Mandarijn partjes uit blik, witte stippen? schimmel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Mandarijn partjes uit blik, witte stippen? schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:07

Ja ik ben een leek op gebied van mandarijnen, ik lust ze niet en heb ze nooit in huis :+ voor een taartrecept had ik mandarijn partjes nodig en ik heb een blik partjes gekocht. Zonder de boel te bekijken kieper ik het zo in mijn taartmix en... kom tot de conclusie dat ze rare witte stippen hebben. Kan dat normaal zijn en zijn ze nog eetbaar? Of is het schimmel? De taart maak ik voor familie en ze moeten niet ziek worden natuurlijk!

...en nee ik wil ze echt niet voorproeven :') ik heb een hekel aan mandarijnen

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:09

Staat er geen houdbaarheidsdatum oid op?

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Mandarijn partjes uit blik, witte stippen? schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:11

Die datum is pas volgend jaar, daarom vind ik het al zo vreemd ook. Ze zijn niet over de datum

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:12

Je mond en je neus zijn je vriend.

Volgende keer, eerst in een bakje, dan pas in de mix.

DOe ik met bijna alles... Heb 1 x een slecht ei bijna ergens bijgegooid, dan had ik alles weg kunnen gooien.

Heb je een foto?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:12

Wat vreemd! Heb je een foto?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:14

Weet je hoe die dingen gemaakt worden? Eerst met zuur vellen eraf branden en dan met een base zodat je niet doodgaat als je ze eet. Bleeehh!
Zal wel te maken hebben met al die chemische bewerkingen denk ik

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:17

Moeilijk te zeggen zo.
Graag ook een foto kan dat nog?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:18

Geen foto nog, die maak ik wel voor de zekerheid, dat kan even een paar minuten duren.

En idd Jolliegirl... het zit al in mijn taartmix, met bijbehorende sap en al. Als het schimmel is dan kan ik de taart weggooien en naar de winkel voor een nieuwe mix, en helemaal opnieuw beginnen. En hij moet voor 8 uur vanavond af zijn :') och... van fouten leert men :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:19

Jolliegirl schreef:
Je mond en je neus zijn je vriend.

Volgende keer, eerst in een bakje, dan pas in de mix.

DOe ik met bijna alles... Heb 1 x een slecht ei bijna ergens bijgegooid, dan had ik alles weg kunnen gooien.

Heb je een foto?

Al hoop ik niet dat je dat ei in je mond gestopt hebt. :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:26

Dorine92 schreef:
Weet je hoe die dingen gemaakt worden? Eerst met zuur vellen eraf branden en dan met een base zodat je niet doodgaat als je ze eet. Bleeehh!

zuur en base zeggen alleen wat over de zuurgraad die gebruikt wordt..

als je een zuur nodig hebt om velletjes eraf te branden dan zal er gewoon een voedingszuur zoals citroenzuur gebruikt worden, je weet wel E330, gewoon uit een citroen geknepen.

en voor een alkalische kan ook prima een voedingsstof gebruikt worden.. groentensap, kiemen, spinazie, ui. allemaal sterk alkalisch, wil je het wat zoeter? biet, agar agar, venkel nog steeds flink alkalisch en allemaal met hun eigen E nummertje.

je gewone dieet bestaat ook ongeveer uit 25% zuur, 75% basisch.. simpelweg omdat te veel zuur giftig is voor ons lichaam.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 23-05-15 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:28

Ik heb 2 jaar op een groenteveiling gewerkt dus kan het wel met zekerheid zeggen dat dat idd schimmel is.

Niet geheel oneetbaar maar wel minder smakelijk,ziek word je er niet van.

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:35

Ik heb nog nooit mandarijn partjes uit een blikje gezien zonder witte spikkels. Daar verbaas ik me altijd al over maar het is normaal ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:38

Ik krijg het niet op de foto, mijn fotografie skills zijn te belabberd om het duidelijk in beeld te krijgen
inowa schreef:
Ik heb 2 jaar op een groenteveiling gewerkt dus kan het wel met zekerheid zeggen dat dat idd schimmel is.

Niet geheel oneetbaar maar wel minder smakelijk,ziek word je er niet van.

Jammer ;( dan gaat de taart exit, als ik hem nou zelf op zou eten dan zou ik het nog proberen maar niet als ik hem aan anderen moet voorschotelen.

Bedankt! Ik ga snel kijken of de supermarkt nog open is!

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:43

neeeeee niet weggooien! die kleine witte stipjes op de partjes zelf heb je altijd bij mandarijntjes uit blik, geen idee hoe ze er komen maar die zitten er altijd op!

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:46

Idd, niet weggooien! Heb er ook al vaker witte spikkels op gezien

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:51

Ik denk dat het al te laat is.
Als de volgende blik het ook heeft horen we het vast wel :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:02

Ben ik ff blij dat ik nog niks weggegooid heb :') wat zouden jullie doen? Toch opeten dan?

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:05

Die zitten er altijd op inderdaad.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:10

Die zitten er indd altijd op.. Maar ik word sowieso niet zo blij van mandarijn uit blik aangezien de velletjes worden weggebrand met gootsteen ontstopper en zoutzuur

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:20

Ja zoiets las ik ook op internet, nadat ik ze al in de mix had gegooid, volgende pak ik verse.

Op hoop van zegen, de taart is nu aan het opstijven in de koelkast. Ik heb nu voor de zekerheid wat cupcakes erbij gebakken, als de taart morgen tegen valt dan heb ik iets om op terug te vallen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:38

Maar velletjes zijn niet lekker en zelf ontvellen lijkt me ook een flink karwei!

Overigens - zoutzuur is gevaarlijk vanwege het 'zuur'-deel, niet vanwege het 'zout'-deel. Het is het zuur dat reageert met zaken, maar de andere helft bestaat uit chloride-ionen, die volop in ons lichaam aanwezig zijn en totaal onschuldig zijn.

Als je het neutraliseert met natronloog (dat ook al zo eng klinkt) hou je gewoon een zoutoplossing over, totaal onschuldig.
(Trouwens, in onze maag doen we exact hetzelfde met de velletjes van mandarijnen: laten verteren door zoutzuur.)

Paniek is dus niet nodig :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:09

elenaMM77 schreef:
Dorine92 schreef:

zuur en base zeggen alleen wat over de zuurgraad die gebruikt wordt..

als je een zuur nodig hebt om velletjes eraf te branden dan zal er gewoon een voedingszuur zoals citroenzuur gebruikt worden, je weet wel E330, gewoon uit een citroen geknepen.

en voor een alkalische kan ook prima een voedingsstof gebruikt worden.. groentensap, kiemen, spinazie, ui. allemaal sterk alkalisch, wil je het wat zoeter? biet, agar agar, venkel nog steeds flink alkalisch en allemaal met hun eigen E nummertje.

je gewone dieet bestaat ook ongeveer uit 25% zuur, 75% basisch.. simpelweg omdat te veel zuur giftig is voor ons lichaam.

Uhh nee geen citroenzuur... Zoutzuur :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:36

ach ze smaken mij er niet minder om hoor..
zolang de zoutzuur netjes geneutraliseerd wordt is het niet slecht voor je blijkbaar (frets ze al mijn hele leven en behalve prettig gestoord mankeer ik niets)..
zoutzuur in pure zoutzuur vorm kun je beter niet eten, dat zorgt voor brandwonden..
maar dat geldt ook voor het zuur van cola (met een ph van 2.8 veel zuurder dan azijn) wat verdoezeld wordt met suiker zodat je er geen last van krijgt. ik zou ook geen glaasje pure citroensap aanraden omdat dit ook de pest voor je keel is (vandaar dat je er ook honing door moet mikken als je last van je keel hebt.. het citroenzuur brand je keel schoon, de honing smeert.. citroenzuur is even zuur als maagzuur en we weten allemaal wat oprispingen en braken met je keel doet)