Wat moet ik nou doen..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Wat moet ik nou doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:34

Ik heb een hele tijd getwijfeld om dit wel op bokt te zetten, maar ik heb gewoon wat advies nodig..
Mijn familie situatie is altijd al wat lastig geweest, daar over ga ik niet té veel zeggen omdat het dan te uitgebreid word, maar een kleine samenvatting.

Mijn moeder heeft nog nooit een goeie band gehad met de familie van mijn vaders kant. Toen mijn vader overleed, heb ik die familie eigenlijk nooit meer gesproken.
Mijn moeder heeft ook een zus, waar zij geen contact meer mee heeft.
Dus eigenlijk staat mijn familie uit, mijn moeder, mijn zus, opa en oma, en ik.

Ik heb altijd een hele goeie en leuke band gehad met mijn opa en oma totdat ik een jaar of 12 werd. Ik kon ineens niet meer goed met hun opschieten en werd snel ongelooflijk geïrriteerd op ze. Onze band was gewoon verslechterd en ik heb geen idee waarom..
Mijn oma en mijn moeder hebben altijd al wat issue's gehad, mijn oma vond dat mijn moeder te weinig kwam, dat we te weinig belde en dat we niks voor hun deden.
Oma kreeg aardige narcistische trekjes. Dat begon ongeveer 4 jaar terug en is nu alleen maar erger geworden.
We konden niks goed doen voor oma, mams al helemaal niet.
Bij oma draait het ook allemaal om haar, Opa lag in het ziekenhuis en de enige die zielig was volgens oma was zij zelf.
Ze vond het ook zo belachelijk dat iedereen aan opa vroeg hoe het ging en dat ze dat niet aan oma vroegen.
Oma is zelfs in het ziekenhuis heel kwaad geworden op mams omdat ze volgens oma te weinig kwam. Bezoek uur was na 4 uur, en het liefst had oma dat we met z'n allen tot een uur of 9 zaten. Maar dan moest het wel om oma gaan en niet om opa.
Met moederdag is de bom helemaal los gebarsten, oma kon alleen nog maar negatief praten, waarom komen jullie nooit, jullie bellen nooit, jullie hebben geen interesse in ons, kortom wij konden niks goed doen. Nou eigenlijk kon mam niks goed doen..
Mijn moeder was er klaar mee en heeft het contact voor even verbroken. Alleen ik weet niet of dat voor even, voor altijd word. Van oma's kant is er nog geen belletje geweest, en mam doet het ook niet.
Ondanks dat mijn band met hun best verslechterd is, besef ik eigenlijk nu nog hoeveel ik van ze hou. Vooral van opa, hij is zo'n lief mannetje en verdiend het niet om alleen te wezen met oma, de zus van mams komt er namelijk ook niet meer ( om de zelfde reden )
Ik mis ze gewoon, ik wil geen kerst zonder hun vieren, ik wil mijn verjaardag niet zonder hun vieren. Zometeen zijn ze er niet meer en dan kan ik ze nooit meer spreken.
Ik zit er aan te denken om bij ze langs te gaan en gewoon sorry te zeggen voor alles, maar ik durf dat niet. Ik ben bang dat mam dan boos word, of dat het voor opa en oma al te laat is voor een sorry.
Maar ik wil gewoon niet verder zonder hun in mijn leven terwijl ze er nog wel gewoon zijn, ik kan dat niet..

Ik moest even mijn ei kwijt en ik ben heel benieuwd wat jullie er van denken.. Langs gaan, of het zo laten??

Groetjes,
Sindy

Yaralisa

Re: Wat moet ik nou doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:39

Moeilijke situatie hoor..
Heb je er al met je moeder over gepraat? Ik zou gewoon eerlijk tegen haar zeggen dat je het contact echt wel mist, om de redenen die je hierboven noemt.
Misschien is je moeder bereid om voor jullie het contact weer op te nemen met jullie opa en oma.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:45

Moeilijke situatie hoor. Heb je enig idee of je oma misschien al aan het dementeren is? Ik begreep dat ze dan ook heel onredelijk kunnen worden.

Wat ik zou doen? Met je moeder overleggen dat je je opa heel erg mist en vragen of zij er moeite mee heeft als je met je opa ergens zou afspreken. Dan met je opa afspreken en uitleggen dat je hem heel erg mist maar dat je het gevoel hebt dat je niets goed kan doen in ogen van oma maar dat je je opa wel graag wilt ontmoeten en of hij openstaat om dingen met je samen te doen zonder dat oma erbij is. (stukjes wandelen of fietsen of misschien bij je paarden langs ofzo_

Sterkte met deze lastige situatie

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:47

Praat er eerlijk met je moeder over en vertel haar dat jij niet tussen haar en opa en oma in wilt staan, maar wel behoefte hebt aan contact!
Dat zou ze moeten begrijpen en je ook moeten gunnen...
Waarschijnlijk is het daardoor ook straks alleen maar gemakkelijker voor je moeder om weer normaal met haar ouders om te gaan ;)

Laat ze niet vallen!

Het kan voorbij zijn voor je het weet, zeker met opa, en dan heb je spijt :(:)

Hoe staat je zus hierin?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:48

Lastig dit lijkt een soort gelijke situatie wat er ook bij ons ontstaan is. Mijn ouders voornamelijk mijn moeder wil niets met mijn opa en oma van mijn vaders kant te maken. Mijn opa heeft ook een aantal(veel) narcistische trekjes. Daarbij kunnen mijn opa en oma niet luisteren naar wat anderen te zeggen hebben en alles bij hun is mooier leuker en interessanter. Nou ja ik kan zo nog wel een hele riedel gaan opnoemen maar dat lijkt me niet nodig. Mijn ouders willen dus minder contact. Mijn vader wil het niet helemaal verbreken maar heeft geen zin meer om telkens bij ze langs te gaan en ze hadden ook liever niet dat mijn opa en oma op mijn verjaardag kwamen. Maar als ik dit wel graag wilde dan viel er wel wat te regelen. Nu zijn het wel mijn opa en oma, zijn al erg oud (nog wel gezond) maar wie weet komt er een einde aan. Ik wil niet dat ik later met een schuld gevoel zit dat ik niet genoeg heb gedaan om mijn opa en oma te zien. Ik heb er dus voor gekozen om nog wel gewoon contact te hebben met mijn opa en oma. Dit zal wel wat minder worden maar gaat niet helemaal weg. En inplaats van dat zij bij mij komen zal ik vaker bij hun op bezoek moeten gaan.

Als ik dit zo lees van jou kant zou ik niet mijn excuses aan bieden. Mijn ervaring heeft dat dit geen nut heeft daarna is de kans groot dat je oma ook weer gaat zeuren. Ik zou als ik jou was inderdaad een gesprek met je moeder aan gaan maar ook met je oma dat je het ook niet leuk van haar kant vind maar dat je haar en je opa nog wel graag wilt blijven zien.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:49

Ik zou er ook met je moeder over praten! ;)

Zelf was hier het contact ook verbroken, tot ik hoorde dat mijn opa kanker had, toen ben ik via mijn oom en tante weer contact gaan zoeken en ben ik zonder mijn ouders (met oom en tante en nichten dus) naar hun toe gegaan. Dat voelde voor mij wel fijn, want ik dacht ook, maar wat vind ik hier nu van ;) beetje hetzelfde als jij dus ;) maarja, ik ben een stuk ouder dan jij ;)

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je opa en oma je niet willen zien, het is iets tussen je moeder en je oma, daar heb jij niks mee te maken!

Ik zou vewoon heel eerlijk zijn tegen je moeder en ook tegen je opa en oma.

Bij mij heeft het er uiteindelijk in geresulteerd dat mijn ouders weer contact hebben en mijn vader er zelfs bij was toen mijn opa euthanasie pleegde, ik heb toen wel die eerste aanzet gegeven door weer contact re zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:50

Lastige situatie inderdaad.
Ik zou ook een gesprek aan gaan met je moeder.
En ik denk ook dat je opa en oma het wel zouden waarderen als je je excuses aan ze aan biedt. :j

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:56

Oh dat is moeilijk, je staat eigenlijk een beetje tussen je moeder en je opa (en oma) in. Probeer aan je moeder uit te leggen hoe jij je voelt, zoals je hier ook hebt gedaan. Ik denk dat je moeder dat best kan begrijpen. En als je dat wilt moet je tijd met opa en oma kunnen doorbrengen, want het zou echt zonde zijn als dat straks niet meer kan en je spijt krijgt.
Sterkte!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:57

Met mijn moeder praten was ik al plan, vind dat soort dingen alleen heel erg lastig omdat ik door dit soort dingen snel geëmotioneerd raak..
Ik heb wel het gevoel dat oma aan het dementeren, ze vergeet vaak dingen en beschuldigt ons dat van dingen die wij wel gezegd hebben, maar zij zegt van niet.

Ik denk dat ik eerst maar kijk hoe het gesprek met mams loopt, denk dat ik daarvan uit het beste verder kan kijken..

Heel erg bedankt iedereen voor de reactie's so far!
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 27-05-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:58

Ik zie niet in waarom je je excuses aan zou moeten bieden. Je hebt niets gedaan! Laat je moeder anders je berichtje van bokt lezen, want je hebt t mooi opgeschreven.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:59

smileydees schreef:
Ik zie niet in waarom je je excuses aan zou moeten bieden. Je hebt niets gedaan! Laat je moeder anders je berichtje van bokt lezen, want je hebt t mooi opgeschreven.

Nja, wat ik al schreef sinds ik 12 ben is onze band slechter geworden en heb mij soms echt als een idioot gedragen. Daar wil ik mij excuses voor aanbieden..

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:59

Is toch niet erg dat je er geemotioneerd van wordt, dat laat alleen maar zien hoe graag je het wil! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:01

Ik heb ook nauwelijks contact met mijn vader maar zal niet mijn kinderen verbieden er heen te gaan.
Als ze belde voor een verjaardag van 1 van de kinderen (ze belde ook niet bij allemaal.. maar wanneer ze er aan dachten) liet ik ze ook gerust met hem praten.

Ze zijn 1x geweest (heb ze netjes afgezet..) maar het ging alleen maar over mij en wat ik wel niet allemaal verkeerd deed.
Nu willen ze niet meer; maar als ze wel weer willen zal ik ze zo weer brengen.

Dus ga het gesprek aan met je moeder dat je graag (wat) contact hebt met je opa (en oma..) en wat dat jij het fijn zou vinden dat je moeder dat ook goed vindt.
Forceer geen contact tussen je moeder en opa/oma, maar laat gewoon weten dat jij er wel graag een x heen zou willen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:03

Ik zou zeker langsgaan, maar wel uit je eigen naam.

Niet je excuses aanbieden voor een issue die je moeder (wellicht volledig terecht!) heeft.

Jij bent kleindochter en jij wilt graag contact. Dat je moeder issues heeft met haar moeder, dat is hun zaak, niet jouw zaak.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:05

Wat een moeilijke situatie, vervelend voor iedereen! :(:)
Kun je het er niet met je moeder over hebben? Wat je hier zegt, dus dat je veel van je opa en oma houdt en dat je niet wilt dat het contact wordt verbroken. Jouw moeder mag haar eigen keuze hierin maken, maar jij ook. Jouw moeder kan jou imo niet verplichten om je opa en oma niet meer te zien. Daarnaast is het voor je moeder ook fijn om te weten hoe jij hier in staat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:07

SindyKaya schreef:
Met mijn moeder praten was ik al plan, vind dat soort dingen alleen heel erg lastig omdat ik door dit soort dingen snel geëmotioneerd raak..
Ik heb wel het gevoel dat oma aan het dementeren, ze vergeet vaak dingen en beschuldigt ons dat van dingen die wij wel gezegd hebben, maar zij zegt van niet.

Ik denk dat ik eerst maar kijk hoe het gesprek met mams loopt, denk dat ik daarvan uit het beste verder kan kijken..

Heel erg bedankt iedereen voor de reactie's so far!

Waarom schrijf je geen brief aan je moeder?
Dan kun je het rustig verwoorden zonder verward te raken door emoties :(:)

Wel samen lezen bij een kopje thee!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 12:22

Daar ben ik ook een beetje bang voor, dat als ik langs ga dat het alleen maar over mam gaat, over wat ze allemaal fout doet.. En dat wil ik niet..
Ik ga mijn excuses ook niet aanbieden voor de issue's die ze met mam had, maar de issue's die ik soms had met opa en oma..

Stiekem hoop ik dat mam ooit ook wel weer eens contact wilt zoeken, maar daar vrees ik voor. Ik ga haar daarop ook niet forceren, het is haar eigen keuze.
Ik ga vanavond met mam er over praten denk ik, misschien denkt zij er ook wel het zelfde over.. Wie weet...

Een brief doe ik liever niet, heb daar niet zo'n fijn gevoel bij..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:48

Als je naar je opa en oma gaat en oma begint over je moeder, dan moet je dat direct afkappen. Zeg iets als: dat is tussen jou en mama en daar bemoei ik me niet mee" oid.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:17

Ik heb een gesprek gehad met mn moeder. Ze zegt dat ik mij geen zorgen ga maken en het contact echt niet zomaar verbroken word, daar doet ze haar best wel op.

Dan moet ik dat maar geloven..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:58

Ik heb nog een gesprek gehad, ze heeft mij goed duidelijk gemaakt dat ik naar opa en oma mag wanneer ik wil, dus ik ga morgen op vrijdag heen.
Laat jullie horen hoe het is gegaan. Ben er nu al zenuwachtig voor...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:16

SindyKaya schreef:
Ik heb een gesprek gehad met mn moeder. Ze zegt dat ik mij geen zorgen ga maken en het contact echt niet zomaar verbroken word, daar doet ze haar best wel op.

Dan moet ik dat maar geloven..

Ik dit bericht niet snap...

Super dat je gaat! Succes meis! :*
En wat marina zegt... gewoon afkappen als ze t over je moeder hebben! :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 07:53

Nou, dat ze er wel voor zorgt dat het contact niet zomaar verbroken word, dus dat er wel weer contact komt tussen hun maar nu even niet :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:50

Grappig dat van alle mensen jij de meest volwassen persoon lijkt te zijn.
Heel goed van je dat je met je moeder hebt gepraat en dat je contact zoekt met je grootouders.
Succes!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:41

Ik ben er nu, er is nog geen 1 moment over mams gepraat dus dat vind ik fijn :)
Opa is biljarten en die komt er ook zo aan

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 15:37

Ben er nu weer, heb opa helaas niet gezien maar ga dit weekend wel weer heen.
Het was eigenlijk wel heel gezellig met oma, even bij gepraat met school enzovoort
Zag er een beetje op om naar huis te gaan, maar mam was ook heel positief :)

Dank jullie wel, zonder jullie waa ik waarschijnlijk niet eens met mam een gesprek aan gegaan :o