Gezonde kook- en bakboeken gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Gezonde kook- en bakboeken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:12

Ik ben gek op lekker gezond koken en bakken en heb dan ook een mooie collectie receptenboeken in de kast staan. Maar aangezien een boekenplank nooit vol genoeg kan zijn naar mijn idee, ben ik op zoek naar ideeën voor goeie boeken. Voor de duidelijkheid: mijn voorkeur gaat uit naar suikervrij eten maar ik ben geen stevia-fan. ;)
Mijn huidige collectie ziet er als volgt uit:
-365 sappen & smoothies
-Natuurlijk lekker bakken
-Natuurlijk lekker basiskookboek
-Het grote zónder pakjes & zakjes kookboek (dit is een bundel van deel 1 en 2 van Koken met Karin)
-Voedselzandloper kookboek
-Groene sapjes
-Uit Pauline's keuken
-Amber Albarda Eet jezelf mooi, slank & gelukkig kookboek

Kom maar op met jullie tips, welke boeken raden jullie aan en waarom? En natuurlijk: welke boeken raden jullie NIET aan? Ik ben benieuwd naar jullie kookplank.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 25-05-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Re: Gezonde kook- en bakboeken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:18

Ik raad de boeken van 24 kitchen aan. Echt heel handige kookboeken. Bijvb de makkelijke maaltijd. Ook handig dat ze per seizoen ook maaltijden erin hebben met uiteraard de seizoensgroenten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:21

Over gezond bestaan een hoop fabels en misverstanden. Na het lezen van dit artikel (en meerdere van die strekking) ben ik bv geheel zonder schuldgevoel weer gewoon aan de roomboter (liefst bio trouwens ivm meer bij het dier passende voeding) :
http://www.westonaprice.org/translation ... ation/#Wat

Favo Kookboeken heb ik niet echt, meeste leer ik viavia door het recept te vragen als iets echt lekker is. Of wat er bv toevallig hier aan linkjes naar interessante recepten voorbij komt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:31

tamary: mijn kennis over gezond eten en de fabels en feiten is -na ruim een jaar me erin verdiept te hebben- gelukkig in orde. Althans, ik geloof het wel hihi. Ik heb diverse boeken hierover gelezen en ook verschillende meningen hierover naast elkaar gelegd. Natuurlijk blijf ik altijd open staan voor nieuwe theorieën maar ik ben inmiddels afgestapt van het idee 'hoe minder calorieën des te gezonder'. ;)

Ineke2: zijn dit ook gezonde/suikervrije kookboeken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:32

Suikervrij nee niet alles, maar gezond wel. Ligt er aan welke je kiest. Er zijn er namelijk een aantal.
Suikervrij betekend overigens niet altijd gezond.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:34

Ineke2 schreef:
Suikervrij nee niet alles, maar gezond wel. Ligt er aan welke je kiest. Er zijn er namelijk een aantal.
Suikervrij betekend overigens niet altijd gezond.

Ben ik met je eens hoor, suikervrij is natuurlijk niet gegarandeerd gezond. Evenals vetvrij of calorie-arm. Gezond eten blijft natuurlijk een onderwerp waarover te twisten valt. De één legt de nadruk op koolhydraatarm de ander op vetarm en ik mik op 80% suikervrij eten.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:53

Oersterk eten van Richard de Leth en Vullen of voeden van Wilfred Genee en zijn vrouw, gezond en zo veel mogelijk uit de natuur. Ik ben zelf fan van de principes van Richard de Leth maar ook van Vivian Reijs (www.vivonline.nl). Een leuke site (dus helaas geen kookboek) is www.fitbeauty.nl. Daar staat een heerlijk recept op van bananenbrood.
Laatst bijgewerkt door Diaantjev op 25-05-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:55

Veg! heeft een hoop gezonde gerechten. Powerfood van Rens Kroes is ook wel leuk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:58

Mijn favoriet is het basiskookboek van AH, maar die is hooguit nog 2ehands te koop.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:08

Ik krijg deze week het boek 'Bowl + Spoon' van Sara Forte, volgens mij staan daar ook vrijwel alleen maar gezonde dingen in. Verder ben ik net als Plien91 fan van Veg!.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:30

Ik zweer bij de kookboeken van Pascale Naessens!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:33

De uitgeverij Loopvis heeft een aantal kookboeken.
Onder andere Bio Budget. Maar het boek sterren in de hemel is voornamelijk gericht op mensen die niet alles mogen eten, en bevat ook veel 'nagenoeg' suikervrije recepten.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:38

Ga Mcgee over eten & koken eens lezen.
geen recepten, maar het opent je wereld over voeding..
enorm dik boek maar echt prachtige info!

doe zelf een opleiding in menselijke voeding en enorm enorm enorm veel zijn fabeltjes of marketing..
geloof het internet aub niet en al helemaal niet de supermarkt!
overigens.. geloof ook maar niet in superfoods of boeken zoals de voedselzandloper..of powerfood
(enja, ook de schijf van vijf is grotendeels bullshit)
het is puur een iets hips om in te spelen op nog onbekende producten die je kan eten omdat mensen hier meer voor kunnen vragen in de winkels..
voor quinoa of onbekende besjes zijn we bereid lekker veel te betalen.. maar een tomaat of boerenkool is net zo goed een superfood!
(daarom is boerenkool is amerika hip.. kenden ze daar nog niet, introduceren en geld maken..)

de foodwereld staat op zijn kop en o.a. hierdoor willen ze de winst hoog houden en juist met deze producten worden de mensen in de niet westerse wereld flink uitgebuidt..

niet alleen omdat veel gebaseerd is op niet feitelijke studies maar ook omdat veel 'superfoods' in nederland echt puur slecht zijn qua productie en milieu..

ga vooral voor biologisch!
ga voor balans! alles met mate en overal wat van binnen krijgen ;)

mijn opleiding is gefocust op (duurzame) gezonde voeding. vooral balans vinden ingoede voeding. het juist produceren van voeding etc. maar ook hoe mismaakt de wereld nu is qua alles vermarkten met pure onzin marketing..
zoals coolbest die eigenlijk niet in de koeling hoeft.. maar het geeft je gevoel van vers.. (net zoals chocomel)
en dure goji bessen die hier op de veluwe ook groeien.. "oow wat vezelrijk, vanuit de andere kant van de wereld".. wat een print maakt dat op de wereld qua milieu last etc...rondeel eieren krijgen gewoon antibiotica hoor..
OVERAL wordt een mooi verhaaltje van gemaakt en verdiep je vooral in een product!

denk aan die ontbrekende biologische stempel op LIVAR varkens..
ene waarom ze die niet krijgen is omdat ze streek gericht zijn.. daarmee duurzamer willen zijn etc.
ze hebben een probleem.. rondom hun eigen varkensstallen willen ze dus uit de streek de voeding van de varkens halen.
deze varken zijn volledig in de goedkeuring van een biologisch varken, buiten in modder en op land etc. geen antibiotica preventief etc.
maar 4% van hun voeding kan niet biologisch worden aangeleverd omdat ze niet willen dat de voeding verder dan 100km van hun stallen word geproduceert (origineel was de grens 50km, alsin streeks, dat was totaal niet haalbaar)
weg gaat de stikker.. maar ze zijn wel top voor de dieren..

scheef toch?

of juist de dieren op hele jonge leeftijd afmaken in een biologische houderij omdat de dieren die 1x omdat ze ziek waren een antibiotica kuurtje hebben gekregen (dat net zoals met paarden in 18dagen er gewoon weer uit is) nooit meer mogen opgroeien tot happy gezonde diertjes die uiteindelijk naar de biologische slager gaan...

De food wereld is scheef...
houd je ogen open en neem niet zomaar iets van iemand aan..
kijk goed rond, wees kritisch en eet in balans :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:21

Doe je toevallig orthomoleculaire geneeskunde?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:32

Ik heb hier het Forks over Knives kookboek liggen en dat is echt een leuk boek met alleen maar gezonde recepten, heel gevarieerd met haast alleen maar verse ingredienten.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:43

Jolien87 schreef:
Doe je toevallig orthomoleculaire geneeskunde?

Nope..
wel veel van die opleiding zitten in mijn opleiding.
die een match van diëtetiek (opleiding hiervoor), voedseltechnologie, food packaging & Food design :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:14

Ik vind het bakboek van Amber Albarda ook erg leuk!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 09:08

Dapnik schreef:
Ik vind het bakboek van Amber Albarda ook erg leuk!

Die wil ik inderdaad ook gaan aanschaffen, ik hoor daar meer goede verhalen over.

Ik heb mezelf gisteren getrakteerd op het boek van Rens Kroes en stiekem ben ik u ook wel benieuwd naar haar tweede boek dat eraan komt. Ik vond een aantal foto's in haar boek overigens wel ehm, bijzonder. Toch wat invloeden van d'r zus misschien? ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:57

Wij hebben :
Pasta
Dressingen
Koffie kookboek
Wokken
Eenpansgerechten
En nog 6 ofzo maar dat weet ik niet hoe die heten zo :P

Maar wij halen ook recepten van smulwebof andere websites en die doen we dan in een map