Schelden met kanker, ja of nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Schelden met kanker, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:35

Gister ontstond er een discussie, nja, discussie kon ke het niet noemen, over het feit dat iemand kanker als scheldwoord gebruikte.
Vandaag vertelde iemand:

Citaat:
Mensen die klagen om het woord kanker en vinden dat andere mensen het niet mogen zeggen hebben een probleem met zichzelf, simple as that.. Volgens diezelfde logica zou je ook woorden als auto kunnen verbieden, want daar gaan ook mensen smerig dood aan, get over it.. Ikzelf heb het ook van dichtbij meegemaakt meerdere keren, (pas nog t.b.h), maar kan heus wel een krachtterm/uitdrukking schiften van iemand die keihard dood ligt te gaan op een sterfbed, btw m;n ex had kanker en die zei het zelf ook en maakte er grapjes over.. Relativeren, blijven lachen, niet huilen, het is maar een woordje.. ALs dat bij jou iets triggert zegt dat meer over jou en je capabiliteit tot relativeren of je mate van verwerkingsproces.. En dan gaan die mensen er zelf nog altijd te lang over door.. Zelfde als dat je scheldwoorden gaat wegpiepen in muziek, leg je er alleen maar meer nadruk op..

Ikzelf vond het vanzelfsprekend dat je er niet mee spot. Maar blijkt niet zo vanzelfsprekend te zijn.
Wat vinden jullie?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:37

Persoonlijk vind ik schelden met kanker echt iets voor paupers. :\
Ik zou het zelf nooit doen.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 23-05-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:37

Ik vind niet dat ik een probleem met mezelf heb omdat ik het niet kan waarderen en accepteren als mensen schelden met kanker. Ik vind het belachelijk en respectloos, we hebben genoeg "betekenisloze" scheldwoorden zeg maar (als je begrijpt wat ik bedoel), ga dan niet schelden met iets wat iemand onwijs kan raken en een vreselijke ziekte is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:39

Ik vind schelden sowieso not done.

Of je nou iemand de tyfus toe wenst, de pest, de cholera of kanker.

Krijg de tyfus vind ik net zo negatief als krijg toch kanker. Dat kolere joch is net zo erg als kanker joch.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-05-15 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Nico_lette

Nee, echt niet.
Ik zal het ook nooit doen, omdat het zó dicht in mijn omgeving meerdere keren is voorgekomen.
(Opa en oom eraan overleden, oma gehad en vriendin zelfs 2 x)

LOVESUSHI

Nee, het kan gewoon niet...
Dagelijks lijden zoveel(teveel!) mensen aan deze afschuwelijke ziekte, het kan mensen enorm veel pijn doen.. Daarbij vind ik het ontzettend respectloos..

edit: ziektes die hier weinig tot niet voorkomen of 'uitgestorven' zijn, heb ik minder moeite mee..
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 23-05-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:40

Komt het niet oorspronkelijk van kankeren? En dan bedoel ik niet de ziekte.

Ik vind het overigens verschrikkelijk asociaal klinken.

Kever

Ik doe het zelf niet en zou het zelf ook nooit doen, maar waarom mogen we dan wel met ziektes als paasei en tyfus schelden? Zijn niet echt meer van deze tijd, maar vind de reden 'omdat het een nare ziekte is' niet echt voldoende om te kunnen stellen niet met kanker te moeten schelden.
Vind t wel een interessante discussie, heb er zelf ook al vaker over nagedacht, maar nog niet een goede reden bedacht waarom het niet zou moeten mogen.

Collie2008

Mjaaaaa ik scheld niet met kanker in openbaar of tegen iemand, maar ik gebruik het soms wel als ik binnenshuis goed aan het vloeken ben :o

Iemand die het vaak gebruikt in de manier van praten vind ik nogal tokkie, maar soms flapt hij er bij mij dus ook uit :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:41

Kankeren is normaal Nederlands woord en stoort mij wel dat mensen daar al over vallen :+

Mensen moeten daar niet zo over lopen te kankeren.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:42

Nee.
Gewoon nee. Je kunt het niet maken.
Als ik leerlingen ermee hoor schelden in mijn les liggen ze er direct uit. Ook als vrienden het in hun hoofd halen (per ongeluk of niet), verzoek ik hen vriendelijk eraan te denken om het niet meer te doen. Vaak schamen ze zichzelf ook wel.

Nederlands is ook voor zover ik weet de enige taal waarin ziektes als scheldwoorden worden gebruikt.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 23-05-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:42

Mijn vader heeft kanker en wanneer ik mensen hoor schelden met kanker vind ik het gewoon echt respectloos tegen over de mensen met kanker. Ook toen mijn vader het nog niet had, vond ik het niet kunnen. Kanker is soms zo'n machteloze ziekte dat je der zeker niet mee moet spotten. zo bekijk ik het toch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:43

Authentic schreef:
Komt het niet oorspronkelijk van kankeren? En dan bedoel ik niet de ziekte.

Ik vind het overigens verschrikkelijk asociaal klinken.

Nee, komt wel van de ziekte lijkt mij.

Zelfde lijn als cholera, tyfus, pest...

Je wenst iemand immers een ziekte toe als je gaat schelden. Werkwoord kankeren betekend mopperen dus dat vloekt niet zo lekker :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:43

AnneJ1995 schreef:
Ik doe het zelf niet en zou het zelf ook nooit doen, maar waarom mogen we dan wel met ziektes als paasei en tyfus schelden? Zijn niet echt meer van deze tijd, maar vind de reden 'omdat het een nare ziekte is' niet echt voldoende om te kunnen stellen niet met kanker te moeten schelden.
Vind t wel een interessante discussie, heb er zelf ook al vaker over nagedacht, maar nog niet een goede reden bedacht waarom het niet zou moeten mogen.

Nou, hoeveel mensen ken jij die vechten tegen tyfus of paasei, of er aan overleden zijn? Ik 0.

Collie2008 schreef:
Mjaaaaa ik scheld niet met kanker in openbaar of tegen iemand, maar ik gebruik het soms wel als ik binnenshuis goed aan het vloeken ben :o

Iemand die het vaak gebruikt in de manier van praten vind ik nogal tokkie, maar soms flapt hij er bij mij dus ook uit :+

Ja als ik mijn teen stoot of toen er laatst een moedervlekje werd weggesneden. Die verdoving was gemeen en toen floepte er ook een kleine kanker uit.

Maar ik vind met kanker schelden in het openbaar of het als een bijvoeglijk naamwoord gebruiken echt triest.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:44

Collie2008 schreef:

dit heb ik dus ook

komt er bij mij ook soms uit :( maar dan niet naar mensen gericht ofzo

bij mij in de klas zitten een paar stoeren jongens die achter elke zin kanker plakken en daar kan ik dus echt niet tegen

Gydja

Ik vind het een vreemd argument wat in die citaat gezet word. Kanker is een verschrikkelijke ziekte en een auto niet. Ik vind niet dat je dat met elkaar mag vergelijken. Ja ook in een auto kan je een ongeluk krijgen maar kanker kan je ook overleven. Als iemand een nieuwe auto heeft gekocht zal die gene hadstikke blij zijn, als je te horen krijgt dat je kanker hebt zal je niet blij zijn. Ik snap dat argument in de openingspost niet. Ik vind het echt nergens op slaan.

Daarnaast vind ik het netjes om met kanker te schelden. Als mijn vriend erg pist is doet hij dat ook wel eens en ik spreek hem daar wel op aan. Zelfs twee van mijn vrienden zijn/haar moeder is overleden aan kanker ik kan dan heel goed begrijpen dat je mensen daar heel erg mee kunt kwetsen als je daar mee scheld. Ook al bedoel je het niet zo. Houd er gewoon rekening mee is een kleine moeite en ga ergens anders mee lopen schelden als het nodig is om dat te doen.

Authentic

vuurneon schreef:

Ik heb 'm naar aanleiding van het topic ook even opgezocht. :D

kan·ke·ren (kankerde, heeft gekankerd)
1 voortdurend mopperen

Ben ik trouwens de enige die de klank van het woord zelf al verschrikkelijk vind? Ik kan 'krijg de klere' wel uit m'n strot krijgen, maar kankeren vind ik echt heel naar klinken.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:45

vuurneon schreef:
Kankeren is normaal Nederlands woord en stoort mij wel dat mensen daar al over vallen :+

Ik gebruik het in die context best vaak, maar verder niet :n Denk dat het meer iets met normen en waarden te maken heeft dan echt met het woord an sich..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:45

vuurneon schreef:
Je wenst iemand immers een ziekte toe als je gaat schelden. Werkwoord kankeren betekend mopperen dus dat vloekt niet zo lekker :+

Ik heb nog nooit iemand 'krijg toch kanker' horen zeggen...

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:46

Schelden in het openbaar vind ik sowieso asociaal en zeer onprofessioneel. En als je dan scheld, kies dan inderdaad gewoon, net zoals Joscaa zei, een betekenisloos scheldwoord.

Ik kan overigens niet tegen alles hypocriete kinderen die bij mij op school dagelijks elkaar aidspatienten noemen en bij elke typefout praten over dat iemand typeaids heeft maar vervolgens zwaar in shock zijn als iemand met kanker scheld. >;)

marley93

Authentic schreef:
vuurneon schreef:

Oh, mij is het meerdere malen toegewenst. Misschien ligt het ook aan de omgeving waar je woont? Bij mij was dat in Amsterdam, waar ik studeer. En dan van die jongetjes van 15 die het naar je roepen. |o

Rennie89

Ik gebruik terimg en ik zeg wel eens "loop niet zo te kankeren joh!" Maar ik ben ook fel tegen het schelden met kanker. Al helemaal als je het tot iets positiefs probeerd te draaien, zoals "kankervet" of iemand probeerd te benadelen "kankerlelijk"

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:47

Ik vind sowieso dat je mensen niet uit hoort te schelden, met welk scheldwoord dan ook.

Vloeken vind ik dan weer anders, maar dan nog denk ik dat je beter worden zoals poedersuiker en fiets kan gebruiken dan kanker. Ik gebruik het woord kanker dan ook nooit om mee te schelden oid, net zoals andere ziektes of woorden zoals prutsmuts, slet etc.

Nico_lette

Authentic schreef:
vuurneon schreef:

Ik jammergenoeg wel, tegen een meisje waarvan de vader was overleden. Er werd gezegd: 'Krijg maar kanker, net als je vader zijn we hopelijk ook van jou af'
Oei wat was ik toen boos _-:( :=

Iris82

AnneJ1995 schreef:

Omdat het iemand persoonlijk zou kunnen raken. Waarom zou je een scheldwoord gebruiken waarmee je ook nog eens opzettelijk mensen kwetst? Paasei en tyfus zijn al lang niet meer zoveel voorkomend in NL en de lading is daardoor gewoon heel anders.