alsnog op -8kg en dat zie je echt wel. :j 2 a 3 kilo per week vind ik persoonlijk echt absurd veel en bij zo snel afvallen (en dus jezelf veel ontzeggen) is kans op falen of een jojo effect groot.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:26

Ik vind het nogal een doel, ik ben inmiddels ruim een half jaar bezig met uitzoeken wat goed werkt voor mijn lichaam.. en heb met dagen nog steeds het gevoel dat ik er geen reet van begrijp en dat gevoelsmatig het einde zoek is.

Het is zo persoonlijk, wat beweeg je, hoeveel beweeg je, stress niveau's, je huidige gewicht.
Lifesum app is fijn, die helpt .. verdeelt over de maaltijden hoeveel je per maaltijd aan calorieën mag eten.